PDA

View Full Version : 2dehands versterker ==> waar op letten ?



jan_bervoets
24 december 2008, 10:19
hoi ik ga waarschijnlijk een van deze dagen een 2dehands versterker kopen/testen .

nu ,waar zou ik op moeten letten ?

alvast bedankt

Dj_Tuning
24 december 2008, 10:23
Er moet een stekker aan zitten, anders kun je hem niet insteken in het stopcontact. Ook is het handig dat er tenminste 1 speaker in zit/aan hangt, anders krijg je zo snel last van een schorre keel...

Pepe
24 december 2008, 10:26
Ja, dat is altijd lastig, om goed te testen zou je een tijdje op hoog volume moeten spelen, dan komen de kwaaltjes vaak te voorschijn maar dat is dan niet mogelijk.
Zet alles in ieder geval -zonder gitaar- vol open en luister dan naar brommen en of er kroketten in het vet liggen te spatten. Draai aan alle knoppen om te zien of ze het doen, of het kraakt. En laat de versterker een tijdje aanstaan terwijl je daar bent, soms komt een probleem pas na voren als de versterker goed heet is.

Dat geldt vooral voor een buizenamp natuurlijk, trannies hebben een meer alles of niets karakter.

Baker
24 december 2008, 11:06
let op:

-krakende potmeters.
-speel geruime tijd op wat hoger volume, om te kijken of er ook volume drops zijn of gekraak of weet ik het wat.
-Check ook de of alle jack inputs (effectloop, guitar in e.d.) niet kraken of zelfs wegvallen als je de plug een klein beetje beweegt.
-check of de buizen mooi lichtoranje gloeien, en allemaal ongeveer even hard.
-de algehele staat (tolex etc) zegt iets over hoe er met de amp is omgesprongen.

Nocki
24 december 2008, 11:29
Geweldig om dit te lezen. Ik heb al enorm veel amps geprobeerd en 2ehands gekocht maar nog nooit verdere gekeken dan een paar minuten spelen... wel een beetje draaien maar nooit goed kijken...

Kom wel eens mensen tegen die enorm interessant gaan lopen doen en overal aan gaan draaien met het volume ver open maar zelf doe ik dat niet.

Mn eigen amps doen ook allemaal kraken en piepen als ik aan de potmeters draai :) en er zit altijd wat ruis op de overdrive kanalan. En van goedkope amps verwacht ik al helemaal niet veel beters :)

Ik heb eens iemand gehad die inderdaad een Marshall Valvestate topje kwam kopen bij me en 2 uur had zitten proberen en me vertelde dat er 3 potmeters vervangen moesten worden en dat er daarom 15 euro van de prijs afging. Ik moest blij zijn want hij kon dat zelf en zo zouden er geen verdere kosten zijn.

Ik heb m enorm bedankt en verteld dat ik gelijk de volgende gegadigde zou bellen. Toen was het opeens geen probleem meer. en de prijs lag echt laag voor dat topje :)

Natuurlijk ben ik wel eens een amp tegen gekomen die niet 100% bleek te zijn maar vaak is dat gewoon op te lossen. Zekerheid heb je nooit en zeker niet met buizenamps. Die kunnen zo de geest geven. gelukkig is het geen rocketscience en zijn er zat hobbyisten die weten wat ze doen...

Check gewoon even of jouw sound erin zit en hoe de algemene staat van de amp is.

Vaak is dat al voldoende. Is er echt iets mis merk je dat vaak pas in de eerste week spelen en niet bij de koop.
Overleg dan gewoon even wat er mis is en los het op.

Baker
24 december 2008, 11:40
Ik zeg ook niet dat je de amp niet zou moeten kopen als een potmeter een beetje kraakt.

Alleen, als een potmeter behoorlijk kraakt, dan zal het meestal niet lang meer duren voordat het zo erg geworden is dat het volume niet meer fatsoenlijk te regelen is. En als je dan zelf niet zo handig bent, dan is dat best een dure reparatie. En dan denk je dat je mooi goedkoop aan een tweedehandsje bent gekomen, maar dan wordt het toch nog een dure grap, wat je had kunnen voorkomen door een beetje op te letten. Al dan niet door inderdaad een stuk van de prijs af te krijgen. Ik spreek helaas uit ervaring btw.

Hetzelfde geldt voor buizen. Als de verkoper zegt dat de buizen helemaal ok zijn, maar vervolgens blijkt een week later dat ze op zijn, dan ben je echt niet blij. Nou kun je niet alles van te voren weten, buizen kunnen altijd stuk gaan, maar een béétje opletten kan geen kwaad dacht ik.

Pepe
24 december 2008, 13:36
Check gewoon even of jouw sound erin zit en hoe de algemene staat van de amp is.

Kijk, zo simpel is het.
Of die buizen vernieuwd moeten worden.. wat boeit het als je het toch een week later weer verkoopt http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon10.gif

Baker
24 december 2008, 13:58
sorry hoor maar dat slaat gewoon nergens op

Kaboemba
24 december 2008, 14:00
Niet lullig bedoelt maar ik zou op de prijs letten.
Staar je niet blind op wat je wil maar op wat je kan betalen (mooiste is natuurlijk dt je kan betalen wat je wilt), of wacht anders met kopen.