PDA

View Full Version : Marshall JMP-1, Lexicon MPX G2 of Rocktron Pre?



minoin
24 december 2008, 12:21
Hey gasten,

Ik zit op kamers in Utrecht met een Cube 30, mijn ouders wonen in Cuijk waar m'n ENGL-stack (+studio) staat en waar ik elk weekend ben en ik ga vanaf januari repeteren in Eindhoven.

Nou heb ik geen auto of vervoer (mijn ouders wonen te ver van EIndhoven vandaan om die taak op zich te nemen), dus kan ik niet mijn stack naar elk optreden rijden.
Wat is nou een goed alternatief om tijdens de repetities en optredens (via PA) te gebruiken?
Denk hierbij aan Progressieve metal ala Evergrey, Symphony X, Mind's Eye, Dream Theater enz.
Ow, en ik wil een overtuigende dikke sound, dus geen POD.
Budget is tot de 400 euri.

Ik zat te denken aan de volgende Pre's:

Marshall JMP-1
Lexicon MPX G2
Rocktron Piranha
Rocktron Voodoo Valve

Welke missen in dit rijtje? Wat is een goeie keuze?
Ik hoor het graag!
Groeten,

Sjoerd

marc_o
24 december 2008, 12:26
Denk dat je een mooi rijtje samengesteld hebt.

Ik hou wel van het geluid van de JMP-1, en heb deze ook een aantal jaar gehad, tot volle tevredeneid.
Let wel, dat wanneer je de effectloop gebruikt, hij een stuk dynamiek verliest, en wel zoveel dat ik er niet blij van werd. Als je aan de andere kant een no-nonsense steengoede rock en metalsound wil hebben, kun je er eigenlijk geen miskoop aan doen, en zeker voor het geld waar je ze 2e hands voor voorbij ziet komen. Zie het als een multichanneltop (als je er een eindtrap aanhangt uiteraard) en gebruik wat erop zit, dus zonder loop en je hebt een winnaar in huis. Zeker OD1 met lowboost.....als marshall een top zou maken met die sound, zou iedereen er eentje willen...

TimmU
24 december 2008, 12:29
nouja, in feite zou ik die FX loop ook niet gebruiken hoor. Effecten zet je dan tussen je preamp en je poweramp, niets aan de hand.

Realeigo
24 december 2008, 12:39
Op Marktplaats staat een Engl 530 Preamp. Ik denk dat je die ICM met een overtuigende speakersim (Palmer?) een leuke sound gaat krijgen wat vergelijkbaar is met je ENGL stack.

minoin
24 december 2008, 12:55
Thanks voor de info!
Het is eigenlijk belangrijk dat ik met de Pre-amp klaar ben. Ik moet het ding in een 2HE-rackje kunnen gooien en naar een gig kunnen gaan zonder een auto te regelen. Dus gewoon via de PA, werkt dat met de JMP-1?

Realeigo
24 december 2008, 12:58
Thanks voor de info!
Het is eigenlijk belangrijk dat ik met de Pre-amp klaar ben. Ik moet het ding in een 2HE-rackje kunnen gooien en naar een gig kunnen gaan zonder een auto te regelen. Dus gewoon via de PA, werkt dat met de JMP-1?

Je moet er eigenlijk nog iets bij hebben dat de eindtrap + speakers simuleert.
Het kan zijn dat die ingebouwd zitten in de preamp maar dat weet ik niet.

marc_o
24 december 2008, 13:00
JMP1 heeft een zeer goede sound over een PA, moet je zeker eens proberen. Uiteindelijk hangt e.e.a. wel af van je PA en wie het allemaal bedient uiteraard, maar je kunt er goede resultaten mee behalen.

minoin
24 december 2008, 13:01
Speaker sim zit in al de genoemde preamps voor zover ik weet. Maar ik heb al een Rocktron Chameleon en ik vind het daarbij niet altijd overtuigend klinken, vandaar mijn vraag of iemand daar ervaring mee heeft. Er is helaas nog niet veel overgeschreven.

WillemdaGuide
24 december 2008, 13:18
Ik ken niet al die pre-amps maar heb zelf een piranha waar ik, na wat tweaken errug lekkere sounds uithaal. Misschien dat die voodoovalve wat veelzijdiger is aangezien er al effecten in zitten maar hoe die als pre klinkt kan ik je niet zeggen.

