PDA

View Full Version : Buiten-gig



Ash ketchum
26 december 2008, 17:49
Vorige week had ik een gig in het centrum van mijn dorp. Dit was dus 's avonds buiten, koud en zeer luchtvochtig. Niet de meest ideale omstandigheden voor gitaar. Ik zat dus de avond van te voren te tobben welke gitaar ik zou gaan gebruiken en het is uiteindelijk mijn squier geworden. De voornaamste reden was vooral omdat het mijn goedkoopste gitaar is.
Heeft iemand anders wel eens voor zo'n dergelijke dillema gestaan?

sjoerd5
26 december 2008, 18:14
Deze gaat naar live-muziek

marc_o
26 december 2008, 18:33
Zeker wel.
Buitengigs vind ik vaker lastig. Wanneer je op de tocht staat of er, zoals in jouw geval een koude wind staat kan e.e.a. makkelijk ontstemmen.
Zo stond ik een paar jaar terug op een strandfestival te spelen, en uiteraard, of de duvel ermee speelde, mijn stemapparaat vergeten, voor het eerst in mijn optreedleven (meer dan 1000 optredens). De bassist had er ook geen mee, dus dat was niet prettig....op het gehoor stemmen gaat wel, maar dan bijstemmen en hopen dat je niet zover ontstemt dat je niet meer gelijkgestemd bent met de bassist. het was niet het allerzuiverste optreden ooit...

DeiDRagonas
27 december 2008, 03:28
Ik heb gewoon altijd twee gitaren bij me.. Altijd mn main axe de Gibson en vaak de Epiphone (overigens ook een geweldige gitaar).

Dan zie ik wel welke ik pak. Ze staan beide on stage, tenzij het echt te gek word wat betreft bier gooien ofzo.. Dan gaat mn Gibson gewoon weer in haar koffer.

Grt R!

pimmetje
27 december 2008, 13:18
Qua ontstemmen heb ik geen voorkeur voor een gitaar. Dat doen ze allemaal min of meer even veel of weinig en het betekent gewoon een paar keer extra het stem-apparaat raadplegen.

Ook qua atmosferische omstandigheden ben ik niet banger voor de ene dan voor de andere gitaar. Mocht het onverhoopt regenen, spelen we toch wel goed overdekt en ik heb thuis m'n gitaren ook niet in een grote humidor staan. Natuurlijk is 't thuis constanter, maar ieder optreden heeft wat dat betreft een afwijking van mijn huis... dat kunnen de gitaren wel hebben volgens mij. Hele wilde omgevingen zijn idd een iets ander verhaal...

Op het strand is wel kuttig voor de snaren. Die zijn in 5 minuten beetgepakt door kleverige zeelucht. Zelfs zo rot dat het spelen er merkbaar stroever door gaat. Ik zet dus geen nieuwe snaren op de gitaar voor een strand-gig.
Het zit er dik in dat die zeelucht ook wel op andere plekken op/in de gitaar gaan zitten. Maar daar heb ik nog geen effect van gemerkt bij een gitaar.... ik maak 'm achteraf netjes schoon, dat wel.

budje
27 december 2008, 14:07
buitengigs zijn leuker in augustus :confused:

marter544
27 december 2008, 14:55
Oei, 1 keer in een dubbele trailer gespeeld, je kent die dingen wel. Het dak was zo lek als een maandje, bij de kick van de drummer lag gewoon een cm water! Het roest zat er op. Ik doe het niet snel weer, tenzij ik zeker weet dat het goed voor mekaar is.

JelmerOnGuitar
29 december 2008, 15:40
Oh jonge, ik weet precies wat je bedoelt, zo kut wanneer het weer neit meewerkt. Ik heb al aardig wat keren op een "buitenfestival" gespeeld.. Waarvan deze de met het slechtste weer was:

http://www.youtube.com/watch?v=fdP4wkQIQzs&feature=related

In dat filmpje zie je ons dus optreden op het kutste podium ooit, voor mijn grootste publiek ooit.. (erg vet optreden)..
Het regende pijpenstelen en de wind stond op ons gericht, erg kut voor je gear dus. Ik probeerde mn gitaar droog te houden, is niet helemaal gelukt, hij ontstemde als de pest onder het spelen en koud spelen is nooit lekker.. De Boss ME-50 die ik destijds leende was sompend nat, echter helemaal geen schade opgelopen..

En naast dat alles zo vies en nat wordt is het ook nog eens heel kut om met koude vingers/handen te spelen.. Dat wil gewoon niet..

Mn mooiste buitenoptreden was op de Uitmarkt in Amsterdam.. We stonden welliswaar in een soort van tent, maar toch was het vét mooi zomer weer.. Dat geeft wel een heerlijk gevoel!

joeyonfire
30 december 2008, 12:15
wij doen met de band eigenlijk alleen maar buitenoptredens, of in een tent. alleen festivals en heel af en toe een zaaltje.
vind het zelf fijner om met koude vingers maar goeie pa te spelen dan in een dampende kroeg zonder pa.
en een buitenoptreden is meestal op een podium met overkapping. wel lullig als de regen dan de verkeerde kant op staat.
heb daarnaast ook 2 gitaren die vrijwel nooit ontstemmen. iig niet op een dramatische manier

kenx
30 december 2008, 20:17
wij doen met de band eigenlijk alleen maar buitenoptredens, of in een tent. alleen festivals en heel af en toe een zaaltje.
vind het zelf fijner om met koude vingers maar goeie pa te spelen dan in een dampende kroeg zonder pa.
en een buitenoptreden is meestal op een podium met overkapping. wel lullig als de regen dan de verkeerde kant op staat.
heb daarnaast ook 2 gitaren die vrijwel nooit ontstemmen. iig niet op een dramatische manier

Dan heb jij heel veel geluk:dance::seriousf:

grtz

kenny

Mitch
30 december 2008, 20:47
Ik ga daar niet de keuze voor mijn gitaar op afstemmen, niet in het minst omdat ik voor de band waar ik het meest mee optreed (en dus ook buiten optreed) éen specifieke gitaar nodig heb :D
Eén ding: Fast Fret. Ik speel niet meer buiten als het koud of vochtig is zonder dat spul. Ik gebruik het verder niet, ik vind het bepaald geen wondermiddel, maar bij kou of vocht voorkomt het stroeve snaren per-fect.

joeyonfire
31 december 2008, 11:39
Dan heb jij heel veel geluk:dance::seriousf:

grtz

kenny

zeg dat wel.
en dan hebben ze allebei nog een zwevende brug, waar ik dan wel 1 extra veer in heb gezet maar toch

eazy G
31 december 2008, 18:28
Ik ga daar niet de keuze voor mijn gitaar op afstemmen, niet in het minst omdat ik voor de band waar ik het meest mee optreed (en dus ook buiten optreed) éen specifieke gitaar nodig heb :D


Voor mij geld hetzelfde, Ik denk trouwens dat de band me finaal uitlacht als ik ineens een andere gitaar ga gebruiken omdat t buiten is of iets te koud ofzo hehe
Ik heb voor elke band gewoon een vaste gitaar met mijn eigen sound.
Neem wel reserve mee maar die gebruik ik eigenlijk nooit.