PDA

View Full Version : Hsin Mi opknappen



Fenndangoband
23 december 2008, 18:13
Hallo iedereen... had onderstaande vragen gepost in off-topic bij "wat is ja laatste aanwinst" en stond dus duidelijk niet op zijn plaats.

Heb dus een oud multiplex gitaartje gekocht met nog een aantal kleine dings en dongs... voor foto's zie site Wietse--> http://www.wietsesguitars.nl/pagina75.html

Hulp bij onderstaande vragen is steeds welkom...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wietse
leuk!!
is de hals nog wat goed? (fretwerk e.d) ik heb laatst bij die van mij de hals effe geshimd en hij speelt nu iets beter.
wel een dikke hals maar echt een instant surf sound dat ding, zo'n vreemde twangy klank.

als die joekel van een tremelo arm je in de weg zit effe een ruk aan geven dan trek je hem zo uit de body weg.


Mijn antwoord en vragen:

Ik ben best nog tevreden over de hals... geen verdachte kromming, frets zijn niet uitgesleten, frets lopen allemaal mooi evenwijdig... alleen denk ik dat het topkammetje eens aan vervanging toe is (de G-snaar ligt er echt in te rollen).
Enig idee hoe ik de actie kan verkleinen, zonder trus-rod weet ik niet zo onmiddellijk hoe ik dit moet doen? En nog iets, wat mag ik verstaan onder "geshimd"? De gitaar heeft op zich 1 probleem... wanneer je op de 11 de fret op de lage E snaar komt, dan heeft ze last van fretbuzz, hoe ik dit kan oplossen weet ik niet echt... tips misschien ??
Verder vind ik het een echt sexy gitaartje met een heerlijke twang... daar moet mijn Fender Jaguar eigenlijk voor onder doen. Zit me zelf af te vragen of het mogelijk zou zijn om deze gitaar na te bouwen in kwaliteitshout met de hardware van de originele... vind het model echt wel vet cool.
__________________

aaronstonebeat
23 december 2008, 18:30
Fretbuzz kun je verminderen door dat actie aan de baskant (in dit geval) iets te verhogen.
Maar ik lees ook dat je de actie juist lager wilt hebben; dat gaat dus recht tegen elkaar in.

Geeft me het vermoeden dat de frets aan een vlakbeurt toe zijn.
Is er geen trussrod? Ik zie wel een cover.

Shimmen is de halshoek tov de body veranderen door iets (aan de voorkant of de achterkant) onder de hals in de halspocket te leggen.

Fenndangoband
24 december 2008, 09:10
Die cover staat er volledig nutteloos op... enkel voor de "looks" hebben ze die er op geplaatst... cheers.

gengar
24 december 2008, 13:11
Zijn altijd de moeilijkste vragen deze want er zijn nogal een aantal factoren die van invloed zijn en een redelijk aantal zaken die je moet controleren en afstellen.
1) De toets. Aangezien die op de nek is gelijmd vormt deze de basis. Na snaren in tune opspannen wil je deze recht hebben of met ietwat relief. Geen trustrod betekent dat je moet gaan opspannen over tijd om hier iets aan te doen als het niet klopt.
2) de frets, level in de lengte en de radius van de toets volgend.
3) hoogte van de topkam juist maken. Aangezien je een nieuwe gaat maken kun je deze perfect maken, juiste speling boven eerste fret voor alle snaren, dus radius erin aanbrengen en aflopen in hoogte naar de hoge E snaar.
4) Brug afstellen, zelfde verhaal voor radius en hoogte in principe.


Geen trustrod is lastig. Heb vorige week een 1953 Hoyer gehad die super vlak was, opgespannen wat voor een minieme hoeveelheid relief heeft gezorgd en vervolgens een zwaarder setje aangebracht wat gedurende half jaar of zo uiteindelijk voor de juiste relief gaat zorgen. Niet te zwaar natuurlijk want dan heb is straks een probleem verholpen en krijg ik er twee voor terug. Dus even rustig alle stappen voor een nek setup doorlopen en zeker weten waar de veroorzakers van het probleem liggen voor je bijvoorbeeld gat vijlen of zo.
Je geeft aan dat de nek is 'geshimmyd'. Waarom is dat gedaan? Probeer terug te gaan naar wat de problemen veroorzaakt bij deze gitaar en ga van daaruit aan de slag.