PDA

View Full Version : 'Warme' elementen Tele



Onkelpazuzu
27 december 2008, 09:47
Ik overweeg om in mijn Squier telecaster nieuwe elementen te laten zetten. Ik weet nog niet zeker of ik het ga doen - de ene dag vind ik hem prima klinken zoals hij is, de andere dag niet. Vooral mijn brug-pickup vind ik nu vaak wel erg aan de schelle kant; dat zou wel iets genuanceerder mogen. Als ik het laat doen, zou ik vooral op zoek zijn naar elementen met een mooi warm en helder geluid, maar dan wel zonder dat het scherpe Tele-randje ervan af gaat. Bestaan die? Misschien zijn dat wel twee tegenstrijdige eisen: warmer/minder scherp en toch nog Tele-achtig.

Ik heb enthousiaste verhalen gehoord over Nocaster-elementen... maar misschien zijn er goede, minder bekende alternatieven?

Oh, en nog iets anders: ik las dat mijn favoriete gitarist (Richard Thompson) zijn pickups niet in de body heeft laten schroeven, maar lijmen. Wat zou dat voor gevolgen hebben voor je geluid?

Tristan
27 december 2008, 12:05
NoCasters zijn inderdaad geweldig, maar niet goedkoop (ik weet ook niet hoeveel dat doet op een Squier hoor, moet het wel een echt goeie zijn), maar voor minder geld heb je ook gewoon de USA Vintage Telecaster pickups, klinken ook lekker...

Mr.Fingers
27 december 2008, 12:06
En een nocaster brugelement kun je bezwaarlijk "warm" noemen. Eerder fel & scherp!

freakystyle
27 december 2008, 12:14
Seymour duncan alinco pro 2 lijkt me wel een goede optie.

FruscianteFan
27 december 2008, 12:27
Ik heb ooit de elementen van mijn Squier laten vervangen door stock-elementen van een Japanse '54 reissue Strat. Die elementen zijn dan misschien niet de beste ooit, maar het is een wereld van verschil. Wellicht dat als je heel dure elementen koopt, de gitaar zelf een beperking wordt - maar daar heb ik geen ervaring mee. Ik kan je alleen maar aanraden om inderdaad andere elementen in je gitaar te zetten, en dan hoeven het dus niet meteen de beste elementen te zijn!

Brent Ray Vaughan
27 december 2008, 12:36
Misschien ook eens op guitafetishstore kijken. Kosten beduidend minder en zijn zeker een upgrade voor een Squier pu.
Er zijn zeker betere pu's op de markt dan guitarfetish. Vraag is gewoon of je pu's in je gitaar wilt die duurder zijn dan de gitaar zelf.

VanBiLL.com
27 december 2008, 16:12
Ik heb destijds Fender Texas Specials in mijn Squier Tele std gezet, das was een ernome vooruitgang. Hals van het ding speelt meer dan prima. Verder ook een 4 weg switch bijgezet en een uit fase schakeling (á la Baja Tele)

Tesas Specials moeten je liggen, zijn iets meer middy en tikkie minder twang. Ik kan de neck pickup behoolijk jazzy laten klinken.

Kwestie van persoonlijke smaak.

Pepe
27 december 2008, 16:30
Een schelle brugklank bij een tele zit in de gitaar zelf, een pickupje kan daar iets aan bijsturen door overmatig veel mids toe te voegen maar het karaker blijft. Dan heb je een schelle gitaar met veel mids. Een pickup met een alnico II is idd de beste optie om dat hoog wat te temmen.

Niettemin, een echt goeie tele (raw twang en vet smooth hoog) vinden is een hele kunst, iets wat een oude tele vaak gewoon van nature heeft.

Tupelo
27 december 2008, 16:43
SD little '59 for tele klinkt als een brugpup voor een tele moet klinken, maar door het (single-coil-size)-humbuckerdesign vind ik dat er toch iets van het schelle verloren gaat. In mijn geval gebruik ik het element met een enkelspoel/serie/parallel-schakeling switch i.c.m. een guitarfetish 25db mid/treble boost/cut.

Veel mee mogelijk op deze wijze; maar goed... SD little '59 for Tele dus...?

Les Strat
27 december 2008, 17:11
wat voor squier tele ist? affinity , standard , classic ofzo?
heb je ook fotos

?

Tristan
27 december 2008, 17:51
En een nocaster brugelement kun je bezwaarlijk "warm" noemen. Eerder fel & scherp!

Het is het meest warme echte Tele brugelement dat ik ken...

vulvasonic
27 december 2008, 19:05
Veel mee mogelijk op deze wijze; maar goed... SD little '59 for Tele dus...?

Die heb ik op mijn tele zitten. Geweldig voor als je op zoek bent naar een mooi scheurgeluid, maar niet geschikt voor het cleane werk. Mocht je het TOCH in die richting willen zoeken, dan is de mini uitvoering van de Jeff Beck humbucker een stuk beter voor het clean.

Maar, als ik het goed heb, zoekt de TS gewoon een goed telecaster element, maar dan iets minder schel.

