PDA

View Full Version : Buizenbak kiespijn!



j3r03n
22 december 2008, 01:57
Hallo allemaal,

Ik kan al een tijdje niet slapen, zo ook nu weer. Ik wil namelijk graag op niet al te lange termijn een buizenversterker kopen, maar ik kan maar geen keuze maken. Vandaar weer zo'n topic waar er al zo veel van zijn. Om het zo concreet mogelijk te maken geef ik eerst wat info, en daarna een lijstje met versterkers die ik graag wil testen.

Mijn budget is ongeveer €1000. Dit kan nog n beetje naar boven afgerond worden. (naar beneden is ook goed ;) )
Ik zit voornamelijk naar combo's te kijken, omdat ik nu ook een combo heb (Marshall Valvestate 8240), maar n head+cab vind ik ook goed (mits t in dezelfde prijsklasse blijft).
Ik heb totaal geen problemen met een goede tweedehands versterker, aangezien ik dan binnen mijn budget 'meer' waar voor mijn geld kan krijgen, maar een nieuwe is ook goed.
Ik zoek een versterker met het liefst een goed clean kanaal, maar een mooi overdrive kanaal is ook goed. Ik haal nu mn overdrive/distortion uit 'n pedaaltje, een Visual Sound Jekyll & Hyde. Mijn toekomstige versterker moet daar dus ook goed op reageren.
De muziek die ik speel is vooral (punk)rock. Ik speel in twee bands, de ene in de stijl van Jimmy Eat World tot Rise Against, de andere meer richting Alkaline Trio/Undeclinable Ambuscade. We hebben geregeld optredens, dus dat moet ie wel aankunnen.

Tot nu toe ziet mijn verlanglijstje er zo uit:

Vox AC30 CC2 (http://www.feedback.nl/?b=HVOCBAC30212&a=) (is CC2x de moeite waard?)
30W 2x12 €979 (evt. AC15 €589)
Hughes & Kettner Statesman (http://www.feedback.nl/?b=220265&a=) (heb ik de 20W van geprobeerd, ben ik wel over te spreken)
20W 1x12 €839 / 40W 1x12 €979
Laney Lionheart (http://www.feedback.nl/?b=LAL20T410&a=)
20W 2x12/4x10 €1049
Hiwatt Hi Gain Standard 50 (http://www.feedback.nl/?b=17738&a=)
50W 2x12 €999
Fender
Twin Reverb of Princeton Reverb o.i.d. tweedehands?

Prijzen zijn Feedback nieuwprijzen.

Zijn er nog suggesties van Bogner / Koch / Mesa Boogie / Rivera in deze prijsklasse (nieuw/tweedehands)?

Marshall of Engl worden het zeker niet.

Kortom, spui hier uw suggesties/voorkeuren/do's en dont's/richtingen waarin te zoeken etc. en mijn dank zal groot zijn :satisfie:

Rocketman
22 december 2008, 07:45
Bij de AC30 zullen ze wel weer over de blauwe speakers beginnen (die er bij Feedback niet inzitten). De speakers in de andere modellen die je noemt zullen ongetwijfeld perfect zijn, dus daar hoor je ze niet over. De AC15 kan echt niet hard genoeg voor (punk)rock, dus die valt af (ja ja ja als je een fantastische geluidsman heb + fantastische monitor niet). De Twin kan alleen maar clean dus ik neem aan dat ie uitstekend reageert op pedaaltjes want mensen zijn er meestal lyrisch over. Ik repeteer de laatste tijd op een Twin, zonder pedaal, en dat is echt bijna niet te doen, want op 2 en half ramt ie de rest van de band het kot uit als ik een snaartje aansla. Maar wel clean.

De rest van de versterkers ken ik eigenlijk niet (ja misschien de HenK waar ik niet echt super van onder de indruk ben). Naar mijn mening ben jij het beste af met een 2e hands AC30 met de blauwe speakers. Moet kunnen van jouw budget. En dat kan ik weten want ik hou al een tijdje marktplaats in de gaten want ik wil er binnenkort ook zo een.

iWishmaster
22 december 2008, 09:26
Voor dat geld zou ik (persoonlijk) een amp met 2 kanalen kopen: een clean en overdrive. De Fenders en Vox ac30 vallen dan af (hoewel een ac30 ook wel lekker crunched op standje 10, maar dat gaat ook echt TE hard). HiWatt en Laney ben ik niet zo bekend mee dus kan ik weinig zinnigs over zeggen.

