PDA

View Full Version : Problemen in mijn band



guitarXlord
26 december 2008, 22:09
Heee

ik zit nu in een band en we hebben al veel repetities gehad en het gaat erg goed maar onze zanger doet er geen zak voor bij de repetities gaat die in een stoel zitten en zingt dat wij het niet kunnen verstaan en nou hebben we al zovaak gevraagd dat die ff gaat staan en goed gaat zingen maar hij zegt alleen maar dat onze versterkers te hard staan astjeblieft help me ff.

Spitfire
26 december 2008, 22:13
Lijkt me niet zo'n moeilijke kwestie: precies aan hem vertellen wat je hier zegt (wel vanuit de band, of in ieder geval de bandleden die er hetzelfde over denken) en erbij zeggen dat dat moet veranderen. En als dat niet gebeurt ga je op zoek naar een nieuwe zanger.

En ja ik ben altijd heel simpel tegenover lakse mensen.

Mr.Fingers
26 december 2008, 22:21
Die had bij mij in een mooie paraboolvlucht door de voordeur gevlogen, achtervolgd door z'n zetel & microfoonstandaard!


(ben ik blij dat ik in een instrumentale groep speel!)

budje
26 december 2008, 23:25
Er is natuurlijk ook nog een kans dat jullie versterkers echt te hard staan... Misschien eens iemand van buitenaf met verstand van zaken zijn oordeel laten vellen? En anders inderdaad door de deur naar buiten gooien :) Zangers hebben zo mogelijk nog meer ego dan ons gitaristen :rockon:

snaarplukker
27 december 2008, 00:03
Zijn microfoon wat harder zetten lijkt me ook een optie.;)

Cees

DeiDRagonas
27 december 2008, 02:24
Zingen zonder een goede monitoring is extreem ruk.. Ik "zing" zelf ook.. En wat je soms tegen komt wat voor monitor moet doorgaan, te slecht. En da's idd gewoon niet te doen dan. Helemaal als je al geen geweldige zanger bent. Raar genoeg zijn er genoeg mensen die dat helemaal niet snappen, of er gewoonweg, niet opzettelijk, geen rekening mee houden.

Als bij jullie daarentegen het geluid goed is en hij is echt gewoon een irritant, laks mannetje... Dan moeten jullie toch ff met elkaar praten als band. Niet moeilijk doen of ruzie maken... Maar gewoon zeggen wat je ervan vind en hoe je het graag zou willen hebben.

En ze bestaan inderdaad hoor. Heb er ervaring mee... ALS ie al kwam zat ie de halve repetitie te slapen in "zijn" stoel. Hij was er letterlijk maar eens per maand ofzo.. Want "hij kende de teksten toch wel jaa."

Succes, grt Roy.

budje
27 december 2008, 08:43
Heb je helemaal gelijk in, goede monitoring is belangrijk (zing zelf ook). Niet zingende muzikanten willen wel eens vergeten dat er geen frets op je stem zitten :) oftewel je kan als je zingt niet visueel bevestigen of je wel echt op de goede toon zit, iets wat je op je gitaar/bas/toetsen wel kan

rufus
27 december 2008, 09:39
Er is natuurlijk ook nog een kans dat jullie versterkers echt te hard staan... Misschien eens iemand van buitenaf met verstand van zaken zijn oordeel laten vellen? En anders inderdaad door de deur naar buiten gooien :) Zangers hebben zo mogelijk nog meer ego dan ons gitaristen :rockon:

Volledig mee eens, in m'n vorige bandje speelde de ander gitarist met z'n versterker vol open in een piepkleine ruimte, kan heel frustrerend zijn als je jezelf daardoor niet goed hoort en die kerel dat niet wil begrijpen.
Is trouwens niet echt gezond ook.

Jedeel
27 december 2008, 10:30
.....en zingt dat wij het niet kunnen verstaan en nou hebben we al zovaak gevraagd dat die ff gaat staan en goed gaat zingen maar hij zegt alleen maar dat onze versterkers te hard staan astjeblieft help me ff.
Kan zijn dat hij zich het 5-de wiel aan de wagen voelt.
Als hij zich niet kan horen, wat verschrikkelijk is voor een zanger, weet hij dat
jullie hem ook niet kunnen horen.

