PDA

View Full Version : Brand - wat nu?



Rockmo(ther)
22 december 2008, 14:53
Gisteren:
Luchtalarm voor grote brand Aalsmeer
Aalsmeer - Zondagmiddag 21 december is er grote brand uitgebroken op een bedrijventerrein aan de Aalsmeerderweg in Aalsmeer. De brand woedt in een aantal gebouwen en kassen die o.a. worden gebruikt als keukenstudio en oefenruimte voor bandjes. Dit heeft een woordvoerder van de brandweer bevestigd tegenover Blik op Nieuws

De wind staat ongunstig waardoor de rook richting een nabijgelegen woonwijk waait. In de directe omgeving van de brand zijn luchtsirenes afgegaan om de bewoners te waarschuwen voor de rook. Omwonenden worden door de politie geadviseerd om binnen te blijven en ramen en deuren gesloten te houden.

De brandweer verricht metingen op eventuele schadelijke stoffen die bij de brand kunnen vrijkomen. Voor de brand waarvan de rook in de verre omgeving zichtbaar is een Grip 2 afgegeven.

Getuigen melden dat ook de marechaussee aanwezig is en de politie assisteert met het afzetten van de wegen rond het bedrijventerrein waar de brand woedt.

De brandweer had de brand rond 16.30 uur onder controle. Toch is de verwachting dat het nablussen nog enkele uren zal duren. Over de oorzaak van de brand is nog niets bekend. Voor zover bekend zijn er geen slachtoffers bij de brand gevallen.

Zie voor meer foto's Blikop112.nl

Door deze brand is dus ook onze oefenruimte met alle apparatuur erin vernietigd. :( Zie hier:

http://img518.imageshack.us/img518/7369/imagepq3.jpg (http://imageshack.us)

Zijn er hier mensen die ook door brand hun muziekinstrumenten/apparatuur kwijt zijn geraakt? En zo ja, hoe hebben jullie het opgelost qua verzekering e.d.? Of wie weet hoe het werkt in zo'n situatie (inboedelverzekering/aansprakelijkheid??)?

Dan daarbij: wie weet nog een oefenruimte (liefst voor de vrijdag) in de omgeving van Aalsmeer/Hoofddorp?

Thx alvast!
Mo.

JeroenSchaaf
22 december 2008, 14:55
wow das kut!

stond er veel apparatuur van jullie?

Rockmo(ther)
22 december 2008, 14:56
Yep... Zanginstallatie, versterkers, drumstel, etc. Eigenlijk alles....

hubert
22 december 2008, 15:10
ai.... dat is heel erg klote zeg.
sterkte!!

November 2007 is mijn vox afgefikt.
Ik heb het toen via de inboedel kunnen regelen.
Mijn spullen stonden niet langer dan 3 maanden in het hok en het was afsluitbaar. Staat in 90 % van de polissen van de inboedel.

Zorg dat je foto's hebt, maak een verslag van hoe het met de brand is gegaan. Probeer zo feitelijk mogelijk te zijn. Als je bonnetjes hebt van de spullen, kopie maken. Zijn ze via het net, probeer dan het mailtje weer terug te vinden waar je de prijs in hebt afgesproken. Of probeer contact op te nemen met de verkoper en vraag hem om op papier te zetten dat het ding voor dat en dat bedrag op die datum inderdaad is gekocht.

Ik heb het toen gedaan en heb toen vrij snel geld gekregen. Voorstel van de verzekering was niet heel goed. Vervolgens aan de telefoon samen op het internet zitten zoeken naar verschillende versies en modellen. Hij kreeg toen door dat zijn voorstel nergens op sloeg. Vervolgens een goed bedrag gekregen.
Het kan dus.

soup
22 december 2008, 15:21
Spijtige zaak!!

jasper81
22 december 2008, 15:42
hier ander bendlid en tevens slachtoffer :(

bedankt voor de tips!

"Ik heb het toen gedaan en heb toen vrij snel geld gekregen."