Kijk eens naar de Orange Rocker 30C. Het moet echt je ding zijn (er zijn maar 1 of 2 geluidjes uit die amps te halen), maar als je ervan houdt zijn ze geweldig.

Probeer ook eens de Vox AC50 (combo). Die heeft een stuk meer gain dan de AC30 en ook een best mooie clean. Ik kreeg er wel geen mooie lead-tone uit en hij blijft erg lang fizzie (op lagere volumes dus).

Er staat momenteel een Rivera Suprema op marktplaats voor niet alteveel geld. Ik vind mijn Rivera Rake geweldig, maar ik heb geen idee of deze ook wat is ...

TimmU
22 december 2008, 09:29
Waarom nou weer nog een topic?

Rocketman
22 december 2008, 09:45
Ik begrijp dat constante gezeur over "waarom nog een topic" eigenlijk niet. Ja we spelen op een gitaar die heeft 6 snaren en dat moet op een versterker, anders hoor je niks.

Zie daar; gitaarnet samengevat in 1 zinnetje.

beruk
22 december 2008, 09:46
Ik zou zeker die Hiwatt uitproberen, beul van een ding! Weer eens wat anders dan de usual suspects ook nog es.

j3r03n
22 december 2008, 10:15
Ik had idd al op marktplaats e.d. rondgekeken, maar ik ben niet zo thuis in de buizenwereld. Het viel me dan ook al op dat die ac30's met blue alnico speakers mooi binnen mijn budget (kunnen) passen, ik heb alleen zelf nooit het verschil gehoord met de 'gewone.'

Fender Twin heb ik ook aan gedacht, maar ik lees hier telkens dat je dan op moet letten dat je de goede versie hebt ofzo, en daar heb ik dus totaal geen verstand van :confused:

Die Rivera Suprema had ik ook al zien staan, ik weet niet precies wat het beestje doet, maar dat leek me wel n eventuele kandidaat. Hij is trouwens van een gitaarnetter ;)

De ac50 heb ik nooit zo naar gekeken, maar ik zie nu dat die 2 kanaals is. Dat zou ook n leuke toevoeging zijn. Lijkt die qua klank op de ac30?

Orange ben ik niet zo zeker van. Een hele hoop bands met n vette sound gebruiken die, maar ik ben toch bang dat je meer voor het kleurtje betaald dan voor de sound. Bij Feedback (Eindhoven) hebben ze er wel n aantal staan geloof ik, dus ik kan m wel s proberen/vergelijken.

Die Hiwatt lijkt op papier n hele mooie te zijn. Ik heb geen idee hoe die klinkt, maar ik ga het zeker proberen. Heb jij daar ervaring mee, Beruk?


Waarom nou weer nog een topic?
Ik heb idd al veel topics gelezen van mensen die hulp bij het kiezen nodig hebben, vooral over (buizen)versterkers. Toch helpen die mij niet erg veel verder. Een versterker kiezen die bij je past blijkt toch moeilijker te zijn dan 1x naar de winkel, ff proberen en eentje mee naar huis nemen. Vandaar dat ik tussen het testen door graag advies vraag aan mensen die al een mening gevormd hebben. En daar is een forum vrij handig voor ;) Zo goed?

iWishmaster
22 december 2008, 10:24
De ac50 heb ik nooit zo naar gekeken, maar ik zie nu dat die 2 kanaals is. Dat zou ook n leuke toevoeging zijn. Lijkt die qua klank op de ac30?

Orange ben ik niet zo zeker van. Een hele hoop bands met n vette sound gebruiken die, maar ik ben toch bang dat je meer voor het kleurtje betaald dan voor de sound. Bij Feedback (Eindhoven) hebben ze er wel n aantal staan geloof ik, dus ik kan m wel s proberen/vergelijken.


