PDA

View Full Version : Tremolo: hoe vaak gebruik je 'm nu echt?



telecastermaster
22 december 2008, 23:31
Gewoon eens uit nieuwsgierigheid: hoe vaak gebruik je je tremolopook (eigenlijk: vibrato-arm) nu eigenlijk tijdens het spelen? Mijn inschatting is dat de meest gitaristen 'm eigenlijk nauwelijks gebruiken.

Luca P
22 december 2008, 23:35
Op mijn Les Paul zit niks, dus....
Maar op de ES295 een Bigsby.
Af en toe een jengeltje eraan. Maar geen duikvluchten of zo. Daar zit de gitaar niet op te wachten.
Past ook niet echt in rockabilly...
Laten we zeggen een hele avond zo'n 7% van de tijd.

Blend
22 december 2008, 23:48
Als ik er 1 zou hebben, zou ik het wel leuk vinden om 'm af en toe te gebruiken. Maarja, dat is nieuwigheid waarschijnlijk, een paar keer, daarna nooit meer.

Lexvandoef
22 december 2008, 23:50
Op mijn strat weleens voor de gein, maar nooit echt serieus eigenlijk.

JeroenSchaaf
22 december 2008, 23:51
Gebruik hem af en toe, maar ben geen meester van de tremelo ( zoals jeff beck )

richwoodplayer
22 december 2008, 23:51
heb een vaste brug, en zoals al ergens in een sig rond zwerft:
"ik speel lekkerder zonder het gepiel met dat ding" :seriousf:

Tupelo
22 december 2008, 23:52
Nooit, daarentegen zou ik graag een Bigsby hebben op mijn Tele.

rocker_71
22 december 2008, 23:52
Thuis niet zo vaak, maar met de band en zeker bij optredens wel lekker misbruiken die handel!

Orpheo
22 december 2008, 23:56
als ik m heb dan gebruik ik m behoorlijk veel!! maar omdat ik niet altijd een trem heb, gebruik ik m niet zo heeeel vaakm netto gezien. mis 't wel hoor, op m'n andere gitaren, maar t stemt zo KUTTT

Dio
22 december 2008, 23:58
Moest de mijne nu eens een deftige zijn met locking nut zodat ie niet om de 2 snokken ontstemt, dan zou ik hem véél meer gebruiken dan die paar keer nu. Vind het wel een leuk ding.
Maar wat jullie in die bigsby's zien... wat een oerlelijke dingen zeg... Maar ieder zijn meug natuurlijk.

Mr.Fingers
23 december 2008, 00:40
Op m'n strat zit er standaard eentje, maar die gebruik ik niet wegens "te heftig". Op m'n jazzmaster daarentegen gebruik ik 'm meer dan Hank B. Marvin!

Rutger Molenberghs
23 december 2008, 00:43
Op m'n strat heb ik nooit de trem gebruikt. De arm is niet eens gemonteerd. Maar sinds ik die Schecter heb, gebruik ik 'm wel. Al is het dan wel zeer rustig, zodat er een mooie vibrato ontstaat. Dergelijk effect vind ik wel leuk in een overgangetje of op het einde om de eindnoot mooier te laten uitdoven.

GeofJackon
23 december 2008, 00:49
Ik gebruik m'n floyd af en toe wel eens. Een dive-bomb en dan terug omhoog met een artificial harmonic :p

Jiboom
23 december 2008, 01:19
Ik ben nogal een Satriani fan (en ook wel Vai fan). Door de jaren heen zijn veel van zijn trucs redelijk onderdeel van mijn spel geworden. Hoewel ik het al jaren probeer te minderen, ben ik er toch redelijk aan gewend geraakt. Ik mis het al snel, vooral tijdens solo's.

Ook al ben ik redelijk aan de PRS geraakt (meestal met tremelo, standaard PRS trem is behoorlijk goed), zal ik toch altijd een gitaar met Floyd Rose aanhouden vanwege deze reden...

