PDA

View Full Version : epiphone les paul in aantocht?



buster
27 december 2008, 01:03
hallo allen,

ik kijk al enkele maanden op het forum rond en heb besloten eens een account aan te maken. ik speel nu 4 jaar op een squier strat, maar ik heb het nu echt gehad met die gitaar.

vandaar ben ik dus op zoek gegaan naar een andere gitaar. dit forum, eigen ervaringen en de raad van verkopers hebben daar goed in bijgedragen. hoogstwaarschijnlijk wordt het een les paul.

vanuit de prijsklasse van ong. 450 euro lijkt mij een epiphone goed in aanmerking te komen, dus heb ik deze ook enkele keren getest. om een vergelijking te kunnen maken het ik ook een richwood getest (die in een iets lagere prijsklasse zat).
de epi beviel me het meest: goede afwerking, bespeelbaarheid, sound en looks. op zich was de richwood ook een meevaller maar hier vond ik de afwerking nogal slecht (waarschijnlijk door de prijsklasse).

dus een epi. qua kleur zie ik het liefst een sunburst: http://frankntone.com/_pics/guit04.jpg


de muziekstijl is een beetje uiteenlopend, voornamelijk rock en soms een beetje blues. :p
ik denk dat vooral de 2dehands markt in aanmerking komt aangezien je hier, naar mijn mening, koopjes kan doen als je er de tijd voor neemt (wat ook de bedoeling is aangezien ik de gitaar pas eind januari verwacht te kopen).
ik heb dus ook al eens rond gekeken op kapaza en 2dehands en ik moet zeggen dat hier veel opstaat in die prijsklasse.

welk type het precies gaat worden weet ik niet. ik heb gespeeld op een 50's neck, een gewone standaard (ik veronderstel dat dat dan een 60's neck was), een studio en een ultra. de studio vond ik het minste. van de ultra heb ik vele goede dingen over gehoord, dus die komt zeker in aanmerking. (hierover zoek ik nog wel wat rond)

tot slot wil ik jullie nog even vragen of het een goede keuze zou zijn om de epi te kopen. ik heb al gehoord dat ze van goede kwaliteit zijn en ook door gevorderde gitaristen gebruikt kunnen worden, dus lijkt het mij van wel. andere voorstellen in die prijsklasse zijn ook altijd welkom.

groeten buster :hippie:




edit: als versterker heb ik een marshall valvestate VS100R (die is dus reeds vervangen, ik ben begonnen met een roland cube 15)

grayfink
27 december 2008, 08:47
Epiphone is zeker niet slecht, maar de elementen worden nogal eens vervangen. Die worden door veel (gevorderde gitaristen) mensen niet al te hoog aangeslagen.
Met jouw budget zou je ook eens naar de Vintage Les Pauls kunnen kijken, daar hoor ik erg positieve verhalen over. Het merk "vintage" dus.
Als je voor Epiphone gaat zou ik op de tweede hands markt kijken naar een "made in korea" model. Die zijn doorgaans van betere materialen dan de huidige chinese serie.

guitartub
27 december 2008, 09:11
De huidige serie Epiphone ziet er heel mooi uit en is netjes afgewerkt. Wel zou ik idd de pups vervangen want die zijn imo nogal karakterloos. Maar met een beetje pimpen heb je voor weinig geld een hele goede gitaar.

yalexw
27 december 2008, 09:57
Ik zag dit op marktplaats misschien dat het wat voor je is klik (http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A//muziek.marktplaats.nl/instrumenten-onderdelen/213646644-epiphone-les-paul-standard-in-onderdelen-korea.html). Je moet er wat aan doen maar dat is misschien juist een voordeel, je stopt er goede elementen in en een paar goede potmeters en je bent klaar. Neem hier je potmeters (http://www.stewmac.com/shop/Electronics,_pickups/Supplies:_Wiring_kits/Wiring_Kit_for_Les_Paul.html) en hier (http://store.guitarfetish.com/pickups.html) kun je vast wel wat pickups vinden. Zo zijn er vast meer kijk daar ook naar misschien kom je wel een koopje tegen, als je je handen wil laten wapperen.

inteDes
27 december 2008, 11:17
Of hier (http://www.kapaza.be/Muziek_en_instrumenten/Elektrische_gitaren/12147816/Epiphone_Les_Paul_Ultra_Limited_Edition_SNEL_SNEL. html) kan je een Epiphone Ultra vinden, juist binnen je budget. Een nieuwe ultra is al snel een stukje duurder.

buster
27 december 2008, 11:28
bedankt voor de vlugge reacties .. welke elementen kunnen er dan best in voor een rock/blues/funky sound? via de zoekfunctie kom ik vooral op seymour duncans en EMG's uit, maar ik veronderstel dat die niet echt geschikt zijn voor mijn muziekgenre (de EMG's altans)

@ grayfink : ik ga vandaag eens terug naar de winkel om eens na te vragen naar die Vintage modellen en ze eens proberen.