AC50 heeft wel iets weg van een AC30, maar is toch een compleet andere versterker. Klinkt wat minder vol en vet, maar heeft meer gain en een optie om de 2 kanalen tegelijk te gebruiken om het wat aan te dikken.

Orange is een 'hate it or love it' ding. Ik hoor sommige bands er een vette sound uit halen, maar ik krijg er zelf niks zinnigs uit (de Tiny Terror is een uitzondering). I vind Orange ook erg duur omdat het toch wel een beetje one-trick pony's zijn, maar probeer het gewoon eens inderdaad.

pieter-jan1
22 december 2008, 12:01
Ik begrijp dat constante gezeur over "waarom nog een topic" eigenlijk niet. Ja we spelen op een gitaar die heeft 6 snaren en dat moet op een versterker, anders hoor je niks.

Zie daar; gitaarnet samengevat in 1 zinnetje.


inderdaad ! :hippie:

casper innosence
22 december 2008, 12:03
Hallo allemaal,


De muziek die ik speel is vooral (punk)rock. Ik speel in twee bands, de ene in de stijl van Jimmy Eat World tot Rise Against, de andere meer richting Alkaline Trio/Undeclinable Ambuscade. We hebben geregeld optredens, dus dat moet ie wel aankunnen.

Marshall of Engl worden het zeker niet.

Kortom, spui hier uw suggesties/voorkeuren/do's en dont's/richtingen waarin te zoeken etc. en mijn dank zal groot zijn :satisfie:

Terwijl Rise Against iig voor de laatste platen in de studio veel vuldig gebruik gemaakt heeft van Marshalls JMP en Slash/Silver Jubilee's. Op podium hebben ze iig een tijdje Mesa's Stilleto's gebruikt gehad.

Undeclinable heb ik volgens mij wel es n (oude) londoncity zien gebruiken, welk type weet ik niet.

MarkV
22 december 2008, 12:05
inderdaad ! :hippie:

Zowel jij als Rocketman missen het feit dat de TS hiervoor een ander versterker topic had geopend en dit zeg maar zijn deel II is geworden...

PeteRS
22 december 2008, 12:23
Zowel jij als Rocketman missen het feit dat de TS hiervoor een ander versterker topic had geopend en dit zeg maar zijn deel II is geworden...

inderdaad!

Rocketman
22 december 2008, 12:41
Djiez wat een ramp.

j3r03n
22 december 2008, 12:47
Zowel jij als Rocketman missen het feit dat de TS hiervoor een ander versterker topic had geopend en dit zeg maar zijn deel II is geworden...

Dat topic heeft als naam 'Fender Hot Rod Deluxe 112' en daar gaat dit topic niet over... Dit topic is in zoverre het vervolg dat mijn budget enigszins is opgehoogd en mijn wensen min of meer gelijk zijn gebleven.

Dirk_Hendrik
22 december 2008, 18:54
Djiez wat een ramp.


Inderdaad!:sneaky:

crapton
22 december 2008, 19:09
Mijn budget is ongeveer €1000.
Ik zit voornamelijk naar combo's te kijken
Ik heb totaal geen problemen met een goede tweedehands versterker.
Ik zoek een versterker met het liefst een goed clean kanaal, maar een mooi overdrive kanaal is ook goed. Ik haal nu mn overdrive/distortion uit 'n pedaaltje, een Visual Sound Jekyll & Hyde. Mijn toekomstige versterker moet daar dus ook goed op reageren.
De muziek die ik speel is vooral (punk)rock. Ik speel in twee bands, de ene in de stijl van Jimmy Eat World tot Rise Against, de andere meer richting Alkaline Trio/Undeclinable Ambuscade. We hebben geregeld optredens, dus dat moet ie wel aankunnen.

