PDA

View Full Version : Test review: Marshall JCM900, Engl Fireball, Engl Thunder, Bogner Alchemist



marter544
23 december 2008, 17:53
Zo, vandaag bij de muziekzaak, geweest, even wat dingen getest. Ik had al aardig wat versterkers getest, Powerball, Rectifier, 5150, etc., en deze wou ik nog proberen. Alles getest op een Engl 2*12 V30

Afijn, ik begon met de Fireball, eq alles in het midden, gain op een kwart, master op een kwart. Bruuute scheur! Veel laag. Kon er een mooie zingende lead uit krijgen, en ook een goede clean. Het was wel echt een one-trick pony, maar beter dan de 5150 en de Rectifier, vond ik. Half uurtje gespeeld, klonk ongeveer hetzelfde als de Powerball die ik al kende, maar vond deze toch relaxer, minder knoppen, want zoveel knoppen heb ik toch niet nodig. Vond de voicing apart, en dat op een goede manier. De clean was lekker dik en vol en als je de gain flink opendraaide, had je ook een mooie crunch. Instant verliefd op dit apparaat. Wel een gedeelde EQ, maar daar had ik geen last van bij dit ding. Prijskaartje van 1000 euro.

Toen de JCM900 High Gain nogwattes. Weer weinig knoppen, das mooi. De clean.. tja, dun, erg dun. Niet zo mijn ding, wel erg helder. Toen de scheur, veel minder gain, en ook een stuk minder dik. Misschien lekker voor sommige dingen, maar niks voor mij. Niet de allesvernietigende scheur die ik zoek zegmaar. Ik was er snel klaar mee, ook te duur voor een 2e hands JCM900, duurder dan de fireball zegmaar.

Euhm ja, verder met de Bogner Alchemist, al wat meer knopjes, nu ja, kan het altijd proberen, heb em in de 20 watt modus gezet. Te beginnen met clean, erg mooi hoor! Zet je em lekker open, breekt mooi op. Daarna kanaal 1 in de crunch mode, ah fijn, lekkere blues sound met lage gain, iets verder, mooie crunch, voor van alles bruikbaar. Het geheel wel donker gevoicst, bright aan, en deep switch uit houden. Door naar kanaal 2, erg mooie rocksound, en met de gain flink open ook goed voor een potje heavy metal! Niet zo lekker als de fireball en ook geen death, of thrash metal, daarvoor kom je gain te kort, maar misschien dat je het met een booster lukt. Algehele indruk, erg veelzijdig, lekkere sound, alleen net geen metal en daarvoor wil ik het ding hebben. Ook voelde hij wat gammel aan, en niet de brute scheur die ik zoek.

Toen de Engl thunder, mmja, minder laag dan de voorgaande apparaten, wel een erg vette scheur! Zou perfect zijn voor mij in de band, maar wil wel graag wat overhouden zegmaar. 3 kanalen, maar door de gedeelde EQ had je er weinig aan. Clean is ook goed te doen, alleen dan moet je de EQ weer aanpassen. Ook hier weer niet de gewenste scheur.

Het is uiteindelijk de fireball geworden, over een maand of wat nog een uitgebreide review daar van!

caliban
23 december 2008, 23:45
Ik heb hem ook, geweldige amp.

Danieldg
24 december 2008, 00:20
Ik heb hem ook, geweldige amp.

Sluit ik mij bij aan, het is ook een amp waar je blind op kan vertrouwen. Ik slaagde erin kortsluiting te maken bij mijn 2 (!) effect pedaaltjes, maar dankzij dat 'powertube monitor system' gedoe, blies ik m'n amp niet op. Wat helaas niet gezegd kon worden van m'n Peavey xD

caliban
24 december 2008, 16:26
Voor brutale sounds de beste prijs/kwaliteit denk ik. Heb nog nooit het gevoel gehad dat hij het net niet heeft, wat ik soms bij mijn mark III wel weer heb. De mark III daarentegen klinkt een pak beter voor lead en voor gewone heavy rock tone.

Dio
24 december 2008, 16:30
Voor brutale sounds de beste prijs/kwaliteit denk ik. Heb nog nooit het gevoel gehad dat hij het net niet heeft, wat ik soms bij mijn mark III wel weer heb. De mark III daarentegen klinkt een pak beter voor lead en voor gewone heavy rock tone.