JER00N
23 december 2008, 01:45
Ik gebruik hem wel regelmatig, maar vrij licht, bij akkoorden bijvoorbeeld voor een beetje dat 'surf'-effect. Heb nu een gitaar met een tremolo die lekker stemvast blijft staat (Lo Pro Edge) dus af en toe voor de lol eens helemaal de lage E naar subsonisch laten duiken doe ik nu ook wel eens (moest ik bij mn RG270 niet proberen :p )

vulvasonic
23 december 2008, 03:33
Ik heb gekozen voor regelmatig, terwijl ik het ding nauwelijks gebruik.
Dat zit zo; het gitaartje waar ik alles op geleerd heb was een goedkope SG kopie en had (dus) geen tremolo. Mijn eerste serieuze gitaar was een non-trem strat, dus nog steeds geen mogelijkheden om te stengeljengelen voor mij.
Daarna kocht ik een eenvoudige Japanse strat met een goed werkend tremolosysteem. Die gitaar ging sindsdien jarenlang overal mee het podium op. Ik had het destijds niet eens door, maar toen ik jaren later een keer besloot videobeelden te bekijken van optredens uit die periode, viel het me op dat mijn hand aan die stengel leek te zijn vastgeplakt. Niet dat ik er extreme dingen mee deed, maar het was een onmiskenbaar onderdeel van mijn spel.

Toen ik mijn zinnen had gezet om aan het conservatorium te gaan studeren, vond ik dat ik een gitaar moest hebben dat zowel jazz als rock aankon. Ik koos voor de ES 347. Ik herinner me de eerste keren dat ik ermee op het podium stond en steeds naar de stengel greep, die er niet was. En dat voelt nogal vreemd.

Nog twee keer zou ik een gitaar met een goed functionerend tremolosysteem kopen. De eerste was een Ibanez, waar ik maar niet aan kon wennen. De tweede was (wederom) een oude Japanse strat, dit keer voorzien van een Kahler Spyder trem. Ik merkte echter dat de gitaar aanzienlijk rauwer klonk wanneer ik de trem zo afstelde dat ie strak tegen de body aan kwam te zitten, waardoor ik alleen nog maar bends naar beneden toe kan maken. En gezien de vele kilo's kracht die ik erop heb gezet (door o.a. het maximale aantal veren zover mogelijk het hout in te schroeven), heb ik daarvoor zoveel kracht nodig dat er van enige souplesse en subtiliteit geen ruimte is op dat ding.

Graag zou ik nog eens een strat bezitten met een tremolosysteem zoals op die eerste. Helaas is die gitaar inmiddels behoorlijk aan slijtage onderhevig, waardoor allerlei bijgeluiden de lol verstieren.

En toch voel ik me nog steeds een 'tremologebruiker' in hart en nieren. :)

DaveItUp
23 december 2008, 08:12
Zelden tot nooit live, de muziek die we spelen is gewoon te snel voor dat soort fratsen :D Thuis wel als ik een beetje aan zit te kloten.

jerome
23 december 2008, 08:23
Ik ben ongemerkt de trem door de jaren heen steeds meer gaan gebruiken en het is nu een inderdeel van m'n sound geworden.
Ik speel heavy rock maar ook wel grunge en bluesrockachtige nummers en meestal op een HSS Strat.
M'n lieveling is een Japanse Contemporary met een Kahler locking trem en mijn USA strat heeft een Floyd Rose, dus ontstemmen is nauwelijks aan de orde
Voor meer tone en meer sustain heb ik ook (net als Vulva) de trems strak tegen een de body gespannen, maar dan tegen een (aan de binnenkant van de body gelijmd) stukje hout en met 3 veren
Het is zo heerlijk om met een grommende Marshall JMP2203 achter me, even lichtjes de pook te betasten....
Of met een gierende sustain helemaal te diven
Ik gebruik de trem regelmatig maar niet in élk nummer dat we spelen.
Ik zou eigenlijk niet meer zonder trem kunnen/willen...