En dus mijn advies aan de TS: probeer eerst eens of je het ergste hoog weg kunt krijgen door het element aan de treble zijde iets lager te schroeven. En als blijkt dat dit niet voldoende is, kijk dan eens op de site van Seymour Duncan, lees de FAQ, bekijk de uitgebreide schema's en beluister de voorbeeldjes. Alle vergelijkbare elementen worden onder dezelfde omstandigheden bespeeld (ook steeds hetzelfde riedeltje), zodat je een heel mooi vergelijk kan maken tussen het aanbod. En wellicht zit de goede er voor jou bij.

telecastermaster
27 december 2008, 20:54
Mijn favorieten (heb 4 teles).

Halselement: Van Zandt, Fender Texas Special
Brugelement: Harmonic Design

MarkV
27 december 2008, 21:12
SD '59 is zeker goed en warm, maar wel alleen met overdrive. Clean vond ik het weinig voorstellen.

Nocaster zijn m.i. wel donker voor een tele (brug) element, maar ook wel 'agressief'. Net als de SD broadcaster trouwens, stukje donkerder, warmer, maar wel wat meer output.

Wat minder agressief (minder output) zijn de standaard USA Fender elementen. Klonken wat vlakker, dat wel. Anders gewoon SD Alnico II pickups. Die zijn een stuke warmer en zijn wat gebalanceerder.

Tupelo
28 december 2008, 03:24
Die heb ik op mijn tele zitten. Geweldig voor als je op zoek bent naar een mooi scheurgeluid, maar niet geschikt voor het cleane werk.

SD '59 is zeker goed en warm, maar wel alleen met overdrive. Clean vond ik het weinig voorstellen.
Wanneer ik het enkelspoel schakel vind ik het best te doen hoor, vooral wanneer ik er wat mid uitdraai (juist mid.. :confused: ).

Mitch
28 december 2008, 17:56
Voor we nou weer meteen in een elementen discussie raken: in de openingspost wordt eigenlijk gezegd dat de klank 'm heel wisselvallig in de oren klinkt. Waar ligt dat aan? De versterker misschien? Of gewoon je eigen oren, die ook maar weer afhankelijk zijn van je verkoudheid of gemoedstoestand?
Met andere elementen kun je best wat sturen zoals gezegd, maar feit blijft dat het gewoon moeilijk is om een Tele te vinden die wel de bite heeft maar niet de icepick... die speurtocht heeft meer voeten in de aarde dan het zoeken naar het juiste element.
Het lijmen in plaats van schroeven, hmm... ik weet niet of je dezelfde knakker bedoelt als waar ik wel eens een filmpje van heb gezien. Gebruikte een techniek die in die oude lapsteels zat en had die overgebracht naar zijn Tele. Was ook en soundclipje van een gitaar met de normale constructie en daarna de aanpassing, was wel een verschil in het hoog inderdaad. Maar vergeet ook niet de zadels, de brugplaat en zelfs de bodemplaat van de pickup zelf...

Pepe
28 december 2008, 18:03
Ja, een goed punt.
De 3 vintage brass saddles klinken wat dikker dan de 6 steel/chrome. Ook de bridgeplate zelf maakt uit.

Ukeloeder
28 december 2008, 18:07
Te hoge afstelling van je pups is vaak debet aan een schel en 'krasserig geluid. Wij denken nogal eens dat hoe dichter de pu bij de snaar is hoe meer ie opvangt terwijl het omgekeerde vaak waar is.

Ibanez666
28 december 2008, 20:16
maar misschien zijn er goede, minder bekende alternatieven?

http://www.tonerider.com/pickups/telepickups.html

Onkelpazuzu
29 december 2008, 22:57
Wauw, wat een enorme berg reacties. Heel erg bedankt voor alle tips. Als ik het allemaal zo lees, vermoed ik dat nieuwe elementen op dit moment niet de beste optie zijn. Het felle van mijn Tele (Affinity, uit 96 of 97 meen ik) is nu juist ook wat hem vaak zo fijn maakt; vooral bij ritmepartijen kun je er echt goed mee 'hakken'. Dat wil ik niet kwijt. Nadeel is alleen wel dat het ook enigszins beperkend is. Bij solo's krijg ik maar met moeite een mooie volle toon als ik op het brugelement speel; het wordt dan eerder bijtend. Vooral met overdrive trouwens. Ik heb lang gedacht dat het hem zat in de afstelling van het ding, maar inmiddels is duidelijk dat dat het probleem niet is.

Ik ga zeker nog kijken of de hoogte-afstelling van het element zelf misschien verschil maakt. Maar om Mitch aan te halen: als ik de bite niet kwijt wil, moet ik de icepick misschien voor lief nemen - zeker bij een goedkope gitaar. :-)

Lexvandoef
1 januari 2009, 23:05
En een nocaster brugelement kun je bezwaarlijk "warm" noemen. Eerder fel & scherp!


Het is het meest warme echte Tele brugelement dat ik ken...

Een Nocaster brugpu vind ik zelf ook niet fel en scherp, juist lekker vol en met veel mid. Ze klinkt veel minder schel (helemaal niet zelfs) dan de originele japanse brugpu die eerst in mijn tele zat.