Bouw de volgende oefensessie eens als volgt op;
- zet de zanginstallatie zodanig hard dat de zanger (staand bij zijn speakers) goed klinkt.
- laat stuk voor stuk de medemuzikanten invallen (ieder zachter dan de zang); drum, slag, bas, solo etc...
- laat de medemuzikanten niet samen de zang 'overheersen' kwa volume.

Kijk en luister nu eens of de zanger tevreden en voor iedereen (ook zichzelf) hoorbaar is.

(En mocht de zanger nu nog steeds ongeïnteresseerd doen terwijl die zich zou moeten kunnen horen...... ja....
dan plaats in het subforum dan maar een advertentie voor een nieuwe zanger :satisfie: )

Liquid_Metal
28 december 2008, 09:51
Zangers hebben zo mogelijk nog meer ego dan ons gitaristen :rockon:

Yep en ik heb dubbel ego want ik ben zowel gitarist als zanger. Klopt helemaal xD.

Ik weet niet wat voor muziek jullie maken, maar als je zingt KUN JE NIET ZITTEN!! Het is onmogelijk om je adem goed te kunnen sturen als je zit. Mijn bassist trekt er ook geregeld een stoel bij en dat frustreert me enorm. (en hij zingt nauwelijks). Ik weet nog steeds niet hoe ik 'm daar uit krijg. Die man is mogelijk nog lakser dan jouw zanger. Ik heb ook af en toe wel het idee om hem de band uit te gooien. Maar hij hoort er wel bij. Ik kan het nog niet oplossen.
Duidelijk is dat je hier echt een probleem hebt. Praat er met de hele band over want da's de beste manier om het op te lossen. Vraag wat iedereen wil. Het kan best zijn dat de zang te zacht staat. Toch, het feit dat ie meteen gaat zitten en er vaak niet is, lijkt mij eigenlijk te zeggen dat ie niet gemotiveerd is. En als je graag met gemotiveerde mensen werkt kun je daar twee dingen tegen doen: hem motiveren, of iemand anders zoeken :).

FruscianteFan
28 december 2008, 10:12
Kan zijn dat hij zich het 5-de wiel aan de wagen voelt.
Als hij zich niet kan horen, wat verschrikkelijk is voor een zanger, weet hij dat
jullie hem ook niet kunnen horen.

Bouw de volgende oefensessie eens als volgt op;
- zet de zanginstallatie zodanig hard dat de zanger (staand bij zijn speakers) goed klinkt.
- laat stuk voor stuk de medemuzikanten invallen (ieder zachter dan de zang); drum, slag, bas, solo etc...
- laat de medemuzikanten niet samen de zang 'overheersen' kwa volume.

Kijk en luister nu eens of de zanger tevreden en voor iedereen (ook zichzelf) hoorbaar is.

(En mocht de zanger nu nog steeds ongeïnteresseerd doen terwijl die zich zou moeten kunnen horen...... ja....
dan plaats in het subforum dan maar een advertentie voor een nieuwe zanger :satisfie: )2 dingen kloppen hier niet: bij repetities heb ik regelmatig dat onze zangeres zichzelf niet of nauwelijks hoort terwijl anderen haar wel horen. En ik denk dat je niet eerst de speakers van de zang moet afstellen en dan de rest van de instrumenten, al is het maar omdat de drummer zich wil kunnen uitleven (en juist dat levert de energie die een band zo hard nodig heeft!) en juist omdat als de rest van de band erbij invalt, de zang misschien alsnog te zacht staat. Het is inderdaad een lastige klus om een ideale balans te maken, maar als de band speelt en de zanger(es) hoort zichzelf niet, zet je de zang wat hoger in de mix. Maar zorg ook dat de andere instrumenten inderdaad niet te hard staan...

DeiDRagonas
28 december 2008, 11:15
2 dingen kloppen hier niet: bij repetities heb ik regelmatig dat onze zangeres zichzelf niet of nauwelijks hoort terwijl anderen haar wel horen. En ik denk dat je niet eerst de speakers van de zang moet afstellen en dan de rest van de instrumenten, al is het maar omdat de drummer zich wil kunnen uitleven (en juist dat levert de energie die een band zo hard nodig heeft!) en juist omdat als de rest van de band erbij invalt, de zang misschien alsnog te zacht staat. Het is inderdaad een lastige klus om een ideale balans te maken, maar als de band speelt en de zanger(es) hoort zichzelf niet, zet je de zang wat hoger in de mix. Maar zorg ook dat de andere instrumenten inderdaad niet te hard staan...

