PDA

View Full Version : frets crownen



Orpheo
21 december 2008, 20:20
Ik heb een goedkope manier gevonden voor een radiusblok (waar ik ook mee ga vlakken). voor de zijkanten gebruik ik een gewone vijl of een dremel met een schuurrolletje, dus dat is het probleem niet. ik zit dan op ongeveer 30 a 40 euro aan spulletjes, inclusief frets. maar wat is een goedkope manier van crownen? ik ga een goedkope gitaar fretten, dus 't is niet erg als het niet 100% perfect en netjes gaat, is geen gibson of warmoth, ghehe. maar hij moet wel bespeeeelbaar zijn! dus, iemand?

Nielsje
21 december 2008, 20:25
Een simpel driehoeksvijltje waarvan je de hoeken afschuurt werkt prima, zelf heb ik een crown-vijl gekocht van 12 euro bij tonefactory. Geen topkwaliteit, maar het werkt prima, en heb er 1 gitaar mee gedaan, en binnenkort de tweede.

Orpheo
21 december 2008, 21:18
Een simpel driehoeksvijltje waarvan je de hoeken afschuurt werkt prima, zelf heb ik een crown-vijl gekocht van 12 euro bij tonefactory. Geen topkwaliteit, maar het werkt prima, en heb er 1 gitaar mee gedaan, en binnenkort de tweede.

kijk, das de tip die ik zocht! mijn dank is groot :) maarrr hoe kan je crownen zonder dat je je vlakwerk verneukt? doe je dat met dat lijntje viltstift, vijlen, checken, en stoppen als het lijntje bijna weg is maar er nog wel staat?

ernieman
21 december 2008, 22:09
bladiblah.... ik ga een goedkope gitaar fretten, dus 't is niet erg als het niet 100% perfect en netjes gaat, is geen gibson of warmoth, ghehe. maar hij moet wel bespeeeelbaar zijn! dus, iemand?

Niet 100% perfect? Wat is dan het nut geweest van het vlakken? Ik bedoel, als je een gitaar opnieuw een fretjob geeft, wil je toch gewoon alleen maar voor 100% gaan, oniedan?

Orpheo
21 december 2008, 23:07
Niet 100% perfect? Wat is dan het nut geweest van het vlakken? Ik bedoel, als je een gitaar opnieuw een fretjob geeft, wil je toch gewoon alleen maar voor 100% gaan, oniedan?

hij heeft helemaal nog geen frets, nooit gehad trouwens. prachtig hout, mooie inleg, gekocht voor belachelijk weinig, maar in anderhalf jaar tijd nog nooit de tijd gehad, noch het geld, voor een (professionele) fretjob. wil het nu eigenlijk zelf proberen. tis geen compound radius, dus kom op, hoe lastig kan het zijn als je wat geduld hebt....

barno
22 december 2008, 10:44
hij heeft helemaal nog geen frets, nooit gehad trouwens. prachtig hout, mooie inleg, gekocht voor belachelijk weinig, maar in anderhalf jaar tijd nog nooit de tijd gehad, noch het geld, voor een (professionele) fretjob. wil het nu eigenlijk zelf proberen. tis geen compound radius, dus kom op, hoe lastig kan het zijn als je wat geduld hebt....

komop man, een beetje respect voor de mensen die het kunnen weten en je aanraden een crownvijltje te kopen.

Orpheo
22 december 2008, 11:25
komop man, een beetje respect voor de mensen die het kunnen weten en je aanraden een crownvijltje te kopen.

kom op man, zie je niet dat ik het enorm gekscherend bedoel?!

Dj_Tuning
22 december 2008, 11:30
kom op man, zie je niet dat ik het enorm gekscherend bedoel?!

