PDA

View Full Version : NGD: Tokai Les Paul Junior



MarkV
23 december 2008, 17:08
Na een hoop getest heb ik uiteindelijk besloten geen 'echte' Les Paul te nemen. Op e.o.a. manier kan een LP mee niet echt bekoren (voornamelijk dat dichtgesmeerde humbucker geluidje) alhoewel de bespeelbaarheid me altijd wel heeft bevallen.

Laatst postte iemand een linkje naar wat youtube video's (ik dacht Luke-wannabe) en via via kwam ik op deze terecht:

http://nl.youtube.com/watch?v=IKBVRO_6T4s

En toen kreeg ik dus meteen weer LP GAS, maar dan wel voor een junior!

Vandaag in Den Haag wezen kijken voor een LP junior en deze beviel me uitstekend. Geen Gibson weliswaar, maar een Tokai uit 1991 (Lawsuit).

Net een nieuw setje snaren erop gezet en wat bijgesteld en ingeplugd > deze gitaar speelt fantastisch, vrij kleine en snelle hals. De P90 (als deze nog origineel is, dat weet ik niet) is erg 'hot', maar blijft lekker 'open' klinken. Lekker vette toon iig. Gitaar reageert goed op volume control en schoont mooi op.

Gitaar ziet er zelf nog uitstekend uit op een klein putje aan de achterkant na.

Originele foto:

http://www.maxguitarstore.com/store/products_pictures/tokaijounior2.jpg

Mijn foto's (sorry voor de crappy kwaliteit):

http://c3.ac-images.myspacecdn.com/images02/38/l_0bcaf92c23ef46dc991e004805dc3f52.jpg

http://c3.ac-images.myspacecdn.com/images02/58/l_3b922596f36b4910acb458cb001cab7e.jpg

Erg blij met dit eigen kerst cadeau! :cheerup:

Luke-wannabe
23 december 2008, 17:10
Alsjeblieft dude ;) Mooie gitaar!

Ukeloeder
23 december 2008, 17:13
Leuk om te zien dat je er blij mee bent. Op het moment zit men bij de importeur te kijken of ze me aan een lefty kunnen helpen. Lijkt alsof er wel 100 merken bestaan die dit model hebben gecopied, allemaal vorige week gestopt met bouwen van lefties ook... Doe 's een soundfiletje ergens.
Oh! Hoe bevalt die wraparound? Denk je 'm snel te moeten vervangen?

AgileGhost
23 december 2008, 17:14
Heel erg mooi! Gefeliciteerd!

MarkV
23 december 2008, 19:03
Doe 's een soundfiletje ergens.
Oh! Hoe bevalt die wraparound? Denk je 'm snel te moeten vervangen?

Soundfile... hmmm dat wordt een vakantie klus, nog nooit wat opgenomen thuis. Daar moet ik me eerst in gaan verdiepen.

Wraparound is prima op deze. Intonatie is 100% ok en verder issie technisch helemaal ok. Dus vervangen zit er voorlopig niet in.

Succes met het zoeken/vinden van een lefty.

Dweezman
23 december 2008, 19:21
Ik ben blij dat er niks in de neck hoort bij dit model. Anders had ik als Tokailiefhebber weer ontzettend GAS gehad...

jerome
23 december 2008, 19:44
Sj*s*s, wat een heerlijk simpel gitaartje zeg!
En wat een heerlijke open scheursound kan je daar mee maken!
Komisch om te zien dat die gozer in dat filmpje helemaal opgewonden raakt van een simpele open E
Ik heb dat ook regelmatig...
Maar gefeliciteerd man, ik ben stiekum errug jaloers...

Luke-wannabe
23 december 2008, 20:51
Yeah man! Cool gezicht is dat :D
Ik ben zelf ook hevig fan van 1 pu gitaartjes. Heb er dan ook 2 en daar zullen ongetwijfeld meer bij komen in de future!

sjaak1990
23 december 2008, 23:38
Vet ook eindelijk een keer geen gibson, maar puur een gitaar om de topkwaliteit van tokai, en niet om een gibson naampje. Gibson maakt mooi spul, maar voor dit geld krijg je niet zon goede gibson. Gefeliciteerd :)

niekb
24 december 2008, 00:02
Vette gitaar! Zo een gaat er hier ook nog een keer komen (of de sg versie)

Veel plezier ermee! :rockon:

Hitman
24 december 2008, 00:15
Ik heb ook nog even aan een (nieuwe) Tokai zitten denken, maar ik ben uiteindelijk toch voor de tweedehands Gibson gegaan. Het valt me op dat je eigenlijk maar weinig hoort over Tokai gitaren, terwijl ze toch best goed schijnen te zijn.....

frekie
24 december 2008, 16:36
't is mogelijk dat ik hem heb gehad:
http://members.home.nl/fmunniksma/RW/TokaiLRjr.htm
Verkocht omdat de dogear P-90 niet in hoogte verstelbaar was en ik vond de axie te hoog. Wel een heerlijk resonant gitaartje. Kwam uit een faillissements veiling van Carvin Music Store vroeger in Den Haag. Hij is nu wel bijna 1X over de kop gegaan qua prijs...

