PDA

View Full Version : Combo of Stack?



joelvereycken
24 december 2008, 09:47
Hallo allemaal, ik ben aan het denken om een nieuwe versterker te kopen. Het liefst wil ik een BuizenStack kopen. Maar wat is nou het voordeel van een buizenstack wat een buizencombo niet heeft?

Ik zat dan te denken aan een Laney GH50L Top en nog een mooi Laney cabinetje erbij.

P.S Ik treedt nog niet echt op maar ik heb het geld er voor en zou niet weten waar ik het anders aan uit moet geven. Het geluid wordt er allicht beter op, ik speel namelijk nu op een Marshall Mg100dfx........

treblemaster
24 december 2008, 09:53
Hallo allemaal, ik ben aan het denken om een nieuwe versterker te kopen. Het liefst wil ik een BuizenStack kopen. Maar wat is nou het voordeel van een buizenstack wat een buizencombo niet heeft?

Ik zat dan te denken aan een Laney GH50L Top en nog een mooi Laney cabinetje erbij.

P.S Ik treedt nog niet echt op maar ik heb het geld er voor en zou niet weten waar ik het anders aan uit moet geven. Het geluid wordt er allicht beter op, ik speel namelijk nu op een Marshall Mg100dfx........

Wat een luxe heb jij! :p Een stack heeft meestal een 4*12 kast (4 speakers) wat z'n invloed heeft op je geluid (spreiding etc.). Het kan zo z'n voordelen hebben bij optreden (als een andere band de backline regelt of er al een backline staat en je alleen je top hoeft mee te nemen. Scheelt aardig wat gewicht (zeker als je met de trein moet ;)). Echter voor op je slaapkamer zie ik de voordelen niet (tenzij je op een boerderij woont en volume geen issue is).

Mr.Fingers
24 december 2008, 14:38
Ik zou voor een marshall MG-100 HDFX + MG412 gaan. Supermarshallstack waar geen Bogner of Laney tegenop kan! (en geen merde met kapotte buizen)

TimmU
24 december 2008, 15:06
Was dit nou een grapje? hij heeft al zo'n ding en wil wat anders.

Laney GH50-L is the way to go boy. Toffe versterkers, hard zat.

Mr.Fingers
24 december 2008, 15:15
Was dit nou een grapje? hij heeft al zo'n ding en wil wat anders.


Check de smiley timson!

euroboy
24 december 2008, 15:23
ls het voor thuis is koop een klein fijn combotje en als je echt gaat optreden kan je met de tijd nog een head en cab kopen....

Realeigo
24 december 2008, 15:46
Check de smiley timson!

Tim houdt van Pac-man

Ome Keith
24 december 2008, 22:19
Grappig.
Ik ben ook begonnen met een MG100, wel de MG100HDFX met een 4x12 cab.
En ik heb later een GH50L gekocht met twee Laney cabs.
Die GH50L is echt mega vet.
Voor thuis heb je dat ding echt niet nodig maar die MG100 ook niet.
Ik gebruik die MG100 dus gewoon niet meer, die Laney klinkt veel te lekker.
Die 50 watt gaan zo bruut hard, zeker met twee cabs.
Stond 5 weken geleden op een redelijk podium te spelen (volume standje 4); iets te dicht
(ongeveer 5 meter) voor die full size stack.
Na vier minuten een fluittoon in mijn linkeroor die drie dagen aanhield.........
Kijk wel uit wat voor speakers er in een Laney Cab hangen.
Mijn rechte kast heeft Celestions en die klinken veel lekkerder dan de H&H speakers in de bovenste (angled) kast

Fotootje van mn setje

http://img150.imageshack.us/img150/6572/stackssmallln3.jpg

sjaak1990
25 december 2008, 00:02
@ Ome Keith Waarom verkoop je die mg niet? Inclusief die mg cabinets, kan je een ander leuk cabinet voor kopen. En hoe is het met je london city? ;)

ibanez260
25 december 2008, 11:14
Grappig.
Ik ben ook begonnen met een MG100, wel de MG100HDFX met een 4x12 cab.
En ik heb later een GH50L gekocht met twee Laney cabs.
Die GH50L is echt mega vet.
Voor thuis heb je dat ding echt niet nodig maar die MG100 ook niet.
Ik gebruik die MG100 dus gewoon niet meer, die Laney klinkt veel te lekker.
Die 50 watt gaan zo bruut hard, zeker met twee cabs.
Stond 5 weken geleden op een redelijk podium te spelen (volume standje 4); iets te dicht
(ongeveer 5 meter) voor die full size stack.
Na vier minuten een fluittoon in mijn linkeroor die drie dagen aanhield.........
Kijk wel uit wat voor speakers er in een Laney Cab hangen.
Mijn rechte kast heeft Celestions en die klinken veel lekkerder dan de H&H speakers in de bovenste (angled) kast

Fotootje van mn setje

http://img150.imageshack.us/img150/6572/stackssmallln3.jpg

wat is nu HET verschil tussen een stack en een combo?

