PDA

View Full Version : Wat is het verschil?



Motorbreath
23 december 2008, 16:46
Ik heb even een kort vraagje:
Wat is het verschil tussen een Line 6 POD Studio UX2 en een Line 6 Toneport UX2?

harrie-beton
23 december 2008, 20:19
De ux2 is het oude model met een lagere sample rate dan de studio: 96 ipv 48. De oude is nog te koop maar wordt niet meer gemaakt.


Line 6 TonePort UX2 USB Recording/Modeling Interface Features:

* Pro amp, cab, stompbox, and studio effects models from the PODxt and Bass PODxt
* 18 guitar amp models
* 24 speaker cab models
* 5 bass amp and cab models
* 30 stompbox and studio effects
* 6 mic preamp models
* GearBox software provides a hardware-like interface that's easy to navigate
* Line 6 Edition of Ableton Live integrates seamlessly for simple, latency-free recording
* 2 XLR mic inputs with +48V phantom power
* 2 - 1/4" guitar/bass input (1 standard, 1 high-gain)
* Stereo line inputs
* Stereo line outputs (2 - 1/4")
* Stereo digital output via RCA
* Stereo 1/4" monitor input
* Headphone out with independent volume control
* VU meters, assignable to input, record send, output, monitor levels
* Footswitch jacks send MIDI commands to recording programs (start/stop, punch in/out, etc.)
* Over 100dB signal-to-noise and dynamic range
* Unique low-latency monitoring regardless of recording software's buffer size
* 44.1/48KHz 16-/24-bit recording
* 96KHz mode with built-in sample rate conversion for simultaneous input and output
* USB-powered
* Rock-solid drivers: ASIO, WDM, Mac OS X

Hier onder de STUDIO versie:





Lowest noise for recording guitar (12dB more dynamic range than similar interfaces)
Exclusive latency-killing ToneDirect™ monitoring
Up to 24-bit/96 kHz recording
POD Farm plug-in (Mac® AU/RTAS®/VST® and Windows® RTAS®/VST®)


18 immortal guitar amps with 24 cabs
5 thumping bass amps with 5 cabs
29 stunning stompboxes and studio effects (instantly increases to 64 with included FX Junkie model pack!)
6 warm and colorful mic preamps
Ideal for use with Ableton® Live, Cubase®, Logic®, Garageband®, Pro Tools®, Cakewalk® and other pro recording platforms
Includes Ableton® Live Lite Line 6 Studio Edition 16-track recording software, Reason® Adapted virtual studio and RiffWorks™ T4 recording software for instant pro recording and idea capture right out of the box
USB 1.1 and 2.0 compatible

Motorbreath
23 december 2008, 20:26
Dus de POD Studio UX2 is beter??

WICKED
23 december 2008, 23:33
Ik snap er nu ook vrij weinig van...

in een ander topic las ik:


Ik ben er minder over te spreken. Er zit geen noise reduction meer op, de output is veel lager dan van gearbox, de caroussel ziet er leuk uit maar werkt lang niet so praktisch als een gewonde dropdown list en functies als de metronoom en de backing track zijn weg, evenals het direct donloaden van tracks en sounds van internet.
Dus eigenlijk een hele berg minder in ruil voor die nutteloze carrousel en dual tone.

Die dual tone is trouwens ook nog eens een vreselijke cpu-vreter. Hoeveel weet ik niet, want ook de cpu load meter is weg, maar ik heb met dual sound wel clicks en plops die ik met single nooit heb.

Eçht noodzakelijke verbeteringen, zoals een goede midi ondersteuning, mogelijkheden om zelf je effectvolgorde te bepalen, meer effectposities, ondersteuning van Impulses, mogelijkheid om andere VST's te laden etc. ontbreken nog steeds, dus het is meer een cosmetische upgraden dan iets anders (dual tone had je ook al als je gewoon twee keer gearbox laadt).

Voorlopig ga ik weer terug naar GearBox, of misschien koop ik toch wel een echte licentie van Guitar Rig 3, die wél al die zaken ondersteunt.


