PDA

View Full Version : verf vraagje.



Madcow
21 december 2008, 16:50
Goeiemiddag,

Ik had even een vraagje over versiering op de gitaar. Kan ik de modelbouwverf (ravell) gewoon gebruiken op de gitaar? moet ik de ondergrond eerst opruwen en ontvetten(aangezien zweet nietecht super is voor hechting.)

ChrisPint
21 december 2008, 18:29
Zowieso ontvetten, anders heb je kans dat de verf niet hecht.

De verf dat weet ik niet zeker, revell is op terpentine basis

een ding is zeker dat je geen waterbasis over terpentine basis kunt doen, dan krijg je overal scheurtjes in de lak.

Yoshida
21 december 2008, 19:00
Ik heb de gitaarbody eerst ontvet met sterk verdunde ammoniak, dat was op poreus Essen. Dat was op kaal hout. Ik kan me herinneren dat ik dit bij kozijnen ook deed om eerst de laklaag te ontvetten voor ik ging schuren. Dit voorkomt dat je eventueel vuil het hout in schuurt inplaats van eraf.

Mijn tip: eerst ontvetten, dan licht opschuren met grain 300 of fijner. Daarna blank aflakken om overal de glans weer te krijgen. Wat je te wachten staat als je het naar mijn idee goed wil doen is de gitaar demonteren, de hele body ontvetten, licht schuren tot het dof begint te worden, versiering erop, nog een keer ontvetten met terpentine en dan blank aflakken en een paar dagen uit laten harden. Het lijkt veel werk (is het ook) maar als je het goed doet dan oogt ie niet alleen als nieuw, de versiering blijft de rest van je leven eruitzien alsof het bij de gitaar hoort.

Bij het modden van een gitaar moet je met meer toewijding en concentratie werken dan wanneer je speelt, een foutje in de muziek is zo vergeten. Een fout in de laklaag is eeuwig.