PDA

View Full Version : AC en DC....



sanderr
23 december 2008, 10:41
zo, weer even een vraagje aan de mensen met verstand van stroom.....

Ik ben dus in bezit van ;
een boss bsb-60 pedal board met:
De Boss PSM-5 Power Supply (zodat alle pedalen aan elkaar geschakeld zijn)
De Boss TU2 Tuner
De Boss Super Overdrive SD-1
De Boss DS1 Distortion
De Boss GE-7 Graphic Equalizer
De Boss Digital Delay DD3

al deze pedalen zijn aan te sluiten op 9volt (220) AC

Nu heb ik een Cry Baby gekocht en dacht ik met mjin slimme bakkes: komk laat ik die eens op mijn effecten-schakel zetten. Resultaat: Boss adapter stuk. :eek: :eek: :eek:

Tsja, ik had beter vooraf even kunnen checken en er meteen achter komen dat een Cry Baby Wah op DC werkt......

Ik heb de cry baby nu apart op een 9v batterij staan en mijn Boss bak gewoon weer op AC adapter.

Ik heb van stroom weinig kaas gegeten :???: Mijn vraag:

1)is er een manier om AC en DC gevoedde pedalen bij elkaar op een adapter aan te sluiten zonder dat de boel meteen doorfikt??

2) weet iemand waar ik goedkoop een gestabiliseerde AC adapter kan kopen?

thanks.....

Dirk_Hendrik
23 december 2008, 10:46
Al je boss pedalen werken ook op DC.

De adapter die je gebruikt is een adapter die is gemaakt voor 220v AC. Dat betekent dus niet dat hij ook 9V AC afgeeft. Al je pedalen werken namelijk op 9 volt DC.

Ja, ik weet het, het is verwarrend.

In principe had dat avontuur met je wah goed moeten gaan. Er is dus iets anders aan de hand.

WillemdaGuide
23 december 2008, 10:47
Al je pedalen op AC?!?!?
ondanks dat er op de boss adapter wellicht iets van AC zal staan voedt ie deze dingen toch echt op DC (wisselstroom) op de pedaaltje staat tenslotte ook zo'n tekentje van center is - bij AC maakt dat niet uit.
Des te vreemder is het wel dat je met die wah in de problemen bent gekomen, normaliter moet die er gewoon bij aan kunnen.

Misschien is het aantal Ma's je probleem?
Je sluit redelijk wat pedalen aan op één Boss adapter die zo uit mijn hoofd 200ma is, Misschien dat je pedalen samen meer nodig hebben?
Voor delay's en dergelijke lusten daar wel pap van!

WillemdaGuide
23 december 2008, 10:48
D-H je was me net voor zie ik

sanderr
23 december 2008, 11:13
Ik had feedback R'dam even gebeld en die zeiden dat effecten op AC niet samen gesloten konden worden met effecten werkend op DC. Dat zou ook verklaren waarom de hele zaak ermee kapte dacht ik.

De Boss effecten geven duidelijk aan: AC adaptor input, de Dunlop wah geeft aan DC adaptor input.

Als dat niet uitmaakt, en de wetenschap dat de De Boss PSM-5 Power Supply 7 pedalen kan voeden en ik er nu 5 op heb, wat zou dan de oorzaak wellicht kunnen zijn? hebben jullie ideeen wat er meer mis zou kunnen zijn?

ik heb de wah nu gewoon op een 9v batterij naast mijn boss board staan, en dat werkt prima. netstroom heeft toch mijn voorkeur.

gr Sander

arcane
23 december 2008, 11:16
7 pedalen KAN voeden, dat hangt natuurlijk wel af van de pedalen en wat ze van een adapter vragen, 2 digitale effecten vragen meer dan 5 tubescreamers bij elkaar.

sanderr
23 december 2008, 11:19
ok, dan zal het hem daar in zitten gok ik. Thanks.

Ik heb nu een oude adapter (9v, 230, AC van een zoom effectenbak) in gebruik. en het werkt weer. de wah zoals gezegd op een batterij.

oplossing is dus als ik het goed begrijp, een 2e adapter aanschaffen en de wah apart op stroom zetten?

sanderr
23 december 2008, 11:21
p.s.
toch wel raar dat feedback R'dam dan aangeeft dat het not-done is om AC en DC pedalen te schakelen in stroom. die zouden toch beter moeten weten dan?

Dirk_Hendrik
23 december 2008, 11:21
De Boss effecten geven duidelijk aan: AC adaptor input, de Dunlop wah geeft aan DC adaptor input.


