PDA

View Full Version : Marshall JMP 2203



jerome
25 december 2008, 10:43
Ik heb sinds een paar maanden last van een rare storing met m'n 30 jaar oude Marshall JMP2203 top.
Het is een soort gekraak die als een soort echo verschijnt nadat het geluid bijna is weggstorven (net alsof er een speaker stuk is)
Soms heb ik het weken niet en op sommige avonden hoor ik dat gekraak een aantal keren.
Gisteravond had ie het weer en toen ik (op "stand by") de preampvolume en de mastervolume een aantal keren flink hard open en dicht draaide was het gekraak weg!
Ook had de amp ineens vééél meer power en klonk ie baggervet, vetter dan dat ie kort daarvoor klonk.
Kunnen dit soort problemen door vuile of versleten potmeters onstaan?

the sure thing
25 december 2008, 12:24
Ik zou eerder aan "lekkende condensators" te de denken....

jerome
25 december 2008, 13:10
Die heb ik vorig jaar al vervangen...

nico verduin
25 december 2008, 13:38
Ik heb sinds een paar maanden last van een rare storing met m'n 30 jaar oude Marshall JMP2203 top.
Het is een soort gekraak die als een soort echo verschijnt nadat het geluid bijna is weggstorven (net alsof er een speaker stuk is)
Soms heb ik het weken niet en op sommige avonden hoor ik dat gekraak een aantal keren.
Gisteravond had ie het weer en toen ik (op "stand by") de preampvolume en de mastervolume een aantal keren flink hard open en dicht draaide was het gekraak weg!
Ook had de amp ineens vééél meer power en klonk ie baggervet, vetter dan dat ie kort daarvoor klonk.
Kunnen dit soort problemen door vuile of versleten potmeters onstaan?potmeter breuk? lijkt alsof er een breuk zit in de keten naar GND. van de tonestack waardoor de stack los komt van GND. Krijg je er zo 10-20dB bij. Nou dat wil wel.

Chris Winsemius
25 december 2008, 13:47
potmeter breuk? lijkt alsof er een breuk zit in de keten naar GND. van de tonestack waardoor de stack los komt van GND. Krijg je er zo 10-20dB bij. Nou dat wil wel.

+1! Iig. draadje mid-pot naar massa even checken.

OT: met lekkende C's worden de koppelcondensatoren bedoeld. Als dat aan de hand is kun je gekraak tijdens het knoppen draaien krijgen en/of kapotte pre-amp-buizen.

(@Jerome: knoppen zijn binnen)

matto
25 december 2008, 14:50
Als ik dat mid draadje nu eens vervang door een potmeter van 1 meg dan zal de werking van de tone stack minder worden.
Maar heb ik dan een soort variabele extra gain daarvoor in de plaats?

Chris Winsemius
25 december 2008, 15:39
Als ik dat mid draadje nu eens vervang door een potmeter van 1 meg dan zal de werking van de tone stack minder worden.
Maar heb ik dan een soort variabele extra gain daarvoor in de plaats?

Yep! Klank verandert wel.
Laatst iets vergelijkbaars met m'n gemodde '71 BMR gedaan.
Bij 'n 2203 zou ik eerder 'n schakelbare MV (2 MVs en dan schakelbaar) doen dan 'n tonestack-boost maar the sky is the limit.

jerome
25 december 2008, 15:58
potmeter breuk? lijkt alsof er een breuk zit in de keten naar GND. van de tonestack waardoor de stack los komt van GND. Krijg je er zo 10-20dB bij. Nou dat wil wel.


Stel dat dit zo is, werkt dan op dat moment de toonregeling niet meer?

Chris Winsemius
25 december 2008, 16:02
Stel dat dit zo is, werkt dan op dat moment de toonregeling niet meer?

Die werkt dan niet of beduidend minder.
Gewoon even aan die knoppen draaien als het weer gebeurt.

the sure thing
25 december 2008, 20:47
Die werkt dan niet of beduidend minder.
Gewoon even aan die knoppen draaien als het weer gebeurt.Ha Chris, je hebt een PM....

jerome
26 december 2008, 11:19
potmeter breuk? lijkt alsof er een breuk zit in de keten naar GND. van de tonestack waardoor de stack los komt van GND. Krijg je er zo 10-20dB bij. Nou dat wil wel.

Maar zou dit dan ook dat rare gekraak kunnen veroorzaken dat soms optreedt tijdens het spelen?
Dat gekraak onstaat dus (soms) als (na het aanslaan) het geluid bijna weggestorven is.
Dat gekraakt lijkt ook wel het laatste stukje van mijn geluid te vervormen.
En dat gekraak lijkt ook wel erger te zijn als ik hard aansla.
(En nogmaals, toen ik flink hard aan de master-en preampvolume gedaaid had was dat gekraak de hele avond weg...)

nico verduin
26 december 2008, 12:14
buisjes al verwisseld?

jerome
26 december 2008, 14:12
Ja, voor- en eindbuizen zijn resp. 1,5 en 1 jaar geleden vervangen.
2 weken terug heb ik als test 3 andere voorbuisjes geprobeerd en toen was op een gegeven moment het gekraak weer daar.
Dus dan kan het imho iig niet aan de voorbuisjes liggen

En als ik de pre-en masterpot stevig heen en weer draai en het gekraak is gelijk weg dan zou je toch zeggen dat het door 1 of allebei de pots zou kunnen komen?

cluseau
28 december 2008, 11:23
En als ik de pre-en masterpot stevig heen en weer draai en het gekraak is gelijk weg

Even testen of je gelijkspanning op de pots hebt, zou wel eens een lekkende koppel cap kunnen zijn.
mvg
Frans

jerome
28 december 2008, 13:35
Thanx voor de tip!!

E-J
28 december 2008, 16:34
En anders gewoon ermee naar een amptech... dan heb je zekerheid :)

Toch heb ik het vermoeden dat het een eindbuis kan zijn...