PDA

View Full Version : engl screamer combo of engl screamer head+ engl 2x12" cab



T!M
25 december 2008, 16:08
Yuu

Ik ga dinsdag naar musicstore in keulen om een nieuwe amp te kopen, mee te nemen en dus ook te testen.
Ik ben heel hard geinteresseerd in een engl screamer maar nu is mijn vraag wat is het verschil in sound tussen de combo en de head + 2x12" cab.
(ook zou ik graag willen weten of er handvaten aan de cab staan)

Greetz uit belgie, Tim:blast:

Rutger Molenberghs
25 december 2008, 16:24
Het verschil tussen combo en head+cab begint al bij de speakers. In de combo zit er één, in een 2x12 zitter er natuurlijk twee. Als je op dit forum zoekt, dan ga je zeker de verschillen tussen 1 en 2 speakers tegenkomen. Natuurlijk is het ook zo dat je bij een combo het hele gewicht ineens moet dragen, waar dat anders in twee keer kan.
Een andere vraag die je je moet stellen is: welke 2x12 neem ik? Als in je cab andere speakers zitten dan in de combo (een V30 in de screamer), dan ga je een ander geluid krijgen van de speakers alleen al.
De beste raad die ik je kan geven is ze naast elkaar uit te testen en dan voor jezelf uit te maken wat jij het beste vindt klinken.

Edit: Ik zie net dat een Screamer combo open back is en de 2x12 kasten van Engl closed back. Een losse kast gaat dus meer druk geven vooraan, terwijl de combo wat opener gaat klinken. Ook hier weer: beluister zelf de verschillen als je in Keulen bent.

T!M
25 december 2008, 16:58
ok, denk ik toch dat de head + cab mooier klinkt, maar k zie dinsdag wel.
Zo dan is deze topic ook al gesloten.:p

Gitaar4LifeDude
25 december 2008, 21:22
een head+cab kan wel mooier klinken maar 't vult de ruimte ook wel met veel meer geluid he, hou daar wel rekening mee.

OldSkool
25 december 2008, 23:34
een head+cab kan wel mooier klinken maar 't vult de ruimte ook wel met veel meer geluid he, hou daar wel rekening mee.

Grappig... Ik vond juist het omgekeerde. Ik ben van een Shiva head + 2x12 naar een Shiva 2x12 combo overgestapt en de enige plek waar de top luider was is recht voor de speakers.. Op alle overige plaatsen is de combo beter hoorbaar i.v.m. de open back.

Gitaar4LifeDude
26 december 2008, 22:52
Grappig... Ik vond juist het omgekeerde. Ik ben van een Shiva head + 2x12 naar een Shiva 2x12 combo overgestapt en de enige plek waar de top luider was is recht voor de speakers.. Op alle overige plaatsen is de combo beter hoorbaar i.v.m. de open back.

hmmm ik speel in de oefenruimte altijd over een H&K combo omdat als ik de 4x12 met head gebruik ik iedereen zegmaar uit 't raam duw met geluid. Wel grappig dat 't dus blijkbaar bij jou niet zo is!

Lexvandoef
26 december 2008, 23:03
Een closed back cab duwt over het algemeen meer en heeft meer een 'beam' (straal) karakter qua geluid. Hij spreidt meestal wat minder.
Een open back cab of combo spreidt meer doordat het geluid ook aan de achterkant kan ontsnappen, maar heeft over het algemeen minder duw of push.

sjaak1990
26 december 2008, 23:46
Open back is minder voor metal vind ik. Wat minder strak en veel minder druk. Voor rock georienteerde muziek vind ik open back dan vaak weer mooier, ook clean. Je kan ook een cab kopen die je half openback kan maken zoals mn brunetti.