Rjong had het niet over de gate, die zit er idd nog in, maar het ging over de noise supressor, da's geen gate maar filtert effectief brom uit je signaal. je moest wel eerst je ruis opnemen.

de vooruitgang van pod farm is noppes. behoorlijk triestig van line6 vind ik, gearbox was mooi overzichtelijk en dan maken ze der zo'n gedrocht van.

als je de gearbox plugin al had kon je zowiezo achteraf je geluid veranderen, dus extra virtuele sporen leveren ook al geen enkel voordeel.

line6 staat ondertussen al jaren stil qua modelling, vraag me af wanneer ze nog eens effectief met iets nieuw op de markt komen, zijn alle programmeurs daar weg en werken er nu nog enkel marketing mensen ofzo ?

wat ik ook nog irritant vind is dat de versterker automatisch aan een bepaalde cab gelinkt wordt, soms wil je snel een amp vergelijken met exact dezelfde cab en micposities, maar die verspringt ook altijd mee.


Heeft de nieuwe toneport studio ux2 geen gearbox maar podfarm in plaats daarvan?

Op de site lees ik:

Includes Ableton® Live Lite Line 6 Studio Edition 8-track recording software and RiffWorks™ T4 recording software for instant pro recording and idea capture right out of the box

Daar staat geen gearbox bij..

Motorbreath
23 december 2008, 23:59
Nouja, ik ga morgen wel ff naar de Feedback, dan vraag ik het daar wel even (als er tenminste iemand is die er wat van weet).
Wilde het namelijk voor kerst kopen.
Maar er schiet me net even een nieuwe vraag te binnen.
Ik speel nu via gitaar --> Dunlop Cry Baby --> Boss GT-8 --> Amp, maar kan ik dan ook het geluid wat ik vanaf mijn GT8 krijg opnemen of werkt dat niet?
En kan ik het dan ook tijdens het opnemen via mijn amp horen?

WICKED
24 december 2008, 00:28
Nouja, ik ga morgen wel ff naar de Feedback, dan vraag ik het daar wel even (als er tenminste iemand is die er wat van weet).
Wilde het namelijk voor kerst kopen.
Maar er schiet me net even een nieuwe vraag te binnen.
Ik speel nu via gitaar --> Dunlop Cry Baby --> Boss GT-8 --> Amp, maar kan ik dan ook het geluid wat ik vanaf mijn GT8 krijg opnemen of werkt dat niet?
En kan ik het dan ook tijdens het opnemen via mijn amp horen?

Eh als je je boss gt-8 wil opnemen moet je gewoon een mic voor je amp zetten. Op de ux2 kun je een microfoon aansluiten. En als je met mic opneemt hoor je natuurlijk ook je amp.

guhlenn
24 december 2008, 08:18
JE kan ook de output direct je soundcard intrekken, mic niet nodig. Klinkt natuurlijk wel anders, overigens niet noodzakelijk slechter.

harrie-beton
24 december 2008, 10:16
Vind ik ook, een GT8 maakt in veel gevallen een pod overbodig. De modeling in de Gt8 is heel goed. Persoonlijk vind ik de pod beter klinken maar de boss is zeker niet slecht en heeft ook dingen die de pod niet kan.

De kritiek op de ux studio gaat over pod farm, dat zijn software features. De geluidskwaliteit van de studio versie is gewoon beter dan de oude versie. Verder lijken de modellen erg op elkaar. De studio ux is een verbeterde versie met 99% dezelfde functies en geluiden.
Ik vermoed dat de ux studio een update is zoals de podxt is verbetert in de pod x3. Ik heb de x3 en die klinkt grotendeels als een podxt maar iets minder digitaal omdat de sampling rate hoger is.

WICKED
24 december 2008, 19:05
Vind ik ook, een GT8 maakt in veel gevallen een pod overbodig. De modeling in de Gt8 is heel goed. Persoonlijk vind ik de pod beter klinken maar de boss is zeker niet slecht en heeft ook dingen die de pod niet kan.