Tot nu toe ziet mijn verlanglijstje er zo uit:


Hughes & Kettner Statesman (http://www.feedback.nl/?b=220265&a=) (heb ik de 20W van geprobeerd, ben ik wel over te spreken)
20W 1x12 €839 / 40W 1x12 €979



Ik heb een Statesman Quad, voor 720 € gekocht bij Piens (nieuw!!!). Dat is dus de 40 W versie. Let wel dit is een meer vintage georienteerde amp. Ik weet niet zeker of dat bij punk past, met de crunch + boost + pedaal kan je er heel wat bras uithalen natuurlijk. Gaat hard zat voor bandgebruik, maar het is maar 1 speaker dus heel diep als een 4x12 gaat ie niet. Ik vind m wel fijn, zeker omdat ie ook mooi clean is.

Alternatief denk eens over de Bugera 333XL... alles erop en eraan.

Of je kan een Peavey nemen, die hebben veel soorten en maten en iha degelijk en goede kwaliteit. Diverse topgitaristen spelen erop.

Jimwoud
22 december 2008, 19:09
Qua stijl van bands zou ik meer richting Peavey/Mesa/Marshall kijken. Dan naar meer de vintage sound amps.

yhcmarc
22 december 2008, 19:14
Een 1 kanaals JCM800 of JMP/SLP marshall, meer punkrock dan dat wordt het niet. En gezien de bands die je opnoemt is dat ook precies de amp die je zoekt. Enne sowieso, punkrock op een high gayn bak, niet te doen ..

robert-gitarist
22 december 2008, 19:40
Marshall of Engl worden het zeker niet.

Want... :roll:

Met z'n muziekstijl zou ik juist een van deze twee merken nemen.

Farether
22 december 2008, 21:07
Ik zou toch gaan voor iets meer wattage. hierdoor heb je wat meer headroom voor een mooie clean ook op hoge volumes

Realeigo
22 december 2008, 21:37
Ik zou toch gaan voor iets meer wattage. hierdoor heb je wat meer headroom voor een mooie clean ook op hoge volumes
Vermogen..

JohnLord
22 december 2008, 22:03
Marshall of Engl worden het zeker niet.



Heb je daar een motivatie voor? Ik ben het met Robert eens dat je ook bij die merken best eens zou kunnen vinden wat je zoekt.

j3r03n
22 december 2008, 23:05
Bedankt voor de posts, ff proberen of ik overal op kan reageren.

@eerosch: Ik heb de 20W Statesman een keer geprobeerd bij Feedback en zoiets is dus ongeveer wat is zoek. De versterker op zich is natuurlijk geen punk rock, maar ik speel zelf veel meer dan alleen dat. Op dit moment haal ik al mijn overdrive/distortion uit de Jekyll & Hyde op t clean kanaal, dus dat kan altijd nog. Ben eigk op zoek naar meer, een veelzijdige, degelijke amp waar ik n tijd mee vooruit kan. (anti-GAS)

@Jimwoud: Peavey ben ik niet zo bekend mee, dus als er suggesties voor types zijn, hoor ik t graag. Ik repeteer vaak op n Mesa Caliber 50, die zal ik ook nog s binnenstebuiten keren, maar das tot nu toe ook niet echt de overdrive die ik zoek. @yhcmarc: Ik zoek in de richting van deze amps, omdat ik dus meer wil dan 'punk rock' alleen, ik zoek een mooie clean en een organische/natuurlijke overdrive/distortion.

@Farether: Ik denk toch dat een 30W+ buizenversterker genoeg headroom heeft voor optredentjes? Ik hoef geen mensen doof te maken, het geluid is gewoon voor op t podium zelf, en natuurlijk in de repetitieruimte.

@robert-gitarist/JohnLord: Ik wil absoluut geen Engl omdat ik dat geen mooi geluid vind. Zelfs met weinig overdrive-gain hoor ik alleen maar scheur. Ik vind t gewoon niks. Met Marshall heb ik dit niet, maar ik wil gewoon wat anders. (Ik heb nu een Valvestate, heel iets anders dan een JCM ik weet t, maar toch wil ik op dit moment iets heel anders dan een Marshall)

