PDA

View Full Version : (Pinch) harmonics afhankelijk van snaren?



RonnyV
24 december 2008, 10:34
Het valt me op dat ik op mijn relatief nieuwe (waarvan ik nog geen snaren vervangen heb) ibanez veel moeilijker harmonics en pinch harmonics kan spelen... Althans... ze komen er niet echt lekker uit net als mn andere gitaren...
Heeft dit te maken met de snaren? aangezien hier de oude snaren (geen idee welke) nog opzitten...
Of heeft dit een andere oorzaak?

rocker_71
24 december 2008, 10:41
ik zou het eerder andersom verwachten.
Bij nieuwe snaren zit er nog veel leven in de snaren en dan komen ze makkelijker.

RonnyV
24 december 2008, 10:43
Dus het ligt aan de snaren? Er zitten nu oude snaren op he... geen nieuwe... daarom de vraag of het aan de snaren ligt ;)

rocker_71
24 december 2008, 10:46
Sorry, had niet goed gelezen.
Ja, ligt wrs aan de snaren. Nieuwe snaren zit veel meer rek en leven in en dan gillen die pinched harmonics ook beter.

Gewoon nieuw setje erop en genieten. :rockon:

RonnyV
24 december 2008, 10:52
ok... thanx!! :D het leek me ook wel logisch ;)

zijn er overigens nog snaren die het beter doen dan andere?

Soulflyhigh
25 december 2008, 00:14
Mmm leuk vraagstuk. Volgens mij is het wel dat je met dikkere snaren makkelijker pinches kunt uitvoeren. Zelf heb ik het idee dat DR snaren erg lekker werken. Hiervoor had ik altijd d'addario en dat ging ook best goed. GHS boomers ging dan weer niet zo lekker bij. Volgens mij zijn het vooral de settings van je amp en het type elementen wat het verschil maakt :)

Nielsje
25 december 2008, 00:18
Ik heb de indruk dat het veel meer afhankelijk is van de mensuur van je gitaar. Ik speel ze makkelijker op m'n les paul dan op m'n strat...maar ja, wat is makkelijk? Ik krijg ze op beiden er wel uit..

Madcow
25 december 2008, 00:18
ghs gieren bij mij juist om de oren!! maar omdat ze heel snel kapot gaan ben ik maar over gestapt naar ernie ball

sjaak1990
25 december 2008, 00:54
Ik heb de indruk dat het veel meer afhankelijk is van de mensuur van je gitaar. Ik speel ze makkelijker op m'n les paul dan op m'n strat...maar ja, wat is makkelijk? Ik krijg ze op beiden er wel uit..

Ik weet niet of het hiervan af hangt. Volgens mij is het meer zo, de een vind de plek waar ze zitten fijner op 25.5 dan op 24 2/3. Een kwestie van wennen denk ik ;) Hangt ook erg af van de pickups. De humbuckers op je LP helpen misschien ook wel mee :)

Speulert
25 december 2008, 13:05
Op elk gitaar kan de "sweetspot" waar je PH's er lekker uitkomen weer net iets anders liggen.Gewoon even uitproberen door van de brug richting hals te "pinchen"
Verder kan een lage action het ook moeilijker maken om een lekkere PH eruit te krijgen.

Ik vind het zelf altijd wel fijn om op wat oudere snaren te spelen.Het lijkt me op zich logisch dat ph moeilijker te krijgen zijn op oude snaren maar in de praktijk merk ik daar niet zo veel van

casper innosence
25 december 2008, 13:08
ik krijg ze zowel makkelijk uit ddadario als ernie ball, maar ik vind ernie ball net lekkerder klinken, maar zijn kwa prijs weer minder gunstig.

jerome
25 december 2008, 14:07
Met nieuwe snaren gaan natural en pinch harmonics makkelijker.
Op oude snaren zit vaak oxidatie/roest en dat dempt/remt.

Overigens krijg ik op mijn Strats met het halselement aan geen lekkere flagiolet boven de 5e fret maar wel boven de 7e en de 12e fret.
Met de (high output) brugelementen lukken ze wel boven de 5e fret.
Iemand een idee hoe dat komt?
Misschien omdat de brugelementen op mijn strats meer power hebben en dat je meer power nodig hebt voor de 5e fret flagioletten dan voor flagioletten op de 7e en 12e positie?

willem cremer
25 december 2008, 15:58
Het valt me op dat ik op mijn relatief nieuwe (waarvan ik nog geen snaren vervangen heb) ibanez veel moeilijker harmonics en pinch harmonics kan spelen... Althans... ze komen er niet echt lekker uit net als mn andere gitaren...
Heeft dit te maken met de snaren? aangezien hier de oude snaren (geen idee welke) nog opzitten...
Of heeft dit een andere oorzaak?


hey lk lees jullie bericht hier !
ik ben zelf een big fan van pinch harmonics,ik gebruik ze bijna live bij elk nummer.
Als je ze echt bij elke snaar onder controlle wilt hebben ff ee paar tips !
hals van de guitar niet te vlak een heel klein beetje hol dus niet hol dat het echt hol staat maar 1/10 heel weinig !
Tevens gebruik ik gh boomers snaren want als pich harmonic doet bend je de snaren meestal iets Op en boomers breken bijna nooit!
ik doe de harmonics op alle snaren .
En mijn guitar zitten allemaal Emg 7 string Active dus met batterij vind ik met piche fijn!

ik denk ik vermeld het even ,misschien wisten jullie dit al zo niet mischien heb je wat aan de tip ,oja altijd pinche met het puntje van je plectrum!

!

Greetz Regards Willem!

Thundermane
25 december 2008, 16:18
hey lk lees jullie bericht hier !
ik ben zelf een big fan van pinch harmonics,ik gebruik ze bijna live bij elk nummer.
Als je ze echt bij elke snaar onder controlle wilt hebben ff ee paar tips !
hals van de guitar niet te vlak een heel klein beetje hol dus niet hol dat het echt hol staat maar 1/10 heel weinig !
Tevens gebruik ik gh boomers snaren want als pich harmonic doet bend je de snaren meestal iets Op en boomers breken bijna nooit!
ik doe de harmonics op alle snaren .
En mijn guitar zitten allemaal Emg 7 string Active dus met batterij vind ik met piche fijn!

ik denk ik vermeld het even ,misschien wisten jullie dit al zo niet mischien heb je wat aan de tip ,oja altijd pinche met het puntje van je plectrum!

!

Greetz Regards Willem!

ten eerste, welkom!

Ik zelf heb niet veel gemerkt wat betreft holling van de hals eerlijk gezegd.
EMG pickups laten sowieso makkelijk pinches horen vanwege de heldere klank.

Verder qua brand snaren, ik zelf heb D'Addario en nouja de pinches komen er redelijk makkelijk uit... niet als een zonnetje maar alsnog behoorlijk goed, (heb de 18 volt mod voor me EMG's).
Maar ik heb gehoord dat voor EMG's Ernie Ball het beste meewerkt in geluid, ook o.a. in pinches. Het probleem voor mij is dat Ernie Ball te snel roest en D'Addario is dan een goed alternatief want dat werkt ook wel goed bij EMG.

Ik denk dat uiteindelijk dat het belangrijkste voor pinch harmonics is dat je de gitaar goed kent. Nou merk ik wel dat bvb de gitaar van andere gitarist in me band relatief makkelijker pinches krijgt. Ik denk dat voor pinches sustain ook heel belangrijk is. Dat is erg opvallend met mijn gitaar tegenover die van me gitaarmaat dus. Mijn gitaar heeft vooral veel helderheid, attack en is gevoelig voor wat de speler doet, bijna elke fout hoor je, wat ook weer z'n charme heeft. Zijn gitaar klinkt wat duisterder, vooral erg constant en kan heel lang toon aanhouden, daarnaast zijn die pinches dus ook heel erg netjes.
Simpel gezien heeft mijn gitaar meer karakter maar is dan ook moeilijk onder controle te houden. Zijn gitaar is meer vergevend en klinkt foutloos op een bepaalde manier, helaas klinkt z'n gitaar wat meer op de achtergrond.

Anyway... ik dwaalde af :p tsja pinches... heeft veel factoren, het is denk ik vooral gewenning aan de gitaar/ snaren.

TimoSomers
25 december 2008, 16:25
Ik vind wat dunnere snaren [.10] een stuk fijner voor pinch harmonics omdat je ze dan makkelijker kan laten leven en een vibrato meegeven, op dikkere snaren komen ze er naar mijn mening wat minder vet uit.
Ook zijn nieuwe snaren zeker veel beter voor Pinchs'.