Wat er gezegd werd leek me anders een vrij zinvol idee.. "Als de zang te zacht is, zet je die gewoon ff harder" werkt met de crappy PA systeempjes waar de meeste schoolbands zich mee moeten behelpen niet. En helaas voor de drummert... Maar als een vocalist zichzelf niet hoort valt er niet veel toon te houden. Ik heb met een paar zangeressen gewerkt die dat wel konden, maar dan hebben we t wel over conservatorium-niveau mensen.

Normaal bouw je idd je geluid om de drummert heen, maar het lijkt me best nuttig om eens te beginnen met zang.. Vette pech.. Drummerts zijn toch maar irritant.

:cheerup:

Grt R!

Jedeel
28 december 2008, 11:23
2 dingen kloppen hier niet: bij repetities heb ik regelmatig dat onze zangeres zichzelf niet of nauwelijks hoort terwijl anderen haar wel horen. En ik denk dat je niet eerst de speakers van de zang moet afstellen en dan de rest van de instrumenten, al is het maar omdat de drummer zich wil kunnen uitleven (en juist dat levert de energie die een band zo hard nodig heeft!) en juist omdat als de rest van de band erbij invalt, de zang misschien alsnog te zacht staat. Het is inderdaad een lastige klus om een ideale balans te maken, maar als de band speelt en de zanger(es) hoort zichzelf niet, zet je de zang wat hoger in de mix. Maar zorg ook dat de andere instrumenten inderdaad niet te hard staan...
Uiteraard, FruscianteFan, klopt jouw 1e punt. Dat ligt dan toch m.i. meestal aan de positie/opstelling v.d. zanger en de zanginstallatie.
En welke volgorde je doorloopt ........ wij beiden bereiken hetzelfde einddoel: de ideale balans!
(Overigens hoeft (onze) drummer zich niet uit te leven door te beuken :satisfie:)

Liquid_Metal
28 december 2008, 11:45
Uiteraard, FruscianteFan, klopt jouw 1e punt. Dat ligt dan toch m.i. meestal aan de positie/opstelling v.d. zanger en de zanginstallatie.
En welke volgorde je doorloopt ........ wij beiden bereiken hetzelfde einddoel: de ideale balans!
(Overigens hoeft (onze) drummer zich niet uit te leven door te beuken :satisfie:)

Kijk of je een monitor voor de zanger kunt regelen. Bij ons staan de PA-speakers achter de band en dus horen de toetsenist en bassist (die aan weerszijden van de drum staan) mijn zang beter dan ik (ik sta in het midden, voor de drum). Doordat we 2 speakers hebben telt het voor mij op dus versta ik mezelf wel. De PA gaat bij ons gewoon behoorlijk hard.
Wat je anders zou kunnen doen is de PA-speakers aan de andere kant zetten: waar normaal je publiek staat. In de studio wil je de meest optimale setting, niet degene die je live MOET hebben (lijkt mij).

Blend
28 december 2008, 12:25
Normaal bouw je idd je geluid om de drummert heen, maar het lijkt me best nuttig om eens te beginnen met zang.. Vette pech.. Drummerts zijn toch maar irritant.

:cheerup:

Grt R!

+1, helemaal mee eens! Meer hoeft er niet gezegd te worden. Speel ook af en toe met wat mensen samen, 2 gitaren, keyboard, zang en drum... Het maakt niet uit hoe hard ik m'n versterker zet, de drummer komt er altijd wel boven uit. En altijd gaan wij te zacht, en het drumstel te hard.
Volgens de drummer (natuurlijk) altijd andersom, hij speelt goed, wij spelen te zacht, en zodra wij harder gaan spelen, hoort hij ons, en dat mag niet van de drummer, zodat hij nóg harder gaat spelen, enz.. naah, ff m'n frustratie kwijt... :P

Liquid_Metal
28 december 2008, 14:32
+1, helemaal mee eens! Meer hoeft er niet gezegd te worden. Speel ook af en toe met wat mensen samen, 2 gitaren, keyboard, zang en drum... Het maakt niet uit hoe hard ik m'n versterker zet, de drummer komt er altijd wel boven uit. En altijd gaan wij te zacht, en het drumstel te hard.

