PDA

View Full Version : Hardtail? Wat is dat nou?



pol2711
23 december 2008, 11:27
Misschien een domme vraag maar ik zie wel eens regelmatig advertenties staan waarin een specifatie 'hardtail' wordt genoemd. Google laat mij allemaal mountainbikes zien als ik er naar vraag wat het is.

Wat is dat nou zo'n harde staart?

Zamalan
23 december 2008, 11:29
Misschien een domme vraag maar ik zie wel eens regelmatig advertenties staan waarin een specifatie 'hardtail' wordt genoemd. Google laat mij allemaal mountainbikes zien als ik er naar vraag wat het is.

Wat is dat nou zo'n harde staart?

Als je nou logisch verder dacht en op google zocht naar 'hardtail guitar' is de eerste link er eentje van wikipedia.

Een gitaar zonder tremolo dus.

Eko
23 december 2008, 12:24
Een hardtail is dus letterlijk een harde/vaste achterkant. Dit in tegenstelling tot een softtail ( net als bij de motoren) waarbij het achterste gedeelte veert en/of beweegbaar is.

sash
23 december 2008, 12:36
Als je nou logisch verder dacht en op google zocht naar 'hardtail guitar' is de eerste link er eentje van wikipedia.

Een gitaar zonder tremolo dus.

Yeah, grotendeels wel, maar heeft een Les Paul niet een Tune o Matic bridge? En een Tele een fixed bridge?

Lijkt mij dan dat een hardtail dan doorgaans een tremolo is, maar in dat geval niet.

Lastige kwestie die benamingen. Net als hardshellcase, softshell case, flightcase... Weet ik veel, val me niet lastig met dat soort shit, KUTFEEDBACKKRANTJE! AAAAAAAHHHH! COW'S ARE GONNA KILL ME!!

zeppo
23 december 2008, 12:58
Yeah, grotendeels wel, maar heeft een Les Paul niet een Tune o Matic bridge? En een Tele een fixed bridge?

Lijkt mij dan dat een hardtail dan doorgaans een tremolo is, maar in dat geval niet.

Lastige kwestie die benamingen. Net als hardshellcase, softshell case, flightcase... Weet ik veel, val me niet lastig met dat soort shit, KUTFEEDBACKKRANTJE! AAAAAAAHHHH! COW'S ARE GONNA KILL ME!!

Volgens mij ben jij dringend aan vakantie toe ...

richwoodplayer
23 december 2008, 13:07
of echt serieus afkicken op gear kopen :dontgeti:

Zamalan
23 december 2008, 13:17
Yeah, grotendeels wel, maar heeft een Les Paul niet een Tune o Matic bridge? En een Tele een fixed bridge?

Lijkt mij dan dat een hardtail dan doorgaans een tremolo is, maar in dat geval niet.

Lastige kwestie die benamingen. Net als hardshellcase, softshell case, flightcase... Weet ik veel, val me niet lastig met dat soort shit, KUTFEEDBACKKRANTJE! AAAAAAAHHHH! COW'S ARE GONNA KILL ME!!

Hard tail = geen trem. Tunomatic, fixed, stringtrough, etc
Soft tail = met trem. Floyd, classic trem, bigsby, zero edge, etc

AgileGhost
23 december 2008, 14:35
Hardtail is dom gelul van ibanez, zij gebruiken sowieso te veel overbodige termen en hebben te veel op elkaar lijkende onzin. Produceer nou gewoon 1 tom, 1 tremolo, 1 floyd, en als je een 'hardtail' wilt, schroef dan die tremolo-arm er af!

wietse
23 december 2008, 14:48
Yeah, grotendeels wel, maar heeft een Les Paul niet een Tune o Matic bridge? En een Tele een fixed bridge?

Lijkt mij dan dat een hardtail dan doorgaans een tremolo is, maar in dat geval niet.

Lastige kwestie die benamingen. Net als hardshellcase, softshell case, flightcase... Weet ik veel, val me niet lastig met dat soort shit, KUTFEEDBACKKRANTJE! AAAAAAAHHHH! COW'S ARE GONNA KILL ME!!

dat is lang geleden, sash die hier post, jij was toch op hammonds overgestapt?

Barkeepert
23 december 2008, 17:12
Hardtail is dom gelul van ibanez, zij gebruiken sowieso te veel overbodige termen en hebben te veel op elkaar lijkende onzin. Produceer nou gewoon 1 tom, 1 tremolo, 1 floyd, en als je een 'hardtail' wilt, schroef dan die tremolo-arm er af!Dan heb je een softtail/tremolo zonder tremolo-arm, geen hardtail.

guitarkid
26 december 2008, 15:42
Dan heb je een softtail/tremolo zonder tremolo-arm, geen hardtail.


Precies...!! Een tremolo zonder arm is is anders dan een hardtail. Voor mij bijv. geen Strat zonder tremolo en al helemaal geen hardtail.
Overigens terzijde, de term tremolo is natuurlijk de meest onjuist naam die men voor dit apparaat had kunnen kiezen. Eigenlijk is het een vibrato. Een tremolo is het effect dat het geluid harder en zachter wordt op een ritmische manier, uit een pedaaltje of als effect op sommige versterkers.
Maar ach, ik heb niet de illusie dat ik dit misverstand na zoveel jaar nog kan veranderen...:) En, wat maakt het ook uit?

Gr. C.

snaarplukker
27 december 2008, 00:17
Overigens terzijde, de term tremolo is natuurlijk de meest onjuist naam die men voor dit apparaat had kunnen kiezen. Eigenlijk is het een vibrato.
Ja, maar dat schept weer verwarring bij de dames-gitaristen.;)

Cees

Bram+
27 december 2008, 00:38
Hardtail is dom gelul van ibanez, zij gebruiken sowieso te veel overbodige termen en hebben te veel op elkaar lijkende onzin. Produceer nou gewoon 1 tom, 1 tremolo, 1 floyd, en als je een 'hardtail' wilt, schroef dan die tremolo-arm er af!
Die gekke japanners verzinnen gewoon voor ieder lullig onderdeel of type onderdeel een andere naam, mooi is dat toch?

Die onzin heeft natuurlijk wel een functie, want er is weldegelijk verschil tussen die verschillende double locking en non-locking tremolo's, net zoals bij andere gitaarmerken die van hetzelfde model ook 10 verschillende versies maken. Die lijken ook op elkaar, maar niemand zal zeggen dat een CS Fender Strat hetzelfde is als een American Standard Strat of Mex Strat of Squier Affinity Strat.

Thundermane
27 december 2008, 16:11
Ja, maar dat schept weer verwarring bij de dames-gitaristen.;)

Cees

Haha, misschien is het nog waar ook :p
Maar inderdaad ik vroeg me al een lange tijd af waarom we een tremolo een tremolo noemen :/
Anyway, ik heb het liefst een "hard-tail", minder gekloot, maarja je mist wel de leuke vibrato's en technieken die je kan uitvoeren met een "tremolo".