PDA

View Full Version : Stompbox M13 vs PodX3 live



Timp Daddy
25 december 2008, 00:36
Hallo,

Er zijn al verschillende topics over en er is meer dan genoeg info te vinden op internet maar toch ben ik benieuwd naar wat meer specifieke feedback :-)
Na al verscheidene keren uit stellen wil ik wou ik nu toch eindelijk een podx3 live gaan halen. Kom ik uiteraard weer iets anders tegen, de M13...
(En de GT10, Tonelab, Digitech, etc. Wat zijn het er veel...)

Maar ik heb mijn keuze eigenlijk beperkt tot line 6 omdat ik veel te weinig ervaring heb met dit alles en ik al jaren op een line 6 spider I speel die prima bevalt.
De M13. Wat ik heb begrepen werkt deze met scenes, niet met presets. Door er een midi floorboard aan te hangen kan je wel met "presets" werken? Betaal je wat meer maar heb je wel "echt" eerlijk geluid, loop functie, een super overzichtelijke bedieningen (combo's maken met 4 effecten die met 1 klik voor of na de preamp kunnen zitten (als mijn spider I dit aankan :-P) en je kan er makkelijk extra effecten aanhangen.
Maar is dit geluid veel anders dan de "neppe effecten" die in de podx3l zitten? Die amps in de pod sta ik niet echt om te springen. Maar het is wel leuk, ook het ingebouwde expressiepedaal is een bonusje (bij de M13 moet je weer een extern waha en volume pedaal aanschaffen als ik het goed heb begrepen)...Wat raden jullie aan?

shredneck
25 december 2008, 01:05
Op The Gearpage (tgp) zijn ze nogal gecharmeerd van de M13. Ik vind het ook een mooi apparaat met flinke wat mogelijkheden. Het lijkt me een hele kluif om alle mogelijkheden ten volle te kunnen benutten, ik ben zelf al blij dat ik mijn dd20 door heb haha! :-)

Soundwise ga je er geen buil aan vallen, gezien je Spider goed bevalt. De m13 is weer net ff wat beter.

Nitefly7
25 december 2008, 02:00
Hallo,

Er zijn al verschillende topics over en er is meer dan genoeg info te vinden op internet maar toch ben ik benieuwd naar wat meer specifieke feedback :-)
Na al verscheidene keren uit stellen wil ik wou ik nu toch eindelijk een podx3 live gaan halen. Kom ik uiteraard weer iets anders tegen, de M13...
(En de GT10, Tonelab, Digitech, etc. Wat zijn het er veel...)

Maar ik heb mijn keuze eigenlijk beperkt tot line 6 omdat ik veel te weinig ervaring heb met dit alles en ik al jaren op een line 6 spider I speel die prima bevalt.
De M13. Wat ik heb begrepen werkt deze met scenes, niet met presets. Door er een midi floorboard aan te hangen kan je wel met "presets" werken? Betaal je wat meer maar heb je wel "echt" eerlijk geluid, loop functie, een super overzichtelijke bedieningen (combo's maken met 4 effecten die met 1 klik voor of na de preamp kunnen zitten (als mijn spider I dit aankan :-P) en je kan er makkelijk extra effecten aanhangen.
Maar is dit geluid veel anders dan de "neppe effecten" die in de podx3l zitten? Die amps in de pod sta ik niet echt om te springen. Maar het is wel leuk, ook het ingebouwde expressiepedaal is een bonusje (bij de M13 moet je weer een extern waha en volume pedaal aanschaffen als ik het goed heb begrepen)...Wat raden jullie aan?

MIDI werkt bij de M13 volgens mij prima, daarmee kun je (mits je een goede midi-controller hebt) presets oproepen en effecten apart aan/uit zetten..
de vraag is of je dit wilt, zoals ik de m13 zie (en zoals veel mensen 'm gebruiken, is het gewoon 12-pedalboards-in-1, dus je hebt per scene een 4-tal verschillende fx tot je beschikking, i.c.m. elk gewenst amp-kanaal.. de M13 heeft volgens mij nieuwere sounds dan de x3, en uit reviews e.d. lijk ik op te maken dat deze beter zijn, puur en alleen om het feit dat dit de opvolger moet zijn van de aparte 'Modellers' (de Delay DL4, Modulation MM4 en Distortion DM4...), en niet als een extra 'pod'
het is een 'dedicated' fx-apparaat dat 'alleen maar' effectjes moet weergeven..

geef eerst eens aan wat je zoekt:

vervanging van Spider I om live ampmoddelling + effects te hebben:

x3 of x3live/XT of XTlive.. moet dan wel een speaker/monitor bij... anders kun je ok gewoon 'n oude FLextone III o.i.d. overwegen..

aanvulling op je spider I of andere amp (liefst met effect loop), waarbij je ALLEEN een hele lading bruikbare fx wilt:
m13

Timp Daddy
25 december 2008, 11:15
Bedankt voor de reacties.

