PDA

View Full Version : Tuning van Still Loving You - Scorpions?



docneet
27 december 2008, 12:55
Op http://www.guitarmetal.com/guitar-lessons-based-on-songs/96-scorpions-still-loving-you staat een goede tab-versie van het nummer Still Loving You van de scorpions.
Maar ik kom maar niet uit de stemming op de originele plaat. Het begint in Gm en er wordt een chorus gebruikt, maar als ik mee speel (ook zonder zelf een chorus te gebruiken) dan klinkt het niet helemaal perfect. Ik heb meerdere stemapparaten en ze geven allemaal correcte stemming van mijn gitaar aan. Gebruiken ze soms een alternatieve A-toon (dus niet 440Hz)? Wie weet raad?:strat:

chubbyfan
27 december 2008, 13:01
Op http://www.guitarmetal.com/guitar-lessons-based-on-songs/96-scorpions-still-loving-you staat een goede tab-versie van het nummer Still Loving You van de scorpions.
Maar ik kom maar niet uit de stemming op de originele plaat. Het begint in Gm en er wordt een chorus gebruikt, maar als ik mee speel (ook zonder zelf een chorus te gebruiken) dan klinkt het niet helemaal perfect. Ik heb meerdere stemapparaten en ze geven allemaal correcte stemming van mijn gitaar aan. Gebruiken ze soms een alternatieve A-toon (dus niet 440Hz)? Wie weet raad?:strat:

misschien je gitaar een halve stap terugstemmen?

Azrael
27 december 2008, 13:05
Het nummer is gewoon vals. Vergeet dat stemapparaat en stem even bij op gehoor. Goed leermomentje gelijk :)

docneet
29 december 2008, 21:33
Ik vrees dat je gelijk hebt. Ik zal het eens proberen op het gehoor.

-=JEROEN=-
30 december 2008, 01:09
Als ik me goed herinner staat het nummer ongeveer een kwart lager. En als het eerste akkoord een G is, stem dan je G en D-snaar af op dat akkoord, en stem vervolgens je andere snaren af op je G en D-snaar.

JohnLord
30 december 2008, 13:56
Overigens zijn er programmaatjes in omloop waarmee je de toonhoogte in honderdsten kunt wijzigen en ook in halve noten. Zelf gebruik ik daar BestPractice voor. Daar kun je het ook mee opslaan en en dus branden als je wilt.

Jeroensnake
4 januari 2009, 18:14
Gewoon op gehoor leren stemmen. Uiteindelijk veel gemakkelijker.
En hoe meer je het doet, hoe beter het gaat. Maar das eigenlijk logisch.

Bovendien is het altijd wel een beetje vals. De meesten zijn hiervan toch
niet op de hoogte en/of horen die kleine onzuiverheden niet.