Pin je dus niet vast op die punk rock, want ik zoek juist een goed klinkende degelijke amp in de richting van die vier die ik zelf aangaf. Mooie clean, natuurlijk klinkende od. Ik ben alleen zo'n leek op t gebied van (buizen)versterkers...:(

robert-gitarist
22 december 2008, 23:40
Geloof me, test eens een Marshall JCM800 (met goed scheurpedaal er bij), JCM900 of JCM2000 DSL/TSL, er gaat een wereld voor je open! Deze bakken klinken werkelijk prachtig en uitermate geschikt voor dit soort muziek :) De nieuwe Marshall's zoals de Vintige Modern heb ik geen ervaring mee maar ongetwijfeld zullen dit geen slechte amps zijn.

j3r03n
22 december 2008, 23:58
Geloof me, test eens een Marshall JCM800 (met goed scheurpedaal er bij), JCM900 of JCM2000 DSL/TSL, er gaat een wereld voor je open! Deze bakken klinken werkelijk prachtig en uitermate geschikt voor dit soort muziek :) De nieuwe Marshall's zoals de Vintige Modern heb ik geen ervaring mee maar ongetwijfeld zullen dit geen slechte amps zijn.

Okee, ik zal m proberen, maar wat gaan die JCM's kosten? Op marktplaats variëren de prijzen nogal, dus ik heb geen idee... :dontgeti:

crapton
23 december 2008, 10:38
Bedankt voor de posts, ff proberen of ik overal op kan reageren.

@eerosch: Ik heb de 20W Statesman een keer geprobeerd bij Feedback en zoiets is dus ongeveer wat is zoek. De versterker op zich is natuurlijk geen punk rock, maar ik speel zelf veel meer dan alleen dat. Op dit moment haal ik al mijn overdrive/distortion uit de Jekyll & Hyde op t clean kanaal, dus dat kan altijd nog. Ben eigk op zoek naar meer, een veelzijdige, degelijke amp waar ik n tijd mee vooruit kan. (anti-GAS)


Gisteren nog eens gerepeteerd met die Statesman Quad (40W) en dat gaat uitstekend, zoals te verwachten. Zeker op gematigde volumes kan je heel goed de nuances horen - ik heb een Stratocaster. Als het harder gaat vallen de lagere tonen toch wat weg in het geweld van bas en drums. Nogmaals een 4x12 met 100W amp geeft dan (als verwacht) een voller geluid.

Ik weet niet hoe anderen dit ervaren verschillen tussen een combo 1x12" vs een 4x12" als het echt flink hard gaat?

yhcmarc
23 december 2008, 10:39
@yhcmarc: Ik zoek in de richting van deze amps, omdat ik dus meer wil dan 'punk rock' alleen, ik zoek een mooie clean en een organische/natuurlijke overdrive/distortion.

Ik gebruik zelf ook alleen oude tube amps, een Ampeg V4 en/of een JCM800 1959, beiden een zeer mooie natuurlijke en organische maar zeker ook dynamische overdrive, zeker als je met een cleanbooster het signaal nog een klein beetje boost. Volume op je gitaar een beetje terug draaien en je hebt een supermooie clean. (ik vind dat zelf vervelend tijdens het spelen dus heb ik zelf een volume pedaaltje gemaakt die hetzelfde doet).

sjaak1990
23 december 2008, 17:29
JCM800 of een andere oude marshall, clean is dan wel wat minder maar wel een mooi randje. Of een superbass achtige, dat is toch nog veel mooier vind ik maar ook duurder.

j3r03n
23 december 2008, 19:08
Tja, ik was eigenlijk toch niet van plan om in te leveren op het clean...

j3r03n
24 december 2008, 12:05
Ik ga dadelijk nog ff een last minutebezoekje aan de lokale muziekwinkel brengen, omdat daar een AC30 CC2 staat, kan ik mooi mn eigen gitaar en board meenemen :) Daar staat trouwens ook al lang een Brunetti Maranello (http://www.feedback.nl/?b=BRUMARANELLO&a=47), is dat wat?

