PDA

View Full Version : Line 6 POD XT/X3



Manuvdv
23 december 2008, 14:06
De zoekfunctie is echt een 'pain in the ass' wanneer je korte termen wil opzoeken, hij aanvaardt ze gewoonweg niet. Vandaar dus toch maar een nieuw topic.

Mijn Boss GT-8 gaat de deur uit, en ik wil een POD in huis halen. De POD lijkt mij toch net iets gebruiksvriendelijker dan de GT-8. Ik heb namelijk geen tijd en zin om uren te spenderen aan het leren werken met dat ding.

Eigenlijk is het simpel. Ik wil nog steeds een hoop effecten ter beschikking hebben, maar ditmaal ook makkelijk kunnen spelen en recorden via de computer. Na wat research twijfel ik tussen de Line 6 POD XT en X3. Een toneport heb ik ook even overwogen maar om een of andere onbekende reden verkies ik eerder een POD... Of heeft iemand op dit vlak tegenargumenten?

Eerst dacht ik enkel aan de XT, daar die nog binnen mijn budget valt. Nu kan ik echter dankzij de zwakke GBP bij Soundslive een X3 kopen aan de prijs van een XT, en dat is wel héél aanlokkelijk.. Maar ik twijfel. Op Youtube bv zie je veel gitaristen met de XT werken en zijn daar heel enthousiast over, de X3 zie je veel minder. Of is dat te wijten aan het feit dat ie vrij nieuw is?

Op Harmony Central las ik over de XT vrij positieve reviews, daar waar de X3 over het algemeen zeer negatieve reviews kreeg, vooral over zijn sound en bouwkwaliteit. Klopt dit? Is de XT soundwise beter dan de X3? Het lijkt mij raar... Ook krijg je bij de X3 een hoop presets die je bij de XT nog extra moest kopen als model pack.

Iemand dus ervaring met (1 van) beide, of andere tips die misschien van toepassing kunnen zijn? Bedankt!

blindfaith85
23 december 2008, 15:10
Hoi

Ik heb een PODXTlive en moet zeggen, sinds ik over ben op een Fender blues deluxe en paar pedaaltjes wil ik nooit meer terug naar de POD. Het is leuk om af en toe wat me te experimenteren maar verder. Ik mis heel erg de warmte en belevenis van het echte werk. Om snachts ff snel ideetje opte nemen ofzo leuk maar verder nee. het klinkt echt allemaal watte digitaal en steriel.

fransoos
23 december 2008, 15:20
De zoekfunctie is echt een 'pain in the ass' wanneer je korte termen wil opzoeken, hij aanvaardt ze gewoonweg niet. Vandaar dus toch maar een nieuw topic.

Mijn Boss GT-8 gaat de deur uit, en ik wil een POD in huis halen. De POD lijkt mij toch net iets gebruiksvriendelijker dan de GT-8. Ik heb namelijk geen tijd en zin om uren te spenderen aan het leren werken met dat ding.

Eigenlijk is het simpel. Ik wil nog steeds een hoop effecten ter beschikking hebben, maar ditmaal ook makkelijk kunnen spelen en recorden via de computer. Na wat research twijfel ik tussen de Line 6 POD XT en X3. Een toneport heb ik ook even overwogen maar om een of andere onbekende reden verkies ik eerder een POD... Of heeft iemand op dit vlak tegenargumenten?

Eerst dacht ik enkel aan de XT, daar die nog binnen mijn budget valt. Nu kan ik echter dankzij de zwakke GBP bij Soundslive een X3 kopen aan de prijs van een XT, en dat is wel héél aanlokkelijk.. Maar ik twijfel. Op Youtube bv zie je veel gitaristen met de XT werken en zijn daar heel enthousiast over, de X3 zie je veel minder. Of is dat te wijten aan het feit dat ie vrij nieuw is?

Op Harmony Central las ik over de XT vrij positieve reviews, daar waar de X3 over het algemeen zeer negatieve reviews kreeg, vooral over zijn sound en bouwkwaliteit. Klopt dit? Is de XT soundwise beter dan de X3? Het lijkt mij raar... Ook krijg je bij de X3 een hoop presets die je bij de XT nog extra moest kopen als model pack.

Iemand dus ervaring met (1 van) beide, of andere tips die misschien van toepassing kunnen zijn? Bedankt!

Alhoewel er betreft de bouwkwaliteit en firmware klachten zijn, doet die het van mij prima.
Echter ook bij mijn X3L zijn de footswitches -gratis weliswaar- vervangen.
Opnemen doe ik met mijn UX2 en niet met de X3L via de USB, dus daar heb ik geen directe ervaring mee.
Ikzelf vind de sounds beter dan de XT en de duo-tone mogelijkheid erg lekker, maar tweaken zul je ook met
de X3 moeten doen om jouw sound eruit te halen.
Op het Line6 forum vindt je echter veel goede start tones.
De X3L heeft meer in- en uitgangen dan de X3 en heeft dus meer mogelijkheden
oa. een ingang voor een mp3 speler. ( meejammen )
Op dit moment wordt er een firmware update verwacht die eea zou moeten oplossen maar er is nog
geen datum bekend.