Een mark 3 kost ook een stuk meer dan een fireball he. Plus een fireball is echt gemaakt voor metal. Kan niet veel anders, maar dat hoeft dan ook niet. Als je rock wil spelen: legio andere amps.

caliban
24 december 2008, 16:38
Een mark 3 kost ook een stuk meer dan een fireball he. Plus een fireball is echt gemaakt voor metal. Kan niet veel anders, maar dat hoeft dan ook niet. Als je rock wil spelen: legio andere amps.

Dat klopt, maar ze maken hem niet meer en occasie heb je hem normaal wel voor 1000 euro, terwijl je aan een tweedehandse fireball ook al gemakkelijk 700 euro uitgeeft.
Het is natuurlijk een apart verhaal. Als je vandaag de nieuwprijs van een mark III 20 jaar geleden uitgeeft aan een amp, heb je een hele hoop opties die destijds nog niet voorhande waren.
Een mark III blijft natuurlijk geweldig. Super leads en het is gewoon een heel cool ding.

hugo123
24 december 2008, 16:56
Wow, die alchemist lijkt mij wel zeer cool!

Braindead
24 december 2008, 17:16
Is de lead channel van die fireball qua sound ongeveer hetzelfde als van de Engl se?

Rocketman
24 december 2008, 17:55
Ik vind de JCM900 echt drie keer niks. Geef me dan maar een Twin dat vind ik ook niks maar in ieder geval kan ik mezelf beter horen.

JohnLord
24 december 2008, 20:54
Die JCM900's zijn tweedehands in de winkel ook nog eens duur en zijn zelfs opnieuw uitgebracht. Ik snaper geen jota van.

Orpheo
24 december 2008, 21:02
Is de lead channel van die fireball qua sound ongeveer hetzelfde als van de Engl se?

uhm...half half. het lead kanaal van de SE is veel veelzijdiger. ik zal 't zo zeggen, wat de SE kan, kan de fireball niet, maar wat de fireball kan, kan de SE ook.

robert-gitarist
24 december 2008, 21:38
Ik vind de JCM900 echt drie keer niks..

Zei ik eerst ook na dat ik mijn JCM900 had verkocht, alleen mis ik hem nu toch wel behoorlijk :D ;)

Marter speelt geloof ik metal etc, tsja daar is een JCM900 niet echt voor (misschien voor wat oldschool werk zoals het oude metallica en slayer werk, met een goede booster erbij). Ik speelde ook veel metal en ik kon ook weinig met de JCM900, daarom toen ook verkocht. Ik ben veranderd kwa muzieksmaak en speel nu heel andere dingen (hendrix, the Who, RATM etc) en nu pas besef ik dat het toch wel een erg toffe amp was die ik nu bijv. goed kon gebruiken. Tis maar waar je van houd en welke muziek je speelt he ;)

Toffe review, thnx! Die Bogner ben ik eigelijk ook wel benieuwd na.

E-J
24 december 2008, 22:11
Tja, zoals zoveel Marshalls moet je een JCM900 flink opengooien om hem goed te laten klinken. Marshalls zijn voor thuis vaak net wat te scherp en trebly maar juist dat maakt het uitstekende podiumversterkers... ik heb een half jaartje terug op een JCM900 gespeeld op hoog volume, cleane kanaal, gain op 10 en een Tubescreamer voor solo's... en dat klonk heel goed. Ik heb veel gitaristen met JCM900's gehoord die een super geluid hadden.

Ik kom dan altijd met dit filmpje... de gitarist die de eerste solo speelt in dit nummer (Brian Robertson) gebruikt een standaard JCM900...
http://www.youtube.com/watch?v=tARvv7mD014

Niet zijn beste solo ooit... maar het klinkt :)

sjaak1990
25 december 2008, 00:06
Hmmm, wat voor volume heb je die marshall gespeeld? Als ik mijn DSL echt open zet dan wordt hij een stuk dikker, heavy metal wordt het niet, daar is marshall niet strak genoeg voor.
Bogner alchemist zou het ook niet worden voor heavy metal, vind dat ding sowieso al niet zo geweldig.

Ik had ook zulk soort wensen als jij en kwam uit bij mn brunetti. Heel erg brute gain op het het xl kanaal. Hele aparte crunch fuzz op het boost kanaal, en hele mooie clean. Misschien wat voor je om een keer uit te proberen? :) Vond je de clean van de powerball ook mooi? Vond dat zelf als high gain met lagere gain klinken en neppige warmte weet niet :seriousf:

caliban
25 december 2008, 00:50
Is de lead channel van die fireball qua sound ongeveer hetzelfde als van de Engl se?