TimmU
24 december 2008, 12:38
punkrock met een AC30?:)

habbe
24 december 2008, 12:57
punkrock met een AC30?:)

Idd niet echt ideaal.Als je straks toch heengaat met je spulletjes probeer eens een jcm 800/900 of dsl/tsl of iets anders van meneer marshall,zijn nog steeds de mooiste voor rock,punk,metal :blast:

j3r03n
24 december 2008, 13:25
Pin je dus niet vast op die punk rock, want ik zoek juist een goed klinkende degelijke amp in de richting van die vier die ik zelf aangaf. Mooie clean, natuurlijk klinkende od. Ik ben alleen zo'n leek op t gebied van (buizen)versterkers...:(

Ik kan het ook nog eens anders verwoorden: Ik zoek een buizenamp met een mooie clean, en eventueel een tweede kanaal. Dat ik er momenteel punkrock mee ga spelen, tja, waarom niet? Kijk maar eens naar Disco Ensemble (http://www.fabchannel.com/nl/disco_ensemble_concert/2008-10-12)...

fredv
30 december 2008, 22:32
Voor 1000 euro en punkrock zou ik ook denken aan een Marshall JCM800/JCM900 (de 50W versie!) top+kast, alhoewel combo ook nog kan.

Maarrrrrr: de VOX AC30 is ook echt heel geschikt!!! Ik zie dat er mensen zijn die er vraagtekens bij zetten voor punkrock, maar die zouden nog wel eens verbaasd kunnen staan.

Voor 1000-1200 euro moet je een Made in UK AC30 op de kop kunnen tikken, een echte aanrader als het er een is van eind jaren 90, begin 2000-2002. Ik heb er zo een gehad met blauwe speakers, speelde ook punkrock. Heb destijds een met blauwe en een met groene speakers naast elkaar gehad. De blauwe speakers waren ontzettend veel duurder dan de groene, maar het werden dus de blauwe: die klonke met Fuzz (Fuzz Face, Mongoose Fuzz en Ibanez Tube screamer) veel gaver dan de groene. Maar ik wil je niet teleurstellen: een Made in UK met groene speakers is ook erg gaaf en heel geschikt voor punkrock. 1 pedaaltje (bv tubescreamer) volstaat. Ik had hem in de oefenruimte altijd op 2: vonden mijn bandleden al hard genoeg. Live op 5: kicken.

Succes met zoeken

yhcmarc
30 december 2008, 22:44
Wij hebben voor de laatste Omission opnames ook een Marshall 2203 (JCM800 en JMP versies) en een Vox AC30 gebruikt. Echt heel erg goed te doen hoor die AC30 voor punkrock.

j3r03n
8 januari 2009, 20:03
Okee, de knoop is eindelijk doorgehakt! Er staat hier een mooie Vox AC30 CC2x in de kamer en ik kan er niet meer vanaf blijven ;) Nogmaals bedankt voor de adviezen :satisfie:

Ik heb wel meteen weer een vraagje:
De input van de voedingskabel zit nogal los. (hij is tweedehands) Hoe kan ik dit verhelpen en is dit veel werk? Ik ben bang dat t anders een dezer dagen kapot is. Zie foto.
http://members.home.nl/brielo1/gear/vox1.JPG

En voor de mensen die natuurlijk weer niet weten hoe een ac30 er ook weer uitziet, die van mij ziet er zo uit :dance:
http://members.home.nl/brielo1/gear/vox2.JPG

crapton
8 januari 2009, 21:14
Okee, de knoop is eindelijk doorgehakt! Er staat hier een mooie Vox AC30 CC2x in de kamer en ik kan er niet meer vanaf blijven ;) Nogmaals bedankt voor de adviezen :satisfie:

Ik heb wel meteen weer een vraagje:
De input van de voedingskabel zit nogal los. (hij is tweedehands) Hoe kan ik dit verhelpen en is dit veel werk? Ik ben bang dat t anders een dezer dagen kapot is. Zie foto.
http://members.home.nl/brielo1/gear/vox1.JPG

En voor de mensen die natuurlijk weer niet weten hoe een ac30 er ook weer uitziet, die van mij ziet er zo uit :dance:


Lijkt erop dat je 'behuizingsdeel' van de 220V aansluiting niet goed vastzit. Kan een klikmontage zijn, dus snoer eruit en er eens terugduwen tegen de behuizing. Als ie dan vastklikt is het gemaakt.