Hoe snel was "vrij snel" ?

had er een zogoedalsnieuwe mashall versterker staan (gekocht in mei 2008) en kzou toch wel erg graag het volledige bedrag terug krijgen.. hopelijk denkt OHRA er net zo over...

beruk
22 december 2008, 15:53
Gauw je polis erbij pakken en goed lezen! Terug betaling kan wel enkele maanden duren, afhankelijk van de afhandeling. Ik heb wel eens waterschade gehad, duurde ongeveer 6 weken voordat ik geld zag, maar dat maakte alles goed, kreeg zelfs de schoonmaak kosten vergoed. De schuldvraag lag toen duidelijk, veroorzaker had zelf mijn verzekering al gebeld. Dat is bij zo'n brand lastig...
Wat een ramp trouwens....

Rockmo(ther)
22 december 2008, 16:00
@Jasper:

Inboedelverzekering
De OHRA Inboedelverzekering dekt schade aan, en diefstal van uw bezittingen. Wanneer bij een brand uw inboedel verloren gaat, krijgt u vrijwel altijd de nieuwwaarde uitgekeerd. In een aantal situaties gelden andere afspraken, bijvoorbeeld wanneer het gehuurde inboedel betreft of wanneer u uw huis heeft onderverhuurd.

Standaarddekking:

1. Huisraad (incl. antiek meubilair) Onbeperkt
2. Audiovisuele- en computerapparatuur € 5.000,-
3. Lijfsieraden € 5.000,-
4. Kunst & antiek € 5.000,-
5. Instrumenten (muziekinstrumenten, foto-, film- en videocamera's) € 5.000,-
6. Bijzondere verzamelingen (munten, postzegels, kristal en zilverwerk) € 5.000,-

OHRA Waardegarantie
Uw volledige huisraad is verzekerd door onze unieke waardegarantie. Deze waardegarantie houdt in dat u nooit bent onderverzekerd. Zo is huisraad standaard onbeperkt gedekt, en geldt voor bijvoorbeeld elektronische apparatuur en sieraden een standaarddekking van € 5.000,-.

Niet alles is verzekerd
De inboedelverzekering dekt schade in de meeste gevallen. Niet alle schade is verzekerd, zoals schade door:

Slecht onderhoud van de woning
Constructie en/of bouwfouten
Vocht- en waterdoorlating van muren, vloeren of in kelders
Neerslag door openstaande deuren, ramen of luiken
Opzet en merkelijke schuld van de verzekerde

Voor een uitgebreid overzicht, zie de polisvoorwaarden.

hubert
22 december 2008, 16:04
hier ander bendlid en tevens slachtoffer :(

bedankt voor de tips!

"Ik heb het toen gedaan en heb toen vrij snel geld gekregen."

Hoe snel was "vrij snel" ?

had er een zogoedalsnieuwe mashall versterker staan (gekocht in mei 2008) en kzou toch wel erg graag het volledige bedrag terug krijgen.. hopelijk denkt OHRA er net zo over...

vrij snel was 3 weken.
succes!

jasper81
22 december 2008, 16:10
@all: thnx voor de info!

niekb
22 december 2008, 18:04
Wat een horror!

Succes ermee!

toneblo
22 december 2008, 18:09
Ik hoop voor je dat je snel weer alles op de rails hebt man!:strat:

bert h
22 december 2008, 22:38
How, Dat moet zeer veel pijn doen!!

snaarplukker
25 december 2008, 18:42
@Jasper:

Inboedelverzekering
De OHRA Inboedelverzekering dekt schade aan, en diefstal van uw bezittingen. Wanneer bij een brand uw inboedel verloren gaat, krijgt u vrijwel altijd de nieuwwaarde uitgekeerd. In een aantal situaties gelden andere afspraken, bijvoorbeeld wanneer het gehuurde inboedel betreft of wanneer u uw huis heeft onderverhuurd.

