PDA

View Full Version : Standby werkt niet op engl eindtrap :???:



Chuck_S.
21 december 2008, 18:25
Hallo mensen,

ten eerste: ik weet dat er mensen zijn die vinden dat dit bij reackgear thuis hoort maar ik vind het probleem niet per sé 'rackerig' dus vandaar dat ik em hier post ;)

Goed,
het gaat om een stereo eindtrap (engl 930/60) waarvan de linker stand-by mode niet werkt, ik had em al een keer opengeschroefd om het een en ander door te meten maar heb toen niks gevonden. (de knop zelf lijkt het dus nog gewoon te doen!) Als ik de stand-by aanzet is het zo dat ik er gewoon helemaal niks van merk, terwijl het wel lijkt alsof intern alles gewoon is aangesloten. De rechter standby doet z'n werk wel prima. Ik lig er voor de rest niet wakker van maar jullie begrijpen ook wel dat ik het liever verholpen heb.

Heeft er iemand enig idee waar dit in kan zitten?

Alvast bedankt!

Ik heb het probleem overigens al vanaf het moment dat ik hem tweedehands kocht, dus het is niet zo dat er opeens iets geks aan de hand is.

groeten,

Chuck S.

Nielsje
21 december 2008, 18:46
waarvan de linker stand-by knop niet werkt..........de knop zelf lijkt het dus nog gewoon te doen!

Hè? Doet de stand-by het nou wel of niet?
Of bedoel je het lampje? (Is het een rockerswitch, indien ja: gewoon ff een nieuwe kopen voor 2 euro).

Chuck_S.
21 december 2008, 18:51
Sorry staat er een beetje vaag, ik zal het zo even aanpassen.

maar voor de duidelijkheid:

de standby FUNCTIE werkt niet, de knop zelf lijkt het wel gewoon te doen.

Mitch
21 december 2008, 19:07
De functie is er niet: dus de knop doet het dan niet, toch ;)

Chuck_S.
21 december 2008, 19:10
hahaha stelletje mierenneukers,

je kan een functie wel aan en uitzetten met een knop die het prima doet, maar als die functie het dan vervolgens niet doet, dan zijn de rapen gaar natuurlijk!

cluseau
21 december 2008, 22:53
Schakelaar zal wel uitgefikt zijn en daarna isie waarschijnlijk overbrugd door een of andere partyprutser. Zoek maar eens naar later bijgesoldeerde bedrading. De schakelaar kan natuurlijk mechanisch best werken maar dat wil niet zeggen datie ook werkt.

Chuck_S.
21 december 2008, 23:06
Nou dat is gekke juist, er valt niets vreemds te vinden en ik heb met een multimeter gewoon even die schakelaar gecontroleerd en die doet het helemaal naar behoren. Ik zal morgen toch nog eens gaan zoeken/testen of ik iets vind, in elk geval bedankt voor de reactie

cluseau
22 december 2008, 11:31
Voor zover ik weet wordt bij een "Engl" de kathode gelicht in standby. Als het kathode cirquit ergens sluiting naar massa maakt zal hij dus nooit in standby gaan. Als dat inderdaad zo is klopt je bias instelling mogelijk ook niet en ben je lekker aan het stoken. Is dus wel belangrijk dit probleem op te lossen.

Chuck_S.
22 december 2008, 13:00
Ok, ik heb weer eens gezocht, er was niks aan de hand totdat ik een weerstandje vond die wel verbrand lijkt; zwarte uitslag op de print en de weerstand zelf ziet wat bleekjes om het maar even zo te zeggen.
Ik kan niet kijken of ie nou daadwerkelijk stuk is ivm parallelschakelingen en om hem nou los te solderen is me nu nog wat te overdreven, eerst maar eens kijken of er ergens een schema te vinden is van de 960/30 om uit te zoeken wat die weerstand uit zou kunnen maken en hoe het zou kunnen komen dat ie verbrand is.

Iemand nog tips/opmerkingen? Ik weet niet zo goed wat ik er mee aanmoet en ik heb echt geen zin om de versterker hiervoor weg te moeten brengen (tenzij er nog meer onheil op komst is natuurlijk)

Groeten!

cluseau
22 december 2008, 14:42
hoe het zou kunnen komen dat ie verbrand is.

Misschien omdat -zoals ik al eerder noemde- het zou kunnen dat je eindbuizen op hun tenen moeten lopen door verkeerde instelling.


(tenzij er nog meer onheil op komst is natuurlijk)
Is in dit geval niet uit te sluiten.

Chuck_S.
22 december 2008, 17:01
Ik kan me idd voorstellen dat dit aan een verkeerde bias-instelling kan liggen, misschien moet ik dat binnenkort maar eens laten bijstellen dan. Ik heb ook ENGL nog even gemaild voor onder andere dit probleempje, misschien dat zij nog iets nuttigs kunnen inbrengen.

Maar wat bedoel je trouwens precies het met 'lichten' van de kathode? Toch niet dat de hele kathode-spanning afgekapt wordt want dan zou je em net zo goed uit kunnen zetten toch?

mvg

Resly

nico verduin
22 december 2008, 17:31
Als de kathode lost komt van GND, dan loopt er geen stroom meer door de buis. Alleen de gloeidraden doen het nog.

cluseau
22 december 2008, 17:39
Ik kan me idd voorstellen dat dit aan een verkeerde bias-instelling kan liggen

Nu draai je de zaak een beetje om, namelijk de standby storing zou ook kunnen veroorzaken dat je werkpunt niet goed staat.



Maar wat bedoel je trouwens precies het met 'lichten' van de kathode?