De kritiek op de ux studio gaat over pod farm, dat zijn software features. De geluidskwaliteit van de studio versie is gewoon beter dan de oude versie. Verder lijken de modellen erg op elkaar. De studio ux is een verbeterde versie met 99% dezelfde functies en geluiden.
Ik vermoed dat de ux studio een update is zoals de podxt is verbetert in de pod x3. Ik heb de x3 en die klinkt grotendeels als een podxt maar iets minder digitaal omdat de sampling rate hoger is.

Aha dat is me duidelijk, maar kun je die gearbox software ook gratis downloaden dan? Of dat in plaats van pod farm nemen... want als ik niet eens backingtracks kan inladen met pod farm.. daar word ik toch wel een beetje sneu van..

harrie-beton
25 december 2008, 11:43
In mijn link hieronder is een stuk open source software te downloaden (tuxguitar) waarmee je beschikking hebt over meer dan 20.000 backingtracks. De geluiden komen uit je midi processor maar ik vind het voldoende als oefening. Je kunt ook vrij snel varieren in toonsoorten en zelf bestanden maken.

Motorbreath
25 december 2008, 15:24
Ik heb gisteren een Toneport UX2 gekocht.
Toch maar hiervoor gekozen, omdat ik ook een nieuwe geluidskaart nodig had, en met deze kan ik dan ook in de toekomst gewoon een microfoon erop aansluiten.
Maar hoe moet ik de toneport als geluidskaart gebruiken?
Ik bedoel moet ik dan gewoon een verloopje van mini jack naar jack kopen om mijn speakers erop aan te sluiten?

En hoe kan ik hem het beste aansluiten om op te nemen?
Ik heb hem nu gitaar --> Dunlop Cry Baby --> GT8, en dan heb ik de linker (van de stereo output op de GT8 ) naar de "Normal instrument input" van de toneport gedaan, en de rechter naar mijn versterker.

Op mijn versterker zitten trouwens de volgende aansluitingen:
Aan de voorkant
- Input
- Phones

Aan de achterkant
- Send
- Return
- Reverb Stereo Chorus } Footswitch
- Channel Gain } Footswitch
- Line Out
- 4 aansluitingen voor externe speakers (2 voor links en 2 voor rechts).

harrie-beton
25 december 2008, 16:03
De toneport is een krachtige geluidskaart, als je alles geďnstalleerd hebt werkt hij als 2e geluidskaart in Windows. De meeste programma's in Windows kunnen maar 1 geluidskaart gebruiken. Je moet inderdaad je eigen speakers aansluiten op de ux om geluid te horen maar er is een handig trucje. Sluit de line out van de ux aan op de line in van je gewone geluidskaart. In Windows heb je een mixer waarbij je de balans kunt maken tussen de ux en je eigen geluidskaart. Zorg dat het goed klinkt en dat je niet overstuurt.

Qua aansluiting zou ik de toneport als laatste in de keten doen dus:

wah wah -> gt8 -> linkerkanaal
toneport -> links en recht naar je line pc van je pc

PC speakers zijn niet ideaal omdat deze erg beperkt zijn in klank maar dat is een open deur: Hoe beter je speakers hoe meer je kunt genieten van geluiden maken.

We hebben de toneport analoog aangesloten op je geluidskaart, dat hoeft niet maar is praktischer. Als je een opname maakt kun je gewoon de digitale input kiezen.

Motorbreath
25 december 2008, 18:01
Ik heb hem nu even laten staan zoals ik het gedaan had, zal morgen wel even kijken op jouw manier.
Maar nu heb ik mijn speakers van de computer aangesloten op de "analog out 2", maar nu krijg ik als ik muziek afspeel alleen alles van de rechterkant binnen.
Mijn speakers hebben 1 jack aansluiting, die ik met een verloopje in mijn UX2 gedaan heb.
Toen ik de speakers nog gewoon in mijn on board geluidskaart deed, had ik hier geen last van.
Weet jij (of iemand anders) hoe ik dit kan oplossen?