Kim Wilson
23 december 2008, 08:26
Ik gebruik de bigsby op mijn Artcore alleen tijdens een slotakkoord. Verder kan ik er totaal niet mee werken.

Swaag
23 december 2008, 08:37
Ik heb een Bigsby op mijn Eko (Telecaster-kloon) gebouwd en gebruik hem met regelmaat. Niet of nauwelijks in solo's, maar wel om een akkoord een spannend tintje mee te geven.

Manuvdv
23 december 2008, 08:45
Niet. Één van de redenen die me aanzetten tot de verkoop van m'n Dean was die FR...

Heibel
23 december 2008, 08:48
Toen ik net begon wilde ik á la Hendrix van die duikvluchten maken, maar uiteindelijk kwam ik er achter dat het voor mij meer een Gimmick was dan een opwaardering van mijn spel..Ik heb dus de veren uit m'n MIJ stratje gehaald, een blok hout tussen het blok en de body geramd en profiteer van een prachtig vol geluid, zonder stemproblemen..Ik haal het vibrato nu veel meer uit m'n vingers en de duikvluchten...tja, soms mis ik die wel eens 'n beetje..

beruk
23 december 2008, 08:52
Ik wil nog wel eens surf en indo-rock spelen, dan is et errug leuk. Ik doe geen dive bombs oid. Gitaar blijft prima op stemming (en dat voor een mex strat!)

RobertoL
23 december 2008, 09:23
Ik gebruik hem af en toe, omdat ik het een redelijk onhandig ding is en als ik hem gebruik gaat het geluid meteen weg, het wordt veel zachter. Ze konden hem beter weglaten.

Mi-J'Den
23 december 2008, 09:24
Ik heb helaas geen tremolo op m'n gitaar. Helaas, want ik mis het wel. Maar toen ik m'n PRS SE Singlecut kocht, was die er niet met trem. Toen boeide het me niet zo, want ik was en ben nog steeds helemaal weg van die gitaar. Maar laten ze nou bijna een jaar later een SE Singlecut Trem uitbrengen :confused:

Coolguy
23 december 2008, 09:47
Op mijn Strat ontstemt die toch dus heb ik de tremelo vastgezet.
Op mijn Ibanez sleur ik af en toe wel eens aan de trem (voor het liedje of gewoon voor de fun).

Volgende gitaar wordt wel zeker een hardtail zodat er ook minder gepruts is me alternatieve stemmingen.

Les Paul R8
23 december 2008, 10:14
Op mijn PRSsen en Strats zit een trem, maar ik gebruik het vrijwel nooit. Op mijn Les Pauls en hollowbody's zit niets en die gitaren gebruik ik het meest.

schizo910
23 december 2008, 10:18
Tegenwoordig speel ik 80% van de tijd op m'n Tele, die heeft geen pook. Maar zodra ik één van mijn Gretsches gebruik merk ik dat ik de bigsby wel gebruik. Minimaal dat wel en zo licht dat ik hem net zo goed niet aan kan raken :D Maar heel vreemd als ik op een Gretsch met een vaste brug piel dan mis ik die stengel weer wel.

M@rtijn
23 december 2008, 10:21
Ik gebruik hem maar zelden omdat ik ook maar zelden op mijn strat met pookje speel. In de meeste gevallen gebruik ik mijn LP zonder tremolo...

Rutger
23 december 2008, 10:24
Meestal alleen voor een lichte vibratie. Dukbommen eigenlijk nooit, hooguit een toontje of 2 lager

FruscianteFan
23 december 2008, 10:27
Niks voor mij, ik heb dan ook op geen van mijn gitaren een werkende vibrato. Ik snap ook nooit wat zo'n ding op een gitaar doet. Daarmee bedoel ik trouwens niet dat ik de werking ervan niet snap, maar dat ik het gewoon onzinnig vind.

iWishmaster
23 december 2008, 10:44
Ik vind het af en toe wel wet klinken (eerst omlaag benden, aanslaan en dan op laten komen bijvoorbeeld), maar ik gebruik het eigenlijk nooit. Mijn eerste gitaar had een floyd rose en ik probeer die gitaar al een half jaar lang te slijten puur omdat ik geen tremelo meer wil.