Baker
25 december 2008, 11:29
Combo:
-Zwaar als het een 2x12 combo betreft
-Compact
-Vaak open back dus opener geluid met iets meer spreiding
-Goedkoper dan losse top + 2x12

Head + Cab:
-Samen ook zwaar, maar de afzonderlijke delen zijn handzamer
-Je kunt je top gemakkelijk combineren met een andere (geleende) cab, bijvoorbeeld op een festival.
-Vaak closed back dus iets meer druk
-Stoer (zijn meningen over verdeeld)

Sommige versterkermakers gebruiken voor een combo een andere voicing, waardoor hij anders klinkt. (Peavy 5150)
Andere amps klinken in combo-variant exact hetzelfde als een Top. (Koch)

TimmU
25 december 2008, 16:00
dude, 4 4x12's vind ik zelfs overkil,dat kun je nooit gebruiken.

Jeroen76
25 december 2008, 16:17
dude, 4 4x12's vind ik zelfs overkil,dat kun je nooit gebruiken.

Waarom zou je dat nooit kunnen gebruiken. Immers het volume hoeft niet toe te nemen maar de spreiding lijkt me geweldig. Dus vandaar even mijn vraag: waarom niet?


Bovenstaande is serieus bedoelt.

Ome Keith
25 december 2008, 19:54
Die MG100HDFX met MG412 was mn eerste grote amp. Had er twee jaar voor gespaard of zo (was 12 toen ik hem kocht).
Doe die head nog ff niet weg.
Misschien nuttig als ik ga studeren (dit ding kan wel zacht......)
Die MG412 cab is dubieus maar heb nog 4 redelijke Celestions liggen. Ga hem nog een keer verbeteren. Doe ik er meteen Eagle kabel in (soort van den Hul / startkabelachtige draad).
Die VS8412 cab heeft ook vdHul mod gehad en klinkt echt heel lekker.
Het liefst zou ik een gave VS8412 in angled uitvoering hebben maar die ben ik nog niet tegengekomen. Dan heb ik een echt lekkere set met die VS100R of met die Vernet 18W
(Marshall logo, heb ik nu spijt van........)

@ Timmu
Live gebruik ik zelf alleen die full size Laney stack.
Voor het volume heb idd geen full size stack nodig (boven stand 4 beginnen er mensen te janken) maar de spreiding is geweldig.
Zelfs op m'n kamer, op 1.5 meter afstand en laag volume is het waanzinnig.
Soort akoestische douche.

Als het echt hard moet, kan ik er een Super City DEA 200 (draait straks weer op 4 KT88 ---> 200 watt idd) op zetten of een London City DEA 100 (moet nog gepimpt en gemod worden.

M'n toetseniste speelt tegenwoordig ook wat slag(t)partijen.......
Gebruikt ze die MG412 met die VS8412 en een VS100R head en dat klinkt helemaal niet verkeerd.

@Sjaak1990
Die London City DEA 100 staat nu samen met die DEA200 bij Toneblo.
Ze krijgen allebei een pimping job. Voor die DEA 100 gaat hij een nieuw chassis/faceplates lasersnijden geloof ik. Verder wil ik nog een keer langs de dump voor nieuwe bekerelcos en keramische buisvoeten.
Als die pimpjobs klaar zijn gaat de handel naar Nico Verduin voor een modjob (DEA100) en een conversie job voor die DEA200 (terug op KT88 )
Is dan wel irritante luxe; heb ik voor mijn Laney cabs 3 heads
Laney GH50L (50 watt, 2 EL34)
LC DEA 100 (100 watt, 4 EL34)
SC DEA 200 (200 watt, 4 KT88 )

guitarguru
27 december 2008, 13:07
-Je kunt je top gemakkelijk combineren met een andere (geleende) cab, bijvoorbeeld op een festival.


Vind dit altijd zo een loze kreet!! Heb je helemaal je eigen sound gemaakt en verschillende speakers uitgeprobeerd om tot je ultieme geluid te komen, en dan zou je dat zo te grabbel gooien omdat er ergens, goh wel lekker makkelijk, een aftandse standaard Marshall kast staat, die je mag gebruiken. Fijn optreden verder nog he................

Chris Winsemius
27 december 2008, 13:51
Verder wil ik nog een keer langs de dump voor nieuwe bekerelcos en keramische buisvoeten.

