PDA

View Full Version : Xotic RC Boost vs OCD



Don Olivier
22 december 2008, 11:15
Waarschijnlijk ga ik een hoop mensen hier mee verwonderen maar tsja ik vond de OCD eigenlijk niks aan! Heb zelf versie 4 gehad en was daar helaas, niet van onder de indruk.

Nu lees ik steeds meer enthousiaste verhalen over de Xotic RC Booster. Zijn er hier mensen die beide pedalen hebben kunnen vergelijken?

Nadeel van de OCD vond ik persoonlijk dat ie wat steriel klinkt en VEEL te veel (cleane) boost heeft.

Bernardduur
22 december 2008, 11:38
De OCD is een vrij transparante OD; hij kleurt je signaal niet zo heel erg veel en houdt hierbij de orginele toon goed voor de amp.

Ik heb er ook niet veel mee. Over het cleane kanaal is hij me te braaf (met veels te veel bas als je hem crankt) en over mn OD kanaal voegt het niet genoeg grit toe........ iets meer saturatie maar de bas die blijft er teveel inzitten voor mn gevoel.

Ik speel nu over een zelfbouw HAO Rust Booster en die doet precies wat ik wil! Cleane boost tot een bepaalde stand en als je de boost knop crankt een mooie a-muzikale OD die niet klinkt met een cleane amp maar echt goed klinkt met een OD amp!

De RC booster vond ik een stuk lekkerder dan de OCD! Goede toon knoppen en veel clean!

marc_o
22 december 2008, 11:39
Ik deel je mening hoor, vind die hele OCD erg overhyped. Er zijn voor veel minder geld, een stuk betere boosters/overdrives te vinden....

MarkV
22 december 2008, 12:11
De OCD is een vrij transparante OD; hij kleurt je signaal niet zo heel erg veel en houdt hierbij de orginele toon goed voor de amp.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. De OCD voegt m.i. behoorlijk wat laag en hoog eraan toe. Er zijn wel transparentere OD's te krijgen dan de OCD. Maar de OCD is dan ook meer (m.i.) een standalone OD en niet zozeer een booster.


Ik deel je mening hoor, vind die hele OCD erg overhyped. Er zijn voor veel minder geld, een stuk betere boosters/overdrives te vinden....

Zoals welke?

marc_o
22 december 2008, 12:16
Afhankelijk van je smaak, en uiterasard de mijne

Cream buizenoverdrive (€ 159), laat menig sessiemuzikant hun OCD wegdoen en zeggen: Hey, die ocd lijkt wel een behringer.
Diverse Klonkloons (ik noem geen namen anders gaan ze hier weer piepen over spam, maar kijk in mijn onderschrift, tevens € 159)
Crowther Hotcake
en er zijn er vast nog een berg, ik test nu ook weer niet alles.

Lexvandoef
22 december 2008, 12:22
Welke had je nou bij op de meeting? De Cream of een van die klonkloon's?

Dat ding klonk echt heerlijk joh!

marc_o
22 december 2008, 12:28
Welke had je nou bij op de meeting? De Cream of een van die klonkloon's?

Dat ding klonk echt heerlijk joh!


Beide had ik mee

rickert
22 december 2008, 12:29
Opzouten, eerst mijn RR overdrive voordat ie beroemd mag worden:dance:!!!

Aca Ilic
22 december 2008, 12:30
Ik deel je mening hoor, vind die hele OCD erg overhyped. Er zijn voor veel minder geld, een stuk betere boosters/overdrives te vinden....

same hier, ik vind hem ook overhyped, maaaar.... het zou ook onze smaak kunnen zijn. Ik heb zo veel goede reacties gelezen dat het gewoon niet kan dat pedaal slecht is. In mijn setup past 'ie zeker niet en het is pedaal die het kortste periode op mijn board was blijven hangen ( iets van ½ uur).

