PDA

View Full Version : Eerste triphop track. ooh yeah baby, meteen ook een Lester Butler Tribute



tidalwave_sideburns
22 december 2008, 22:09
Dag iedereen,



Ik heb lekker twee weken vakantie opgenomen, en heb nu eindelijk tijd om thuis wat aan te klooien. Voor de verandering ben ik nu bezig wat triphop/ambient dingetjes in mekaar aan het zetten. Beetje jazz achtig, drum and bass waarom niet. maar vooral niet te synth achtig (Een beetje is wel lekker). Goed, het eerste track is zo goed als klaar, want echt helemaal af worden die krengen toch nooit.

Hier kan je hem downloaden (http://www.easy-upload.nl/index.php/file/6734)

Ik heb een paar samples van andere nummers gebruikt,

"oh yeah" - Muddy Waters - Manish Boy
"baby" , " allright a little blues yeah?" "let's slip a little blues in" - Lester Butler, Red Devils - Live at the King King
Verder heb ik nog een breakbeat gesampled uit een track op "the Ultimate Dream Mix 3" Suzy's Dream - Come with me. Het einde is vrij naar een Red Devils track, Cross your Heart. De 'scratches' zijn trouwens gewoon pitchbend envelopes.

De rest, EZ drummer Cocktail, contrabas (chromatisch gesampled), en m'n gitaar + Amplitube. De geluidseffecten die je hoort zijn trouwens allemaal gegranuleerde fragmentjes gitaar, die ik in Audiomulch om heb weten te smelten tot iets vrij abstracts.


Ik had snel de neiging elke seconde zo'n effect erin te gooien, maar minder is meer. Vooral dat stukje waar de ride erin kickt en de gitaar ermee kapt heb ik flink op zitten peinzen.
Wat die breakbeat betreft, ik heb met StereoFaker (super plugin) het hoog stereo zitten pannen. (Bij die pitchbend op de 4 hoor je dat goed) Met een snufje reverb klinkt-ie nu lekker hijgerig, zeg maar.

Gitaar lekker lowfi blues/jazz, geen kraakhelder geluid, maar een lekker smerige bluestone. Is heerlijk spelen over die dwingende beat. Mocht er animo voor zijn, dan kan ik gerust in een mix de gitaar weg laten, kunnen jullie zelf de gitaar erin dubben.

Dus ja, Lester Butler. Geweldige muzikant, die stem, die striemende mondharmonica. Ik heb gitaar leren spelen door die nummers op dat Live at the KingKing album uit te vogelen. Die harmonika op bijvoorbeeld Quarter to Twelve en She's Dangerous heb ik heel veel aan gehad. I'm going to the church krijg ik nog steeds een vette adrenaline kick van.

Ik ben benieuwd wat jullie er zoal van vinden,


Sziasztok,


Jan