Zo niet dan moet ie open... Wel ALTIJD stekker uit het stopcontact en niet doen als je niet technisch bent...

j3r03n
8 januari 2009, 21:27
Hij klikt iig niet, dat had ik al geprobeerd. (en gehoopt dat t dat was)

En eeh, nee ik ben niet technisch, en volgens de verhalen is het achterpaneel geen pretje...

Squier4ever
8 januari 2009, 21:36
Hij klikt iig niet, dat had ik al geprobeerd. (en gehoopt dat t dat was)

En eeh, nee ik ben niet technisch, en volgens de verhalen is het achterpaneel geen pretje...

het kan ook gevaarlijk zijn, de elco's houden lang (veel dodelijke) spanning vast, als je daar met je fikken aan komt doet het flink zeer.

j3r03n
14 januari 2009, 18:20
Er zijn blijkbaar twee plastic clipjes / klikdingetjes afgebroken, waardoor die voedings in/output aan de bovenkant niet meer blijft zitten.

Iemand enig idee wat die nieuw kosten en hoe het te vervangen?


http://members.home.nl/brielo1/gear/vox1.JPG

Dweezman
14 januari 2009, 19:28
punkrock, toch? ducktape...

zjanke
14 januari 2009, 19:58
Paar euro, dat is niet het duurste onderdeel....

Brulmuis
14 januari 2009, 20:18
DSL/TSL, er gaat een wereld voor je open! Deze bakken klinken werkelijk prachtig en uitermate geschikt voor dit soort muziek :)

Mee eens.

@ topicstarter; kijk eens op marktplaats, er staat een DSL(met Mercury Trafo en choke) met cabinet voor 1050.

zjanke
14 januari 2009, 20:37
Pssst, hij heef al een VOX gekocht :sssh:

TMKXL
14 januari 2009, 22:10
De Twin kan alleen maar clean dus ik neem aan dat ie uitstekend reageert op pedaaltjes want mensen zijn er meestal lyrisch over.

Bij ons op school staan een paar Twins, en het scheurkanaal op die dingen is echt goddelijk! Ik vind meestal idd dat Fenders niet echt kunnen scheuren, maar de Twin doet et wel vind ik, echt lekkere smeuige vervorming (geen chugga metal natuurlijk, maar goed).

j3r03n
14 januari 2009, 22:17
punkrock, toch? ducktape...

Probleem: Ducttape 5cm, plastic richeltje 1mm
Vandaar dat ik liever n nieuw ding erin zet.

@Zjanke: Ik weet dat die dingen niet duur zijn, maar ik heb geen flauw idee hoe ze heten. (Penibele situatie @ elektrozaak) Trouwens ook niet hoe de draadjes verbonden zijn aan de binnenkant :???:

zjanke
14 januari 2009, 22:36
Zo'n ding heet "Euro chassisdeel male". Als je je versterker gewoon even openschroeft en de oude er uit haalt kun je toch laten zien wat je moet hebben? Of in een muziekwinkel gewoon even aanwijzen, zeer hoogstwaarschijnlijk hebben ze die dingen gewoon liggen.

j3r03n
14 januari 2009, 23:17
Okee! Bedankt :) Toch wel handig als de Euro chassisdeel male blijft zitten wanneer je de voedingskabel eruit wil trekken, dus voor die paar euro is dat wel de moeite waard.

Hoe zit met de koperdraadjes? Gesoldeerd, geschroefd, geklemd?

j3r03n
23 januari 2009, 11:12
Okee, ik heb het chassisdeel binnen (€2,05). Het spul moet gesoldeerd worden, maar dan rijst mijn volgende vraag:
De elco's in de Vox schijnen lang hun lading te behouden, maar hoe lang is lang?
Kunnen ze ontladen worden of is 10 minuten zonder netspanning ook al genoeg? Ik wil namelijk liever geen brandwonden of hartstilstanden.

olaftheholy
23 januari 2009, 12:17
Okee, ik heb het chassisdeel binnen (€2,05). Het spul moet gesoldeerd worden, maar dan rijst mijn volgende vraag:
De elco's in de Vox schijnen lang hun lading te behouden, maar hoe lang is lang?
Kunnen ze ontladen worden of is 10 minuten zonder netspanning ook al genoeg? Ik wil namelijk liever geen brandwonden of hartstilstanden.