zwaardere versterkers kopen! :D


Volgens de drummer (natuurlijk) altijd andersom, hij speelt goed, wij spelen te zacht, en zodra wij harder gaan spelen, hoort hij ons, en dat mag niet van de drummer, zodat hij nóg harder gaat spelen, enz.. naah, ff m'n frustratie kwijt... :P

Onze drummer hoorde ons ook nooit. Maar gelukkig vond ie het wel fijn als ie ons uiteindelijk wél hoorde: we draaiden het volume omhoog en draaiden de versterkers naar hem toe. Zoals ik in m'n vorige post al zei: in de studio moet je gewoon in de meest optimale opstelling gaan staan (zelf werk ik het liefst in de podium-opstelling. Dan weet ik waar ik aan toe ben tijdens optredens).

(p.s. ja in o.v.t. want we hebben geen drummer meer :()

marc_o
28 december 2008, 14:46
Als de zanger zichzelf niet hoort en vindt dat de rest te hard staat, dan zal hij daar best gelijk in hebben. Niets zo frustrerend als een hele avond voor jan joker staan brullen in een microfoon.
Zitten of staan maakt geen hol uit, want het is een repetitie, geen optreden. Wij zitten allemaal, want we zijn lui en oud...bij een optreden staan we wel.
Zang is toch het belangrijkste in een band, dus gewoon een tikkie terug met dat volume en klaar is Kees. Niks zo irritant als een bandje wat te hard staat en tussen de nummers alleen maar staat te freaken.

vincent136
28 december 2008, 16:58
ach, de TS heeft niet eens de moeite genomen om zelf te reageren, dus volgens mij valt het allemaal wel mee...

Acousticaster
28 december 2008, 17:43
...Ik weet niet wat voor muziek jullie maken, maar als je zingt KUN JE NIET ZITTEN!! Het is onmogelijk om je adem goed te kunnen sturen als je zit...

Ehhh wat dacht je van 'nee'? Vertel dat maar aan de meeste akoestische sets en zangers/pianisten...

Liquid_Metal
28 december 2008, 18:08
Ehhh wat dacht je van 'nee'? Vertel dat maar aan de meeste akoestische sets en zangers/pianisten...

Ok misschien wat kort door de bocht, maar goed zingen doe je staand. Als je zit heb je veel minder controle, zelfs als je goed zit (bv bij piano spelen op een kruk). Als je ook nog eens een leuning hebt (en gebruikt) kun je het wel vergeten. Ligt er natuurlijk wel aan wat je zingen noemt :)

fredv
30 december 2008, 23:04
Heee

ik zit nu in een band en we hebben al veel repetities gehad en het gaat erg goed maar onze zanger doet er geen zak voor bij de repetities gaat die in een stoel zitten en zingt dat wij het niet kunnen verstaan en nou hebben we al zovaak gevraagd dat die ff gaat staan en goed gaat zingen maar hij zegt alleen maar dat onze versterkers te hard staan astjeblieft help me ff.

Een tip:

probeer "feiten" (gitaren staan zo hard dat de zang onhoorbaar is) te scheiden van "interpretaties" (hij doet er geen zak aan). Kijk eerst even wat nu precies de feiten zijn (vanuit ieders perspectief, en dan hoe iedereen die interpreteert). Misschien gaat jullie zanger wel zitten omdat ie zichzelf toch niet kan verstaan. Of misschien heeft jullie zanger minder goeie oren dan jullie(dus horen jullie hem wel, maar hij zichzelf niet).

Ik zou hem er niet zo maar uitgooien: zangers zijn moeilijk te vinden. Probeer eerst de oorzaak te vinden (wees eerlijk naar elkaar, hou geen zaken achter, maar bespreek alles wel met respect, zonder iemand nodeloos te kwetsen: verwijten hebben geen zin), zoek de oorzaak en de oplossing. En zorg dat je er plezier aan beleeft, daar doe je het toch voor?

barno
4 januari 2009, 11:59
ik lees hier verschillende keren dat een repetitiemix moet worden gemaakt rond het volume van de drummer ... da's natuurlijk gezever.

