PDA

View Full Version : Eerste opname bandje



artnaz
22 december 2008, 03:28
Siroun - Duel With Fear (http://artnaz.hyves.nl)

Ik had hem al bij sounds (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=117342) geplaatst, maar "stiekem" doe ik het hier ook! :D Het is mijn eerste keer dat ik serieus opneem (heb wel wat korte dingetjes voor mezelf wel eens gedaan, maar dat stelde helemaal niks voor).

Kunnen jullie zeggen wat jullie er van vinden, en wat er verbeterd kan worden?

Misschien is het volgende handig te weten:
- Opgenomen met Adamas W597 & Shure PG48 (goedkoop ding) -> Line6 Toneport UX2 -> Apple Macbook -> Logic Pro 8
- Ik heb Gearbox gebruikt (zonder effecten of wat dan ook ("no amp")) maar op maximaal volume omdat ik anders het signaal van de mic-xlr ingang niet kon krijgen in Logic, en omdat de gitaar super-super-zacht was (ja, op de gitaar was het volume op max.) Is dat omdat ik geen DI gebruik? En zou het beter zijn als ik de XLR-out van de Adamas gebruik?
- Op de gitaar heb ik wat "channels" (presets/modeling) van Logic gebruikt achteraf, de zang en het gefluister is superdry (behalve een beetje delay bij de laatste schreeuw in de outro). Ik weet niet of er wat dingen gedaan kunnen worden om de zang mooier te krijgen?

STW
22 december 2008, 10:06
ik hoor een soort wind-achtige lage ruis in de opnames, een hi-pass-filter zou wel kunnen helpen denk ik
zang kan wel een boostje in het hoog gebruiken, wat compressie en galm ook wel. ik zou sowieso even met een parametrische eq gaan spelen (smalle q-factor, wat gain en schuiven maar) om minder mooie frequenties te vinden en een dipje daar toe te passen/mooie frequenties te boosten.
verder heb ik weinig tips, ik ben geen expert.
oh ja, het geheel lijkt mij wat zacht, dus het kan wel door een limiter

verder vind ik t wel een origineel liedje. zang klinkt wat ingehouden, dat mag best wat schaamtelozer/luider denk ik

artnaz
24 december 2008, 03:17
Ok, ik heb de zang wat aangepast in Logic: Reverb erbij, compressie erbij, en parametric EQ (hogere frequenties geboost). Daarna over de mp3 een limiter gezet (kan dat niet in keer over alle tracks, zonder het eerst naar mp3 over te zetten?). Ik hoor zelf trouwens geen ruis, dus heb daar niks mee gedaan...

En wat betreft dat de gitaar zo superzacht was tijdens het opnemen, en ik hem via Gearbox heb geleid om het iets harder te zetten... Ligt dat er aan dat ik zonder DI heb gewerkt of iets dergelijks?

De nieuwe file staat in de openingspost.

Is het beter, en hoe kan het nóg beter? :D Wat gitaarsound/afstelling betreft vinden jullie het goed?

artnaz
12 januari 2009, 18:21
ik hoor een soort wind-achtige lage ruis in de opnames, een hi-pass-filter zou wel kunnen helpen denk ikEven iets anders, ik heb een soundtrack van een oude film waar veel ruis inzit, maar die hi-pass-filter kan ik niet vinden in Logic 8 (ook niet in de documentatie). Ik zie wel een "denoiser", maar het lukt me (in dit geval) niet om de ruis weg te halen zonder dat de muziek vervormd wordt. Kun je hier wat op zeggen?

berolios
12 januari 2009, 19:18
Even iets anders, ik heb een soundtrack van een oude film waar veel ruis inzit, maar die hi-pass-filter kan ik niet vinden in Logic 8 (ook niet in de documentatie). Ik zie wel een "denoiser", maar het lukt me (in dit geval) niet om de ruis weg te halen zonder dat de muziek vervormd wordt. Kun je hier wat op zeggen?

Een HPF zit vaak in EQ plugins erbij, check dat maar 's... succes!

bert k
12 januari 2009, 19:19
Ruis ga je niet weg krijgen met een HP filter. Ruis is een mix van alle frequenties, en een high pass filter laat dus hoog door en houdt laag tegen. Dan blijf je zitten met de helft van je ruis, en de andere helft van je muziek ben je kwijt.

STW
12 januari 2009, 19:32
ik heb met de x-noise van waves wel goede ervaringen qua weghalen van ruis. dan moet je wel een kaal stukje ruis hebben die waves kan analyseren.

artnaz
12 januari 2009, 19:42
Een HPF zit vaak in EQ plugins erbij, check dat maar 's... succes!Nee, zit er bij mij niet bij (ik weet nog dat ik niet alles van Logic had geïnstalleerd, misschien ligt het daaraan).


ik heb met de x-noise van waves wel goede ervaringen qua weghalen van ruis. dan moet je wel een kaal stukje ruis hebben die waves kan analyseren.Dat klinkt interessant, ik zal er eens naar kijken, bedankt!

fivelastwords
12 januari 2009, 21:38
In Logic 7 zitten high pass, low pass, high cut en low cut plugins in het mapje Filter. Zal in Logic 8 ook nog wel zo zijn gok ik. Een limiter kan je natuurlijk wel over de eindbus gooien (Output 1-2) in je Logic mixer.

Verder best een tof liedje, maar vind het beetje dood en enigszins instabiel klinken nog. Voor een eerste opname daarentegen moet ik gewoon niet zeuren :)

artnaz
12 januari 2009, 22:11
In Logic 7 zitten high pass, low pass, high cut en low cut plugins in het mapje Filter. Zal in Logic 8 ook nog wel zo zijn gok ik. Een limiter kan je natuurlijk wel over de eindbus gooien (Output 1-2) in je Logic mixer.

Verder best een tof liedje, maar vind het beetje dood en enigszins instabiel klinken nog. Voor een eerste opname daarentegen moet ik gewoon niet zeuren :)Dit staat er bij mij onder "Filter":

http://img26.picoodle.com/img/img26/3/1/12/f_Picture1m_b3d57a2.png
Maar nogmaals, misschien heb ik niet alles van de schijf geïnstalleerd, misschien ligt het daaraan?

Wat "dood en instabiel" betreft, kun je dat toelichten alsjeblieft? Ik wil het graag beter doen, maar ik weet niet precies wat je er mee bedoelt en wat er aan moet veranderen. :)

PS: bedankt voor de tip van de limiter!

fivelastwords
12 januari 2009, 23:24
Oh, apart. Misschien is het dan inderdaad verplaatst naar de EQ map of staat het inderdaad als nog niet geinstalleerde content op een van die install disks van Logic 8.

Met dood bedoel ik dat de gitaar wat mat klinkt, niet echt een levendig geluid en datzelfde geldt voor de zang. Probeer eens met EQ te spelen per kanaal, of pak een track als referentie erbij. Kijk hoe dat klinkt en probeer dat na te bootsen. Kan erg helpen. Wat betreft instabiel bedoel ik dat het af en toe niet lekker in verhouding staat. Dat de zang een beetje schommelt qua volume, intentie en toonvastheid.

Wat betreft die limiter op de eindbus, ik zou het zelf niet zo snel doen. Mix gewoon zachter als het in het rood gaat. Dan hou je veel meer dynamiek over en het achteraf plat masteren kan altijd nog.

Succes!

artnaz
12 januari 2009, 23:36
Ok, daar kan ik wat mee, hartstikke bedankt! :)

Eén ding nog: wat bedoel je met "achteraf plat masteren"?

fivelastwords
13 januari 2009, 00:22
Lees daarover maar het topic over "the loudness war" :)