PDA

View Full Version : Voor geknipt fretdraad buigen: hoe?



Nielsje
23 december 2008, 12:24
Leden,

ik ben bezig om m'n strathals opnieuw te fretten.
Gisteren even een fret als proef geprobeerd.

Helaas heb ik voorgeknipte draad gekocht (dunlop 6105) en die stukjes zijn allemaal nog recht. Met als gevolg dus dat ze de toets niet goed volgt.
Hoe kan ik nu alsnog deze draad buigen? Een fretdraad-buiger heb ik helaas niet, en ik vraag me af of dat wel wil met dergelijke korte stukjes ( 70 mm).

Voor de lage posities zou het wel kunnen werken, daar steekt toch een behoorlijk stuk uit, maar hoe pakt het uit met de hoge posities?

Overigens kan ik het fretdraad er indrukken met m'n duim, als ik behoorlijk veel kracht uitoefen. klopt dit, of kan ik beter een nieuw stuk draad gaan halen wat een bredere tang heeft, en dan meteen voorgebogen? :satisfie:

Mr.Fingers
23 december 2008, 12:29
voorbuigen kan je doen door ze voorzichtig rond een buis te rollen, maar anders kan je ook gewoon rechte draad gebruiken, en ze van links naar rechts erin kloppen (beginnen aan de lage E-kant, en dan naar de hoge e-kant toe erin kloppen)



kloppen = voorzichtig met een rubberen hamer

barno
23 december 2008, 13:07
je kan een een iets kleinere radius dan nodig zagen in een blokje en daar de fret even tussen klemmen, voor dunne fretjes kan je de blokjes gewoon even met de hand op mekaar duwen.

niet erg duidelijke foto in het midden


http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/GuttlinFatKingcollage30.jpg
Als je fretjes er zo kan induwen, is slot mss toch te breed voor die tang. Normaal moet je ze er in tikken met bv een rubberen hamer. Je zou ze kunnen vastlijmen, maar optimaal is als ze vanzelf als klemmen.

Nielsje
23 december 2008, 13:52
Hey Barno,

dat lijkt me een prima methode. Ik neem aan dat je met de dremel een gleufje voor de tang freest, maar maak je ook een kleine uitsparing voor de kop van de fret? Het lijkt me niet nodig, maar toch maar even navragen voor de zekerheid..

Over de slot breedte: het is niet zo dat ik hij er echt makkelijk in gaat, maar met een beetje overtuigingskracht wil de fret er toch wel in, wellicht dat 'ie de oude uitsparingen van de tang opzoekt?

barno
23 december 2008, 16:14
idd, een gleufje voor de tang zagen of dremelen. andere kant is idd geen uitsparing nodig.

Sommigen doen wat verdunde houtlijm in slot of secondelijm, geen ervaring mee.

gengar
24 december 2008, 12:49
als de frets er zo makkelijk in gaan zou ik ze verlijmen, anders kun je binnenkort weer alles opnieuw doen.

Nielsje
26 december 2008, 13:06
Ik ga (althans, het is de bedoeling dat ik) de tang van de fret verbreden. Heb nog wel een oude platbek tang hier liggen, die ga ik dan bewerken met de slijptol, zodat ik een geprofileerde bek krijg. Als ik dan hiermee de tang 'knip', krijg ik een iets meer zig-zag profiel van de tang.

Was een tip die ik kreeg van G.G. , via een mailtje van Stewmac. Ben benieuwd, nu eerst een fretbuigertje klussen.

Nielsje
27 december 2008, 14:57
Nou, fretbuigertje geklust.

Werkt redelijk. Probleem is dat de radius die ik heb gekozen voor m'n buigertje eigenlijk net niet klein genoeg is, het is nèt aan. Kan hem niet goed doorzetten, want het gebruikte hout is helaas te zacht.

Beter hout heb ik hier zo niet in Delft, en de decoupeerzaag ligt bij m'n ouders: dus nog steeds geen gebogen fretten. Met de tang die eigenlijk te smal is kies ik nu maar voor de makkelijke oplossing:

voorgebogen, nieuw, fretdraad.

Dus als iemand nog belang heeft bij 24 stuks bruikbare (rechte ;)) 6105 draad van Dunlop, dan hoor ik het wel :)

oknarb180
27 december 2008, 22:03
Hey Nielsje,

Ik heb onderstaande gebruikt voor m'n eerste fret en refret projecten.
Zie hier:
http://home.planet.nl/~jonk1070/brankoszelfbouwgitaar/39.jpg

Dat werkt(e) op zich vrij goed. Echter na 3 halzen begon het klosje wat in te slijten waardoor de fretten niet meer mooi rond werden maar er meer een knik in het midden van de fret kwam. Ik heb toen nog 2 halzen herfret met de knik in het midden want ik had het pas na het herfretten door. Echter, i.v.m. de Floyd van deze gitaren haalde ik niet meer de vereiste radius voor de floyd-trems. Ik heb ze toen allebei opnieuw moeten fretten.
Na die actie heb ik een fretbender gemaakt.

Zie hier:
http://i173.photobucket.com/albums/w66/oknarb180/Neckrefret/04Fretbender.jpg

Heel simpel te maken en geeft een mooie egale ronding. Ik moet je daarbij nog vertellen dat ik voor deze 2 halzen en nog aankomende projecten een spool met ca. 13m¹ fretdraad heb gekocht, type Dunlop Jumbo 6000 (de dikste dus!) en dan is zo'n apparaatje heel handig om voor te radiussen.

Dus mijn tip:
Let erop dat de ronding egaal blijft en geen knik krijgt in het midden.

Succes, en vooral foto's posten!!!

vr.gr.

Branko

pasqual
27 december 2008, 22:39
hey Branko,

ik heb je foto meteen opgeslagen van je fretbender. dus als je nog auteursrechten tegoed hebt hoor ik het wel;).
heb je in de aandrukrol een sleufje gemaakt zodat ie er niet uit kan schieten?
slimme oplossing, complimeneten.

groeten Pasqual.