In praktijk is dat inderdaad vaak zo omdat veel drummers niet goed kunnen grooven als ze wat stiller moeten kloppen. Maar, no offence drummers, dat is een gebrek aan techniek. En vooral zangers zijn daar het slachtoffer van want gitaristen en bassisten willen toch ook goed "in de mix zitten" en draaien gewoon wat bij. Zangers kunnen dat niet, toch vaak niet met de prutszangversterking in repititieruimte. Dus: drummer stiller, dan volgt de rest vanzelf.

budje
4 januari 2009, 12:13
ik lees hier verschillende keren dat een repetitiemix moet worden gemaakt rond het volume van de drummer ... da's natuurlijk gezever.

In praktijk is dat inderdaad vaak zo omdat veel drummers niet goed kunnen grooven als ze wat stiller moeten kloppen. Maar, no offence drummers, dat is een gebrek aan techniek. En vooral zangers zijn daar het slachtoffer van want gitaristen en bassisten willen toch ook goed "in de mix zitten" en draaien gewoon wat bij. Zangers kunnen dat niet, toch vaak niet met de prutszangversterking in repititieruimte. Dus: drummer stiller, dan volgt de rest vanzelf.

mooier kunnen we het niet zeggen!!

DeiDRagonas
4 januari 2009, 21:03
mooier kunnen we het niet zeggen!!

Inderdaad.. En dat geeft dus mooi aan dat je repetitiemix juist WEL naar het volume van de drummer wordt afgesteld. Dat is dus juist geen gezever.

R

budje
4 januari 2009, 21:40
Inderdaad.. En dat geeft dus mooi aan dat je repetitiemix juist WEL naar het volume van de drummer wordt afgesteld. Dat is dus juist geen gezever.

R

nee hij zegt dat de meeste drummers te hard rammen waardoor alles in het honderd loopt. Ze moeten meer oefenen, de luilakken.

barno
4 januari 2009, 22:24
Inderdaad.. En dat geeft dus mooi aan dat je repetitiemix juist WEL naar het volume van de drummer wordt afgesteld. Dat is dus juist geen gezever.

R


tja, als we over het niveau praten waarbij er vanuit gegaan wordt dat repetities er zijn om zich een keer uit te leven en vooral lol te maken ...
Een drummer die niet stil kan spelen, moet zijn techniek oefenen, punt.
Repetities dienen om te leren samenspelen, techniek oefen je alleen.

aaronstonebeat
4 januari 2009, 22:45
Repetities dienen om te leren samenspelen, techniek oefen je alleen.

Diepe kern van waarheid! En wat dat betreft ook de partijen van de nummers die je samen speelt, zeg maar de toegepaste techniek. Ik heb eigenlijk vaker dan me lief is, meegemaakt dat mensen alleen de repetitie gebruiken om de nummers in te studeren. En als je je stukken niet kent, speel je krampachtig en met veel te veel overbodige energie, en dus oa te hard; ik denk dat dat voor drummers niet anders is dan voor welke muzikant dan ook.
Geldt ook voor improviseren, dat lukt pas als je het heel veel privé oefent.
Ik kan me nog goed herinneren dat ik als beginnertje na bv. een half uurtje Status Quo-slagjes spelen echt doodop was en nog slechts met trillende hand een biertje na afloop aan de lippen kon brengen :p
Nu het langzaam wat beter gaat, speel ik dingen veel makkelijker; hard en zacht al naar gelang ik wil en zo lang als ik wil. Na een uur speel ik lekkerder dan in het begin, en na 2 uur nog lekkerder en na 3 uur begin ik pas echt op gang te komen :hippie:.
Thuis goed oefenen, uit respect voor je kameraden en voor meer plezier en mooiere muziek met z'n allen.

Eko
4 januari 2009, 23:16
Ook aan materiaal kan gewerkt worden. Er zijn stokken die minder volume leveren met het slaan. Er kan rubber op de vellen gelegd worden. Inderdaad kan er veel, maar er moet wel bereidheid zijn. Als de repetitie inderdaad een synoniem is voor eindelijk eens hard spelen dan gaat het niet goed komen.
Anders repeteer de nummers eerst eens unplugged, acoustisch. Kun je in ieder geval timing en volgorde goed op elkaar afstemmen. Ook samenzingen ( met 2e stem) gaat dan beter.
Anders misschien zo`n mooi (Artis/Blijdorp) scherm om de drummert heen.