Blend
23 december 2008, 10:47
De hals op mijn gitaar is smal, en er zit wat speling op. Zodoende kan ik leuke dingen doen door een zet te geven tegen m'n hals, of meer druk te leggen op de body.

Ukeloeder
23 december 2008, 10:56
Speel eigenlijk het meest op m'n Tele, die heeft er geen. Het (mock)Stratje dat ik heb, beschikt wel over een tremolo maar ik heb de 'pook' niet gemonteerd omdat ik zelf ziek werd van m'n hengelgejengel. Elke paar minuten volledig ontstemd staan is ook niet goed voor de innerlijke rust. Nu en dan draai ik 'm er bewust even op om 's flink te divebomb-en of een liedje van The Nightblooms te coveren.

Ibanez666
23 december 2008, 10:58
zo weinig dat ik straks geen enkele gitaar met tremolo meer heb

barno
23 december 2008, 11:10
Niks voor mij, ik heb dan ook op geen van mijn gitaren een werkende vibrato. Ik snap ook nooit wat zo'n ding op een gitaar doet. Daarmee bedoel ik trouwens niet dat ik de werking ervan niet snap, maar dat ik het gewoon onzinnig vind.

luister wat meer Hendrix ...

Anti
23 december 2008, 11:17
Ooit tijdens een optreden te fel uitgeleefd op mijn strat. Tremoloarm zei knak en brak netjes gelijk met de brug af waardoor ik uren gezwoegd heb om dat stukje schroefdraad eruit te krijgen. Ondertussen heb ik wel een nieuwe tremolo maar deze ligt netjes in de koffer.

Rutger
23 december 2008, 11:19
Ow, je bedoelt de tremolo arm!

k Dacht ff bij het lezen dat je hele tremoloblok in tweeen lag :dontgeti:

blindfaith85
23 december 2008, 11:48
Hoi,

Ik heb een gretsch met een bigsby, op mijn strat heb ik hem er vaker af dan op, het mafe is alleen als ik hem erop op heb gebruik ik heb voor mijn gevoel niet zoveel maar asl ik hem erafhaal mis ik hem opeens met name met stukjes single strum akkoorden zeg maar om net ff beetje randje te geven.

Toch eiegnlijk wel maf bij fender. Op de oude amps zat vibrato wat eigenlijk een tremelo was het golven van volume. en op de Gitaren een tremelo arm die eigenlijk de de toonhoogte laat golven dus een vibrato

Arjan12
23 december 2008, 12:01
Als ik op m'n Telecaster speel mis ik 'm regelmatig, als ik op mijn Strat speel gebruik ik 'm eigenlijk nooit... :dontgeti:

RoelTM
23 december 2008, 12:11
Ik ben nogal een Satriani fan (en ook wel Vai fan). Door de jaren heen zijn veel van zijn trucs redelijk onderdeel van mijn spel geworden. Hoewel ik het al jaren probeer te minderen, ben ik er toch redelijk aan gewend geraakt. Ik mis het al snel, vooral tijdens solo's.

Jup, Vai fan hiero. Door veel naar z'n concerten te kijken, leer je veel van zijn trucs, die ik dan zelf veel te vaak kopieer. :D Maar het is ook gewoon leuk om dat ding te gebruiken. (Heb overigens een Edge III (FR achtig))

leif
23 december 2008, 12:11
ik haat trems. :seriousf:

telecastermaster
23 december 2008, 12:19
Hoi,

Toch eiegnlijk wel maf bij fender. Op de oude amps zat vibrato wat eigenlijk een tremelo was het golven van volume. en op de Gitaren een tremelo arm die eigenlijk de de toonhoogte laat golven dus een vibrato


Idd. Nog opmerkelijker is dat het zelfs op de patent aanvraag stond. :eek:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3a/Fendertremolopatentsketch.png


.