Lexvandoef
22 december 2008, 12:31
Beide had ik mee

Hmm, ik heb er maar op eentje gespeeld geloof ik, die witte 3-knops met die blauwe streep. Lekker ding!


Opzouten, eerst mijn RR overdrive voordat ie beroemd mag worden:dance:!!!

Jaja, ik heb er toch geen nodig voorlopig, je leeft je maar uit ;).

Dirk_Hendrik
22 december 2008, 12:36
Opzouten, eerst mijn RR overdrive voordat ie beroemd mag worden:dance:!!!

Is dat ding een klonklon? Dan issie al beroemd.

rickert
22 december 2008, 12:37
STIL nou joh!

Pepe
22 december 2008, 12:42
De reacties tot nu toe verbazen me, over het algemeen lees ik hier alleen maar jubeldejubel over de OCD.
Ik ben er geen fan van, de xotic daarentegen heb ik standaard in een gitaarkoffer, comes in handy.
De RC is een cleanboost, de OCD zie ik meer als een overdrive. De AC is daar beter mee vergelijkbaar mijn inziens.
De HAO is genoemd, in de juiste setting een fabuleus apparaat, de Xotic's zijn altijd goed, voor de profi gitarist.

Chiel
22 december 2008, 12:58
Heb beide pedalen op mijn board. Ik deel jullie meningen hierin niet. De OCD vind ik namelijk geweldig (en geloof me ik heb er heel wat gehad :satisfie:). Het is de allereerste versie en eigenlijk het enige pedaal dat ik sinds de eerste aanschaf nog steeds heb. Ik gebruik hem voornamelijk op de lowpeak stand met de tone regeling in het midden, iets wat gain (30%) en volume op normaal niveau. Hiermee krijg ik echt een waanzinnige sound op het cleane kanaal van m’n Hook. Nog vetter als een Bassman die over de zeik gaat, echt te gek! :rockon:

Op de High peak stand kan ik het 2de kanaal van de CAE 3+ SE heel dicht benaderen. Ik hoef hiervoor alleen de LP/HP switch om te zetten, de rest van de instellingen hoef ik niet eens aan te komen!
Op de overdrivekanalen kan ik met de OCD mijn single coil Suhr’s net wat meer als een humbucker laten klinken. Zeer goed bruikbaar bij het wat ruigere werk. Dit gezegd te hebben is het voor mij het ultieme pedaal.

De Xotic RC is veel cleaner als de OCD. Met alles in het midden boost hij je signaal zonder er verder iets aan toe te voegen of weg te laten. Draai je het volume verder open, dan blijft clean gewoon clean alleen luider. Mega transparant dus. Dat is dan ook waarvoor ik hem gebruik, als cleanboost. Op de leadkanalen werkt hij redelijk al wordt het al gauw een brei. Mijn ervaring is dat je verschillende instellingen voor clean en overdrive moet gebruiken.

Ik deel verder de mening van Pepe, het zijn twee verschillende pedalen.

marc_o
22 december 2008, 13:02
Zoals met alles is het natuurlijk ook een smaakverhaal.


Ik vind de OCD niet slecht, maar als ik dan € 200 uit moet geven, dan kies ikzelf wel even iets anders.

Trouwens, ik denk wanneer je de OCD als een cleanboost gebruikt, je je geld gewoon verkeerd uitgeeft.


Ook goede overdrives voor rond de € 150,- zijn naar mijn mening
Barber Direct drive
Barber LTD
Homebrew Big D (deze is wel wat duurder overigens)
Okko Diablo

Dirk_Hendrik
22 december 2008, 13:08
STIL nou joh!

