PDA

View Full Version : Ervaringen met Marshall JTM45 reissue?



E-J
21 december 2008, 15:38
Sinds een maandje of twee speel ik in een bluesband, waar we vooral jaren '60 en begin jaren '70 muziek spelen. Het is nog steeds nieuw voor mij. Lekker relaxed, beetje oversturing en hier en daar wat uptempo muziek. We hebben lange optredens van dik drie uur. Ik gebruik een Marshall JMP 2203 halfstack uit 1976 samen met een Gibson Les Paul Standard.. Klinkt zeer goed, maar de JMP is me toch net wat te agressief voor dit soort muziek. Ik zoek een iets smoothere en warmere klank. Ik kwam erachter dat mijn 'blueshelden' Peter Green en Eric Clapton allebei op deze versterker speelden. De Reissues kosten nagenoeg niets in de UK, om eerlijk te zijn nieuw met verzending nog onder de 700 euro! Daarvoor moet wel helaas mijn Gibson SG Classic voor weg, ik gebruik hem te weinig en ik ben toch meer van de Les Pauls.

Ik heb veel reviews gelezen en ga dinsdag de comboversie testen, de 1962 Bluesbreaker al ga ik voor de top. Ik zou eerst nog wel graag wat ervaringen willen horen van mensen met de Reissues van de JTM45, de 1962 Bluesbreaker combo en de JTM45 top. Dus... wie zou zijn ervaringen graag met mij willen delen! We spelen vrij luid met de bluesband...krijg ik dan er een lekker randje uit of moet je hem echt flink opentrekken?

groetjes,
Emiel

Lexvandoef
21 december 2008, 15:42
geen advies over die bluesbreakers, maar heb je de low-input van je marshall weleens geprobeerd? Die klinkt smoother en cleaner en niet agressief itt de hi-input, ik vind hem zelf heel erg geschikt voor blues ed.

E-J
21 december 2008, 16:11
geen advies over die bluesbreakers, maar heb je de low-input van je marshall weleens geprobeerd? Die klinkt smoother en cleaner en niet agressief itt de hi-input, ik vind hem zelf heel erg geschikt voor blues ed.

De low-input is wel veel minder luid en clean vergeleken met de hi-input... ik heb hem nog nooit hard gezet op de low-input moet ik zeggen. Krijg je daar ook een redelijke oversturing uit dan? Volgens mij blijft 'ie vrijwel clean...

Lexvandoef
21 december 2008, 16:18
Ik krijg er heel erg goed een randje tot bluesy overdrive uit, gewoon in de lo-input inprikken dan alles op 10 ;) Dan gaatie wel enorm hard trouwens.

Ik weet niet hoe hard jullie repeteren, maar misschien loont het ook wel de moeite om er een extra post phase inverter master volume in te zetten. Dat heb ik ook laten doen (samen met de jcm888 mod) en dat helpt echt enorm om a) het volume te temperen, b) de versterker een stuk lekkerder te laten klinken en c) de amp veel veelzijdiger te maken.

Mitch
21 december 2008, 17:14
Ghehe, toevallig he ik me daar dit weekend ook het hoofd over zitten breken. En inderdaad, voor onder de 700E de top thuisbezorgd, maar dat kan dus nog maar tot 010109.
Anyway, de adviezen die ik uit betrouwbare hoek kreeg: ze zijn te stijf en oversturen slecht. Goeie klonen als die van Ceriatone of Vernet schijnen beduidend soepeler te zijn. Er staat er trouwens één op Gitaarmarkt, die heb ik al gemaild maar die heeft, heel vintage correct, uitsluitend een 16ohms uitgang. Mijn main cab heeft 8 ohm anders had -ie al hier gestaan ;)

E-J
21 december 2008, 17:32
@ Alex, ik kan het wel eens proberen! Hoef ik die SG ook niet weg te doen... ;) Ik hou de versterker liever origineel, ik vind hem al super klinken voor Thin Lizzy e.d.!

@ Mitch, ik heb gelezen (ja...) dat het goed op te lossen valt door er (goede) KT66 buizen in te zetten en de boel te biassen... of dat waar is weet ik niet. Ik ga dinsdag wel de combo versie bekijken. Ik ben gek op het JTM45 geluid en als de top er voor 700 euro voor in de buurt komt zal het al goed zijn, en mocht 'ie niet bevallen kun je hem nog met winst verkopen :seriousf:

Mitch
21 december 2008, 17:39
Winst maak je alleen als je 'm ook weer verkocht krijgt natuurlijk... zijn toch niet zulke verkoopsuccessen hier. Maar goed, ik vind het gewoon een beetje teveel van het goede als je een nieuwe amp koopt en je moet meteen de boel gaan aanpassen. Met alleen andere eindbuizen en een andere bias krijg je echt niet ineens een soepel opbrekende amp hoor, dat moet toch uit aanpassingen binnen het (pre amp)circuit komen.

gerwin
21 december 2008, 20:32
Heb sinds vrijdag de JTM45 reissue en afgelopen zaterdag mee opgetreden met de 1960TV kast, echt een geweldige versterker. Speel normaal op een 6100LM of een JCM800(4210), maar deze 30 watter krijgt toch wat eerder een randje zeker in combinatie met mijn Dijkman tele een super combi

E-J
21 december 2008, 20:42
Gerwin,

Wat voor soort muziek speel je? Hoe ver staat de volumeknop van de JTM ongeveer wanneer je een randje staat?