Een oudje maar één die eigenlijk niet mag ontbreken op je lijstje vind ik de peavey rockmaster, dat ding blijft gewoon zo supervet klinken!!

minoin
24 december 2008, 13:19
Ik ken niet al die pre-amps maar heb zelf een piranha waar ik, na wat tweaken errug lekkere sounds uithaal. Misschien dat die voodoovalve wat veelzijdiger is aangezien er al effecten in zitten maar hoe die als pre klinkt kan ik je niet zeggen.

Een oudje maar één die eigenlijk niet mag ontbreken op je lijstje vind ik de peavey rockmaster, dat ding blijft gewoon zo supervet klinken!!

Ja de Rockmaster is inderdaad een monster! Maar die zijn redelijk zeldzaam en er zit geen speaker simulator in.

WillemdaGuide
24 december 2008, 13:21
klopt, je komt ze niet heel veel tegen die peavey's maar vooral op ebay.de komen ze nog wel eens langs...

peter_heijnen
24 december 2008, 13:23
Ik ben onlangs nog wezen shoppen voor de blackstar ht-dual, bedoeling was om die voor mijn amp te zetten maar dat beviel niet.

Echter, rechtstreeks zou ie juist helemaal te gek zijn.

En btw, ik snap niet zo goed dat je de pod of dergelijke wel uitsluit en de preamp van de mpxg2 niet, ik heb beide gehad en kan niet bepaald zeggen dat ik de preamp van de g2 zo vet vind.

minoin
24 december 2008, 13:47
Ik ben onlangs nog wezen shoppen voor de blackstar ht-dual, bedoeling was om die voor mijn amp te zetten maar dat beviel niet.

Echter, rechtstreeks zou ie juist helemaal te gek zijn.

En btw, ik snap niet zo goed dat je de pod of dergelijke wel uitsluit en de preamp van de mpxg2 niet, ik heb beide gehad en kan niet bepaald zeggen dat ik de preamp van de g2 zo vet vind.

Die Blackstar klinkt idd vet, maar op zichzelf heb je niet echt een goed clean kanaal wat eigenlijk wel een vereiste is.

En ik vind de hele sound van de Lexicon MPXG2 wel beter dan de POD's die ik tot nu toe heb gehoord. Hier komt bij dat de Lexicon waardevaster is en eventueel beter toepasbaar samen met m'n ENGL.

Kaboemba
24 december 2008, 13:57
Jmp1 twee van gehad, kon mij niet bekoren, te eenzijdig in sound.
vooduvalve meerdere gehad, waar de 1 prima klnak leek de ander nogal digitaal. Vreemd want ik had het idee dat ze allemaal redelijk hetzelfde moesten zijn.
Persoonlijk ben ik heel erg te spreken over hughes and kettner access, met een beetje mazzel is die voor die prijs te krijgen.
Bijzonder veelzijdige preamp met erg veel mogelijkheden en super simpel in te stellen en ook nog is een goede clean (clean kanaal is transistor).

Realeigo
24 december 2008, 14:10
Misschien is een Digitech 2112 met upgrade ook wel iets...


:D

minoin
24 december 2008, 15:30
Hahaha, een Fnark-pre! Neh, daar ga ik me niet aan wagen, heb ooit het kleine broertje gehad: GSP 21 Legend...
Die Voodoo Valve lijkt me wel wat, maar idd vreemd dat daar verschil per apparaat in zit.

Ja damn, heb een aantal maande terug de kans gehad om een Access te kopen voor 400 euri. Hmm, zal daar eens naar kijken, word wel eens de "TriAxis"-killer genoemd.

Kaboemba
24 december 2008, 19:08
Hahaha, een Fnark-pre! Neh, daar ga ik me niet aan wagen, heb ooit het kleine broertje gehad: GSP 21 Legend...
Die Voodoo Valve lijkt me wel wat, maar idd vreemd dat daar verschil per apparaat in zit.

Ja damn, heb een aantal maande terug de kans gehad om een Access te kopen voor 400 euri. Hmm, zal daar eens naar kijken, word wel eens de "TriAxis"-killer genoemd.

die 2112 is niet te vergelijken met de gsp21 legend wat rond uit een kut ding is.
Maar als het je vooral om de preAMP gaat en niet om de effecten dan hoef je er niet aan te denken.

almarvk
24 december 2008, 19:30
Deze gaat naar Rackgear.