Ja dus?? Waarvoor moet ik stil zijn dan?
Voor het bouwen van een clone en die verkopen als "van jezelf"? (voor de duidelijkheid, wat mij betreft, kloon maar raak, maar kom er ook openlijk voor uit dat je een clone bouwt en, naar ik vermoed, dat je gebruik hebt gemaakt van printplaatlayoutfiles van www.freestompboxes.org (http://www.freestompboxes.org). )

En nogmaals, daar die vraag me de 14-e december 2 maal gesteld is. Nee, ik heb geen clonclon voor Mitch gebouwd en zal ook voor niemand een clonclon bouwen. Die is gebouwd door een Luxemburger op basis van een "ineens opgedoken" ongeverifieerd (en vol met fouten) schema van de Klon met een printplaatontwerp afkomstig uit het alpengebied. Volgens de bouwer was het echter een rechtstreekse clone van z'n eigen klon. Het schema is later gecorrigeerd aan de hand van een echte clone en de Luxemburger is vrij hard door de drek gehaald. Al is de waarheid nog zo snel.... eerlijk en open is uiteindelijk prettiger.

Het enige wat in met Mitch's clonclon heb gedaan is em converteren naar "echte" Klon specs.... en er een andere DC bus opzetten zodattie wat minder vonken gaf als ie tegen een ander pedaal aan lag...

En tenslotte begrijp ik niet dat mensen belachelijke bedragen neertellen voor Zvex kleuterknutseltjes, 270 euro neertellen voor een treblebooster uit Limbabwe, soortgelijke bedragen neertellen voor een fulldrive tubescreamerclone... maar een Klon Centaur, uniek in ontwerp en afwerking, ineens te duur vinden.

my 2 cents

Mitch
22 december 2008, 13:09
Waar de OCD juist in uitblinkt vind ik niet zo zeer de sound op zich, die kan inderdaad bij vlagen en in verschillende setups wat teveel laag hebben of te krasserig zijn, maar vooral de manier van opschonen en netjes in de mix liggen. En niet te vergeten de samenwerking met een KlonKloon :D
Als vriendje R trouwens 159E vraagt voor een KlonKloon moet 't wel heel gek lopen wil dat niet de nieuwe hit worden. Als één pedaal nou wel helemaal geweldig is voor in bandsituaties is het de Klon wel.
Maar goed, het ging eigenlijk over de RC hè :listen:

Chiel
22 december 2008, 13:23
Waar de OCD juist in uitblinkt vind ik niet zo zeer de sound op zich, die kan inderdaad bij vlagen en in verschillende setups wat teveel laag hebben of te krasserig zijn, maar vooral de manier van opschonen en netjes in de mix liggen.
Dat is inderdaad een heel goed punt. De sound die je thuis maakt blijkt uiteindelijk ook altijd live ook erg goed bruikbaar. En dat is met het gros van de pedalen vaak een heel ander verhaal. Thuis klinkt het te gek en live verzuipt het ineens in de mix :dontgeti:.

Nielsje
22 december 2008, 13:30
Oei, 160 euro voor een klon kloon? Niet slecht..
Uit bepaalde bronnen heb ik vernomen dat 'ie goed werkt met m'n redelijk recent aangeschafte CMW :D

Dirk_Hendrik
22 december 2008, 13:45
Oei, 160 euro voor een klon kloon? Niet slecht..
Uit bepaalde bronnen heb ik vernomen dat 'ie goed werkt met m'n redelijk recent aangeschafte CMW :D


Niet slecht?
Deze dacht ook een goudader aangeboord te hebben:
http://cgi.ebay.de/Cloned-Klon-Centaur-RARE-Overdrive-OD-Pedal_W0QQitemZ260332196726QQcmdZViewItemQQptZAllg emeines_Musikinstrumente_Zubeh%C3%B6r?hash=item260 332196726&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=66%3A2%7C65%3A13%7C39%3A1%7C240%3A1318

En zo kwamen er eerder al 2 voorbij die voor 46 en 62 euro weggingen.

marc_o
22 december 2008, 13:53
Ga jij eens bouwen joh!

crelis
22 december 2008, 16:20
Waarschijnlijk ga ik een hoop mensen hier mee verwonderen maar tsja ik vond de OCD eigenlijk niks aan! Heb zelf versie 4 gehad en was daar helaas, niet van onder de indruk.