Normaal gesproken wordt bij de eindbuizen de voeding van de Anode en schermroosters afgekoppeld. (dus "+" eraf) Bij Engl versterkers zie je meestal dat het kathode cirquit onderbroken wordt. (dus "-" eraf) In beide gevallen worden de eindbuizen stroomloos in standby, de gloeidraden blijven actief (soms op halve kracht zoals bij wurlitzer amps). Het voordeel van warme gloeidraden is natuurlijk dat ze direct inzetbaar zijn zodra de standby switch omgezet wordt. Als _zoals in jouw geval_ de standby niet werkt wil dat zeggen dat het kathode cirquit niet onderbroken kan worden. Dit betekend dat de kathode's via een andere weg "-" zouden krijgen. Deze ongeoorloofde "-" weg zal ongetwijfeld effect hebben op de instelling van je eindtrap omdat deze "-" route niet is zoals hij hoort te zijn.

Sorry voor het hele verhaal maar ik hoop dat het zo duidelijk is.

mvg
Frans

Chuck_S.
22 december 2008, 17:54
Sorry voor het hele verhaal maar ik hoop dat het zo duidelijk is.


Schaam je er niet voor, ik ben je bijzonder dankbaar.

Wat raden jullie me aan om dit op te gaan lossen? Zoals je merkt is dit de eerste keer dat ik voor een dergelijk probleem sta dus ik ben een beetje geneigd om het volgende te proberen:
Ik kan bijvoorbeeld de weerstand vervangen, daarna de bias zo 'koud' mogelijk instellen, opnieuw biassen en kijken of ie het er mee eens is.

graag jullie (meer ervaren) visie op deze zaak,

mvg

btw: Ik weet dus ook (nog) niet wat er voor kunnen zorgen dat het kathodecirquit gesloten blijft, ik denk daarom ook niet dat de bovengenoemde 'oplossing' veel uitkomst zal bieden..zijn er bepaalde dingen die ik even na zou moeten meten om het probleem misschien sneller te kunnen localiseren?

cluseau
22 december 2008, 19:14
Ik kan bijvoorbeeld de weerstand vervangen, daarna de bias zo 'koud' mogelijk instellen, opnieuw biassen en kijken of ie het er mee eens is.


Denk niet dat het je gaat helpen, Een gefrituurde weerstand is niet vanzelf in die staat gekomen. Daar is een oorzaak voor en daar moet je naar zoeken.



btw: Ik weet dus ook (nog) niet wat er voor kunnen zorgen dat het kathodecirquit gesloten blijft, ik denk daarom ook niet dat de bovengenoemde 'oplossing' veel uitkomst zal bieden.

Je zegt het dus zelf al, zoek eerst waarom je switch niet werkt. Als je dat gevonden hebt vind je misschien ook een relatie met de verkoolde weerstand. Schema doet wonderen hoor!




zijn er bepaalde dingen die ik even na zou moeten meten om het probleem misschien sneller te kunnen localiseren?

Hoeveel contacten heeft de switch?
Meet even de spanning op de contacten van de switch in beide standen met werkende amp. Documenteer voor jezelf wat je doet. Pas wel op dit kan hoge spanning zijn!
Ik verwacht eigenlijk dat er niet veel veranderd.

Chuck_S.
22 december 2008, 21:08
Goed,

ik heb net gedaan wat je zei:
de spanning meten over de contacten van de stand-by schakelaars,
resulaten:

Links:
ON - potentiaalverschil 0V
STAND BY - potentiaalverschil 0,5V

Rechts:
ON - potentiaalverschil 0V
STAND BY - potentiaalverschil +-34V

Hieruit kunnen we wel concluderen dat de linkerkant in standby mode idd nog z'n spanning kwijt kan via een verborgen route, overmorgen ga ik weer zoeken/meten!

Ondertussen zijn tips en ideen van elk soort meer dan welkom!

Wat betreft het schakelschema van de poweramp:
ik had dus engl al gemaild of ze hem misschien konden geven maar ik ga er van uit dat ze of niet antwoorden of het schema gewoon niet willen geven (of hun mailsysteem op hun site werkt niet, zoals wel meer dingen op engl-amps.com haha) Op de rest van het internetwerk ben ik jammer genoeg nog helemaal niets nuttigs tegengekomen wat betreft het schema :( dus als iemand daar nog wat aan kan doen: Graag!

Mvg

Resly

cluseau
22 december 2008, 22:08
Tja, nu gaan we toch een beetje lopen gissen he? Is niet de goeie manier. Eerst maar een servicedoc scoren

Ondertussen zou je de draadjes van de schakelaar kunnen volgen. Simpel gezegd gaat een kant van de switch naar massa en de andere kant naar de kathode van je eindbuizen. Zou niet zo moelijk hoeven zijn maar kan dat zo niet beoordelen.


Zou je een scherpe foto kunnen maken waar de onderzijde van de eindbuizen en de switch op staat. Misschien kan ik je dan verder "sturen" naar de oplossing. Als je de foto nergens kan plaatsen kun je hem ook direct PMen of via skype versturen (adres in profiel).

Ondertussen denk ik dat dit meer thuis hoort in "de werkbank". :seriousf:


mvg
Frans

<edit>
Eigenlijk is het wel duidelijk en moet je het ook zonder service doc kunnen oplossen, die 0,5v is namelijk geen goed teken. Volg dit draadje even richting eindbuizen en check alles wat daaraan zit. Kijk ook even naar de aansluitingen op het relais voor de klasse omschakeling, die contacten zitten vaak dicht bij elkaar. Als er (i.v.t.) een ontkoppel condensator aan de kathode zit zou die sluiting kunnen hebben, of er is een zekering "sence" cirquit toegepast, ook dat zou kortgesloten kunnen zijn. Klodder soldeer, afgeknelde draad, doorgesneden isolatie etc. etc.
</edit>

Chuck_S.
23 december 2008, 12:46
Je hebt mail!