Thanks!
Emiel

Tristan
21 december 2008, 21:16
Ergens lijkt het een beetje alsof je de keuze al gemaakt hebt, dus tsja, ik weet niet of onze antwoorden zoveel uit zullen maken...
Wat ik me wel afvraag, waarom niet de 2061x of 1974x, qua prijs helemaal niet zoveel duurder dan de JTM45 Reissue en mijns inziens veel geschikter voor een lekkere Bluesy crunch op stevige volumes...
Het enige grote nadeel van deze amps is dat de trafo's niet betrouwbaar zijn, maar dat schijnt met de nieuwe modellen opgelost te zijn, ik weet echter niet of ze net zo goed klinken, Mercury Magnetics doen het in ieder geval erg goed in deze amps...

E-J
21 december 2008, 21:26
Ergens lijkt het een beetje alsof je de keuze al gemaakt hebt, dus tsja, ik weet niet of onze antwoorden zoveel uit zullen maken...
Wat ik me wel afvraag, waarom niet de 2061x of 1974x, qua prijs helemaal niet zoveel duurder dan de JTM45 Reissue en mijns inziens veel geschikter voor een lekkere Bluesy crunch op stevige volumes...
Het enige grote nadeel van deze amps is dat de trafo's niet betrouwbaar zijn, maar dat schijnt met de nieuwe modellen opgelost te zijn, ik weet echter niet hoe ze klinken...

Hoi,

Ik heb zeker nog niet de knoop doorgehakt, was ook niet mijn bedoeling! Lex kwam met een heel goed idee, dit ga ik dan ook uitproberen.

Waarom niet de 2061x of 1974x? Als ik een nieuwe Marshall zou kopen, wil ik dit in Engeland doen vanwege de prijs. De JTM45 kost daar 660 euro, de 2061x al 850 euro en de 1974x 1040 euro. Dat toch een aardig verschil :), al zijn ze dan ook 'handwired'...

Ik zoek echt die warme dikke en smoothe oversturing, en ik hoor toch van veel mensen dat je daar die KT66 buizen voor nodig hebt...? Ach, ik heb het ook maar gehoord.

shredneck
21 december 2008, 21:28
Erik van de Haar heeft Mojokits staan, daar geassembleerd door zeer bekwame technici. In die kits heeft hij Mercury magnetic trafo's, KT66's en Mustard Caps gebruikt. Die zijn dus handwired en niet stijf. De prijs zit ver onder de reissue prijs.

Zomaar ff een tip.

shredneck
21 december 2008, 21:30
Ah, ik lees dat de reissues 660 euro kosten? Geen geld, maar zeklinken zeker niet als die amps bij Erik. Die kosten circa 1250,-
Niet echt onder de prijs uit engeland dus helaas...

gerwin
21 december 2008, 21:34
EJ Nl

Ik speel in een Rock 'N Lol band en dat gaat dan van oude rock 'n roll, states quo, beatles dingetjes tot aan feest enzo. Gisteren dus gespeelt in een middel grote kroeg met een zang setje, dus geen p.a en daarbij had ik mijn high treble kanaal op 2 en mijn normal kanaal op 5. Verder heb ik een Marshall bleusbreaker en een Ts9. De JTM heeft volume genoeg maar is toch goed te beheersen. Met bijde volume knoppen op 5 heb je al een lekkere drive, maar dan heb ook al een behoorlijk volume. Wel lus ik de kanalen iets anders door, ik ga vanuit het pedalboard naar de low input van kanaal 1 en uit kanaal 1 naar de high input van kanaal 2. Ik krijg als ik de high input van kanaal 1 gebruik iets te snel een randje, maar dat is misschien wel wat jij zoekt.

tillens
21 december 2008, 21:46
Hoi,

Ik heb zeker nog niet de knoop doorgehakt, was ook niet mijn bedoeling! Lex kwam met een heel goed idee, dit ga ik dan ook uitproberen.

Waarom niet de 2061x of 1974x? Als ik een nieuwe Marshall zou kopen, wil ik dit in Engeland doen vanwege de prijs. De JTM45 kost daar 660 euro, de 2061x al 850 euro en de 1974x 1040 euro. Dat toch een aardig verschil :), al zijn ze dan ook 'handwired'...

Ik zoek echt die warme dikke en smoothe oversturing, en ik hoor toch van veel mensen dat je daar die KT66 buizen voor nodig hebt...? Ach, ik heb het ook maar gehoord.

Is het niet zo dat er in engeland ander voltage geldt, en dus ook een andere trafo erin moet waardoor je je voordeel kwijt bent?

E-J
21 december 2008, 21:49
Is het niet zo dat er in engeland ander voltage geldt, en dus ook een andere trafo erin moet waardoor je je voordeel kwijt bent?