Wat ik ermee wil is gewoon meer sounds tot beschikking hebben. Die dingen die op de Spider I zitten zijn leuk, maar niet meer voldoende. En het zal in het begin geen vervanger zijn van mijn Spider. Of het nou de podx3 of de m13 wordt, beide worden aan mijn spider I gehangen (wat ik dan nog van mijn spider ga gebruiken weet ik niet...dat zal ik moeten proberen). Maar die staat als volgende op het lijstje om te vervangen dus dat wil ik liever niet meenemen in mijn beslissing hier.

Ik wil er ook mee gaan optreden. Misschien kan dat de doorslag geven want ik heb verscheidene keren gelezen dat de podx3 live dan een stuk minder goed uit de verf komt.

Daarbij vraag ik me af of al die effecten die in de M13 zitten niet al meer dan genoeg zijn. Heb je echt ook nog een keer allemaal die "amps-simulatie's" nodig om de "pefecte" sound te creeëren? Mijn gevoel zegt van niet, en zeker omdat het allemaal "gefaked" is ben ik er een beetje huiverig voor. Feit blijft wel dat je echt een all in one package hebt en meteen klaar bent (vooral dat expressiepedaal vind ik een grote bonus). En aangezien ik maar een arme student ben en het optreden niet echt op super hoog niveau ligt ofzo zal dit ook prima voldoen.

Daarbij zeg je idd dat de M13 los wordt gebruikt, zonder midi control. Het lijkt mij dan erg vervelend om van sound te switchen voor bijvoorbeeld een solo...Dan ben je letterlijk aan het tapdansen voordat je het goede geluid hebt (en moet je precies onthouden welke scene en modellers je moet selecteren). Of vergis ik me hierin?

ibanez260
30 december 2008, 18:56
wat bedoelen ze eig met 'scenes' is dat hetzelfde als banks??
want ik heb hem deze namiddag even uitgeprobeerd en het lijkt alsof je maar 12 effecten maximaal kunt gebruiken
en als je bevoorbeeld clean aan het spelen bent met een chorus derop en je wilt naar een gewone distortion, dan moet je eerst die chorus uitduwen en dan terug de distortion aanduwen, je hebt dus redelijk wat werk eig..
is da zo?

Nitefly7
30 december 2008, 20:09
volgens mij is je nog niet helemaal duidelijk wat het verschil is tussen de X3 en de M13, het zijn compleet verschillende beestjes namelijk..

vergelijk het met het verschil tussen een Boss pedaaltje en een Boss GT-8 ofzo; de eerste levert alleen een 'effect' om je huidige geluid (dus gitaar door versterker) op te leuken.. de 2e heeft weliswaar een hele lading extra effecten, maar heeft als grootst onderscheidende factor, zgn. 'amp-modelling' er zitten 'nagebootste' gitaarversterkers in, deze hoef je alleen nog maar 'harder te maken' (mbv een cleane gitaarversterker, of zelfs een hoofdtelefoon), bijvoorbeeld door hoofdtelefoon of PA

een gitaar + effect pedaal direct op hoofdtelefoon en PA (uitzonderingen daargelaten) leidt niet tot de meest wonderlijke klanken..
een gitaar + amp modeller leidt al tot zeer bruikbare geluiden, en is een prima vervanger voor een echte uitversterkte gitaarversterker..

bepaal dus goed of je de amp-models van je Spider goed genoeg vind, deze kun je vervolgens opleuken met de M13..

de X3Live, zal je via de effects return, of in een clean afgestelde Spider kunnen gebruiken, je gebruikt de toonregeling van de Spider dan niet meer..
anders ga je de amp models van de X3 op die van de Spider stapelen; dit klinkt meestal niet zo geweldig..

de amp models in de x3 zijn IMHO een stuk beter dan die in de Spider, om die reden zou ik voor jou gebruik dus de x3 aanraden, met een clean afgestelde Spider..

de M13 is dermate duur, dat je voor dat geld beter een 2ehands Flextone II, Flextone III, of een Vox AD50 of Vox AD100 aanschaffen..
dan heb je 1 nieuwe doos, versterker + effects, die je zowel op het gebied van effecten als op het gebied van versterker-modelling op een heel aardig niveau plaatsen, dat volgens mij beter klinkt dan 'n x3 door 'n Spidertje...

advies: zowel de x3 als de M13 links laten liggen, en je Spider vervangen door een Flextone III (of liever nog Flextone III), of een Vox Valvetronix (beter dan Line6 vind ik zelf..)
als je 'n budget hebt van ongeveer 200 euro, dan is de Roland Cube60 een geweldige aanrader waar je behoorlijk mee uit de voeten kunt!

als je echt de keus moet maken tussen x3 en m13, ga dan voor de x3..
hoewel de Vox Tonelab dan weer beter schijnt te klinken..
en de Digitech RP-500 en RP-1000 zijn dan ook niet te versmaden..

let wel: bij elk van deze 'niet-versterker'-modellen (X3live, Tonelab, RP-serie) zul je uiteindelijk merken dat je Spider misschien een zwakke schakel in de keten wordt; een modeller als 'n X3 of Tonelab klinkt vaak door fullrange boxen (Studiomonitors of actieve monitors voor op de grond) beter dan door de speaker van gitaarversterkers...




Bedankt voor de reacties.