Manuvdv
23 december 2008, 17:32
Hoi

Ik heb een PODXTlive en moet zeggen, sinds ik over ben op een Fender blues deluxe en paar pedaaltjes wil ik nooit meer terug naar de POD. Het is leuk om af en toe wat me te experimenteren maar verder. Ik mis heel erg de warmte en belevenis van het echte werk. Om snachts ff snel ideetje opte nemen ofzo leuk maar verder nee. het klinkt echt allemaal watte digitaal en steriel.
Dat wist ik al ja. Maar momenteel heb ik geld noch plaats om de amps te kopen die alles dekken. Ik speel voornamelijk metal, maar haal er ook graag eens een blueslick uit. Ik weet dus totaal niet waar ik momenteel heen wil, en daarbij komt nog dat ik geen band heb. Lampenbak gaan kopen is dus nog even niet aan de orde :)

@Fransoos: Het klopt dus dat er met de hardware nog problemen zijn, maar toch raad je me de X3 boven de XT aan? Sound zit volgens jou dus wel goed. Hmm.

blindfaith85
23 december 2008, 18:17
@ manu

Om je sound et vinden is ie wel handig, ik kwm wer achter dat ik 99% van de tijd fenderamps gebruikt dusheb ik een fender buizenbak gekocht. voor metal is de pod wel redelijk geschikt.

crapton
25 december 2008, 09:21
Heb de XTL gehad en heb nu de X3L. Let wel de X3L heeft alle modelpacks in zich waar je bij de XTL voor moest bijbetalen. Tevens dual sound (gebruik ik nooit) en wel belangrijk een schakelbare 'loop' optie. Groter display, beter pedaal, iets lichter in gewicht, iets meer opties.

Grote verschillen in geluid? Nee niet groot. Iets meer helderheid, definitie en presence in de X3L. Minder 'fizz'. Ik vind m iets natuurlijker klinken. Het valt pas op als je ze naast elkaar vergelijkt.

Mijn X3L doet het nog prima, volgens mij is ie voldoende goed gemaakt. De XTL leek iets degelijker, fijnere schakelaars, maar rottig pedaal.

Ik zou altijd voor de X3L gaan. Bij de X3L of XTL moet je overigens evenveel tweaken als bij de GT-8... daarvoor moet je het niet doen...

Kan je de 4 cable method aanraden met de X3L, zeer flexibel en goed in te stellen tussen 'origineel' en 'modelling'.

Manuvdv
25 december 2008, 11:14
Bedankt!
Ik vermoed dat er qua software geen verschil is tussen de desktop en de live versie? Ik ga namelijk voor een XT/X3, niet de Live-versie.

VanBiLL.com
25 december 2008, 12:37
Bediening bij de Live is wat handiger als je er mee gaat optreden. Ik heb zelf de XT en heb er voor de bediening een Berhinger FCB1010 midi controller op hangen (die had ik al - anders was het een XTL geworden). Ik heb de 1010 even moeten herprogrammeren, no biggie, is voldoende op internet over te vinden. Werkt allemaal oké. Voordeeltje is dat ik Wah en Volume tegelijk heb (bij de XTL is het of Wah of Volume).

Qua software zijn er toch wel verschillen dacht ik. Zullen niet groot zijn maar misschien even onderzoeken of die verschillen van belang zijn?

Ik zie wel dat ik bijvoorbeeld overwegend AC-30 amps pak voor "mijn" geluid dus daar gaat ooit een echte van komen.

harrie-beton
25 december 2008, 16:24
Ik heb al lang een pod, podxt pro en nu een podx3 gebruikt, en als je een gt8 gewend bent zal programmeren geen probleem zijn - voor sessies en snel een sound instellen is het onhandig maar dat vind ik met alle multieffect apparaten. De gewone voetcontroller van line6 vind ik veel beter dan de anderen, wel duur maar erg degelijk. Ik speel in meerdere groepen en de controller is vrij groot, ik heb er twee en laat ze in de oefenruimtes liggen. Ik sleep alleen de pod heen en weer, ik heb ook meerdere adapters, ik hoef dan niet steeds achter mijn bureau te kruipen om alles aan te sluiten. Voordeel van de gewone pod tov een live versie is dat je niet hoeft te bukken als je hem wilt instellen en dat de grond op een podium niet altijd schoon is (bier stof en kots).

Ik ga geen discussie aan wat nu beter is, voor mij is een podx3 een geweldig apparaat waarbij je erg veelzijdig kunt kleuren met geluiden en effecten. Je hoeft alleen maar investeren in een versterker voor rechtdoor. Als je gaat vertrouwen op live monitoren heb je soms een dun geluid - lang niet alle live pa's zijn goed. Ik neem dus altijd een eigen monitor versterker mee en soms 2. De EQ daarvan staat uit, maar hij kan wel heel hard. In rock is dat nodig. In een kleine groep versterk ik met een keyboardversterker, wil prima.

Op mijn band site is op alle filmpjes vanaf 2005 een pod gebruikt. Luister naar de toon op grote podia en kleine kroegjes.
http://www.besidesdata.nl//besidesthat_video/index.html

http://www.besidesdata.nl/opname/SITE/gear/podium.jpg

harrie-beton
25 december 2008, 16:29
geen verschil is tussen de desktop en de live versie

Klopt, ze zijn gelijk. Enige verschil een aansluiting voor een variax en geïntegreerd voetpedaal. Een losse is meer dan 200 euro he.