Tip: kijk gewoon naar nieuwe elko's, die zijn her en der ook in LC-formaat te vinden en dan weet je zeker dat ze nieuw zijn, niet van die dingen die al jaren liggen te verouderen....
Keramische buisvoeten: ook her en der nieuw te verkrijgen maar NOS is ook te doen, gewoon goed schoon- en stofvrij maken.

Baker
28 december 2008, 09:31
Vind dit altijd zo een loze kreet!! Heb je helemaal je eigen sound gemaakt en verschillende speakers uitgeprobeerd om tot je ultieme geluid te komen, en dan zou je dat zo te grabbel gooien omdat er ergens, goh wel lekker makkelijk, een aftandse standaard Marshall kast staat, die je mag gebruiken. Fijn optreden verder nog he................

Wat nou loze kreet. Maar als ik op een open podium een setje van een half uur moet spelen of iets dergelijks dan is het gewoon verrekte handig dat ik alleen maar mijn top hoef mee te nemen. Die "eigen sound" laat ik dan gewoon ff lekker zitten.

En over dat "ultiem gitaargeluid met eigen sound", misschien is dát wel een loze kreet. Niet iedereen neemt dat zo overdreven serieus hoor. Ik heb zelf ook gewoon een aftandse standaard marshall kast. Gewoon inprikken en gaan.

budje
28 december 2008, 09:48
wat is nu HET verschil tussen een stack en een combo?

Een stack komt bijna tot aan je plafond!!

guitarguru
28 december 2008, 13:18
Wat nou loze kreet. Maar als ik op een open podium een setje van een half uur moet spelen of iets dergelijks dan is het gewoon verrekte handig dat ik alleen maar mijn top hoef mee te nemen. Die "eigen sound" laat ik dan gewoon ff lekker zitten.

En over dat "ultiem gitaargeluid met eigen sound", misschien is dát wel een loze kreet. Niet iedereen neemt dat zo overdreven serieus hoor. Ik heb zelf ook gewoon een aftandse standaard marshall kast. Gewoon inprikken en gaan.

Kee hoor!! Voor de een dus wel en voor de ander geen overweging. Moet er dus niet aan denken om niet over eigen speakers te kunnen spelen. Ieder zijn meug...............

sjaak1990
28 december 2008, 14:02
@Sjaak1990
Die London City DEA 100 staat nu samen met die DEA200 bij Toneblo.
Ze krijgen allebei een pimping job. Voor die DEA 100 gaat hij een nieuw chassis/faceplates lasersnijden geloof ik. Verder wil ik nog een keer langs de dump voor nieuwe bekerelcos en keramische buisvoeten.
Als die pimpjobs klaar zijn gaat de handel naar Nico Verduin voor een modjob (DEA100) en een conversie job voor die DEA200 (terug op KT88 )
Is dan wel irritante luxe; heb ik voor mijn Laney cabs 3 heads
Laney GH50L (50 watt, 2 EL34)
LC DEA 100 (100 watt, 4 EL34)
SC DEA 200 (200 watt, 4 KT88 )

Ok, zal wel wat moois uitkomen denk ik :)
200 watt lijkt me nog steeds een beetje overdreven als ik zie hoe hard de 100 watt van mij al gaat :) Zal wel erg leuk gaan klinken iig! Je moet misschien gewoon door 2 amps tegelijk gaan spelen, de DEA voor je crunchy sound, en je laney op net wat meer ofzo :)

Jorikjet
28 december 2008, 14:39
maar ik heb het geld er voor en zou niet weten waar ik het anders aan uit moet geven.

sparen

123456778934

Ome Keith
1 januari 2009, 15:32
En wat gaat het worden ................................................?

MJR
15 april 2009, 15:24
Ik zit ook te twijfelen tussen een Combo of een Stack. Ik zit te denken aan een Marshall JCM combo (TSL602) of een JCM top met cab. Zo'n stack is een beetje overkill op m'n slaapkamer, maar mocht ik gaan optreden, kan ik dan ook een 2x12" buikkast eronder gooien en heb ik dan hetzelfde vermogen als ik dat zou hebben met een stack? Misschien een domme vraag, maar ik heb me hier nooit in verdiept...:???:

hole
15 april 2009, 15:28
sparen

123456778934

:stop: ......

Paulio
15 april 2009, 15:48
:stop: ......

