PDA

View Full Version : tips gevraagd mbt semi-akoestische gitaar



GEERT GITAAR
11 maart 2003, 13:11
Ik ben mij al een tijdje aan het oriënteren op semi-akoestische gitaren van rond de €500 - €600,-- maar vind de keus steeds moeilijker worden hoe meer is zie en bespeel!!!! Wie helpt mij aan tips. échte aanraders of afraders en dingen waar ik op moet letten. merken als Furch, Simon&Patrick en Martin spreken we aan maar dan heb ik al gauw een budget probleem.....

Wie helpt me?!?!?!?

Fluffy
11 maart 2003, 13:18
welkom geert
ik weet weinig van akoustische af, maar misschien ku je de zoekfunctuie gebruiken om meer informatie te krijgen, of voor de speelbaarheid moet je ze echt zelf uit proberen

Ibanez RuleZ
11 maart 2003, 13:50
ok, wie het waagt om te gaan lopen zeiken er het feit dat hij het semi-acoustisch noemt krijgt een mailbom :grin:

Harrald

flyingbikerman
11 maart 2003, 19:24
Wat bedoelt hij dan?

GEERT GITAAR
11 maart 2003, 19:46
hij bedoelt dat ik eigenlijk een elektrisch-akoestische gitaar bedoelde toen ik "Semi-akoestisch" zei. Hebben wij vandaag toch nog wat opgestoken!

Ibanez RuleZ
11 maart 2003, 19:57
ja en nee. Je hebt het zelf door, en wij ook, maar er zijn altijd van die miesmuizers die gaan lopen zeuren dat het zo niet heet, en dat vinden ze dan grappig. Ik niet!

Harrald

Buzz
11 maart 2003, 20:27
En zo weet de de goede man nog steeds niet wat hij moet doen. Maar van de miezemuizers is hij af. Dus kunnen wij deze goedbedoelende leek aan een hip gitaartje helpen, toch?

Ibanez RuleZ
11 maart 2003, 22:56
precies... wel laat eens kijken.

voor 5 of 600 euro heb je wel een aardige gitaar. Mijn suggesties zijn: kijk eens naar Yamaha. Je komt dan al gouw bij de CPX serie, leuke gitaren, klinken best goed en zijn dito bespeelbaar. Daarnaast maakt crafter in die range ook wel leuk spul, goed betaalbaar, alleen jammer van die afschuwelijk lelijke afwerking. Daarnaast: kijk eens naar seagull. voor dat geld heb je in ieder geval bij feedback een s6 met een PU.
Hiernaast maakt Ibanez ook wel gitaren, maar daar was ik niet zo weg van.

Zorg in ieder geval dat je veel gitaren probeert. Misschien zou je eens naar een gitaarboer in de buurt kunnen gaan, en misschien dat hij eens zou kunnen informeren wat een Furch D20 kost. de adviesprijs van die dingen is 650 euro ofzo, dus dat zal wel lager worden, ik denk dat je me misschien wel met 600 klaar moet kunnen zijn. Alleen is die dan zonder PU, maar je hebt zeker wel een leuke gitaar (k heb m wel eens bespeeld,toen ik mijn gitaar ging uitzoeken. dat is overigens een groter broertje ervan geworden G21CR). dus gewoon: alle gitaarzaken aflopen en doe research van te voren wat in je budget past en maak een lijstje en werk ze af.

owja, zorg dat je niet naar zaken gaan waar ze er maar een van je lijst hebben, want dan kan je niet vergelijken. Soms klinken gitaren best wel goed zonder vergelijk en denk je van, hmm, leuke koop. Zet je m de volgende dag naast een gitaar die ook op je lijst staat, zie je vaak dat ie toch in ene heel erg gerelativeerd wordt. Dat had ik in ieder geval met de Seagull.

That's it

Harrald

GEERT GITAAR
11 maart 2003, 23:09
Kijk, aan dat soort info heb ik iets, bedankt Harreld! Wat vinden jullie trouwens van het idee om dat bedrag uit te geven voor een tweedehands gitaar? Mijzelf lijkt dat een beetje eng maar mischien heeft iemand van jullie hele goede ervaringen....
Bij welke zaak in de regio zuid/zuid-holland staat een goed assortiment gitaren?