Ik ben bang dat je inboedelverzekeraar niets uitbetaald omdat je spullen niet thuis stonden (huisadres polis). De inboedelverzekeraar van de verhuurder van die ruimte keert ook niets uit omdat de polishouder de ruimte verhuurd had. Hiervoor was een aparte verzekering voor nodig die je zou gebruiken bij optredens.

Ik vind het wel erg sneu voor jullie.

Cees

hubert
25 december 2008, 20:08
Cees mag iets beter lezen.
In 90 % van alle inboedelpolissen kan het ook vergoed worden buiten de deur.
moet wel aan een aantal voorwaarden voldoen.
- spul mag niet langer dan 3 mnd ergens anders hebben gestaan.
- andere ruimte moet afsluitbaar zijn en meer van dat.

snaarplukker
25 december 2008, 22:39
Of ik beter kan lezen laat ik even buiten beschouwing.
Er zijn inderdaad inboedelverzekeringen waarin je zaken die je buitenshuis gebruikt ook mee kan verzekeren. De premies hiervan liggen dan ook aanmerkelijk hoger dan de standaardinboedelverzekering. Met buitenshuis bedoelen ze zaken die opgeborgen zijn in een afgesloten schuurtje dat bij het pand behoord. Maar het lijkt me een goed idee dat de betrokkene goed zijn polisvoorwaarden doorleest.

Cees

budje
26 december 2008, 02:16
Balen!!! Geen tips voor de verzekering hier, maar wel succes gewenst met het oplossen!

jerome
27 december 2008, 11:17
Cees mag iets beter lezen.
In 90 % van alle inboedelpolissen kan het ook vergoed worden buiten de deur.
moet wel aan een aantal voorwaarden voldoen.
- spul mag niet langer dan 3 mnd ergens anders hebben gestaan.
- andere ruimte moet afsluitbaar zijn en meer van dat.

Bij de meeste polissen is dit inderdaad zo.
In onze oefenruimte is er een keer ingebroken en toen heb ik ook die apparatuur vergoed gekregen.
Belangrijk is dat je van het begin tot eind vol moet blijven houden dat die spullen er TIJDELIJK staan en NOOIT langer dan 3 maanden.
Dus meld ook dat je regelmatig thuis oefent.
Toen begon die schade-expert "dat ik dat maar moest bewijzen"
Ik heb toen tegen hem gezegd dat er nergens in de polis staat dat ik dat moet bewijzen en dat ik net zo goed tegen hem kan zeggen dat hij het tegendeel maar moet bewijzen....
Ik heb gezegd dat ik het wel aannemelijk kon maken;
Ik heb hem toen meegenomen naar de slaapkamer waar toen een aantal andere gitaren van mij stonden en een andere (oefen)versterker.
Ik heb tegen hem gezegd dat het spul "rouleert" en dat ik de ene week weer op die versterker en/of gitaar speel en de andere week op een andere versterker en/of gitaar.

Let ook op de "nieuwwaarde clausule" die in de meeste polissen staat;
Het houdt ongeveer in dat je de nieuwwaarde krijgt behalve in die gevallen adat de dagwaarde beneden de 60% van de nieuwwaarde is gezakt.
De experts van de verzekeringsmaatschappij willen het liefst alles in 2, 4, 6, 8 of 10 jaar afschrijven, afhankelijk van het soort apparaat of soort instrument.
Dat zou dus inhouden dat je voor je Fender of Gibson van 10, 20 of 30 jaar niets of weinig meer krijgt.
Belangrijk is dan dat je die expert laat zien dat die apparatuur veel meer waard is en dat je dat aan kan tonen door hem advertenties op bijv. Marktplaats te laten zien van soortgelijke gear.
Die vraagprijzen (-10 tot 20%) geven meestal een goede indicatie wat de gear echt waard was.
Of laat anders een taxatie doen door een gerenommeerde muziekzaak m.b.v. van wat foto's.