Inderdaad gewoon gitaarspul van kopen. Heb je dr ten eerste veel meer plezier van en als je het een beetje slim aanpakt, verkoop je het later weer voor de aankoopprijs. Dus het is eigenlijk ook een soort van sparen;)

Thiez
15 april 2009, 16:13
Grappig.
Ik ben ook begonnen met een MG100, wel de MG100HDFX met een 4x12 cab.
En ik heb later een GH50L gekocht met twee Laney cabs.
Die GH50L is echt mega vet.
Voor thuis heb je dat ding echt niet nodig maar die MG100 ook niet.
Ik gebruik die MG100 dus gewoon niet meer, die Laney klinkt veel te lekker.
Die 50 watt gaan zo bruut hard, zeker met twee cabs.
Stond 5 weken geleden op een redelijk podium te spelen (volume standje 4); iets te dicht
(ongeveer 5 meter) voor die full size stack.
Na vier minuten een fluittoon in mijn linkeroor die drie dagen aanhield.........
Kijk wel uit wat voor speakers er in een Laney Cab hangen.
Mijn rechte kast heeft Celestions en die klinken veel lekkerder dan de H&H speakers in de bovenste (angled) kast

Fotootje van mn setje

http://img150.imageshack.us/img150/6572/stackssmallln3.jpg

mooi versterker muurtje ome keith. wat voor muziek stijl speel je?

olaftheholy
15 april 2009, 19:51
mooi versterker muurtje ome keith. wat voor muziek stijl speel je?


Hij noemt zich Ome Keith.... ik gok beatles :seriousf:

of zou het toch de stones zijn?????

sjaak1990
15 april 2009, 20:06
Ik zit ook te twijfelen tussen een Combo of een Stack. Ik zit te denken aan een Marshall JCM combo (TSL602) of een JCM top met cab. Zo'n stack is een beetje overkill op m'n slaapkamer, maar mocht ik gaan optreden, kan ik dan ook een 2x12" buikkast eronder gooien en heb ik dan hetzelfde vermogen als ik dat zou hebben met een stack? Misschien een domme vraag, maar ik heb me hier nooit in verdiept...:???:

TSL, nee. Neem dan een jcm 2000 dsl stack. 2x12 buikkast bestaat niet, een 4x12 wel. Ik vind 2x12 combo's onhandig door het gewicht. Een stack klinkt ook gewoon beter, vaak betere speakers en je kan sowieso zelf makkelijker kiezen wat je wilt. En open back is vaak ook minder.

olaftheholy
15 april 2009, 20:26
goeie tip vindt ik altijd ; Probeer te kopen wat je wilt hebben, niet wat je kan betalen.
Een budget kan toereikend wezen voor een 100 watt marshall stack, je hebt er echter niet zoveel aan in een hoempapaband waar je meer geholpen bent met een combo.
Ga eens testen in de range van je budget en probeer versterkers te vinden waar je het geluid uit kan halen wat JIJ mooi vindt.
Voor scheuren kun je met marshall niet stuk en voor op je slaapkamer is 10 watt nog overkill.
Voor de prijs van een stack (zelfs laney) is best nog een heleboel ander leuk en goed spul te koop.
Staar jezelf niet blind op zo'n grote toren omdat er marshall opstaat.
Misschien wordt je wel blijer van een engl 1*12" combo, je weet het niet

groeten,

sjaak1990
15 april 2009, 20:37
Staar jezelf niet blind op zo'n grote toren omdat er marshall opstaat.
Misschien wordt je wel blijer van een engl 1*12" combo, je weet het niet

groeten,

Precies, niet op het merk blindstaren, dat doen zoooooveel mensen. Dat is altijd jammer omdat er genoeg andere merken zijn die ook scheuren als een Marshall.

Ome Keith
15 april 2009, 22:35
Uuhm, stijl: rock tot metal
Enne, die stacks verdeel ik over mezelf en mijn slaggitariste.
Laney past prima bij geluid dat ik mooi vind.
Heb idd overkill aan heads/cabs maar ik kreeg ze voah weinugh.
Lekkerste scheur zit trouwens in een gemodde London City die ik heb gekregen (u heb gelijk sjaak1990).
DEA70 met JCM800 preamp en high gain mod, stabiel gemaakte LC eindtrap (2X EL34, anodespanning 435V).

Thiez
15 april 2009, 22:42
Hij noemt zich Ome Keith.... ik gok beatles :seriousf:

of zou het toch de stones zijn?????

misschien heet hij keith? en de stones is een band geen speelstijl toch? domme vragen zijn er niet domme antwoorden wel ;)

Ome Keith
15 april 2009, 22:45
Enne Keith is heeeeeeeeeeeeeeeeeeeele verre familie van me
en de reden dat ik op me zesde gitaar wilde gaan spelen, handig voor als
ie met pensioen zou gaan.........
Vind ik (en de rest van de fans) eigenluk niet zo nodig :-)