Ze moeten jou wel hebben de laatste tijd :seriousf:

Orpheo
22 december 2008, 13:25
ik heb nog een vraag over het crownen. ik ga morgen de frets en de crownvijl halen bij vox (is uiteindelijk goedkoper dan alles halen bij tonefactory...). maar hoe moet je dat crownen nu precies doen? gewoon een lijntje met viltstift op de fret, de vijl heen en weer halen, en constant checken of je nog dat lijntje een beetje ziet?

barno
22 december 2008, 23:29
ik heb nog een vraag over het crownen. ik ga morgen de frets en de crownvijl halen bij vox (is uiteindelijk goedkoper dan alles halen bij tonefactory...). maar hoe moet je dat crownen nu precies doen? gewoon een lijntje met viltstift op de fret, de vijl heen en weer halen, en constant checken of je nog dat lijntje een beetje ziet?

ja, kan zo, maar je kan het ook op het zicht doen. gewoon goed kijken of je een mooi egaal heuveltje krijgt. stift gebruik ik vooral bij het vlakken.

Nielsje
23 december 2008, 12:18
Inderdaad.

De crownvijl is hol. Als je niet te hard vijlt, dan haal je dus alleen wat aan de zijkanten van de fret wat weg, zodat deze mooi rond wordt. Voor de zekerheid kan je d'r wel een streep op zetten, (na het vlakken dus), dan kan je controleren dat je er niet teveel af 'crowned'.

Orpheo
23 december 2008, 18:51
ik heb vandaag de benodigdheden gekocht, en heb alle 22 frets erin liggen. nog niet gelijmd, nog niet vast, alleen om te kijken of de lengte goed is, en waar ik de fretsleuven verder moet uitzagen. dat is gepiept! gelukkig.


Morgen ga ik beginnen met het erin lijmen, en de frets gelijk maken met de zijkant van de toets. En DAN wellicht al vlakken (lijkt me een niet al te complex/inspannend klusje?). crownen is een eenvoudig klusje, dus dat ga ik dan er maar gelijk bij doen. iK wil 'm eigenlijk voor kerst (en anders oudjaar) af hebben...

niekb
23 december 2008, 20:57
Vergis je niet, als je het goed wil doen ben je nog wel ff zoet. Echt moeilijk is het niet maar haastige spoed is zelden goed. Vooral met het crownen als je teveel crowned is de fret al weer lager dan de andere.

Succes ermee!

Orpheo
23 december 2008, 21:38
Vergis je niet, als je het goed wil doen ben je nog wel ff zoet. Echt moeilijk is het niet maar haastige spoed is zelden goed. Vooral met het crownen als je teveel crowned is de fret al weer lager dan de andere.

Succes ermee!

daarom ga ik dus het lijntjesgedoe doen. het vlakken is niet waar ik me 'zorgen' om maak, het frets inmeppen en crownen ook niet. het afslijpen/knippen van de zijkanten van de frets... daar heb ik GEEEN zin in!


trouwens, kan de crownvijl gebruikt worden om een het randje, de zijkanten van de frets, wat te smoothen/

fred dons
24 december 2008, 09:13
Hi Orph
kijk of je zo'n lange waterpas te pakken krijgt voor het vlakken, dan kun je over lengte van de toets checken of alle frets gelijk zijn (kijk dan ook of je zelfklevend schuurpapier,nat vanaf 400 grit kunt krijgen of plak met hobby lijm het schuurpapier aan de waterpas)
hiermee ga je eerst grof vlakken (wel een beetje in een radius schuren anders wordt de radius te plat)en daarna wellicht nog even met een radius blok vlakken
en daarna ga je dan recrownen
sterkte

fred dons
24 december 2008, 09:14
die waterpasschuurdinges kun je overigens met 400 grit ook voor de zijkant gebruiken

Orpheo
24 december 2008, 15:57
zo, het vlakken is gelukt, denk ik. ik zie nergens meer in het midden een zwart streepje (wat volgens mij dus de bedoeling is?!), nu ga ik met een nieuw lijntje viltstift en milder schuurpapier het nog eens doen, om te checken of ze echt overal gelijk zijn.