Ik heb géén idee... misschien moet je het metalen chassis/behuizing van je versterker "aarden" met een stuk netsnoer naar b.v. een kaal stuk c.v leiding in je huis zodat hij daar zijn spanning op kwijt kan i.p.v. op jou, maar met zekerheid durf ik het niet te zeggen.
Als je er aan begint zonder het te dubbelchecken laat dan even weten of je een optater hebt gehad,sterker nog laat weten of je nog leeft!
Succes!!!

stikel
23 januari 2009, 13:57
Okee, ik heb het chassisdeel binnen (€2,05). Het spul moet gesoldeerd worden, maar dan rijst mijn volgende vraag:
De elco's in de Vox schijnen lang hun lading te behouden, maar hoe lang is lang?
Kunnen ze ontladen worden of is 10 minuten zonder netspanning ook al genoeg? Ik wil namelijk liever geen brandwonden of hartstilstanden.

Tien minuten is zeker niet genoeg. Je zult ze moeten kortsluiten zodat de restspanning kan wegvloeien. Als je dat niet doet kan je er weken op moeten wachten wil je niet "gebeten" worden.

Succes

j3r03n
23 januari 2009, 14:05
Okee, bedankt!

Ik bedenk me net wel iets: is het spanningsverschil dat in stand wordt gehouden door de elco's wel merkbaar bij de voedingsinput? (dus nog vóór de elco's)

Één ding is duidelijk: ik ga dit niet zelf doen:hippie:

j3r03n
26 januari 2009, 20:56
Woensdagmiddag ff knutselen. Kortsluiten is dus gewoon voldoende? Kan dat verder geen kwaad? (ik ben niet zo (elektro)technisch)

zjanke
27 januari 2009, 23:04
Woensdagmiddag ff knutselen. Kortsluiten is dus gewoon voldoende? Kan dat verder geen kwaad? (ik ben niet zo (elektro)technisch) Ik zou niet zomaar kortsluiten, als je er geen verstand van hebt gewoon afblijven en iemand laten doen. Lees effe het waarschuwingstopic in de werkbank.....

Heynis
27 januari 2009, 23:34
Op de pinnen van dat chassisdeel staat geen spanning meer als de stekker eruit is hoor. Dat ding zit voor de PT, dus de voedingselko's kunnen daar nooit spanning op zetten (tenzij hij van en berg af gestuiterd is of zo). Met een beetje geluk hoeft de hele kast niet eens open, en zijn de draadjes precies lang genoeg om de nieuwe eraan te solderen zonder de kast te demonteren.

j3r03n
28 januari 2009, 09:58
Op de pinnen van dat chassisdeel staat geen spanning meer als de stekker eruit is hoor. Dat ding zit voor de PT, dus de voedingselko's kunnen daar nooit spanning op zetten (tenzij hij van en berg af gestuiterd is of zo). Met een beetje geluk hoeft de hele kast niet eens open, en zijn de draadjes precies lang genoeg om de nieuwe eraan te solderen zonder de kast te demonteren.

Daar hoopte ik ook al op ;) Maar op de draadjes staat dus (als alles goed is) geen spanning, omdat die vóór de elco zit?

guitarnijboer
28 januari 2009, 11:09
Daar hoopte ik ook al op ;) Maar op de draadjes staat dus (als alles goed is) geen spanning, omdat die vóór de elco zit?

Nee daar staat geen spanning op. Ik hoop wel dat je een chassisdeel met zekeringhouder hebt gekocht, gezien in het originele chassisdeel een netzekering zit. Heb je al in de versterker gekeken? 9 van de 10 keer zittten de draden vast met klemmetjes.

j3r03n
28 januari 2009, 13:30
Nee ik heb hem nog niet losgehaald. Ik zal eens kijken, vandaag heb ik helaas geen tijd.

Ik heb idd een chassisdeel met zekeringdingetje, dus ik kan gewoon de zekering uit het oude chassisdeel erin doen.