PDA

View Full Version : engl fireball



ibanez260
23 december 2008, 10:27
is een engl fireball enkel te gebruiken voor death metal??
ik ben nl van plan eentje te kopen maar ik zou er ook graag zachtere distortions uitkrijgen, gaat dat ook??

WillemdaGuide
23 december 2008, 10:52
ik ken 'm niet maar volgens mij heeft die fireball alle gain die je ooit nodig zult hebben, of het ook "jou sound" is kun je natuurlijk alleen zelf bepalen!

Noctiis
23 december 2008, 11:01
Ik heb een Fireball gehad en vond het een beetje een one-trick-pony.
Voor deathmetal uitstekend geschikt, maar ik had de gain knop nooit voorbij 4 van 10. Alles daarboven werd fizzy.

Als je ook wat meer rock distortions zoekt, zou ik verder kijken. Die kreeg ik niet uit m'n Fireball.

iWishmaster
23 december 2008, 11:14
Ik kreeg er ook niet veel meer dan metal, heavy metal en death metal uit eigenlijk ...

LP_CL
23 december 2008, 11:59
Dan vind ik de 6505 bruikbaarder. Zowel voor metal als voor andere dingen. Het is ook een one trick pony, maar minder erg als de Engl.

iWishmaster
23 december 2008, 12:03
Dan vind ik de 6505 bruikbaarder. Zowel voor metal als voor andere dingen. Het is ook een one trick pony, maar minder erg als de Engl.

Daar komt zelfs een aardige classic rock sound uit op zich, alleen niet echt marshall-achtig (wat de meeste mensen onder classic rock verstaan).

ibanez260
23 december 2008, 12:18
Ik heb een Fireball gehad en vond het een beetje een one-trick-pony.
Voor deathmetal uitstekend geschikt, maar ik had de gain knop nooit voorbij 4 van 10. Alles daarboven werd fizzy.

Als je ook wat meer rock distortions zoekt, zou ik verder kijken. Die kreeg ik niet uit m'n Fireball.

wat zou je mij dan wel aanraden??

Noctiis
23 december 2008, 12:29
Een paar ideeen om te gaan testen:

- Engl Blackmore, iets minder heftig maar nog steeds prima voor metal.
- De hierboven genoemde 6505, maar daar weet ik zelf persoonlijk wat minder vanaf. Kan in ieder geval prima scheuren.

Tsja en ik ben zeer te spreken over m'n Laboga Mr Hector. Met de gain op 8/10e een metalmonster, met de gain op 3/10e een heerlijke crunch-rock.

Heb je nog overige eisen? Goed clean kanaal, budget, etc.?

caliban
23 december 2008, 12:32
De Blackmore lijkt me ook een goeie optie. Ik heb zelf ook een fireball, en die klinkt heel snel heel erg bruut. Gain van de clean verder draaien, zorgt ook niet echt voor een rock sound.

Danieldg
23 december 2008, 12:43
Ik haal zeer lekkere rock-sounds uit mn ENGL Fireball. Gain staat bij mij standaard op 9 uur (bij het recorden doe ik steeds 4 lagen ofzo, en dan moet je je gain gewoon laag houden wil je alles strak hebben). De trick is om het volume van je gitaar te gebruiken. Draai je volume half toe en zoek een goede stand voor het bepaalde geluid. Werkt prima voor mij, maar je moet het in de winkel ofzo eens uitproberen.

ibanez260
25 december 2008, 11:00
Een paar ideeen om te gaan testen:

- Engl Blackmore, iets minder heftig maar nog steeds prima voor metal.
- De hierboven genoemde 6505, maar daar weet ik zelf persoonlijk wat minder vanaf. Kan in ieder geval prima scheuren.

Tsja en ik ben zeer te spreken over m'n Laboga Mr Hector. Met de gain op 8/10e een metalmonster, met de gain op 3/10e een heerlijke crunch-rock.

Heb je nog overige eisen? Goed clean kanaal, budget, etc.?

clean moet hij zeker goed zijn!
en mijn budget gaat max tot700 euro

Noctiis
25 december 2008, 11:06
Ok, dus:

- Goede clean
- Distortion voor rock (maar ook voor metal?)
- max 700 euro

Heb je al een cabinet?




clean moet hij zeker goed zijn!
en mijn budget gaat max tot700 euro

marter544
25 december 2008, 13:19
Fireball doet wel meer dan death-metal hoor.. thrash-metal, heavy metal, gothic metal, speedmetal, progressive metal etc. etc.

caliban
25 december 2008, 18:53
Fireball doet wel meer dan death-metal hoor.. thrash-metal, heavy metal, gothic metal, speedmetal, progressive metal etc. etc.

Brutal ass-raping deathcore niet vergeten hè!!

T!M
26 december 2008, 16:57
Weet er iemand hier trouwens waar je heldere,zuivere samples van de ENGL amps kunt beluisteren want ik vind er geen:confused::???:

marter544
26 december 2008, 21:35
http://rocksolidamps.com/ hier staan er aardig wat.

caliban
26 december 2008, 22:32
Rocksolidamps is redelijk representatief.

ibanez260
27 december 2008, 10:26
Ok, dus:

- Goede clean
- Distortion voor rock (maar ook voor metal?)
- max 700 euro

Heb je al een cabinet?

jaa liefst wel ook voor metal id (vooral metallica, een beetje dream theater)

Dio
27 december 2008, 11:56
Meer engl samples: http://www.guitarasylum.com/product_pages/engl/e640.htm
Niet voor elke amp, maar toch een deel.