Nu lees ik steeds meer enthousiaste verhalen over de Xotic RC Booster. Zijn er hier mensen die beide pedalen hebben kunnen vergelijken?

Nadeel van de OCD vond ik persoonlijk dat ie wat steriel klinkt en VEEL te veel (cleane) boost heeft.

Xotic rc booster vs OCD? Dit vind ik eigenlijk een beetje een rare vergelijking omdat de ocd een overdrive pedaal is en de rc booster een cleanboost pedaal is. Als je al vind dat de OCD VEEl te veel (cleane) boost heeft, hoef je eigenlijk niet eens te denken aan de rc booster. Bedoelde je inplaats van rc booster niet eigenlijk ac booster? De ac booster is namenlijk wel een overdrive pedaal.

Tristan
22 december 2008, 16:21
Hmm, de Klon, tsja, leuk pedaal, maar mijn ervaring is juist dat deze in combinatie met veel amps juist niet zo lekker werkt, zet 'm voor een goede Marshall en het is echt tien keer niks eigenlijk...
Vox weet ik niet, maar ik denk ook niet echt dat 'ie daarmee werkt, op de Matchless Phoenix vond ik 'm ook niet zo, maar ik kan me voorstellen dat 'ie op een HC30 dan weer wel werkt...
Het is trouwens ook meer boost dan een overdrive heb ik het idee, de overdrive kant schijnt wel lekker met Fender/Dumble achtige amps te werken...

De RC Booster vind ik een vreselijk pedaal, zeer klinisch naar mijn beleving, ik zou bijna denken dat 'ie je signaal laagohmig maakt ofzo, met zo'n lelijk stug randje in het midhoog, bah...
Heeft wel een soort 'adem', maar het klinkt voor mijn gevoel erg kunstmatig, dat doet de Klon dan toch wel een stuk beter vind ik...

De OCD vind ik gewoon een lekker pedaal, een lekkere overdrive die je in de meeste cleane amps wel kan inprikken om een bruikbare OD sound met ballen te krijgen...

De Homebrew Electronics Big D is geen overdrive maar een distortion, is ook duidelijk ranziger dan alle hierboven genoemde pedalen en is soms ook too much, maar het is ook een van de weinige distortions die echt ballen hebben naar mijn idee, dan moet je hem overigens wel raar afstellen, gain op bijna 0 en tone bijna vol open, om definitie te behouden...

De Barber Direct Drive is ook een distortion, maar dan van een heel ander kaliber, moderne USA sounds, strak en met ballen, redelijke dynamiek alhoewel wel wat gecompressed, is gewoon veel minder ranzig en heeft minder ballen dan de Big D, doet me ergens een beetje denken aan een goed afgestelde Engl Powerball...

shredneck
22 december 2008, 17:09
???? De direct drive lijkt niet op een powerball hoor, haha! Wat een slechte vergelijking!

Dat pedaal is in de normale stand (tonepot in) eerder een tubescreamer met een enorm bereik qua gain en met de tonepot uitgetrokken krijg je wat meer moderne high gain sounds met wat meer laag en hoog.

Het is geen powerball in een doosje, ik kan het weten want ik verafschuw die versterker en zijn sound, maar speel al weer een jaar met veel plezier met de Barber als hoofdpedaal.

Tristan
22 december 2008, 17:15
Tsja, misschien voor jou niet, maar de manier waarop het laag en de gain geconstrueerd zijn doen mij in de verte een beetje aan de Powerball denken, mits je hem goed afstelt, maar dat is met die amp inderdaad ontzettend moeilijk...
Ik trok de vergelijking omdat de Powerball voor mij, als je 'm op een bepaalde manier afstelt, redelijk geschikt is voor Stonerrock, heeft die lompe lage onderkant, alleen dan een nette variant daarvan en dat karakter heeft de Barber Direct Drive ook een beetje, dit in tegenstelling tot de Big D die gewoon een stuk ranziger is...
Volgens mij doel ik ook op de sound van de Direct Drive met de tonepot uit en de internal trimmer zo afgesteld dat 'ie zo open mogelijk klinkt, de andere settings vond ik veel minder bruikbaar, gecompressder en minder ballen...