Nope, zelfde voltage als hier!

Mitch
21 december 2008, 21:49
Nee, da's de US of A.

bluesbrother
21 december 2008, 21:52
Hallo,

Ik heb precies voor hetzelfde dilemma gestaan.Ik was ook op de hoogte
van de lage prijzen in engeland.Ik wilde perse KT66 buizen omdat ik die
ook al in mijn marshall vintage modern had en goed bevallen,
1974X heb ik gehad maar vond de clean headroom te klein.
Voxac30 heb ik gehad maar die moest veels te hard.

Vandaag heb ik mijn vernet FLV45 (handwired jtm45 clone) opgehaald.>>
een paar topics naar beneden kun je die lezen wellicht dat je er wat aan
hebt.

tillens
21 december 2008, 21:59
Fock me... meteen dus gas voor zoon 20 watt topje... maar 800 eetjes en thuisbezorgd.... FOCK ME!

Mitch
21 december 2008, 22:04
Hallo,

Ik heb precies voor hetzelfde dilemma gestaan.Ik was ook op de hoogte
van de lage prijzen in engeland.Ik wilde perse KT66 buizen omdat ik die
ook al in mijn marshall vintage modern had en goed bevallen,
1974X heb ik gehad maar vond de clean headroom te klein.
Voxac30 heb ik gehad maar die moest veels te hard.

Vandaag heb ik mijn vernet FLV45 (handwired jtm45 clone) opgehaald.>>
een paar topics naar beneden kun je die lezen wellicht dat je er wat aan
hebt.
Die van Franc zitten nu rond de 1000E toch? Nette prijs hoor, heb je 'm wel van iemand van vlees en bloed die achter zijn product staat...


Fock me... meteen dus gas voor zoon 20 watt topje... maar 800 eetjes en thuisbezorgd.... FOCK ME!
Tja, als je weet hoe goed die dingen klinken is het echt helemaal voor niks. Wát een bak herrie joh! En voor die prijs kun je er ook nog makkelijk een PPIMV in laten zetten.

tillens
22 december 2008, 00:44
Die van Franc zitten nu rond de 1000E toch? Nette prijs hoor, heb je 'm wel van iemand van vlees en bloed die achter zijn product staat...


Tja, als je weet hoe goed die dingen klinken is het echt helemaal voor niks. Wát een bak herrie joh! En voor die prijs kun je er ook nog makkelijk een PPIMV in laten zetten.
tja das dus mooi %^&$#&$#%&$... i want it... i need it.... i have to... i want to....

Lexvandoef
22 december 2008, 01:16
tja das dus mooi %^&$#&$#%&$... i want it... i need it.... i have to... i want to....

Je bent ook wispelturig ;) Waar blijft die RR dan? :seriousf:

Nielsje
22 december 2008, 01:23
tja das dus mooi %^&$#&$#%&$... i want it... i need it.... i have to... i want to....

Koop dan! Bluf!

tillens
22 december 2008, 23:00
Sja, die 2061 is 850... een rr setje is 3500 euro.. heb net een huis gekocht... prio's stellen... die 2061 lijkt me tof, maar goed er zijn meer zaken die shippen en dat die zaak het niet doet moeten ze het maar zelf weten.... wellicht leuke gitaarnetactie, stuk of wat bestellen en korting vragen???

Mitch
23 december 2008, 00:26
Gezamenlijke inkoopacties buiten Gitaarnetforum om graag...

E-J
23 december 2008, 13:01
Ik zal vanavond de low-input input van de JMP eens flink aan de tand voelen. Naar mijn mening kreeg ik daar (weliswaar op laag volume) geen oversturing uit... en zo hard als de high-input ging 'ie ook niet. Maar wie weet... de low klinkt in ieder geval dikker en niet zo agressief als de high.

fredv
30 december 2008, 22:45
Moet het per se een Marshall zijn?

Wat dacht je van een Fender Bassman (daar is de JTM45 tenslotte op gebaseerd). Als je een silverface koopt voor 400 euro en die door een amptech laat modden naar 6G6 of 5F6 krijg je een sound die volgens mij aardig in de richting gaat waar jij naar zoekt, binnen jouw prijscategorie. En dan is ie compleet handwired met goede parts, en niet op printplaat met cheapo (?) parts zoals de JTM45 reissue.

Chris Winsemius
30 december 2008, 23:55
Moet het per se een Marshall zijn?

Wat dacht je van een Fender Bassman (daar is de JTM45 tenslotte op gebaseerd). Als je een silverface koopt voor 400 euro en die door een amptech laat modden naar 6G6 of 5F6 krijg je een sound die volgens mij aardig in de richting gaat waar jij naar zoekt, binnen jouw prijscategorie. En dan is ie compleet handwired met goede parts, en niet op printplaat met cheapo (?) parts zoals de JTM45 reissue.

Is ook 'n optie maar verwacht niet dat je zonder bepaalde extra onderdelen (dus kosten) 'n tweed Bassman sound uit 'n silverface topje haalt. 6G6B (blonde, Brian Setzer Bassman) is NET mogelijk...

