PDA

View Full Version : Why Audio Quality Matters



Han S
22 december 2008, 11:43
Voor als je een paar uurtjes niks te doen hebt:

http://www.youtube.com/watch?v=SY5hI98HEi0

Han S
22 december 2008, 17:12
Ik weet het, het kost je 2.5 uur van je leven, maar voor opnamemensen en audio freaks is dit ongeveer verplichte kost. Dit zijn zeer grote mensen uit de opnamewereld en die doen zeer opmerkelijke uitspraken.

Maak er tijd voor want het zal niet lang meer op youtube staan schat ik.

DeiDRagonas
22 december 2008, 18:38
Ik zit nu op 12 min., maar ben zeker van plan hem helemaal uit te kijken. Ik ben erg benieuwd, maar vermoedt dat ik het er niet mee eens ga zijn. Ik ben van mening dat audiokwaliteit juist verreweg ondergeschikt staat aan originaliteit. Ik snap dat je dat niet wil horen als je eigenaar bent van een grote mooie (en vooral dure) studio, maar ik denk dat de tijd van de studio's met de opkomst van homerecording meuk wel zo'n beetje geweest is.

Maar goed... Ik ga verder kijken en oordeel later..

Grt Roy.

Han S
22 december 2008, 20:10
Ik zit nu op 12 min., maar ben zeker van plan hem helemaal uit te kijken. Ik ben erg benieuwd, maar vermoedt dat ik het er niet mee eens ga zijn. Ik ben van mening dat audiokwaliteit juist verreweg ondergeschikt staat aan originaliteit. Ik snap dat je dat niet wil horen als je eigenaar bent van een grote mooie (en vooral dure) studio, maar ik denk dat de tijd van de studio's met de opkomst van homerecording meuk wel zo'n beetje geweest is.

Maar goed... Ik ga verder kijken en oordeel later..

Grt Roy.

Maar dat is ook precies wat die mannen voortdurend beweren, de performance is wat het zwaarst telt en dat wordt in deze tijd met alle technische mogelijkheden vaak veronachtzaamd. Rond 55 minuten legt een engineer uit hoe een opname werd gemaakt van Chris Whitley, met twee simpele bandmicrofoons en een twee sporen taperecorder. Die opname ken ik en dan heb je het dus over organisch.

Je kunt nog zulke pachtige apparatuur hebben, maar op het moment dat 'het' gebeurt, moet je dat wel draaiende hebben, want die magic moments zijn zeldzaam en niet oproepbaar. Dat heeft niets te maken met audiokwaliteit maar alles met performance en dat roep ik al meer dan 20 jaar. Als je met de hele band of orkest tegelijk opneemt maak je muziek.

Rond 1:45 u wordt er een mono opname gedraaid van een operafragment, opgenomen in 1956 en van een buitengewone schoonheid.

Ik heb de hele 2:30 geboeid geluisterd en had het voor geen goud willen missen.

DeiDRagonas
22 december 2008, 22:04
Ik heb hem helemaal bekeken.. Erg interessante discussie. Erg leuk ook, die audio fragmenten die ze laten horen. De tweede helft vond ik het meest interessant.

Er komen diverse leuke onderwerpen aan bod zoals de discussie van LP versus CD, verschillende "vintage" opnametechnieken, Het less is more verhaal en last but not least nog even een praatje over de loudness war. Ieder van de deelnemers heeft een eigen mening en ik ben het soms met ze eens en soms totaal niet. Er komt teveel aan bod om nu specifieke dingen te gaan noemen.

Erg leuk Han, thanx voor t posten hiervan.

Grt Roy!

tidalwave_sideburns
23 december 2008, 00:06
Hier kan je hem in z'n geheel downloaden, voor-ie verwijderd wordt

http://www.ripzor.com/youtuberipper.html