Wat ik ermee wil is gewoon meer sounds tot beschikking hebben. Die dingen die op de Spider I zitten zijn leuk, maar niet meer voldoende. En het zal in het begin geen vervanger zijn van mijn Spider. Of het nou de podx3 of de m13 wordt, beide worden aan mijn spider I gehangen (wat ik dan nog van mijn spider ga gebruiken weet ik niet...dat zal ik moeten proberen). Maar die staat als volgende op het lijstje om te vervangen dus dat wil ik liever niet meenemen in mijn beslissing hier.

Ik wil er ook mee gaan optreden. Misschien kan dat de doorslag geven want ik heb verscheidene keren gelezen dat de podx3 live dan een stuk minder goed uit de verf komt.

Daarbij vraag ik me af of al die effecten die in de M13 zitten niet al meer dan genoeg zijn. Heb je echt ook nog een keer allemaal die "amps-simulatie's" nodig om de "pefecte" sound te creeëren? Mijn gevoel zegt van niet, en zeker omdat het allemaal "gefaked" is ben ik er een beetje huiverig voor. Feit blijft wel dat je echt een all in one package hebt en meteen klaar bent (vooral dat expressiepedaal vind ik een grote bonus). En aangezien ik maar een arme student ben en het optreden niet echt op super hoog niveau ligt ofzo zal dit ook prima voldoen.

Daarbij zeg je idd dat de M13 los wordt gebruikt, zonder midi control. Het lijkt mij dan erg vervelend om van sound te switchen voor bijvoorbeeld een solo...Dan ben je letterlijk aan het tapdansen voordat je het goede geluid hebt (en moet je precies onthouden welke scene en modellers je moet selecteren). Of vergis ik me hierin?

Nitefly7
30 december 2008, 20:29
wat bedoelen ze eig met 'scenes' is dat hetzelfde als banks??
want ik heb hem deze namiddag even uitgeprobeerd en het lijkt alsof je maar 12 effecten maximaal kunt gebruiken
en als je bevoorbeeld clean aan het spelen bent met een chorus derop en je wilt naar een gewone distortion, dan moet je eerst die chorus uitduwen en dan terug de distortion aanduwen, je hebt dus redelijk wat werk eig..
is da zo?

ja en nee:

de M13 heet niet voor niets de 'Stompbox Modeller'; alles wat het doet is steeds een 'scene' van 12 kant-en-klare effectpedalen voor je voeten leggen, elk van deze effecten zul je dus apart aan/uit kunnen (en: moeten!) klikken; net zoals bij een regulier pedalboard..

wat de M13 zo 'fantastisch'/'bruikbaar'/handig maakt, is dat je 12 scenes van 12 verschillende pedalen kan opslaan, je hebt dus in feite 12x12 (een dozijn dozijnen) verschillende pedalen, in 1 apparaat, dat nauwelijk ingewikkelder is dan een gewone pedalenplank..

als je van clean + chorus naar een gewone distortion wilt, zul je dus zoals bij een gewoon pedalboard, eerst de chorus uit moeten klikken, en vervolgens de distortion aan moeten zetten..

om van clean + chorus, direct naar een gewone distortion te gaan (1 voetklik ipv 2 voetklikken), zul je of via MIDI moeten werken, of een ander apparaat moeten zoeken; de M13 is, zoals ik het begrijp, niet bedoeld om een X3 of een 'echte multi-effects processor' te vervangen, maar eerder om in een redelijk compact formaat, de flexibiliteit van 12x12 pedalboard-setups bij de hand te hebben...

omslachtig? misschien wel, maar het is na bijna 15 jaar gitaarspelen wel de manier die mij het meest vertrouwd is..

een M13, een goede gitaar en een betere amp, is alles wat je nodig hebt zonder met Rack-apparatuur te werken, of bij jamsessies lang bezig te zijn..


de M13 kan 4 verschillende effecten tegelijkertijd gebruiken (je hebt 4 effectgroepen, van links naar rechts; uit elke groep kun je een keus uit 3 pedalen maken; van onder naar boven), en per 'scene' heb je 12 verschillende pedalen tot je beschikking.
nogmaals; van deze 12 kun je er 'slechts' 4 per keer aanzetten... in de meeste gevallen speel ik ook niet meet meer dan 3 of 4 pedalen tegelijkertijd (een phaser én chorus tegelijkertijd is bijv. onzinnig.. delay, modulatie, distortion en compressor/boost is een goede basis om te beginnen, en met 12 verschillende combinaties per scene, zul je toch aardig wat variatiemogelijkheden hebben..)


iedere scene is een apart 'pedalboard' (van 12 verschillende pedalen)

je zou het kunnen vergelijken met een 'bank', met 4x3 presets (voor iedere effectgroep heb je 3 verschillende pedalen) waarvan je er 12 hebt
je zou het ook kunnen vergelijken met een met 'preset' waarin je 12 aparte pedaaltjes aan/uit kan zetten (maar weer; slechts 1 van de 3, uit een keus van 4 effectgroepen)

de scenes zijn bedoeld om bijv. 1 scene voor je top40 coverband, 1 voor je metalband en 1 voor jamsessies te gebruiken..