Eko
23 december 2008, 12:22
Op m`n strats zit hij wel , maar wordt nooit gebruikt. Op mijn Gretsch zit hij en wordt hij heel veel gebruikt. Een Bigsby moet gebruikt worden!

FruscianteFan
23 december 2008, 13:10
luister wat meer Hendrix ...Dat verklaart nog steeds niet dat iemand ooit op het idee is gekomen om ooit een vibrato in de brug van een gitaar te integreren. Denk ook niet dat er ook maar één gitarist is die er echt beter van wordt.

beruk
23 december 2008, 13:19
Je wordt er geen betere gitarist mee, je voegt wat toe aan de klank

barno
23 december 2008, 13:44
Dat verklaart nog steeds niet dat iemand ooit op het idee is gekomen om ooit een vibrato in de brug van een gitaar te integreren. Denk ook niet dat er ook maar één gitarist is die er echt beter van wordt.

Iemand kwam ooit op dat idee om de gitaristen die ermee overweg kunnen (dat zijn er idd niet veel, maar dat ligt aan die gitaristen) een tool te geven waarmee ze nog meer expressiemogelijkheden op hun gitaar hebben.

deze jongen kon het wel
http://nl.youtube.com/watch?v=_YIHvK5WN7I

FruscianteFan
23 december 2008, 14:17
Iemand kwam ooit op dat idee om de gitaristen die ermee overweg kunnen (dat zijn er idd niet veel, maar dat ligt aan die gitaristen) een tool te geven waarmee ze nog meer expressiemogelijkheden op hun gitaar hebben.

deze jongen kon het wel
http://nl.youtube.com/watch?v=_YIHvK5WN7IToch weet ik zeker dat ook dit prachtige gitaarspel naar mijn smaak een stuk mooier zou zijn geweest zonder vibrato brug (en zonder dat vreselijke middelste element op de Strat)

Arjan12
23 december 2008, 14:41
Toch weet ik zeker dat ook dit prachtige gitaarspel naar mijn smaak een stuk mooier zou zijn geweest zonder vibrato brug (en zonder dat vreselijke middelste element op de Strat)

Luister maar eens naar David Gilmour. Bij hem voegt het wel degelijk wat toe (hij gebruikt 'm dan ook gedoseerd).

blindfaith85
23 december 2008, 15:12
@telecastermaster

Idd rare jongens bij fender maar wel mooi spul:P

beruk
23 december 2008, 15:16
brug (en zonder dat vreselijke middelste element op de Strat)

:seriousf: Wat een onzin, ik weet wel beter sinds ik er een sjiekere dan de standaard in heb zitten. Nile Rodgers vind dat vast ook!

FruscianteFan
23 december 2008, 15:36
Luister maar eens naar David Gilmour. Bij hem voegt het wel degelijk wat toe (hij gebruikt 'm dan ook gedoseerd).Vlak nadat ik dat bericht schreef bedacht ik inderdaad dat David Gilmour een goed voorbeeld is van een vibrato die wel wat toevoegt. Maar hij gebruikt hem ook meer in het verlengde van de vibrato die hij met z'n linkerhand doet.

Wat betreft dat middenste element, het kan soms wel okay klinken als je een soort van doods halselement nodig hebt, maar die tussenstandjes zijn het echt verschrikkelijk. Zelfs in de handen van SRV, Hendrix, Gilmour en McCready. Maar goed, da's offtopic.

EuroCinema
23 december 2008, 15:54
deze jongen kon het wel
http://nl.youtube.com/watch?v=_YIHvK5WN7I

:o Allejezus! SRV was 15,20 jaar geleden mijn grote held, maar ik luister tegenwoordig nauwelijks meer naar hem. Was bijna vergeten hoe weergaloos mooi die man kon spelen. Ik hou niet zo van stratsounds en niet van tremelo's, maar bij hem was het gewoon pure expressie en inspiratie. Thanks voor het linkje!