Naar het schijnt is het goed te benaderen met een eq in de loop.

Exitinside
25 december 2008, 10:30
heavy metal wordt het niet, daar is marshall niet strak genoeg voor.
:

Ehhh, dacht dat Marshall juist erg goed voor heavy metal was in de seventies en eighties.

macwilliams
25 december 2008, 10:50
Ehhh, dacht dat Marshall juist erg goed voor heavy metal was in de seventies en eighties.
Dat was een heel ander soort metal.

Orpheo
25 december 2008, 11:35
@EJ-NL: over robbo. tja, het klinkt, maar het blijft een schelle krasserige sound. Ik denk dat ie met een bogner xtc classic, om maar een amp te noemen, een VEEEL betere sound had kunnen krijgen.

E-J
25 december 2008, 11:47
@EJ-NL: over robbo. tja, het klinkt, maar het blijft een schelle krasserige sound. Ik denk dat ie met een bogner xtc classic, om maar een amp te noemen, een VEEEL betere sound had kunnen krijgen.

Filmpje goed gehoord?

Verre van schel of krasserig... klinkt bijna als mijn Marshall JMP... gewoon een klassiek geluid, lekker agressief en dik genoeg. Maarja, smaken verschillen :).

marter544
25 december 2008, 13:27
Hmmm, wat voor volume heb je die marshall gespeeld? Als ik mijn DSL echt open zet dan wordt hij een stuk dikker, heavy metal wordt het niet, daar is marshall niet strak genoeg voor.
Bogner alchemist zou het ook niet worden voor heavy metal, vind dat ding sowieso al niet zo geweldig.

Ik had ook zulk soort wensen als jij en kwam uit bij mn brunetti. Heel erg brute gain op het het xl kanaal. Hele aparte crunch fuzz op het boost kanaal, en hele mooie clean. Misschien wat voor je om een keer uit te proberen? :) Vond je de clean van de powerball ook mooi? Vond dat zelf als high gain met lagere gain klinken en neppige warmte weet niet :seriousf:


Het clean was prima vond ik, nee niet het beste wat je kan krijgen, maar ik ben al lang blij als ik een clean heb, hehe. Nee, ik heb een nieuwe in doos en alles bij de betreffende winkel besteld, in Januari kan ik em ophalen. Daarna eens kijken hoe die het op het podium doet. Ik speel zelf voornamelijk thrash op steroids, en daarvoor vond ik dit echt de beste amp die ik voor het geld kon vinden. Misschien dat ik ooit nog een aparte pre-amp (heb wel zo'n zoom G-series die door Scali in de hemel werd geprezen, maar ze zuigen) en een AB switch koop voor andere geluiden, maar voorlopig zal dat niet nodig zijn. Ik heb alles op hoog volume getest, maar de thunder werd me te krasserig, en de Marshall miste gewoon ballen.

Agent_Smith
25 december 2008, 17:18
@EJ-NL: over robbo. tja, het klinkt, maar het blijft een schelle krasserige sound. Ik denk dat ie met een bogner xtc classic, om maar een amp te noemen, een VEEEL betere sound had kunnen krijgen.

Ik was daarbij en kan je verzekeren dat hij alles behalve een schel, krasserig geluid had. Hij was wel behoorlijk van de kaart, dat dan weer wel :D

Marc Oblivian
26 december 2008, 00:43
Voor brutale sounds de beste prijs/kwaliteit denk ik. Heb nog nooit het gevoel gehad dat hij het net niet heeft, wat ik soms bij mijn mark III wel weer heb. De mark III daarentegen klinkt een pak beter voor lead en voor gewone heavy rock tone.

Ik heb dat gevoel nog steeds bij mijn Powerball die ik al een jaar of 5 heb: wat betreft scheur bijna niet te evenaren (ja misschien door de SE die Orpheo ook heeft ofzo).
Wat betreft single note leads..solo's dus, is de Dual Rectifier die ik heb wel beter.
Die klinkt wat dat betreft wat dikker. Ook wat minder direct, maar ook een leuke amp om mee te spelen.
De Mesa moet wel harder om net zo lekker als de Engl te klinken (I guess I am an Engl man).

Bottomline: ik denk dat die Fireball een goede keuze is, maar voor een supercrunch moet je een (oude) Marshall hebben. Anderszijds moeten die op een belachelijk volume om te crunchen en dan word je door de gemiddelde kroegeigenaar de deur uitgesschopt als je met je bandje staat te spelen..