Mitch
4 januari 2009, 23:22
Profiel guitarXLord:
Laatste activiteit: 26 december 2008 22:10
Da's dus een minuut na posten van het topic.

Ik snap dat nooit zo, als je écht een probleem hebt waar je een oplossing voor zoekt dan zit je toch bovenop het topic waar je je probleem hebt uitgelegd?

aaronstonebeat
5 januari 2009, 00:08
Profiel guitarXLord:
Laatste activiteit: 26 december 2008 22:10
Da's dus een minuut na posten van het topic.

Ik snap dat nooit zo, als je écht een probleem hebt waar je een oplossing voor zoekt dan zit je toch bovenop het topic waar je je probleem hebt uitgelegd?

Misschien zit-ie dat ook wel, maar zou het hem slechts sieren als hij ook nog iets liet weten. En misschien ook niet.
Het is in ieder geval een aanleiding om leuk, en misschien links en rechts zelfs zinvol over iets te kletsen, dus what the hell wat mij betreft.

Rongear
6 januari 2009, 09:56
Een drummer koopt een drumstel, een bassist zijn bas met backline, de gitarist zijn gitaar met backline de toetenist zijn keyboards enz, waarom mopperen zangers dan altijd zo dat ze zichzelf niet horen terwijl wanneer ze zelf wat investeren heel eenvoudig zichzelf perfect kunnen horen met een in-ear systeem al dan niet draadloos........................... :strat:

budje
6 januari 2009, 19:55
Een drummer koopt een drumstel, een bassist zijn bas met backline, de gitarist zijn gitaar met backline de toetenist zijn keyboards enz, waarom mopperen zangers dan altijd zo dat ze zichzelf niet horen terwijl wanneer ze zelf wat investeren heel eenvoudig zichzelf perfect kunnen horen met een in-ear systeem al dan niet draadloos........................... :strat:

Omdat, als de zanger zichzelf niet kan horen, vermoedelijk kan het publiek hem dan ook niet horen, want het publiek kijkt toch alleen maar naar de zanger. Dan leer je jezelf dus verkeerde gewoontes aan waar je op een podium niets aan hebt

JohnLord
6 januari 2009, 20:13
Het zal hem aan mij liggen, maar bovenstaande kan ik niet goed volgen. Misschien kun je e.e.a. verduidelijken?

Spitfire
6 januari 2009, 20:30
Omdat, als de zanger zichzelf niet kan horen, vermoedelijk kan het publiek hem dan ook niet horen, want het publiek kijkt toch alleen maar naar de zanger. Dan leer je jezelf dus verkeerde gewoontes aan waar je op een podium niets aan hebt
De oplossing hiervoor staat toch in het stukje tekst dat je zelf quote...

marc_o
6 januari 2009, 20:34
De topicstarter heeft het probleem vermoedelijk al opgelost, of de band is uit elkaar......het is bij die ene openingspost gebleven namelijk.:)

budje
6 januari 2009, 20:52
Of hij schaamt zich :)

Mephistocles
6 januari 2009, 21:20
Weet je wat je doet: je neemt zo'n sofa
http://www.tracey-emin.co.uk/images/emin-psychologist-couch.jpg
dan pak je een mooie fauteuil, neem een collegeblok, plaats de zanger op de sofa, en bij alles wat hij zegt vraag je "Hoe voel je je daarbij?".

Gaat prima zo.

JohnLord
6 januari 2009, 21:54
De oplossing hiervoor staat toch in het stukje tekst dat je zelf quote...

Het zal hem inderdaad aan mij liggen...

Mephistocles
7 januari 2009, 13:39
Nee maar ff serieus nu, ik weet niet of de topicstarter nog meekijkt, anders heeft een ander er misschien wel aan, of ik, als iemand mij overtuigt dat wat ik zeg niet waar is bijvoorbeeld,

maar zulke problemen komen nooit alleen. Vaak is er meer aan de hand. Ik weet het, ik heb vaak de neiging om achterliggende oorzaken te zoeken. Ik zou zeggen; ga verder op zoek. Meestal kan iemand of meer mensen hun ei niet kwijt. Dat is heel belangrijk in een band, dat iedereen dat kriebeld gevoel dat inspiratie heet, op zijn manier kwijt kan.