Edit:
Ik krijg bij Gearbox gewoon geluid uit mijn pc, maar hoe moet ik dat opnemen in Cubase SX? Ben er al een tijd mee bezig maar het lukt niet, en volgens mij is het heel simpel :p

Joe_Cool
25 december 2008, 21:11
Ik heb hem nu even laten staan zoals ik het gedaan had, zal morgen wel even kijken op jouw manier.
Maar nu heb ik mijn speakers van de computer aangesloten op de "analog out 2", maar nu krijg ik als ik muziek afspeel alleen alles van de rechterkant binnen.
Mijn speakers hebben 1 jack aansluiting, die ik met een verloopje in mijn UX2 gedaan heb.
Toen ik de speakers nog gewoon in mijn on board geluidskaart deed, had ik hier geen last van.
Weet jij (of iemand anders) hoe ik dit kan oplossen?

Edit:
Ik krijg bij Gearbox gewoon geluid uit mijn pc, maar hoe moet ik dat opnemen in Cubase SX? Ben er al een tijd mee bezig maar het lukt niet, en volgens mij is het heel simpel :p

Heb je al geprobeerd om het in Live (i.e. de meegeleverde opname software van deze pod) op te nemen?

Ik vond 't wel makkelijk werken het opnemen in Live. Je kan het geluidsfragment daarna exporteren naar b.v. .wav-formaat. Deze zou je in Cubase dan kunnen importeren.

Motorbreath
25 december 2008, 21:27
Nee, ik heb het in dat programma niet kunnen proberen want er staat dat de registratie code niet klopt :???: (weet zeker dat ik hem goed heb ingetypt).
Heb net wel even wat zitten opnemen met Audacity, en dat werkt gewoon goed, maar zou toch graag met Cubase willen opnemen.
Moet alleen nog even klooien om een goed geluid te krijgen...

O, en nog even een vraagje (alweer :p ).
Is het mogelijk om de toneport automatisch te laten uitschakelen als ik mijn speakers uitzet?

harrie-beton
27 december 2008, 14:49
Is het mogelijk om de toneport automatisch te laten uitschakelen als ik mijn speakers uitzet?

Nee. En ook niet proberen; uitzetten van de toneport terwijl cubase of audition actief geeft bij mij meestal pc problemen of vastlopers, ik sluit altijd de audio programma's af voordat ik de toneport (in mijn geval de podx30 afkoppel.

Motorbreath
27 december 2008, 15:39
Is het slecht voor als ik de Toneport gewoon altijd laat aanstaan, als mijn computer ook aan staat?
Heb mijn pc meestal ongeveer 8 uur achter elkaar aanstaan.
De Toneport kan je toch alleen uitschakelen door de computer uit te zetten of de usb kabel eruit te halen?

vincent136
27 december 2008, 20:08
gewoon aan laten staan, is niets slechts aan. je zet toch ook niet je videokaart uit ?

Manuvdv
27 december 2008, 20:28
Lekker handig topic, heb vandaag ook eentje gekocht, de UX-1 nieuwe versie.
Al een oplossing gevonden voor het Cubase-probleem?

Vind het wel gek dat bij die dingen geen handleiding is... Zoek het maar zelf uit.

Motorbreath
28 december 2008, 13:47
Lekker handig topic, heb vandaag ook eentje gekocht, de UX-1 nieuwe versie.
Al een oplossing gevonden voor het Cubase-probleem?

Vind het wel gek dat bij die dingen geen handleiding is... Zoek het maar zelf uit.

Nee, ik kan nog steeds geen Cubase gebruiken.
Gebruik nu tijdelijk Audacity om op te nemen.

Motorbreath
28 december 2008, 20:20
Van dat ik alleen maar alles van recht binnen krijg ben ik al achter.
Simpel eigenlijk, ik had alleen maar mijn 3,5 jack (van m'n pc speakers) met een verloopje in analog out 1 gedaan.

Weet iemand waar ik een kabel kan kopen met 1x een 3,5mm female jack en aan de andere kant 2x een 6,3mm male jack?
Liefst wel uit nederland, anders zijn de verzendkosten bijna net zo duur, of duurder, dan de kabel zelf :satisfie:
Heb er echt al een hele tijd naar gezocht, maar kon niks vinden.

Manuvdv
28 december 2008, 23:19
Ik heb m'n speakers gewoon in de Phones-output van mijn Toneport gestoken? En heb volledig geluid.