Negative K3 fan
23 december 2008, 16:00
ik gebruik hem niet

vulvasonic
23 december 2008, 16:05
Dat verklaart nog steeds niet dat iemand ooit op het idee is gekomen om ooit een vibrato in de brug van een gitaar te integreren. Denk ook niet dat er ook maar één gitarist is die er echt beter van wordt.

Leo Fender maakte gitaren voor gitaristen. Eén van die gitaristen vroeg hem om een vibrato op z'n nieuwe gitaar (de Stratocaster) te bouwen, omdat hij daarmee vaak dubbel zoveel kreeg uitbetaald tijdens studiosessies.
Feitelijk was het de bedoeling om een sound te krijgen die deed denken aan de (destijds zeer populaire en veel gebruikte) pedalsteel. Leo was een groot liefhebber van dat soort muziek en dat geluid. Ook de elementen die in de telecaster zaten moesten zoveel mogelijk het geluid van de pedalsteel benaderen.

barno
23 december 2008, 17:19
:o Allejezus! SRV was 15,20 jaar geleden mijn grote held, maar ik luister tegenwoordig nauwelijks meer naar hem. Was bijna vergeten hoe weergaloos mooi die man kon spelen. Ik hou niet zo van stratsounds en niet van tremelo's, maar bij hem was het gewoon pure expressie en inspiratie. Thanks voor het linkje!

idem hier, luisterde vroeger veel naar hem, nu bijna nooit meer: bezig met andere muziek, maar unlike velen zal ik srv nooit afzweren, hij was héél goed.

Luca P
23 december 2008, 17:29
Als het me te binnen schiet live, wil ik zoiets wel doen:
Let op vanaf 2:27...
http://nl.youtube.com/watch?v=HTxcQrlXcag

Bram+
23 december 2008, 17:30
Ik gebruik m'n ZR trem geregeld. Voor de rest heb ik niks te vertellen, dus hier een foto van de veertjes:
http://i106.photobucket.com/albums/m251/bramboerboom/IMAGE_086.jpg

bert k
23 december 2008, 17:50
Ik zou hem geen dag willen missen. Geweldig expressiemiddel, ik kan er van alles mee toevoegen. Op mijn Tele grijp ik regelmatig mis, ik wou dat er daar ook een opzat, hij klinkt zo geweldig.

Ik snap dat er een hoop gitaristen zijn die de trem niet gebruiken, maar om dat ding nou meteen af te branden als onzin en belachelijk vind ik wel een typisch staaltje van grote oogkleppen voorbinden.

Kakihara
23 december 2008, 17:52
Ik heb er een, maar ik gebruik hem zelden. Ik vind het een kunst om een tremelo goed te gebruiken, en jammer genoeg heb ik die kunst niet onder de knie.

budje
23 december 2008, 18:14
Ik gebruik m regelmatig, maar niet heel subtiel. Ouwe 70's fender usa brug, en de schroefdraad is versleten, dus gebruik m met een schroevendraaier erin :rockon:

Riky
23 december 2008, 18:38
....

Wat betreft dat middenste element, het kan soms wel okay klinken als je een soort van doods halselement nodig hebt, maar die tussenstandjes zijn het echt verschrikkelijk. Zelfs in de handen van SRV, Hendrix, Gilmour en McCready. Maar goed, da's offtopic.

Hendrix speelde nooit op die "tussenstandjes"... Meestal gebruikte hij ook een strat die nog de 3 way switch had en niet de 5. Daar zaten dus geen "tussenstandjes" op

Vibrato. Ik zou prima zonder kunnen, maar vind het ook tof om soms subtiel te gebruiken. Heb 2 gitaren met floyd rose en een met een tremelo, maar trem hendel zitten er niet op, dus dive bombs doe ik eigenlijk niet.

