PDA

View Full Version : Vraagje Tom Morello wah



robert-gitarist
26 december 2008, 18:49
Hallo allemaal :)

Ik heb een vraagje over de wah van Tom Morello.
In dit filmpje gebruikt hij een oude Crybaby wah (ik ga er zelf maar even van uit dat het dan een GCB95 wah is). Nou heb ik zelf ook een GCB95 gehad, wel een nieuwe, maar ik wil graag dezelfde sound als zijn wah hebben, ook dat felle/schelle geluid hebben voor wat nummers die ik o.a speel van RATM.
Is dat nou een of andere mod die hij heeft gebruikt voor zijn wah of is hier een bepaalde mod voor? ;)
Wie kan mij helpen? Ik heb al geprobeerd om het optelossen met een ander pedaal om die sound te benaderen maar het is tot heden helaas niet gelukt. Ik heb het al geprobeerd met een EQ pedaal en een Dynamic Filter van Boss. Deze laatste kwam er redelijk in de buurt maar nog niet dat schelle geluid. (moeilijk te omschrijven die sound van Tom Morello :D)

Het geluid is duidelijk te horen in dit filmpje:

http://nl.youtube.com/watch?v=Eg-nF8jG3Hc

Vast bedankt voor de reacties ;)

tubeonly
27 december 2008, 11:05
"been playing with the sweep of the wah to get that extra menace"

Ik denk dat je dat letterlijk moet nemen. Volgens mij heeft hij met de sweep van de potmeter van zijn wah een klein beetje zitten spelen tot hij zijn sweet spot had die net iets feller dan "normaal" is.

Mijn ervaring met wahs: je moet er VEEL uitproberen tot je er een hebt die hout snijdt zoals je dat wilt. Er zitten zelfs tussen de zelfde wah's onderling soms nog grote verschillen, zeker bij de oudere...

Koop een (technisch goede) jaren 70 / 80 jen crybaby, rommel wat tot je je eigen sweet spot hebt en je bent een heel eind.

El Fuzzo
27 december 2008, 11:44
Een andere optie is de RMC3 van Geoffrey Teese. Die kun je elke sound laten maken. Binnen in de wah zitten een hoop afstel mogelijkheden, waarmee je echt heel gevarieerde geluiden kunt krijgen. Ze zijn niet goedkoop, ik geloof zo'n 240 euro, maar tweedehands goed te betalen.

robert-gitarist
31 december 2008, 21:19
Ik denk dat je dat letterlijk moet nemen. Volgens mij heeft hij met de sweep van de potmeter van zijn wah een klein beetje zitten spelen tot hij zijn sweet spot had die net iets feller dan "normaal" is.

He bedankt voor de info! :)
Hoe krijg ik dat eigelijk voor elkaar dan met de potmeter? Hoe kan ik die dus feller laten worden?

El Fuzzo, RMC3 is leuk maar ik heb geen zin om 240 euro uittegeven daar aan ;) Ligt gewoon simpel weg niet binnen mijn budget.

koentjo
1 januari 2009, 11:59
ik denk dat het geluid dat jij beschrijft niet uit zn crybaby komt maar uit z'n digitech whammy.

dit pedaal is geen wah wah, maar harmonizer/pitchshifter.
als ik het goed heb kan dit pedaal de toonhoogte van de gespeelde noot verhogen tot 2 octaven.

dus, misschien moet je daar naar kijken :)

zou je misschien erbij kunnen zetten op welk tijdstip in het clipje dit betreffende geluid het best uit komt.

robert-gitarist
1 januari 2009, 13:32
Pssst, ik heb een Whammy.... :satisfie: ik weet dus wel dat dat geen wah is.
Als je nou even dat filmpie bekijkt of de rest van zijn filmpies, zul je zien dat het toch echt de WAH is en geen Whammt :satisfie:

The Lo Lands
1 januari 2009, 18:39
Volgens mij is het een standaard wah en geen mods whatsoever. Verder is zijn geluid een combi van alles. Gitaar > elementen > versterker instelling > cabinet > effecten en uiteraard de man zelf. Ik heb dit nummer wel eens gecovered en dit geluid met wah is toch niet echt moeilijk te realiseren. Zoek het niet in de wah maar eerder in de EQ van je versterker en gain levels. Gebruik een boost (EQ pedaal (flat settings) boost ala Morello) welke denk ik al heel wat meer bite meegeeft in zijn geluid! Succes.

robert-gitarist
1 januari 2009, 18:45
Hee bedankt voor de info :)

Ik wil niet de exacte sound van Tom kopiëren alleen slechts benaderen, dat gaat tot zo ver prima alleen zit ik dus even met die wah, die van hem is echt lekker fel en ik denk niet zo zeer dat het aan de EQ settings ligt van de versterker, die heeft ie namelijk gewoon normaal ingesteld zeg maar, geen spannende dingen. Die EQ is misschien wel wat inderdaad, misschien dat ik daar eens achteraan moet ofzo en dat dat een stuk op weg helpt.

Yek1
1 januari 2009, 20:49
De truc van Morello is dat hij de wah in de effects loop van de amp heeft staan. Daarom klinkt zijn wah zoveel anders dan "normale" wahs.

robert-gitarist
1 januari 2009, 20:54
Hee yek1, bedankt voor de info :) top!

Ik geloof je graag op je woord maar heb je toevallig ook een bron van deze informatie? ;)
Ik had namelijk ergens anders weer gelezen dat hij alles voor de preamp had staan.

Yek1
1 januari 2009, 21:05
Uit interviews.
Maar google ook maar eens op "wah morello effects loop".....

robert-gitarist
1 januari 2009, 21:13
Oh mooi bedankt! :)

Balen dat alleen m'n versterker geen effectloop heeft.
Weet iemand of dat mogelijk is;

ik heb mijn wah nu vooraan staan na de tuner (gitaar-->tuner-->wah-->etc), kan ik mijn wah ook aan het eind van de keten zetten, na de overdrive om als nog dat effect van die wah in een FX loop te zetten, krijgen? Of iemand een andere oplossing?

Herman
1 januari 2009, 22:51
Als jij oversturing uit een doosje haalt moet het dénk ik wel willen. Dan moet je inderdaad je wah achter je oversturings pedaal zetten. Als je od van je amp gebruikt wordt het moeilijker.

robert-gitarist
1 januari 2009, 23:02
Herman, dan moet het lukken want ik haal de oversturing uit m'n plexitone. Mijn amp is namelijk alleen clean. Of ik moet alles op volume 10 zetten, dan komt er wel wat drive maar 100 watt buizen thuis vol open draaien lijkt me geen strak plan ;)
Thanks voor je antwoord!

Samder
2 januari 2009, 13:19
De truc van Morello is dat hij de wah in de effects loop van de amp heeft staan. Daarom klinkt zijn wah zoveel anders dan "normale" wahs.

Halleluja. +123413

Het benaderen van die sound is helemaal niet zo moeilijk. Zorg gewoon dat je Wah NA je distortion komt.