Jimwoud
24 december 2008, 21:40
Hahaha, een Fnark-pre! Neh, daar ga ik me niet aan wagen, heb ooit het kleine broertje gehad: GSP 21 Legend...
Die Voodoo Valve lijkt me wel wat, maar idd vreemd dat daar verschil per apparaat in zit.

Ja damn, heb een aantal maande terug de kans gehad om een Access te kopen voor 400 euri. Hmm, zal daar eens naar kijken, word wel eens de "TriAxis"-killer genoemd.

Access is wel te vinden voor 350 hoor. Ik vond het niet zo veel. Kijk anders voor een mesa studio preamp, ook rond die prijs.

Magic Bean
25 december 2008, 00:08
Ja de Rockmaster is inderdaad een monster! Maar die zijn redelijk zeldzaam en er zit geen speaker simulator in.

gnagnagna...:D

Ik zou gaan voor de JMP-1, broeder.
Access heeft ook geen speakersim en de rest mist imo de buizenfeel.
Plus dat je ze vaak tegenkomt tweedehands.

Je zou ook kunnen kijken naar een Screamer/thunder head en die door je rocktron juice extractor gooien.

RolandT
25 december 2008, 09:52
Wat is nou een goed alternatief om tijdens de repetities en optredens (via PA) te gebruiken?Onlangs net hetzelfde gedaan. Ik heb een JMP met een TC Electronic M300. De M300 staat in de FX loop (parallel). JMP heeft speaker emulated outputs die gaan dus naar de PA. Degelijk klein rack, kan blijven staan in ons repetitielokaal. Onlangs zelfs nog een valvestate poweramp gevonden en nu is het zelfs een goed backup voor mijn buizen amp.
http://www.10pont.net/rack1.jpg

tnijland
31 december 2008, 18:23
Hey gasten,

Ik zit op kamers in Utrecht met een Cube 30, mijn ouders wonen in Cuijk waar m'n ENGL-stack (+studio) staat en waar ik elk weekend ben en ik ga vanaf januari repeteren in Eindhoven.

Nou heb ik geen auto of vervoer (mijn ouders wonen te ver van EIndhoven vandaan om die taak op zich te nemen), dus kan ik niet mijn stack naar elk optreden rijden.
Wat is nou een goed alternatief om tijdens de repetities en optredens (via PA) te gebruiken?
Denk hierbij aan Progressieve metal ala Evergrey, Symphony X, Mind's Eye, Dream Theater enz.
Ow, en ik wil een overtuigende dikke sound, dus geen POD.
Budget is tot de 400 euri.

Ik zat te denken aan de volgende Pre's:

Marshall JMP-1
Lexicon MPX G2
Rocktron Piranha
Rocktron Voodoo Valve

Welke missen in dit rijtje? Wat is een goeie keuze?
Ik hoor het graag!
Groeten,

Sjoerd

Tja, klinkt heel erg lullig maar een POD XT/X3 live lijkt eigenlijk de beste oplossing, zeker als je het metal-pack hebt. Over de mengtafel heb je dan denk ik een beter resultaat dan met de JMP ondanks dat deze idd wel goed is (heeft vooral te maken met dure microfoons die je waarschijnlijk niet had ingepland).

Ik heb zelf de POD XT jaren gehad (en kunnen vergelijken) naast mijn Mesa Boogie/Soldano/Groove Tubes Trio/Ernst Rover/CAE3+SE amps & preamps en denk dat het grote voordeel van de POD XT is dat hij (mits goed afgesteld, de factory presets zijn gewoon niet goed maar eenvoudig af te stellen) over een mengtafel gewoon erg goed klinkt. Probeer dat ding maar eens op een mengtafel dan begrijp je wel wat ik bedoel. Ik geeft toe dat je minder indruk maakt als je over Line6 speelt maar het gaat toch om het geluid. Een JMP is geel, een POD is rood, tja dan koop je toch een zwarte....

Last but not least, een XT of X3 is volledig binnen budget, bevat vrijwel alle versterkers modellen, speakercabs, effecten en je kunt het doosje gewoon in je rugzakje in de trein meenemen....