E-J
31 december 2008, 10:54
Inmiddels heb ik de low input uitvoerig gebruikt tijdens de laatste bandrepetitie. Pre amp op 10, master zo hoog mogelijk (6-7) en dan krijg ik wel een randje eruit. Net te weinig oversturing voor leads maar daar heb ik dan weer een booster voor. Een leuk Fender combotje (Tweed Twin achtig) is ook een optie maar het is toch iets voor later.

Lex, bedankt voor de bruikbare tip en jongens, alvast een gelukkig nieuwjaar.

Emiel

Lexvandoef
1 januari 2009, 21:35
Hehe cool! Geen dank Emiel!

Ik vind het trouwens zelf lekkerder om met de lo-input de master op 10 te zetten en dan de preamp zo hoog mogelijk, dan wordt dat randje wat dikker en sponziger in feel, minder stug. Errug lekker als je op hoog volume kan spelen!

Succes!

E-J
1 januari 2009, 22:31
Hehe cool! Geen dank Emiel!

Ik vind het trouwens zelf lekkerder om met de lo-input de master op 10 te zetten en dan de preamp zo hoog mogelijk, dan wordt dat randje wat dikker en sponziger in feel, minder stug. Errug lekker als je op hoog volume kan spelen!

Succes!

Weer iets om komende repetitie te proberen!

Groetjes,
Emiel

Lexvandoef
1 januari 2009, 22:33
Weer iets om komende repetitie te proberen!

Groetjes,
Emiel

Haha, succes! (Het gaat wel luid dan hoor ;))

E-J
1 januari 2009, 22:35
Haha, succes! (Het gaat wel luid dan hoor ;))

Waarom heb je anders zo'n 100 watter he :seriousf: Als je een solo moet spelen met een randje moet de versterker toch lekker hard... we zijn van plan binnenkort wat oldschool Peter Green's Fleetwood Mac te spelen en dan mag de gitaar wel iets harder dan "normaal"... :)

Weet je meteen de reden waarom ik een dik smooth geluid met een randje zoek!

Jimi75
13 januari 2009, 10:24
Ik heb vier week geleden een originele JTM45 Reissue gekocht. Ik speel ook in een bluesband, geen luide band zo was ik in het begin een beetje vreselijk dat de amp zal te loud zijn, maar ik zeg je het is de beste amp die ik ooit heb gespeeld. Perfekt voor blues, dream geluid met de standard buizen. 30W geven je een lekkere break up. De amp klinkt erg natuurlijk en veel smoother dan bij voorbeeld en Bassman 59. Sorry, maar deze sound kan je niet bekomen met een moderne amp. Voor mij wordt mijm alltime dream blues sound met de JTM45 + Fulltone OCD heel makkelijk berijkbaar. Probeer het een keer en je wilt niet meer ophouden.

gerwin
13 januari 2009, 21:20
Ik speel nu een maand op de JTM45 Reissue, heb wel de buizen vervangen de eindpitten zijn nu van Groove tube en de ecc83's nu van TAD echt een waanzinnige verbetering, ik was al super tevreden maar nu nog meer. Ik heb even wat vergelijkingen gedaan,ik heb een 6100LM en een JCM800 (4210) maar het is net of die JTM meer sustain heeft, 't is natuurlijk een heel andere versterker maar moet toch zeggen dat ie met zijn 30watt echt meer ballen heeft dan de 6100. ook heb ik hem vergeleken met de JVM410H (die staat bij ons in de winkel) en ook daar moet ik het zelfde concluderen meer ballen met de JTM. Ik heb er trouwens wel de 1960TV kast bij. weet iemand of die GZ34 gelijkrichter ook je sound beinvloed? Ik bedoel ik heb nu zo'n beetje alle buizen vervangen behalve de gelijkrichter (die is nog van sovtek), zou dat veel verschil maken met een ander type? en zo ja welke dan?

Chris Winsemius
13 januari 2009, 22:37
Die GZ34 be-invloed de sound ook.

Bij 'n vergelijking tussen 'n JJ en 'n Siemens (NOS) GZ34 in 'n "upgraded" (oa. alle trafo's en spoel vervangen) Bluesbreaker bleek die oude buis toch te zorgen voor 'n "lekkerder geluid" en "een prettigere feel", maar die amp was ook "spannings-correct". Ivm. oude/echte JTM45s hebben de re-issues en ook de Ceriatones 'n beduidend lagere voedingsspanning.

gerwin
13 januari 2009, 23:20
Nou met het biassen van de Groove tubes viel me al op dat het allemaal maar wat aan de koude kant staat. Wel vraag ik me af of dat erg is want de sound van het ding is goed, zeker niet dun of iel ofzo.

diengeman
23 januari 2009, 10:05
Waar in Engeland kan je die versterkers dan zo goedkoop laten versturen inclusief verzendkosten, belastingen, e.d.?