Mitch
22 december 2008, 17:25
Hmm, de Klon, tsja, leuk pedaal, maar mijn ervaring is juist dat deze in combinatie met veel amps juist niet zo lekker werkt, zet 'm voor een goede Marshall en het is echt tien keer niks eigenlijk...
Vox weet ik niet, maar ik denk ook niet echt dat 'ie daarmee werkt, op de Matchless Phoenix vond ik 'm ook niet zo, maar ik kan me voorstellen dat 'ie op een HC30 dan weer wel werkt...
Het is trouwens ook meer boost dan een overdrive heb ik het idee, de overdrive kant schijnt wel lekker met Fender/Dumble achtige amps te werken...

Tot nu toe is die 2061 van jou de enige amp geweest waar ik een Klon echt slecht op heb horen klinken. :satisfie:
Voor de rest gebruik ik 'm ook alleen maar als boost en ook op de Vox tot volle tevredenheid.

Wat ik trouwens uit de openingspost niet zo goed snap: de OCD had teveel clean boost? Je volume kun je toch gewoon regelen?

Don Olivier
22 december 2008, 17:40
Misschien heb ik dat inderdaad te onduidelijk omschreven over dat TE VEEL aan clean boost. Misschien bedoelde ik juist te veel aan boost. Anyway, vond het pedaal niet echt gaaf, sterker nog, behoorlijk karakterloos

MarkV
22 december 2008, 17:49
Misschien heb ik dat inderdaad te onduidelijk omschreven over dat TE VEEL aan clean boost. Misschien bedoelde ik juist te veel aan boost. Anyway, vond het pedaal niet echt gaaf, sterker nog, behoorlijk karakterloos

Teveel gain boost? Te weinig clean? Dat is neem ik aan wat je bedoelt?

Tristan
22 december 2008, 18:11
Tot nu toe is die 2061 van jou de enige amp geweest waar ik een Klon echt slecht op heb horen klinken. :satisfie:
Voor de rest gebruik ik 'm ook alleen maar als boost en ook op de Vox tot volle tevredenheid.

Wat ik trouwens uit de openingspost niet zo goed snap: de OCD had teveel clean boost? Je volume kun je toch gewoon regelen?

Heb je 'm weleens op een Plexiachtige of JTM45 getest?
Vox weet ik niet hoor, die handwired is voor mij eerlijk gezegd ook niet echt een benchmark voor de Vox sound en op de Vox CC serie en op de Matchless Phoenix kwam de Klon in ieder geval niet helemaal tot z'n recht vond ik...

Chiel
22 december 2008, 22:20
Misschien heb ik dat inderdaad te onduidelijk omschreven over dat TE VEEL aan clean boost. Misschien bedoelde ik juist te veel aan boost. Anyway, vond het pedaal niet echt gaaf, sterker nog, behoorlijk karakterloos
OCD laat inderdaad je ampsignaal goed in tact (noem het karakterloos) maar geeft wel net dat overstuurde randje mee. Zojuist nog in een Bassman geprikt, echt te gek pedal hoor. Maar zoals altijd, smaken verschillen.

peter_heijnen
23 december 2008, 02:40
De RC Booster vind ik een vreselijk pedaal, zeer klinisch naar mijn beleving, ik zou bijna denken dat 'ie je signaal laagohmig maakt ofzo, met zo'n lelijk stug randje in het midhoog, bah...
Heeft wel een soort 'adem', maar het klinkt voor mijn gevoel erg kunstmatig, dat doet de Klon dan toch wel een stuk beter vind ik...
Ik vond de rc wel te gek, maar alleen clean. Voor een od/dist vond ik het minder geslaagd.

hubert
23 december 2008, 09:45
Heb je 'm weleens op een Plexiachtige of JTM45 getest?
Vox weet ik niet hoor, die handwired is voor mij eerlijk gezegd ook niet echt een benchmark voor de Vox sound en op de Vox CC serie en op de Matchless Phoenix kwam de Klon in ieder geval niet helemaal tot z'n recht vond ik...