Motorbreath
29 december 2008, 16:38
Ik heb m'n speakers gewoon in de Phones-output van mijn Toneport gestoken? En heb volledig geluid.

Dat gaat bij mij helaas niet werken, want het kabeltje is net te kort.

WICKED
30 december 2008, 14:35
Aha dat is me duidelijk, maar kun je die gearbox software ook gratis downloaden dan? Of dat in plaats van pod farm nemen... want als ik niet eens backingtracks kan inladen met pod farm.. daar word ik toch wel een beetje sneu van..

Mag ik nog stiekem 1 vraag er tussen gooien?:

Kun je de gearbox software ook gratis downloaden als je de toneport studio ux2 aanschaft? Je kunt wel als je de oude ux2 hebt de podfarm software downloaden als update alleen wie weet of dit ook andersom kan? Want ik heb toch liever de gearbox software (vanwege backingtracks inladen / overzichtelijkheid) en dan de studio toneport (betere opname).

harrie-beton
31 december 2008, 01:08
gearbox is gratis. Werkt alleen met line6 hardware zoals de podxt podx3 en toneport.
Riffworks, Pod farm en model packs kosten geld.

Motorbreath
1 januari 2009, 23:46
Maar weet niemand waar ik een kabel met 1x een 3,5mm female jack en aan de andere kant 2x een 6,3mm male jack kan kopen?
Kan hem echt nergens vinden.

harrie-beton
2 januari 2009, 00:45
Tonika Groningen heeft ze wel (rechts naast de kassa) maar ik weet dat ze zeldzaam zijn, ik gebruik de gewone kabels (mini stereo jack -2 keer tulp) en gebruik deze verloop stekkers van Jack naar Tulp female.

http://www.audio-pluggen.nl/catalog/images/mono_6,35mm_jack_male-female_tulp_rca.jpg

Motorbreath
2 januari 2009, 13:57
Tonika Groningen heeft ze wel (rechts naast de kassa) maar ik weet dat ze zeldzaam zijn, ik gebruik de gewone kabels (mini stereo jack -2 keer tulp) en gebruik deze verloop stekkers van Jack naar Tulp female.

http://www.audio-pluggen.nl/catalog/images/mono_6,35mm_jack_male-female_tulp_rca.jpg


Ik heb ze net gemaild, maar ze zeggen dat ze hem niet hebben.
Ze hebben alleen van 3,5mm male naar 2x 6,5mm.
Maar anders doe ik wel wat je zei, daar had ik nog niet aan gedacht.
Bedankt!

harrie-beton
2 januari 2009, 19:19
6,5 mm bestaat niet, bedoel je niet 6,3?

Ik was toevallig bij Tonika (...)
Ze hebben hem wel, het merk is stagg en code is yc-03/1j2pmh

http://www.besidesdata.nl/kabel.jpg

Motorbreath
2 januari 2009, 21:34
Oja sorry bedoelde natuurlijk 6,3.
Maar die foto die je erbij gezet hebt is toch een male 3,5mm jack geen female??

harrie-beton
3 januari 2009, 11:26
er zijn wel losse gender changers. Het is wel zaak om zo weinig mogelijk losse componenten te hebben, als je kunt solderen zou ik er 1 maken.

Motorbreath
8 januari 2009, 17:35
Ik heb een kabel met 3.5mm male jack naar 2x 6,3 male jack, en een verloopje met aan beide kanten een 3.5 female jack gekocht.
Alles is aangesloten en die 2 6,3 male jacks zitten in de analog out 1 en 2 van mijn Toneport, maar het geluid komt nog steeds maar uit 1 speaker.
Hoe kan ik dit oplossen?
Het ligt niet aan mijn speakers want voordat ik de Toneport aangesloten had was het wel gewoon normaal. :???:

Motorbreath
8 januari 2009, 17:41
Het is al opgelost...
Gewoon wat gedraaid aan dat verloopje en nu doet hij het :dance:.
Cubase werkt inmiddels ook al met mijn Toneport, dus verder heb ik geen problemen meer.
Iedereen heel erg bedankt voor alle antwoorden :)