Kunnen jullie websites geven?

the sure thing
23 januari 2009, 12:50
http://www.soundslive.co.uk/product~name~Marshall-JTM45---Vintage-Series-2245~ID~1700.asp

Belasting hoef je niet te betalen, shipping zal ongeveer EUR 30 kosten? Er gaat overigens een GERUCHT dat Marshall amps niet "zomaar" meer naar NL worden verscheept, maar volgens mij is dat niet zo.

the sure thing
23 januari 2009, 12:56
OEPS!

Er staat zelfs bovenaan de site dat ze Marshall amps niet meer shippen buiten de UK vanaf 1.1.2009.... VOlgens mij als je ze belt maken ze wel een uitzondering :)

the sure thing
23 januari 2009, 13:04
Nog ff gegoogled, maar het prijsverschil met NL en DUI is zo groot.... ongeveer EUR 500,-... voor die prijs kan je wel ff naar Engeland gaan :)

diengeman
24 januari 2009, 17:17
Oke,

Maar dan zijn de prijzen dus al heel wat gestegen.
Dan kost de JTM45 nu dus zo'n 830 euro inclusief verzenden, wat eerst 660 euro was.

Ik was al van plan om bij Chris een mastervolume in m'n '74 Superlead te laten bouwen en dan zal ik misschien ook wel een lekkere oversturing op normaal bandvolume kunnen kijgen met heel veel ballen. Dan is op deze manier de sound van m'n superlead misschien wel mooier dan dat ik een over een eventueel te bestellen JTM45 speel voor een overstuurde (hard)rocksound ala ACDC en Led Zeppelin, of The Doors, Dire Straits achtige muziek e.d.

diengeman
24 januari 2009, 17:18
Ach ik ga toch niets meer kopen ook. Ik was juist aan het opruimen. Dus dan zal het gewoon de mastervolume worden in m'n '74 superlead. Volgens mij gaat dat niet slechter klinken dan een JTM45 reissue op stevig bandvolume voor heel directe, strakke classic rock. Toch?

E-J
31 maart 2009, 10:28
Nou... de tijd is gekomen. Ik heb de laatste tijd veel geprobeerd en ik ben tot de conclusie gekomen dat mijn Marshall JMP 2203+1960B cabinet met Celestions G12-65's gewoon te veel 'hardrock' is en te weinig 'bluesrock'. Het klinkt te gek, maar het is niet zo smooth en donker als ik zou willen. Dus... die gaat gaat weg!

De speakerkast wordt hoogstwaarschijnlijk een Vernet 2x12 MK met Celestion Heritage M20's, aangezien die speakers lekker smooth en rond schijnen te klinken.

Een vraagje aan alle mensen die een JTM45 hebben of over hebben gespeeld: hoe luid moet een JTM45 gaan als je ongeveer evenveel oversturing wil voor John Mayall's Bluesbreakers (Clapton en Green), Mark Knopfler en Gary Moore (met Tubescreamer)?

Ongeveer zoiets, een originele JTM45 door M20 speakers.
http://www.youtube.com/watch?v=gfCLYlzYO68&feature=related

Hier nog een filmpje.
http://www.youtube.com/watch?v=EA0LtElaUIo&
feature=related (http://www.youtube.com/watch?v=EA0LtElaUIo&feature=related)

Is de oversturing aan het eind van het filmpje makkelijk te krijgen of moet hij dan echt luid?

Nou moet ik zeggen dat ik over het algemeen altijd een booster gebruik bij solo's maar ik zou toch wel een stevig randje bij het ritmegeluid willen hebben. Ik speel bij een bluesband als enige gitarist en we spelen luid, maar niet overdreven luid. Mijn beide gitaren (Les Paul en Telecaster) hebben low output pickups, 7.5 tot 8.1k ongeveer, tamelijk gelijk aan die Les Paul in het filmpje lijkt me zo.

Bernd Veenema
31 maart 2009, 11:32
Probeer naast de JTM in ieder geval ook de 2061x even uit. Dit is echt een superversterker en met zijn 20 wattjes luid genoeg voor een band (ook clean). Verder reageert hij fantastisch op pedalen. Een OCD ervoor en je bent klaar.

Puerco
31 maart 2009, 12:45
Die JTM45 van die clipjes met Udo Pipper is een 1965 JTM45 PA model met Radiospares trafo's.
In de clipjes is het volume flink hoog op de amp (rond de 8 ofzo) en het volume van de gitaar laag (rond de 3) om het geluid wat op te schonen maar toch die heerlijke compressie te krijgen. Met het gitaarvolume omhoog word de sound een stukje rauwer (ongeveer maximaal tot AC/DC nivo).
Er zijn wat nieuwe clipjes met een andere JTM45 van hem en op youtube vind je er ook nog een aantal. Nieuwe clipjes van die andere JTM45 met een latere output trafo staan hier: http://www1.gitarrebass.de/magazine/index.php?ID=200904278 en http://www1.gitarrebass.de/magazine/index.php?ID=200904280.
Fototje van de binnenkant van de amp (van die clipjes die jij poste met de radiospares trafo's):
http://i6.photobucket.com/albums/y244/Puerco/65JTM45-PA2.jpg

Puerco
31 maart 2009, 12:56
Hier nog 2 clipjes van Udo met een Union Jack blues pedal (http://www.youtube.com/watch?v=yvr6pZQiaSc) en een Bonnie Blue overdrive (http://www.youtube.com/watch?v=3zm66P-P88w)

E-J
31 maart 2009, 13:27
Ja, dat is precies het geluid wat ik zoek! Als ik aardig in de buurt kan komen is het al goed.