Kaboemba
23 december 2008, 18:52
Ik heb ze op al mijn gitaren maar gebruik ze nooit, heb ik nu te veel voor de gitaren betaald ?

Riky
23 december 2008, 19:07
ja;)

.....

DeiDRagonas
23 december 2008, 19:11
Op mn Bc Rich had ik ook altijd een Floyd Rose. Alleen na een tijdje realiseerde ik me dat ik eigenlijk ongeveer net zo vaak last van het onding had als dat ik hem gebruikte. Vooral een volledig zwevende brug kan toch echt wel irritant zijn als je met je pols per ongeluk even op de brug rust of als je eens een snaar knapt. Om over het stemmen nog maar te zwijgen...

Toen heb ik alles maar klem gezet met een blokje hout en uiteindelijk de gitaar toch maar verkocht. Nu speel ik alleen nog maar met vaste brug.

R.

Barkeepert
23 december 2008, 19:16
Heb twee strats en op alletwee hebben de pookjes er al maanden niet meer ingezeten. Ik gebruik het nooit en als ik een beetje vibrato wil hebben dan druk ik wel met mn hand op de brug, die een klein stukje van de body af staat.

FruscianteFan
23 december 2008, 19:26
Hendrix speelde nooit op die "tussenstandjes"... Meestal gebruikte hij ook een strat die nog de 3 way switch had en niet de 5. Daar zaten dus geen "tussenstandjes" opMy bad. Overigens kun je ook een 3-weg schakelaar tussen twee standen in zetten...

Riky
23 december 2008, 22:21
My bad. Overigens kun je ook een 3-weg schakelaar tussen twee standen in zetten...

klopt maar die bedoelde jij niet:D

FruscianteFan
23 december 2008, 22:33
klopt maar die bedoelde jij niet:DZo bijdehand was de opmerking niet. Ik bedoel dat je ook op een 3-weg schakelaar die in elke stand slechts één element selecteert, de schakelaar tussen zodanig tussen twee posities in kunt zetten dat je twee elementen combineert.

bert k
23 december 2008, 22:45
Zo deden ze dat in het begin. Pas toen Fender door kreeg dat die tussenstanden wel populair waren kwamen ze met de vijfstandenschakelaar.

Riky
23 december 2008, 22:50
Zo bijdehand was de opmerking niet. Ik bedoel dat je ook op een 3-weg schakelaar die in elke stand slechts één element selecteert, de schakelaar tussen zodanig tussen twee posities in kunt zetten dat je twee elementen combineert.

maar dat bedoelde jij niet...


anders had je de woorden my bad & overigens niet gebruikt.

vulvasonic
23 december 2008, 22:54
Zo deden ze dat in het begin. Pas toen Fender door kreeg dat die tussenstanden wel populair waren kwamen ze met de vijfstandenschakelaar.

En als mijn geheugen me niet in de steek laat, duurde het erg lang tot Fender (het bedrijf, Leo was toen allang vertrokken) het licht zag en de strat standaard van een 5-standen schakelaar voorzag. 1975 pas, kan dat kloppen?
Vóór '75 kon je ze al wel kopen, maar dan moest je ze zelf inbouwen.

FruscianteFan
23 december 2008, 23:33
maar dat bedoelde jij niet...


anders had je de woorden my bad & overigens niet gebruikt.Ik gaf toe dat ik niet zeker kan zeggen dat Hendrix ooit twee elementen op een strat tegelijk gebruikte - vandaar 'my bad'. 'Overigens' gebruikte ik omdat het totaal offtopic is.

edit: @ Vulva: een leraar van me op de middelbare school heeft een 1975 Strat en die heeft een 3-weg schakelaar. Zegt niet dat het niet 1975 kan zijn geweest, wel dat het niet eerder was.

TimmU
24 december 2008, 10:20
Ik kan het niet zo goed. als ik tonen wil laten veranderen dan druk ik de snaar wel omhoog/omlaag.Misschien toch eens iets om me in te verdiepen.