Jedeel
24 december 2008, 16:21
zo, het vlakken is gelukt, denk ik. ik zie nergens meer in het midden een zwart streepje (wat volgens mij dus de bedoeling is?!), nu ga ik met een nieuw lijntje viltstift en milder schuurpapier het nog eens doen, om te checken of ze echt overal gelijk zijn.
Pas op, het is óók de bedoeling dat je alle frets op dezelfde hoogte houd.
(Als de viltstift weg is geschuurd, kan je ook te véél hebben weggeschuurd.)
Controleer met een waterpas of lineaal op de frets of er nergens te veel weg is gehaald.
Suc6

oknarb180
25 december 2008, 23:14
Hey Orpheo,

Leuk klusje, dat fretten. Het is inderdaad geen hele moeilijke klus, mits je de tijd ervoor neemt en je spulletjes netjes voorbereid voordat je echt aan de slag gaat. Ik heb 3 weken geleden twee 24 frets Ibanezhalzen op 1 avond (we l lange avond hoor!) herfret, gevlakt en gecrowned. Werktijd van ca. 20:30uur tot 0:30uur. en al werkend de koffie naar binnen geslobberd. Maargoed, ik wist waar ik aan begon omdat het de 2e keer was dat ik ze ging herfretten. JAAAA, de eerste keer is gewoon mislukt!!!

Maargoed, ik zie het al, je pakt het goed en zorgvuldig aan, dus dat gaat helemaal goed komen!!!
Neem je wel een fotootje van de refret-job?

Succes en vr.gr.

Branko

Orpheo
28 december 2008, 13:52
ik heb vandaag er voor het eerst 2 snaren op gelegd. actie is acceptabel, maar het grote probleem is dat de snaren belachelijk aanlopen en niet 'smooth' benden. kortom, dit wordt het nieuwe plan van aanpak.

Het zijn toch superjumbofrets, dus:

1: opnieuw vlakken! nu proberen echt constant alleen maar recht te vijlen en niet schuin.

2: dan al kijken met een snaar of het goed zit. zo niet, nog een keer vlakken.

3: als dat goed zit, dan crownen, met de lijntjesmethode (checken of ik er niet teveel vanaf haal enzo).

na de eerste keer vlakken was het wel vlak, maar blijkbaar heb ik heb bij het crownen verneukt. de eerste 2 frets deed ik met de vijl recht op de fret, en de rest met de vijl links en rechts van het midden...tja, das natuurlijk niet slim, maar ey, dit ismijn eerste fretjob. ik dacht dat de eerste methode wel kon, omdat de fretvijl toch halfhol is, en hij alleen de zijkanten wegpakt, maar hij pakt direct de hele fret mee. crap dus.

niekb
28 december 2008, 13:57
Na het crownen moet je je fretjes nog polijsten zodat je weer smooth kan benden. :)

Orpheo
28 december 2008, 14:10
Na het crownen moet je je fretjes nog polijsten zodat je weer smooth kan benden. :)

ja dat weet ik :) ik dacht dat ik 't goed had gepolijst, maar nee dus, ghehe.

Orpheo
28 december 2008, 20:06
ik zit nog wel met een vraag over de methode van vlakken.

als je vijlt, is het dan beter om het in de lengte te doen (dus in de richting van de snaar, van de eerste fret naar de laatste en terug) of dwars op de lengte (dus van de hoge e naar de lage e en terug).

Brent Ray Vaughan
28 december 2008, 20:36
Hey Orpheo,

Ben van plan om het ook eens te proberen, dus volg dit met veel interesse. Heb ook even wat filmpjes op Youtube bekeken. Dan zie je de exacte techniek. Het lijkt me moeilijk om met woorden uit te leggen, dus misschien ben je hier iets mee:http://www.youtube.com/watch?v=IRw2AWvSGLM

MartinL
28 december 2008, 20:57
Hey Orpheo,

antwoord op je vraag: in de lengte !!!

en misschien is het verstandig om het volgende eens zorgvuldig door te lezen
http://www.rinzesgitaarweb.nl/frets.html

veel succes!