Hoe rap overstuurt nou een JTM45? Ik heb ook wat gezocht naar meningen over de 2061x en die lijkt pas op hoge volumes te gaan oversturen, wanneer je de drums al ruimschoots voorbij bent. Is het bij de JTM45 ook zo, of overstuurt die sneller?

Chris Winsemius
31 maart 2009, 13:30
Ja, dat is precies het geluid wat ik zoek! Als ik aardig in de buurt kan komen is het al goed.

Hoe rap overstuurt nou een JTM45? Ik heb ook wat gezocht naar meningen over de 2061x en die lijkt pas op hoge volumes te gaan oversturen, wanneer je de drums al ruimschoots voorbij bent. Is het bij de JTM45 ook zo, of overstuurt die sneller?

Ook op hoger volume.....

Tristan
31 maart 2009, 13:45
Nog hoger zou ik zelfs zeggen en die reissues zijn zo stug dat het ook op hogere volumes nog niet echt lekker klinkt of een lekkere feel heeft.

E-J
31 maart 2009, 17:05
Nog hoger zou ik zelfs zeggen en die reissues zijn zo stug dat het ook op hogere volumes nog niet echt lekker klinkt of een lekkere feel heeft.

Ik denk ook dat ik eerder een Vernet of Ceriatone zal kopen dan een Marshall reissue :). Ik zal Franc nog maar eens mailen.

humbucker
31 maart 2009, 18:21
Welke vernet is de clone van de JTM45?

E-J
31 maart 2009, 18:46
Welke vernet is de clone van de JTM45?

Simpel, de FLV45 ;).

humbucker
31 maart 2009, 18:56
dacht ik al, maar wou toch even zeker zijn :)

Tristan
31 maart 2009, 23:44
Ik denk ook dat ik eerder een Vernet of Ceriatone zal kopen dan een Marshall reissue :). Ik zal Franc nog maar eens mailen.

Met de goede trafo's (Mercury Magnetics bijvoorbeeld) moeten die ook wel een eindje komen inderdaad.
De trafo's van Ceriatone zelf vond ik niet helemaal geweldig soundwise, gaat nog steeds te veel richting de Marshall reissue.

llahsraM
1 april 2009, 11:46
Met de goede trafo's (Mercury Magnetics bijvoorbeeld) moeten die ook wel een eindje komen inderdaad.
De trafo's van Ceriatone zelf vond ik niet helemaal geweldig soundwise, gaat nog steeds te veel richting de Marshall reissue.

Ik vind de trafo's van mijn Ceriatone JTM45 zeker niet slecht klinken, maar ik heb nog nooit Mercury Magnetics trafo's gehoord (nooit in het echt, wel op youtube). Sinds ik er NOS mustards in heb, klinkt die echt heeel anders. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe die zal klinken met Mercury Magnetics trafo's.

Heeft er iemand toevallig op het forum een JTM45 met Mercury Magnetics trafo's?
IK ben eigenlijk wel heel benieuwd en zou het verschil wel een keer willen horen. :)

the sure thing
1 april 2009, 11:57
Er is hier ergens op het forum een test review geweest tussen de Marshall JTM45, eentje van Ceriatone en eentje van CMW.

Franc
1 april 2009, 12:04
Ik hoop wel dat mensen het onderscheid weten te maken tussen een Ceriatone en een Vernet.
Ik gebruik weliswaar hun trafo's, maar er is veel meer dat de sound van een amp bepaalt dan alleen trafo's (in tegenstelling tot wat veel geroepen wordt).

Ik zou ook wel eens iemand willen horen (uitdagen?) met een mening over 'de sound van trafo's' die daadwerkelijk een en dezelfde amp heeft geprobeerd/gehoord met verschillende trafo's. Dus exacte gelijke omstandigheden, maar verschillende merken trafo's.

Ik denk dat die op de vingers van 1 hand zijn te tellen....

olaftheholy
1 april 2009, 12:22
Ik hoop wel dat mensen het onderscheid weten te maken tussen een Ceriatone en een Vernet.
Ik gebruik weliswaar hun trafo's, maar er is veel meer dat de sound van een amp bepaalt dan alleen trafo's (in tegenstelling tot wat veel geroepen wordt).

Ik zou ook wel eens iemand willen horen (uitdagen?) met een mening over 'de sound van trafo's' die daadwerkelijk een en dezelfde amp heeft geprobeerd/gehoord met verschillende trafo's. Dus exacte gelijke omstandigheden, maar verschillende merken trafo's.

Ik denk dat die op de vingers van 1 hand zijn te tellen....

Nou grappig dat je het zegt Franc, toevallig dit weekend op een 18 watter (van Hendriks) gespeeld één van ceriatone en daar had de bouwer ander trafo's in gezet omdat die minder kostbaar waren.
Imho klomk hij niet anders of slechter maar eigenlijk misschien wel beter dan wat ik eerder aan ceriatone 18watters bespeeld heb die origineel waren.

n.b. de hele setup van de amp inclusief fasedraaier en de hele rataplan was wel ontworpen voor oversturing trouwens.

dus... er zijn er al twee die weten hoe ze klinken met een andere trafo...
ikke en hendriks :ok: (en als derde natuurlijk hendriks z'n zwager die de amp bouwt)

maar nu ben ik wel (na dit weekend) weer benieuwd hoe jouw 'take' op de versterker is...

Chris Winsemius
1 april 2009, 14:00
Zelf heb ik 'n aantal jaren geleden veel OTs geprobeerd voor Plexies... verschillen waren gewoon enorm. De reden dat ik dit heb geprobeerd: zoektocht naar de plexi-klank. Veel metalfaces (zelfs de non-pcb-exemplaren tot half '73) zijn, ondanks dezelfde circuits, vaak scheller/krassiger imho dus moest het wel in de trafo's zitten.

De impact v/d OT kun je vergelijken met die v/e element in een gitaar.
Als de basis (planken hout, hardware of circuit-waarden en spanningen) goed is heeft het vervangen v/d OT behoorlijk wat impact als het stock-exemplaar "niet je van het is".

Zelf heb ik gelukkig de mogelijkheid om oude amps te proberen/meten/whatever. 'n Bepaald referentiekader is wel handig als je met plexies/blackfaces/etc. aan de gang gaat.

Daarnaast heb ik ook spoelen vergeleken en voedingstrafo's... idd.: 't is geen goedkope hobby of job... ;)

Ik hoop dat deze post wat toevoegt aan deze discussie, ik heb ook geprobeerd het zo onpartijdig/onbevooroordeeld te doen.

Maroon
1 april 2009, 14:15
Wat weet jij van loadboxes af trouwens Chris? Is het slecht voor je versterker, gaan je buizen sneller kapot. En is het 'slecht' voor je amp? Of zijn dit broodje aap verhalen....

[edit] ho verkeerde topic... indien totaal irrelevant: mag deze post als onbeschouwd worden gezien :P

Chris Winsemius
1 april 2009, 14:28
Wat weet jij van loadboxes af trouwens Chris? Is het slecht voor je versterker, gaan je buizen sneller kapot. En is het 'slecht' voor je amp? Of zijn dit broodje aap verhalen....

[edit] ho verkeerde topic... indien totaal irrelevant: mag deze post als onbeschouwd worden gezien :P

(indien niet ok in dit topic dan maar elders/verplaatsen/etc.)

Er zitten voor- en nadelen aan die methode, voor de "beste" oplossing zou ik wat meer informatie omtrent de gear, sound, volume, etc. moeten hebben.

olaftheholy
1 april 2009, 14:29
en dat is vier... we zijn er bijna!

Chris Winsemius
1 april 2009, 14:34
en dat is vier... we zijn er bijna!

?
(leg even uit, heb niet alles gevolgd en ik moet nog meer koffie tanken...)

olaftheholy
1 april 2009, 14:50
Ik zou ook wel eens iemand willen horen (uitdagen?) met een mening over 'de sound van trafo's' die daadwerkelijk een en dezelfde amp heeft geprobeerd/gehoord met verschillende trafo's. Dus exacte gelijke omstandigheden, maar verschillende merken trafo's.

Ik denk dat die op de vingers van 1 hand zijn te tellen....

ik en hendriks maakt dan twee,zijn zwager nummer drie en jij nummer vier...
zie mijn post onder die van frank op pag. 7
afgelopen weekend toevallig op een 'anders' ingerichte ceriatone 18watter gespeeld

jij begrijp?

Chris Winsemius
1 april 2009, 14:53
Yep....

Ik begreep al jaren dat trafo's etc. impact op de sound hebben...

Gewoon 'n amp pakken, 'n stapel OTs en dan iedere keer testen/spelen/luisteren. Geluid onthouden is vrij lastig maar het is te trainen.

E-J
1 april 2009, 15:08
A.s. maandag ga ik een Marshall 1962 Bluesbreaker combo proberen. Misschien dat een combo misschien toch wat meer mijn ding is. Het is handzamer en goedkoper.

Ik ben er net achter gekomen dat er toch zat Engelse winkels zijn die gewoon Marshalls naar Nederland versturen, met de lage pond levert dat een onnoemelijk prijsvoordeel op. Zo kost de Bluesbreaker in Nederland 1800 euro, en in Engeland (inclusiéf verzenkosten) 1100!!!

Dat is een verschil van 700 euro! Ik heb dan nog zat geld over een goede attentuator plus ik krijg helemaal gratis van een vriend een zeer goede Range Master replica met Mullard transistors. Is meteen min of meer dat probleem opgelost van 'te luid eer dat 'ie gaat oversturen'.