@ inteDes : die ultra had mijn aandacht ook al getrokken, mooie gitaar die inderdaad net binnen prijsklasse ligt. ik ga hem een mail sturen.
:p

inteDes
27 december 2008, 11:48
@ inteDes : die ultra had mijn aandacht ook al getrokken, mooie gitaar die inderdaad net binnen prijsklasse ligt. ik ga hem een mail sturen.
:p

Dat vond ik inderdaad ook, moest ik al geen twee LP's hebben zou ik deze zeker overwegen!

Mr.Fingers
27 december 2008, 11:54
Dat vond ik inderdaad ook, moest ik al geen twee LP's hebben zou ik deze zeker overwegen!

Jij moet eens dringend aan de telecaster gaan ;)

inteDes
27 december 2008, 13:28
Jij moet eens dringend aan de telecaster gaan ;)

Het is bijna Nieuwjaar (hint) ;)

buster
27 december 2008, 17:59
ik ben dus vandaag een vintage les paul gaan testen. ik moet zeggen dat het nogal tegenviel :confused:. de hals speelde niet fijn en ik vond de elementen te schel. de relic versie vond ik lelijk, de standaard viel wel goed mee qua afwerking en dergelijke. de verkoper wist te vertellen dat vintage qua hardware e.d. beter zijn dan epiphone. is dit zo?

grayfink
27 december 2008, 18:06
Ik praat ook maar mensen na :D Als je er geen goed gevoel bij hebt, zou ik er helemaal niet meer naar omkijken. Je weet blijkbaar goed wat je wil, daarom misschien de tweedehands markt in de gaten houden? Een tweedehandse gitaar van een goed merk behoud zijn waarde.

pannekoek
27 december 2008, 19:27
ik ben dus vandaag een vintage les paul gaan testen. ik moet zeggen dat het nogal tegenviel :confused:. de hals speelde niet fijn en ik vond de elementen te schel. de relic versie vond ik lelijk, de standaard viel wel goed mee qua afwerking en dergelijke. de verkoper wist te vertellen dat vintage qua hardware e.d. beter zijn dan epiphone. is dit zo?


trevor wilkinson maakt de hardware van vintage en dat valt bij mij iig goed in de smaak.

ik vind de witte les paul custom van vintage erg gaaf! zeker voor de prijs van maar 300 eurotjes

buster
27 december 2008, 20:11
Ik praat ook maar mensen na :D Als je er geen goed gevoel bij hebt, zou ik er helemaal niet meer naar omkijken. Je weet blijkbaar goed wat je wil, daarom misschien de tweedehands markt in de gaten houden? Een tweedehandse gitaar van een goed merk behoud zijn waarde.

het gaat niet echt om weten wat je wil, ik heb me gewoon eens goed geïnformeerd vooraleer ik hier een topic plaatste aangezien blijkbaar vele beginners komen met de vraag 'wat moet ik kopen' :satisfie:

edit: (hoewel ik mezelf niet echt een beginner noem na 4 jaar)

insp.clouseau
30 december 2008, 22:16
Hi there,

heb zelf voor een LP Standard gevonden in vintage sunburst
Het is een tweedehands model uit 2004 (made in KOREA) dat ik op Kapaza op de kop heb getikt.
De vorige eigenaar heeft een "Seymour Duncan Dimebucker" in de brug gestoken en moet zeggen dat dat best wel OK is.
Straplocks, een hardcase, en een setje snaren erbij voor het bedrag van.... 320Euro :rockon:

De volle LPklank is dik aanwezig.
De afwerking is top, Er zitten standaard grover tuners op dewelke best wel ok zijn.
Het klopt dat Gibsonelectro kwalitatief beter is, maar die dingen kan je perfect inbouwen in een Epi moest de standaard bedrading je toch tegenvallen. Bij de mijne is er nog geen kraakje aan de lucht.

De gitaar doet alles wat ik ervan verlang na 10jaar ervaring en ben nog lang niet aan het einde van haar kunnen.
Mits een beetje oefenen met de stand van de Potmeters haal je heel veel klanken uit dat ding en met jou versterker zal dat nog vele beter tot zijn recht komen dan met mijn Cube30.


Veel succes met je keuze,
Laat weten wat het werd he.

:hippie:

buster
1 januari 2009, 17:46
Veel succes met je keuze,
Laat weten wat het werd he.

:hippie:

Zal ik zeker doen, maar ik verwacht de aankoop pas rond begin februari :p