En dan nog het allerbelangrijkste punt:
De experts van de verzekeringsmaatschappij behartigen de belangen van de verzekeringsmaatschappij en die willen natuurlijk de schade zo laag mogelijk houden.
Jij hebt als verzekerde volgens de polisvoorwaarden ook het recht op een expert die jouw belangen behartigd, een zogenaamde "contra-expert"
En de kosten van die contra-expert wordt volgens de meeste polisvoorwaarden vergoed door de verzekeringsmaatschappij.
M.a.w., vraag om een contra-expert!

Misschien een lang verhaal, maar er worden zoveel mensen genaaid door verzekeringsmaatschappijen...

Tristan
27 december 2008, 12:03
Bah zeg, dat is echt zwaar klote... :(
Geen verstand van verzekeren hier, dus ben bang dat ik jullie niet echt verder kan helpen...

Kaboemba
27 december 2008, 12:36
Elke keer als ik dit sort berichten lees denk ik "ik moet is e.a. registreren" van mijn spullen.
foto's, serienummers, waarde enz.
Nu denk ik het weer, maar heb vakantie en dus tijd, gaat er maar is werk van maken.


Btw zwaar kut dit.

Saf
27 december 2008, 15:16
Ben daar toevallig nu net mee bezig, Alles fotograferen. Van verschillende zijde en ook alle imperfecties of dingen die het instrument herkenbaar maken. Alle serienummers etc opzoeken en opschrijven. Is wel een behoorlijke klus moet ik zeggen. Begin nu aan dag twee.

Liquid_Metal
28 december 2008, 09:43
Ik denk dat het voor mij ook zéér verstandig is om overal foto's van te maken en serienummers op te schrijven. Niet alleen brand maar ook diefstal liggen op de loer en dan ben je maar wat blij dat je alles hebt genoteerd. Als de boel nu uit de studio verbrand/gejat zou worden zou ik ook erg verdrietig worden.
Veel sterkte met het proces, en het is altijd weer zóóó veel werk :S. 2½ jaar geleden thuis ingebroken en voor duizenden euro's meegenomen. Al dat gezeik dat het met zich meebrengt (politie over de vloer, rapport uitbrengen, kaartjes kopen voor de trein (OV weg), etc. etc. etc.). Wat wél weer leuk is, is dat áls het eenmaal allemaal geregeld is met de verzekering, je nieuwe gear kunt gaan halen. Want je hoeft natuurlijk niet dezelfde spullen te halen die er stonden. Dat was bij ons wel weer fijn, hoe kut het ook was (en we kregen echt niet álles terug).
Sterkte!!

FruscianteFan
28 december 2008, 09:59
Elke keer als ik dit sort berichten lees denk ik "ik moet is e.a. registreren" van mijn spullen.
foto's, serienummers, waarde enz.
Nu denk ik het weer, maar heb vakantie en dus tijd, gaat er maar is werk van maken.


Btw zwaar kut dit.Dit is een belangrijke reden voor mij om af en toe foto's te maken die ik dan op gitaarnet of andere fora ook maar post. Dat je aan andere forumleden kunt laten zien wat je allemaal hebt is leuk, maar het is fijn om te weten dat er foto's zijn die weergeven wat ik aan gear heb.

Rockmo(ther)
29 december 2008, 13:44
Thx voor de info!
We gaan vanavond met de band bij elkaar zitten om te inventariseren en overleggen hoe te doen met oefenruimte enzo.

Harry
29 december 2008, 14:55
in ieder geval succes ermee!!!

jerome
29 december 2008, 17:00
Ja sterkte mannen!
En nogmaals, als je het op je eigen inboedelpolis wil claimen, niet vergeten te zeggen dat alle spullen daar tijdelijk stonden, dus nooit langer dan 3 maanden achter elkaar (dus dat je de spullen ook regematig thuis had staan)
En vraag om een contra-expert!

TimmU
4 januari 2009, 17:02
Zo, dat is niet niks zeg! Maat van me werkt bij een grote verzekeraar als adviseur, ik zal hem morgen gelijk eventjes aanspreken. Hij weet vast en zeker meer erover.