robostrat
28 december 2008, 21:02
als je vijlt, is het dan beter om het in de lengte te doen (dus in de richting van de snaar, van de eerste fret naar de laatste en terug) of dwars op de lengte (dus van de hoge e naar de lage e en terug).

vlakken in de lengte vd neck, wel zorgen dat de nek recht staat (mbv de halspen)
en inderdaad met crownen oppassen dat je eigenlijk niets meer van de bovenkant weghaald.

oknarb180
28 december 2008, 23:49
ik zit nog wel met een vraag over de methode van vlakken.

als je vijlt, is het dan beter om het in de lengte te doen (dus in de richting van de snaar, van de eerste fret naar de laatste en terug) of dwars op de lengte (dus van de hoge e naar de lage e en terug).

Hey Orpheo,

Zoals al aangegeven over de lengte van de neck. Let er wel op dat je tijdens het over de lengte schuren niet te veel op 1 plek blijft hangen. Probeer dit zo goed mogelijk verlopend te doen van de enen E naar de andere E. In het ergste geval veranders de radius van je fret in een bijv. een zeskant!

vr.gr.

Branko

Orpheo
29 december 2008, 16:21
net het weer geprobeerd, weer gefaald. ik weet niet waarom. vanaf de 6e fret loopt het goed, daaronder krijg ik rare dingen.als ik de 2e fret indruk klinkt ie als de 3e, als ik de 4e indruk klinkt ie als de 5e. ik heb er eigenlijk flink genoeg van, om eerlijk te zijn. de waterpas geeft aan dat de frets gewoon goed vlak zijn, mar blijkbaar niet. ik weet niet waarom het dus niet zo is. ik denk dat ik deze gitaar weer lekker in zijn stofnesthoekje ga wegplempen. kheb afgelopen week deze gitaar eigenlijk alweer te vaak gezien. Morgen naar the string, kijken of ernog een leuke allparts tele leftover ligt die niet goed is gelukt oid, en die voor cheap op de kop tikken (hopelijk...)

pasqual
29 december 2008, 16:54
is de hals zelf wel goed vlak? ik bedoel zonder snaren erop en dan m.b.v. de halspen de hals helemaal vlak stellen en dan pas de frets vlakken. zogauw je er snaren op legt komt er vanzelf weer een kromming in en dan kan je 'm alsnog verder bijstellen naar wens.

groeten Pasqual.

Orpheo
29 december 2008, 17:12
is de hals zelf wel goed vlak? ik bedoel zonder snaren erop en dan m.b.v. de halspen de hals helemaal vlak stellen en dan pas de frets vlakken. zogauw je er snaren op legt komt er vanzelf weer een kromming in en dan kan je 'm alsnog verder bijstellen naar wens.

groeten Pasqual.

jep, heb ik ook naar gekeken...met halspen los, vast, of medium, heb ik dit probleem. het komt me m'n neus uit. tis maar een tele :s alsof ik daar (veel) op ga spelen. geef mij maar een les paul.

Brent Ray Vaughan
30 december 2008, 18:05
Iemand ervaring met het volgende? Zou dit iets goeds zijn of gewoon niet bestellen?
Ik heb reeds een waterpas van 60cm gekocht voor het levellen. Een goedkoop crown vijltje van Tonefactory of dit had ik in gedachten voor het crownen?

Wat lijkt jullie het beste?

http://cgi.benl.ebay.be/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=120355331874&ssPageName=MERC_VI_RCRX_Pr3_PcY_BIN_IT&refitem=110330828296&itemcount=3&refwidgetloc=active_view_item&usedrule1=CrossSell_LogicX&refwidgettype=cross_promot_widget&_trksid=p284.m184&_trkparms=algo%3DCRX%26its%3DS%252BI%26itu%3DUCI%2 52BSI%26otn%3D3

barno
30 december 2008, 18:52
ben geen expert maar een gizmo waarmee tegelijk kan vlakken en crownen en dat zonder de snaren af te halen ... gepatenteerd uiteraard maar dit lijkt me hoogstens half werk

kzou gewoon een crownvijltje kopen