Ibanez RuleZ
12 maart 2003, 00:06
op zich is dat geen verkeerd plan. Ik heb zelf gemengde ervaringen met het kopen van tweede hands spul, zoals veel mensen hier weten. Ik heb een tweedehands furch gekocht, en die bleek niet goed te zijn. Maar als je op dingen zoals een goede hals, goed bovenblad, en goede constructie let, kan het zeker GEEN kwaad om te gaan kijken naar tweedehands spul. Het leuke is, dat je dan veel meer gitaar hebt voor je geld. Moeilijk wordt het overigens wel om een goede tweedehands te vinden, temeer omdat het wel lijkt alsof acoustische gitaren weinig waarde verliezen.

harrald

GEERT GITAAR
12 maart 2003, 08:03
Hé Buzz, als je zegt: "kunnen wij deze goedbedoelende leek aan een hip gitaartje helpen?" dan is het nu misschien jouw beurt om mij van advies te dienen......please...

Buzz
12 maart 2003, 08:44
Je hebt van mij al zoveel advies gehad :wink:

ff wachten....clysma!

GEERT GITAAR
12 maart 2003, 09:48
http://www.datwistikwel.nl

harmonyman
12 maart 2003, 20:15
Als je er de hand nog op kunt leggen -het is al een ouder artikel- in de Gitarist van juli/augustus 2001 staat een artikel met een test van 11 dreadnoughts van ronde de 500 euro. Kan een handige leidraad zijn als je echt niet weet waar je moet beginnen. Het beste kun je natuurlijk gewoon op je oren afgaan. Uiteindelijk bepaal je alleen zelf welke klank je het beste bevalt. Uiteindelijk doet het er volgens mij dan helemaal niet zo veel toe welk merk of type er op de hals of in de klankkast staat.

GEERT GITAAR
12 maart 2003, 21:23
wat betekent "Dreadnaught" eigenlijk precies en kan iemand iets meer vertellen over uitvoeringen als " jumbo", "super jumb" etc.

Buzz
13 maart 2003, 08:57
Dreadnought betekent letterlijk "nergens bang voor". Het was de naam van een 19e eeuws Amerikaans oorlogschip. Vanwege z'n schonkige, hoekige vormen heeft Martin als eerste een gitaar-model naar genoemd. Het is het overbekende, weing-getailleerde country&western model (weet je wel, Geert, zoals m'n 12-string).Dit model wordt vnl gebruikt voor flatpicking. (Super)Jumbo is een ander groot gitaarmodel maar dan veel meer getailleerd. Hoe meer bovenblad, hoe meer geluid. Mijn Furch is b.v. een Jumbo. Dit model is meer allround en ook goed te gebruiken voor fingerpicking. Kan je hier wat mee?

harmonyman
13 maart 2003, 20:43
De term Dreadnought -letterlijk:- zwaar gepantserd slagschip- is destijds door Martin in het leven geroepen. Het is nu een algemene aanduiding voor "large-body steelstrings acoustic guitars" als we de heren morgen geloven. in de volksmond helaas ook vaak aangeduid als "Westerngitaren" Daarin heb je dan vervolgens weer flat-tops en archtops, oftewel gitaren met een vlak of gewelfd bovenblad (top). Zie het dus maar als een algemene aanduiding voor een type akoestische gitaar.

harmonyman
13 maart 2003, 20:46
Sorry Buzz, had je commentaar nog niet gezien.

Buzz
13 maart 2003, 22:14
ok :smile:

suzanne
16 maart 2003, 14:41
ik heb gister een crafter electrisch-akoestische gitaar gekocht. het is ook een jumbo model met zo'n inham(?) erboven. hij was 800 euro wel iets duurder als het bedrag dat jij noemt maar zeker de moeite waard!!!!

GEERT GITAAR
16 maart 2003, 20:23
Ik vind zelf de crafters ( en ook de Corts)die ik gezien heb naar mijn smaak een beetje "te rijk gedecoreerd". Ik heb van 't weekend bijvoorbeeld op een simon&Patrick (canadees, sober om te zien)gespeeld en die vond ik best mooi; €630,-. Ik ben er inmiddels achter dat ik nu eenmaal niet een gitaar kan kopen waar ik helemaal weg van ben. Wat dat betreft passen mijn budget en m'n smaak niet echt bij elkaar op 't moment geloof ik.....Maar ik heb de tijd dus ik zoek nog gewoon even verder. bedankt voor je tip in ieder geval!

suzanne
17 maart 2003, 16:22
ja tis idd net wat je zoekt, ik vond het oog ook belangrijk en daar besteed crafter idd veel aandacht aan! maar er zit vast wat bij wat jij zoekt! succes!!