Misschien wilt je zanger iets anders zingen? Misschien vindt hij zich te goed voor jullie? Misschien zijn jullie niet goed genoeg voor hem? Misschien heeft hij niet genoeg zelfvertrouwen? Misschien is dat gevoel van hem terecht... of niet? Misschien heeft hij een probleem waarvan hij het zelf niet eens weet?

Ik stel voor in ieder geval er voor te zorgen dat hij zijn geluid op orde heeft. Spaar samen met de band voor een in-ear, of zorg voor een goede monitor, hoeft geen kwaliteit te zijn, het is maar voor monitoring. Bij oefensessies kun je m zelfs een dichte hoofdtelefoon opzetten.

Ga eens met m praten, zie of je het probleem kan vinden. Misschien is 'ie echt lui (politiek corect: opzettelijk onvoeldoende gemotiveerd). Laat je dan niet door gevoelens leiden.

Oh, en stuur m naar een voice coach. Als je daar zittend probeert te zingen, krijg je pas echt een flinke trap voor je... eh... Dat waarderen ze daar niet bedoel ik.

Tot slot moet je ook niet vergeten dat jullie echt te hard spelen. Een drummer op standje troo-afvalverwerkingmetuuul kom je met een gitaar maar net boven, met minimaal een halfstackje op standje driekwart open. Dan de bas erdoor... Dan moet je al aan gehoorbescherming denken... Maar dan is er voor de zanger geen plaats meer. Zet de drummer ns op standje jazz, je gitaar op nauwelijks harder dan een akoestische gitaar en de bas ook zoiets. Dan kan de zang zelfs onversterkt, maar zo spelen is alleen weggelegt voor meer ervaren muzikanten. De kunst van zacht spelen. Fokking moeilijk.

Jullie spelen geen jazz, neem ik aan?

beruk
7 januari 2009, 14:05
Het enige wat ik ooit op een podium heb gedaan is zangers begeleid. En daar zit em de crux, als band met een zanger begeleid je inweze de zanger want die zing het liedje. Ik hoor vaak bands die niemand begeleiden maar vooral lekker willen beuken, of zicht zelf willen horen. Dan gaat het altijd mis.. Durf je als instrumentalist in dienst te stellen van de vocalist en samen het geluid te bepalen, beuken/freaken doe je dan na de repetitie.
Als je dan een zanger hebt die de kantjes eraf loopt deugt ie niet.....

joeyonfire
7 januari 2009, 14:49
je kan ook gewoon op oorlogsterkte blijven spelen en een gemotiveerde zanger zoeken.
een zanger die meteen gaat zitten schiet je niks mee op.

Acousticaster
12 januari 2009, 19:06
Het enige wat ik ooit op een podium heb gedaan is zangers begeleid. En daar zit em de crux, als band met een zanger begeleid je inweze de zanger want die zing het liedje. Ik hoor vaak bands die niemand begeleiden maar vooral lekker willen beuken, of zicht zelf willen horen. Dan gaat het altijd mis.. Durf je als instrumentalist in dienst te stellen van de vocalist en samen het geluid te bepalen, beuken/freaken doe je dan na de repetitie.
Als je dan een zanger hebt die de kantjes eraf loopt deugt ie niet.....

Amen to that. Kan heel slecht tegen 'muzikanten' (vnl. in metal en hardrock en andere tyfusherrie) die alleen maar vol distortion opengooien en powerchords hakken en even vergeten dat er nog andere mensen om hen heen staan. En dat is dan 'rock 'n roll' ofzo... Dat heet 'geestelijk niet helemaal lekker'.

MUZIEK maken doe je door naar elkaar te luisteren en af en toe durven je kop te houden.

toneblo
12 januari 2009, 19:21
Echt wel waar; The best guitarsound is less gain!!!

Vervorming doe je niet met je gain knop, behalve dan die amerikaanse mesa bands...
Ook vette old school metal wordt niet gespeeld met de gainknop boven tien uur.
Daar hebben ze dan een extra fuzz voor!!!

Gain maakt meer kapot dan dat je lief is!!!:satisfie:

rocker_71
13 januari 2009, 12:05
Jongens de TS (aantal post:1) is al lang niet meer onder ons. :confused: