PDA

View Full Version : Rocktron Velocity 100 Fan?



dekuif
23 december 2008, 18:35
Hoi,

Ik heb sinds een tijdje een Rocktron Velocity 100 eindtrap. Hij werkt prima, en het geluid vind ik ook prima.

Er zit alleen 1 fan in, en dat ding maakt best veel herrie.

Wat zouden jullie adviseren?

Andere fan erin zetten?
Fan uitschakelen?

Andere opties zijn natuurlijk ook welkom!

Ik kan natuurlijk altijd op standje 8 muziek maken, dan hoor ik de fan natuurlijk ook niet... ;-)

Squier4ever
23 december 2008, 19:09
fan iig niet uitzetten, die is voor de (wss broodnodige) ventilatie.

vinni
23 december 2008, 20:40
Voor de PC/server industrie bestaan hele stille ventilatoren.
Ik weet niet of deze erin kunnen.
Wellicht het onderzoeken waard. Wellicht alleen de lagertjes een drupje olie geven?

Vinni

Frits van Mourik
24 december 2008, 01:53
Een drupje olie doet waarschijnlijk meer kwaad dan goed: de meeste fans zijn voorzien van "zelfsmerende" lagers.
Olie plakt de boel dan vast.

-Vervangen, dat kreng!-

Google maar eens simpel op "stille ventilatoren" en je krijgt allerhande info; ook over proportionele sturing,
wat maar wil zeggen, dat je fan slechts zo hard draait als nodig is.
Als je tevreden bent over je Rocktron, is het zeker de moeite waard, om wat tijd & doekoe in het koelingsverhaal te investeren...

dekuif
24 december 2008, 13:12
Ok, ik zal eens op jacht gaan.

proportionele sturing zal al een hoop schelen, maar is dat intelligentie die een fan aan boord heeft? Of moet er dan nog wat tussen gezet worden?

fredjuh
24 december 2008, 13:36
als je een ventilator met hersenen hebt moet je misschien dat ding van binnen stofzuigen. bij mn computer was de cpu fan toen weer helemaal stil

Duff
24 december 2008, 20:40
Ook bij een fan zonder "hersenen" wil dat werken ;) door stof kan zo'n ding uit balans raken en gaan trillen --> lawaai maken.

Maar maakt die fan zoveel lawaai dattie boven je gitaar uit komt of speel je zo zacht ;)?

dekuif
24 december 2008, 21:54
als ik speel heb ik er geen last van.....

Maar als ik niet speel vind ik dat zo storend, dat er dan zo'n fan herrie staat te maken...

MattellicA
24 december 2008, 22:15
als ik speel heb ik er geen last van.....

Maar als ik niet speel vind ik dat zo storend, dat er dan zo'n fan herrie staat te maken...

Als je niet speelt, zet je hem toch af?

fredjuh
24 december 2008, 22:44
ik heb m ook vaak gewoon aanstaan. dan zit te computeren en dan speel ik weer wat en dan ga ik weer verder en dan speel ik weer wat en ga ik weer verder en op een gegeven moment ben ik in de mood en dan kan ik me echt op het gitaarspelen richten dan heb ik gewoon inspiratie en een (half) uur later zet ik mn amp uit.

matto
25 december 2008, 11:00
Schakelaar of een clixon tussen de fan zetten?

aad
25 december 2008, 17:55
Er zijn ook temperatuurafhankelijke ventilatoren verkrijgbaar (meestal 12VDC).
Maar je kan altijd een simpel PWM sturinkje bouwen natuurlijk. Laat dat regelen door bijv een NTC weerstand.

dekuif
30 december 2008, 11:50
vooralsnog is de fan er gewoon even uit gehaald.

Hij blaast alleen maar warme lucht naar buiten, maar hij wordt pas echt warm als ik beide kanalen van de poweramp flink ga gebruiken.

Ik heb hem een uur of 2 aan laten staan en de hitte viel heel erg mee.

Overigens vind ik zo'n fan maar vreemd in een transistor 2 x 50 bakkie.

Ik heb ook een Mesa 2 X 20 buizen eindtrap gehad, en daar was geen fan te bekennen?