Een klon recentelijk zowel op mijn vox als een marshall plexi gehoord.
Ik vond het heel erg goed klinken.
Maar ik heb dan weer geen idee hoe ie op andere amps klinkt...:???:

Kim Wilson
23 december 2008, 10:32
De OCD werkte op mijn Bandmaster echt geweldig, maar i.c.m. mijn JTM klinkt ie wat rafelig. Nu was die Fender ook een stuk losser en organischer dan de JTM, die een beetje stugger klinkt.

Ibanez666
23 december 2008, 11:03
Waarschijnlijk ga ik een hoop mensen hier mee verwonderen maar tsja ik vond de OCD eigenlijk niks aan!

Ha, wat een toeval. Ik postte net hier voordat ik jouw verhaal las:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=107271&page=39

joesman
23 december 2008, 11:04
Mitch,
je vertelde even terug dat de OCD goed samenwerkt met je klonclone.
Hoe gebruik je beide pedalen? Welke zet je eerst in de rij?

EuroCinema
23 december 2008, 12:28
De RC Booster vind ik een vreselijk pedaal, zeer klinisch naar mijn beleving, ik zou bijna denken dat 'ie je signaal laagohmig maakt ofzo, met zo'n lelijk stug randje in het midhoog, bah...

:???: Ik heb nu een klein jaar zo'n ding, maar ik herken dit absoluut niet. Met de eqs op neutraal en de gain op nul (dus puur als cleane boost) hoor ik echt geen enkele kleuring, hoogstens in de verte iets dat aan zeer lichte compressie doet denken. Ik gebruik hem dan wel met humbuckers op een totaal cleane amp. In wat voor set-up heb jij 'm gebruikt?

Tristan
25 december 2008, 18:49
Ik weet niet meer op welke amp/amps ik 'm toen getest heb, gewoon met een Stratje en met mijn ES335...
Tsja, ik weet het ook niet, mijn algehele indruk van die Xotic pedalen is dat ik ze vrij klinisch vind klinken, zeker die vroegere series RC en AC boosters, de BB vond ik ietsje lekkerder...
Het is denk ik ook met name dat wat het pedaal met de speelfeel doet, wordt toch stugger en minder veerzaam had ik het idee toen...
Die dingen zijn gewoon echt mijn smaak niet in ieder geval...

Mitch
25 december 2008, 18:52
Mitch,
je vertelde even terug dat de OCD goed samenwerkt met je klonclone.
Hoe gebruik je beide pedalen? Welke zet je eerst in de rij?

Klon als booster ervóór. Geeft een hele lekkere beuk, maakt alles net effe voller en natuurlijk een tandje meer gain. Stel ik de OCD dus niet al te heftig in uiteraard...

vinni
27 december 2008, 18:07
Zowel de RC als de OCD gehad.
Ze zijn niet te vergelijken.
Ik vind de RC veel te overhyped.
De RC geeft een boxy geluid met weinig dynamiek.
De OCD (V1) geeft een heerlijk open dynamisch geluid wat altijd
goed mengt met het originele gitaargeluid.

Heb de RC en twee AC's gehad.....kon het er nooi mee vinden.
Ook de genoemde MI Audio's gehad/getest.....dat zijn echt geen OCD's.

Vinni

future2future
27 december 2008, 23:23
Ja vind hem ook op clean te gek, maar op od kanalen vind ik em te modderig worden, vind em dan niet echt lekker meer klinken