Ik zeg toch ook dat het verwarrend is.

Bottom line is dat al je boss pedalen en je wah 9 volt DC nodig hebben. Daarvoor gebruik je dus een adapter die 230v AC omzet naar 9 volt DC.

Enneh,
anders laat je Feedback toch gewoon je hele probleem oplossen?

Dirk_Hendrik
23 december 2008, 11:22
p.s.
toch wel raar dat feedback R'dam dan aangeeft dat het not-done is om AC en DC pedalen te schakelen in stroom. die zouden toch beter moeten weten dan?


Jammergenoeg heb je geen diploma's nodig om bij een muziekwinkel je advies te mogen spuien....

iWishmaster
23 december 2008, 11:26
Jammergenoeg heb je geen diploma's nodig om bij een muziekwinkel je advies te mogen spuien....

Misschien hebben ze het verkeerd begrepen. Er zijn ook pedalen die op 230V werken. Maar er is in diversen ook een topic over achterlijke verkopers, als ik dat lees zou het zomaar waar kunnen zijn ...

Aan de TS, voor de duidelijkheid:
Een AC adapter, maakt van de AC uit je stopcontact, DC voor je pedalen en AL JOUW PEDALEN, werken op 9V DC!!
Het probleem is waarschijnlijk dat die adapter niet genoeg vermogen kon leveren voor al die pedalen (tegelijk). Je kunt dus óf 2 adapters kopen, óf één grote adapter die genoeg stroom voor alle pedalen kan leveren.

Realeigo
23 december 2008, 11:27
De Boss effecten geven duidelijk aan: AC adaptor input, de Dunlop wah geeft aan DC adaptor input.



Dit is een ACA adapter
http://www.amps-recordings.nl/pictures/aca-220.jpg

De verandert 220v AC in 9vDC

sanderr
23 december 2008, 11:30
ok, duidelijk! thanks.

dan ben ik nu in iedergeval zover dat ik weet alle effecten bij elkaar hoogstwaarschijnlijk te zwaar zijn voor een voeding. en ik de wah, die toch buiten de bak staat, dan beter apart kan voeden met batterij of aparte adapter.

Realeigo
23 december 2008, 11:33
ok, duidelijk! thanks.

dan ben ik nu in iedergeval zover dat ik weet alle effecten bij elkaar hoogstwaarschijnlijk te zwaar zijn voor een voeding. en ik de wah, die toch buiten de bak staat, dan beter apart kan voeden met batterij of aparte adapter.

Mijn tip: Koop twee one Spot adapters.
Met twee van die kan je alles voeden wat op 9v DC werkt.

sanderr
23 december 2008, 11:41
goeie tip. kan ik die bij feedback halen? enw eet je toevallig de prijs?

sanderr
7 januari 2009, 13:00
Mijn tip: Koop twee one Spot adapters.
Met twee van die kan je alles voeden wat op 9v DC werkt.

nog ff 2 vragen:

- weet iemand waar op internet ik kan vinden hoeveel MA een bepaald Boss pedaal verbruikt? ik kan het nergens vinden :s
- waar kan ik het beste 1-spot andapters kopen? en weet je miss prijzen?

iWishmaster
7 januari 2009, 14:57
Meestal staat in de specs van he pedaal ook wel goeveel stroom deze verbruikt, maar even googelen gaf een uitermate interessante lijst met stroomverbruiken!

Tadaaa! (http://www.cioks.com/assets/CURRENT%20CONSUMPTION%20TABLE.pdf)
Dus, rekenen maar!

HaroldA
7 januari 2009, 15:21
Dit is een ACA adapter
http://www.amps-recordings.nl/pictures/aca-220.jpg

De verandert 220v AC in 9vDC

Klopt! (niet helemaal)

De ACA is een ongebalanceerde adapter, dus hij zal onbelast een voltje of 11-12 afgeven ;)

Een ACA is de adapter die het meest geschikt is voor Boss pedalen van < '97, daarna zijn ze aangepast om met een gestabiliseerde voeding te werken: de PSA adapter.

Verder gebruiken nagenoeg ALLE pedaaltjes tegenwoordig 9 volt DC (met uitzondering van wat Line6 zut)

Nielsje
7 januari 2009, 15:27
Waar blijft de voedings F.A.Q. ?? :D

Mitch
7 januari 2009, 18:44
Ik dacht dat je die PDF ergens wilde hosten? :dontgeti: