PDA

View Full Version : Duimflagiolets



idono
11 maart 2003, 10:55
Hey,

Ik heb van de week een dvdtje gezien van ozzy osbourne, en ik was helemaal ondersteboven van zack wylde. Ik vind die duimflagioletten die die speelt echt geweldig. Maar nu mijn vraag. Hoe krijg ik van die Extreem gillende flagioletten? Als ik ze speelt zijn ze zo gevoeloos. Ik heb het idee dat hij ook iets van een Whammy gebruikt ofzo. Kan iemand mij uitleggen hoe ik ze zo kan laten gillen? Ik vind het namelijk echt geweldig.

Voor het geval dat ik het verkeerd heb, een duimflagiolet speel je door met je duim langs je snaar te gaan direct na je aanslag van je plectrum in 1 beweging?

Als ik dit verkeerd heb, kan iemand mij dan vertellen hoe het wel moet, en hoe ik ze kan laten gillen.

Greetz Henk

Negative K3 fan
11 maart 2003, 11:01
die duim flageolet zoals jij hem noemt worden vaak pinch harmonics genoemd, probeer daar eens naar te zoeken want er zijn al heel veel toics over geweest. Manieren waarop pinch harmonics beter gaan:
-dikkere/strakkere snaren
-meer gain
-(high output) humbuckers of andere ceramische elementen
-brug positie gebruiken
-veel oefenen
-voor de zakk wylde pinch harmonics moet je ook nog flink vibratoën

veel succes.

Fluffy
11 maart 2003, 11:04
http://www.gitaarforum.nl/phpBB/viewtopic.php?topic=2220&forum=1

lord bean
11 maart 2003, 13:26
Het heeft te maken met de apparatuur waarover hij speelt. Alleen dan krijg je zo'n harde gil. Dit is echt iets wat je niet kunt kunt oefenen zonder goede gear.
Bron: gitaarleraar

Fluffy
11 maart 2003, 13:38
volgens mij is dat niet waar, zelf lennart kan ze met z'n gear nog maken

Negative K3 fan
11 maart 2003, 14:56
Ik kan ze met mn 012 snaren en p90 element op iedere fret van iedere snaar maken.

pimmetje
11 maart 2003, 15:34
Pinch harmonics liggen ECHT NIET aan gear. Da's oefenen. Het maakt 't makkelijker als je met een enorme partij gain speelt, maar 't kan zeker zonder.

Probeer maar 'ns een snaar te fretten op een willekeurige fret. Dan ga je die snaar aanslaan en steeds net ff nog aanraken met je duim. Sla aan op verschillende punten tussen hals en brug en je zult horen dat sommige punten wat beter uit de verf komen dan anderen (maar in principe kan 't op iedere plek).

Als je dan dezelfde snaar op een andere fret pakt, zul je zien dat de punten waar de aanslag 't beste effect had ook zijn verschoven. Gewoon lekker wat mee klooien.

Het kan ook geen kwaad om 'ns te proberen om iedere downstroak-toon die je speelt een heel klein beetje pinch mee te geven... je hoeft pinch harmonics namelijk niet alleen te gebruiken om te gillen.

lord bean
11 maart 2003, 15:52
Klopt allemaal wat je zegt pimmetje.. maar als ik thuis op een 15 watt ibanezje en korg ax1 pedaaltje dat doe dan krijg ik geen zakk wilde gegil eruit. De flagiolet is wel duidelijk hoorbaar.

Negative K3 fan
11 maart 2003, 18:36
Op 2003-03-11 15:34, schreef pimmetje:
Pinch harmonics liggen ECHT NIET aan gear.

Voor een grgoot gedeelte wel, ik kan op mn eigen gitaar zonder enige moeite de 1234 excersicec met alleen pinch harmonics spelen, maar op de fernandedes strat met 009 snaren op school moet ik veel moeite doen om daar af en toe een leuke gil uit te krijgen.