PDA

View Full Version : Michael's piano topic!



MichaelSS
21 december 2008, 22:49
Het is natuurlijk een gitaar forum maar zo nu en dan speel ik ook Piano, eigenlijk best wel vaak!

Om niet het hele forum te bespammen (ehm, nieuw werkwoord?) ben ik zo brutaal geweest een eigen topic aan te maken.

Ik weet dat er niet zo veel liefhebbers van piano hier zijn. Maar omdat ik het altijd fijn vind om kredietpuntjes te krijgen waar ik aan kan werken, heb ik toch maar een poging gedaan.

Nou hier is dus de nieuwe :D
Link aangepast!!
http://www.youtube.com/watch?v=7HHDXqykJCo


Als ik een nieuwe piano nummer gemaakt hebt drop ik hem dus hierin met de hoop dat ik verbeterpuntjes/reactie's krijg!!

Han S
21 december 2008, 23:18
Michael, men noemt de piano wel de koning der instrumenten en daar is wat voor te zeggen, hoewel ik het er niet mee eens ben. De gitaar is wellicht het veelzijdigste instrument. De piano kan heel veel en het hangt voornamelijk van de pianist af wat er gebeurt en wat je voelt. Op een echte piano klinkt iedereen verschillend, op een digitale piano heeft iedereen ongeveer hetzelfde geluid.

Maar waar het om gaat is de intentie waarmee je speelt. Gisteren had ik daar een discussie over op een ander forum waar het ging over een organisch geluid/opname. Op North Sea Jazz zong een paar jaar geleden een oude negerin a capella een nummer over de ellende die ze meemaakte en dat ging me door merg en been. Geen franje of andere opsmuk, alleen een krakende stem van een oude vrouw met klanken die uit het diepst van haar ziel komen.

Of iemand die op een viool speelt en daarmee de klanken recht uit het hart vandaan trekt, niet van 'kijk eens hoe virtuoos ik ben' maar bloedstollende geluiden van een snaar en een stuk hout die helemaal uit zijn of haar tenen komen. En je zult verbaasd zijn hoe geroerd je kunt worden door een dergelijke eenvoud.

Dat kan op een piano ook, of op een gitaar en daar gaat het om, de essentie. Speel mooi en vanuit het hart, doe je best.

MichaelSS
21 december 2008, 23:55
Ey Han,

Bedankt voor je reactie!

Ik ben het met je eens. Het is onmogelijk om een stuk wat ik zelf speel, thuis, met dezelfde kwaliteit op youtube te krijgen. Daarnaast is het opgenomen met een standaard Canon Powershot camera.

Het stuk, eigenlijk alle stukken op mijn Youtube account, zijn gespeeld met een Roland E-68. De "aanslaggevoeligefunctie", om het zo maar even te noemen, werkt niet meer op het keyboard. Gevolg daarvan is dat emotie erin leggen nogal moeilijk is omdat het steeds één en hetzelfde volume is.

Tijdje terug heb ik gespeeld bij Big-One in Zwolle. Wellicht niet zo bekend bij jou, in het westen, maar hier in het noorden/oosten toch een redelijk bekende gitaar/piano/etc. muziekzaak. Ik speelde daar op een Stage Yamaha piano. Geweldig, echt Geweldig instrument!

Het klonk zo anders toen ik erop speelde. Zo vol met emotie en passie (als ik dat zo mag zeggen). Niet te vergelijken met mijn oude keyboardje en had ook de halve winkel opeens achter me staan te gapen.

Ik ben er wel van overtuigd dat muziek deels uit het instrument komt maar dat de vingers van de muzikant het grootste vlak van een muzieknummer bepalen.

Han S
22 december 2008, 00:38
Je zou eens op een Steinway vleugel moeten spelen, of op een Fazioli van 3.10m, of op mijn Zimmermann vleugeltje van 1.70. Dat is een heel andere beleving en dan kun je ook 100% je gevoel er in kwijt omdat zo'n instrument heel erg op je reageert.

Ik heb eens op deze gespeeld:

http://www.fazioli.com/images/big_02.jpg

Wat een waanzinnige ervaring, ik geloof dat er maar één van is.

Megadeth22
22 december 2008, 01:09
Ey Han,

Bedankt voor je reactie!

Ik ben het met je eens. Het is onmogelijk om een stuk wat ik zelf speel, thuis, met dezelfde kwaliteit op youtube te krijgen. Daarnaast is het opgenomen met een standaard Canon Powershot camera.

Het stuk, eigenlijk alle stukken op mijn Youtube account, zijn gespeeld met een Roland E-68. De "aanslaggevoeligefunctie", om het zo maar even te noemen, werkt niet meer op het keyboard. Gevolg daarvan is dat emotie erin leggen nogal moeilijk is omdat het steeds één en hetzelfde volume is.

Tijdje terug heb ik gespeeld bij Big-One in Zwolle. Wellicht niet zo bekend bij jou, in het westen, maar hier in het noorden/oosten toch een redelijk bekende gitaar/piano/etc. muziekzaak. Ik speelde daar op een Stage Yamaha piano. Geweldig, echt Geweldig instrument!

Het klonk zo anders toen ik erop speelde. Zo vol met emotie en passie (als ik dat zo mag zeggen). Niet te vergelijken met mijn oude keyboardje en had ook de halve winkel opeens achter me staan te gapen.

Ik ben er wel van overtuigd dat muziek deels uit het instrument komt maar dat de vingers van de muzikant het grootste vlak van een muzieknummer bepalen.
Dus je zet zeg maar de audio van je camera op youtube? Je kan als je wilt wel wat kleine dingetjes veranderen aan je sound in een programma als Garageband bijvoorbeeld.

Han S
22 december 2008, 01:23
Je hebt ook 'Your song' van Elton gedaan hé? Heb je 'Song for Guy' wel eens geprobeerd? En ken je het verhaal achter die song?

MichaelSS
22 december 2008, 11:39
Het geluid stond me toch niet aan!
Ik heb het filmpje aangepast. Nu opgenomen met een Sennheiser MD421-4-U.

Beter??

http://www.youtube.com/watch?v=7HHDXqykJCo

Ey Han, nee ik ken het nummer persoonlijk niet. Ik ga hem straks een luisteren!