Nobler
24 december 2008, 10:25
Ik heb heel lang alleen op gibson-achtige gitaren gespeeld zonder tremolo. Sinds ik enkele Fender-achtigen heb (Fender Mex strat en Squire Bullet Strat) heb ik wel wat geexperimenteerd met de trem, maar in mijn muziek (blues) wordt het sowieso al weinig gebruikt. Omdat de pook meer in de weg zat dan nut had heb ik ze er uit gedraaid en nooit meer gemist. Ik denk dat ik de trem voor de zekerheid maar met een blokje hout ga vastzetten.

Kim Wilson
24 december 2008, 10:28
Ik kan het niet zo goed. als ik tonen wil laten veranderen dan druk ik de snaar wel omhoog/omlaag.Misschien toch eens iets om me in te verdiepen.
Als ik mijn toon omlaag wil hebben, douw ik altijd tegen de hals. :)

vulvasonic
24 december 2008, 16:34
edit: @ Vulva: een leraar van me op de middelbare school heeft een 1975 Strat en die heeft een 3-weg schakelaar. Zegt niet dat het niet 1975 kan zijn geweest, wel dat het niet eerder was.

Ik heb het net opgezocht. Het was pas in 1977 dat de 5-standen schakelaar standaard op de strat zat.

Sukkels... :seriousf:

Rongear
4 januari 2009, 21:42
Heb de originele tremolo van mijn strat altijd weinig gebruikt ivm ontstemmen, heb de originele trem vv voor floyd rose met lock nut. Gebruik m nu vrij regelmatig al maak ik er geen grote duikvluchten mee. Vooral clean erg mooi, voor t ruigere werk pak ik toch meestal de LP.....:strat:

JiJeWoW
4 januari 2009, 21:52
Toen ik mijn stratje (squier) net had zat ik er 3 uur met de tremolo te klooien, daarna eigenlijk bijna nooit meer aangeraakt. Ligt nu ergens in mijn bureau la ofzo :satisfie:

Roemer
22 januari 2009, 16:54
Ik heb jaren zonder gespeeld. Op mijn Squier strat zat een fender-achtig ding en die ontstemde als de neten.

Maar nu..... Op mijn Ibanez RG, Maxxas MX2 en Ibanez 540 Radius zitten prachtige tremolo's. Die gebruik ik vaaaaaak.

Alleen moet ik toegeven dat het wel vaak hetzelfde is. Steeds maar weer duiken en piepen wordt toch eentonig. Ik doe mijn uiterste best om de trem te gebruiken in melodieen zoals onze grote vriend Steve dat doet, maar helaas zover ben ik nog niet....

Mijn volgende gitaar wordt er vermoedelijk een zonder, voor de andere sound. Zal wel wennen worden...

lindstrom
22 januari 2009, 17:08
is compleet afhankelijk wat voor muziek je op dat moment aan het spelen bent en daarbij ook wat voor trem.. een standaard fender style trem zal ik liever het pookje eraf halen en nooit gebruiken.
maar een goed afgestelde floyd daarintegen zal ik met grof geweld gebruiken !
ook kahler kan ik mee werken mits er een locking nut aanwezig is. maar de voorkeur gaat naar een floydrose en het liefste topmounted zodat hij alleen kan duiken, dan kunnen de veren iets strakker zodat bij het "benden" de andere snaren niet zullen downpitchen.

Liquid_Metal
22 januari 2009, 17:26
kheb n Floyd Rose, de gitaar speciaal gehaald voor de whammy-bar. Gebruik m wel 'ns tijdens solo's en hier en daar in een clean rhythm stukje om wat dynamiek toe te voegen.
eigenlijk gebruik ik m te weinig en is de Floyd hier teveel moeite voor.

B0UDEWIJN
22 januari 2009, 17:58
laatste tijd gebruik ik m eigenlijk wel weer...