MarkV
24 december 2008, 17:04
't is mogelijk dat ik hem heb gehad:
http://members.home.nl/fmunniksma/RW/TokaiLRjr.htm
Verkocht omdat de dogear P-90 niet in hoogte verstelbaar was en ik vond de axie te hoog. Wel een heerlijk resonant gitaartje. Kwam uit een faillissements veiling van Carvin Music Store vroeger in Den Haag. Hij is nu wel bijna 1X over de kop gegaan qua prijs...

Serienummer klopt, dus is dezelfde!

Actie is m.i. prima, maar ik hou ook wel een beetje van 'werk gitaren'.

Grappig hoor om de geschiedenis van deze gitaar nu te kennen.

HalfBlindLefty
25 december 2008, 10:57
Congrats, Schitterende gitaar.
Mijn eerste en enige Tokai, was een "Ik wil een echte linkshandige" aankoop, meer als 10 jaar terug. Mazzeltje !
Nooit spijt van gehad, mijn Goldstar klinkt als een klok en is op de frets na (recent) helemaal orgineel.

Veel plezier er mee.

frekie
25 december 2008, 12:40
Serienummer klopt, dus is dezelfde!


Ik moest helemaal naar Raamsdonksveer NB om hem op te halen op een God verlaten industrie terrein. Toen ik binnenkwam lagen er 3 acoustische gitaren op elkaar op de betonnen vloer :confused:
Het was een kwestie van afrekenen, bonnetje krijgen en dan maar afwachten... Gelukkig bleek ie goed te zijn, New Old Stock zeg maar. Had ik vergeten een hoes mee te nemen, moest ik met het OV zo met die gitaar weer naar huis :chicken:
Congrats met de Tokai, heerlijk resonante LP Junior voor de betere Danny Lademacher momenten :rockon:

rickert
26 december 2008, 08:27
Gaaf! Deze komt van MaxGuitars toch? Heb hem ook een paar keer bespeeld, en het is inderdaad een erg gaaf ding!

barno
26 december 2008, 12:27
geweldig ding!, moest ik vette rock spelen, zou ik zoiets kopen, congrats

humbucker
26 december 2008, 12:29
Pffieuw!! Heb last van sudden GAS voor een LP junior...

bedankt:sneaky:

MarkV
27 december 2008, 10:48
Gaaf! Deze komt van MaxGuitars toch? Heb hem ook een paar keer bespeeld, en het is inderdaad een erg gaaf ding!

Yep van Max Guitars.


Verkocht omdat de dogear P-90 niet in hoogte verstelbaar was en ik vond de axie te hoog. Wel een heerlijk resonant gitaartje. Hij is nu wel bijna 1X over de kop gegaan qua prijs...

Nog wat verdere observaties nadat ik er wat langer op speel:

De pickup zou in principe iets naar beneden moeten kunnen. Helaas kan het dus niet, misschien ooit t.z.t. een vervangende P90 die wel verstelbaar is erin proppen.

Qua actie issie wat mij betreft nu echt goed hoor. Actie (vooral de lage snaren) iets hoger gezet dan in de winkel, maar de actie is echt nog prima. Tis geen shred gitaar natuurlijk, maar ook zeker niet zo hoog als lijkt uit jouw verhaal.

euroboy
27 december 2008, 16:58
WAt heb je eigenlijk betaaldt? Ik zit hiet met ongeloofelijk veel GAS voor een LP junior DC :dontgeti: Geile gitaar!

MarkV
27 december 2008, 22:31
WAt heb je eigenlijk betaaldt? Ik zit hiet met ongeloofelijk veel GAS voor een LP junior DC :dontgeti: Geile gitaar!

Je kan een Gibson reissue kopen voor 2000 euro ofzo... Voor de rest is er weinig op de markt (qua double cuts, er is ook een single cut model van Epiphone en Gibson), maar soms kom je een Tokai tegen. Gaan weg voor tussen de 550 en 800 euro (wat de gek ervoor geeft, en ik heb soms meer GAS dan verstand zeg maar). Er staat er 1 op de UK ebay site (Tokai).