PDA

View Full Version : Zijn er hier ...



TrazomTrakog
26 december 2008, 17:43
mensen die over het algemeen linkshandig zijn, maar toch liever rechtshandig gitaar spelen?
Ik ben zelf zo iemand, ik vroeg me af of dit vaak voorkwam, en of iemand weet hoe het komt.

En bestaat het tegenovergestelde ook (dus een rechtshandig persoon die links gitaar speelt)?

Brewskie
26 december 2008, 18:11
Ikzelf ben rechts en speel rechts, omdat ik conform algemeen gebruik met mijn linkerhand op de hals ben gaan spelen. Maar eigenlijk is dat onlogisch. Want mijn rechterhand is beter ontwikkeld. (of heeft een betere controle vanuit mijn hersenen). Was het dan niet logischer geweest als deze ontwikkelde hand juist het complexe deel van het spelen voor zijn rekening zou nemen ?

terrasbeest
26 december 2008, 18:21
Rechterhand = meest complexe taak

Kijk dit maar even uit :

http://nl.youtube.com/watch?v=Tn27IcAapPI

Of hier : welke ' hand ' maakt de muziek ?

http://www.jimmybrunoguitarinstitute.com/public/150.cfm

TrazomTrakog
26 december 2008, 18:22
Ikzelf ben rechts en speel rechts, omdat ik conform algemeen gebruik met mijn linkerhand op de hals ben gaan spelen. Maar eigenlijk is dat onlogisch. Want mijn rechterhand is beter ontwikkeld. (of heeft een betere controle vanuit mijn hersenen). Was het dan niet logischer geweest als deze ontwikkelde hand juist het complexe deel van het spelen voor zijn rekening zou nemen ?

Inderdaad :P, daarom vind ik mijn manier zeg maar veel logischer.

arcane
26 december 2008, 18:46
Ik ben linkshandig, maar speel rechtshandig gitaar. Gewoon omdat ik er verder niet eens over nagedacht heb om een linkshandige te kopen. Voor ik zelf echt kon spelen speelde ik altijd wat basgitaar in de pauze op school. Dan maakte ik wat herrie met wat vrienden.
Toen ik dus zelf op zoek ging was ik al 'gewend' aan rechtshandig.
Ik denk dat het voor mezelf wel prettig is, gezien bij mij de linker hand het ingewikkeldste werk moet doen, en mijn linker hand motorisch beter is dan mijn rechter.

Overigens speel ik airguitar in beide varianten ;)

gorgasm
26 december 2008, 23:44
idem, ben links, doe alles met links maar speel rechts.
ik dacht als ik moet kiezen tssn 10 gitaren omdat ik links speel of ik leer t me zelf aan en ik kan tussen 50 modellen kiezen... keus was snel gemaakt

budje
26 december 2008, 23:47
Ben ook links en speel rechtshandig. Toen ik 7 was ging ik op les, en de leraar adviseerde dit want dan had je geen problemen met lesboekjes, en boeken met liedjes, en zeker toen (in de jaren 70) was de keus voor linkshandigen helemaal klein. Ik denk dat het wel een goede tip was!

charles
27 december 2008, 00:22
Ik ben ook linkshandig, maar speel rechts. Voelde gewoon het meest natuurlijk.

Mr.Fingers
27 december 2008, 01:01
Ik ben van nature linkshandig, maar in de lagere school hebben ze die linkshandigheid er hardhandig uitgeklopt (rechts schrijven was de norm, en als je links was, moest je het maar rechts leren), met als gevolg dat ik met beide handen geen klop kan uitvoeren. Gitaarspelen doe ik overigens rechtshandig hoor.

-=JEROEN=-
27 december 2008, 11:10
De slaghand is meestal de hand waarmee je schrijft, dit omdat deze ritmisch beter ontwikkelt is. Ga maar eens een paradiddle tikken (R L R R L R L L) en voer het tempo op. Al snel merk je dat je (aangeboren) schrijfhand veel sneller kan. Ik adviseer dus linkshandigen om linkshandig te spelen, omdat ze anders uiteindelijk in de knoei komen met hun ritmiek. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, mensen die je 2-handig zou kunnen noemen.

Dat veel linkshandigen toch verkiezen rechtshandig te spelen is vaak vanwege het kleine aanbod linkshandige gitaren, maar tegenwoordig valt dat reuze mee. En anders draai je alles toch gewoon om zoals Hendrix deed :hippie:

http://www.solarnavigator.net/music/music_images/Jimi_Hendrix_on_stage_fender_stratocaster.jpg

inteDes
27 december 2008, 11:25
Ook hier een linkshandige die rechts speelt. Langs de ene kant is dat gewoon zo natuurlijk gekomen en langs andere kant heeft het ook een beetje te maken met het feit dat ik minder kracht heb in de vingers van mijn rechterhand ten gevolge van een ongeval. Maar ik vind het in ieder geval niet onnatuurlijk aanvoelen en het zorgt ook voor veel meer keuze wat gitaren betreft.

meul
29 december 2008, 19:39
Ja, ik ben ook linkshandig maar speel rechts. gewoon per ongeluk zo gegroeid.

Guitarmania
31 december 2008, 19:56
Ik ben rechtshandig. Vanwege een rsi aan mijn linkerhand heb ik geprobeerd andersom te spelen. Ik kon net zo goed een totaal ander instrument aanleren. Vaag! Ik kon totaal niks meer. Maar er is dus hoop begrijp ik???

gorgasm
1 januari 2009, 03:58
Ik ben rechtshandig. Vanwege een rsi aan mijn linkerhand heb ik geprobeerd andersom te spelen. Ik kon net zo goed een totaal ander instrument aanleren. Vaag! Ik kon totaal niks meer. Maar er is dus hoop begrijp ik???

hoe stel je t daar nu mee?