Wordt vervolgd... :)

Franc
1 april 2009, 16:05
ik en hendriks maakt dan twee,zijn zwager nummer drie en jij nummer vier...
zie mijn post onder die van frank op pag. 7
afgelopen weekend toevallig op een 'anders' ingerichte ceriatone 18watter gespeeld

jij begrijp?

Okee, okee, vingers van 1 hand was misschien wat weinig :D

llahsraM
1 april 2009, 16:22
misschien kunnen we een keer een trafo meeting houden :seriousf:

olaftheholy
1 april 2009, 17:35
Okee, okee, vingers van 1 hand was misschien wat weinig :D

ach verrek... en jijzelf dat is dan Vijf Franc....
toch op de vingers van één hand te tellen voorlopig :D

Chris Winsemius
1 april 2009, 17:39
Okee, okee, vingers van 1 hand was misschien wat weinig :D

1 hand?
Moeten er tig zijn, je kan er veel over lezen op het internet en ik maak hier tijdens mijn werk behoorlijk wat OT-swaps en trafo-bestellingen mee.

Ik wil niet zeggen dat Ctjes/etc. er niet toe doen maar als de waarde hetzelfde blijft dan is de impact subtiel tot redelijk behoorlijk en bij de ene OT is het beter/anders waarneembaar dan bij de andere OT.

Anyway: 't gaat om de som der delen ;)

erwin_ve
1 april 2009, 18:33
Ik zou ook wel eens iemand willen horen (uitdagen?) met een mening over 'de sound van trafo's' die daadwerkelijk een en dezelfde amp heeft geprobeerd/gehoord met verschillende trafo's. Dus exacte gelijke omstandigheden, maar verschillende merken trafo's.

Ik denk dat die op de vingers van 1 hand zijn te tellen....

Ik heb recent de OT van mijn Ceriatone Ots vervangen door een Mercury Magnetics. Ik vind het een hele verbetering. "De deken is van het geluid afgevallen" vind ik de beste omschrijving.

olaftheholy
1 april 2009, 18:37
Anyway: 't gaat om de som der delen ;)


Waar zit de som der delen dan in een buizenversterker?
In de buurt van de fasedraaier?

E-J
2 april 2009, 16:09
Hoi,

Kan iemand me vertellen in welk jaar Marshall wat betreft de 1962 Bluesbreaker reissue geswitched is naar een dieper cabinet? Ik kan een BB combo uit 1996 krijgen voor erg weinig geld en ik heb gehoord dat Marshall in de loop der tijd het cabinet dieper heeft gemaakt?

groetjes,
Emiel

Chris Winsemius
2 april 2009, 19:29
Jaartal weet ik niet maar bij de eerdere modellen:

- geen plaatsing KT66s mogelijk
- andere "akoestische filtering" door andere volume-inhoud v/d kast

dus andere sound.

Chris Winsemius
2 april 2009, 19:30
Waar zit de som der delen dan in een buizenversterker?
In de buurt van de fasedraaier?

Van ingang t/m netsnoer (serieus!)....

olaftheholy
2 april 2009, 19:50
Van ingang t/m netsnoer (serieus!)....


Thank God for Alzheimer medication!

Tristan
2 april 2009, 20:51
Bestaat er dan een medicijn tegen Alzheimer?
Goh, was ik alweer vergeten dan... :D

Puerco
2 april 2009, 21:38
Bestaat er dan een medicijn tegen Alzheimer?
Goh, was ik alweer vergeten dan... :D

Met je 27 jaartjes kun je nog geen alzheimer hebben man, mischien minder diep in het glaasje kijken :D:cheerup::blast:

E-J
11 april 2009, 13:18
Gisteren ben ik samen met wat vrienden naar Feedback Eindhoven geweest, en daar zo'n beetje de halve dag versterkers getest. Ik had mijn Les Paul meegenomen, en een vriend van me een Fender Strat '70s reissue.

De Bluesbreaker viel me erg tegen. Het clean was mooi, maar toch redelijk plat. We hebben het ding zo hard mogelijk gezet, kanalen 'gejumped', geboost en nog bleef hij clean. Hij stond op een gegeven moment met de beide kanalen op 3.5-4 en nog was hij clean. Dat was voor mij wel genoeg, deze versterker wordt het niet. Je moet hem echt op een oorverdovend volume zetten eer hij gaat oversturen. Vervolgens heb ik nog een aantal andere versterkers getest maar ééntje bleef echt hangen. Vanaf de eerste noot die uit de versterker wist ik dat deze het ging worden. Nu nog kijken waar ik hem ga halen. Hij kost erg veel geld (1400 euro) maar ik vond het een geweldig ding dus is hij het wel waard. Twee mooie kanalen, één voor dat Clapton/Green/Knopfler geluid (lekker donker en 'creamy') en een ander voor Thin Lizzy/The Who (helderder, meer scheurend). Als ik eerlijk mag zijn vind ik het tweede kanaal op de versterker heel erg veel op mijn (nu ex) JMP 2203 lijken. De kanalen zijn volledig van elkaar gescheiden, hebben ieder een 3 bands EQ en een master volume en gain knop. Net alsof je twee versterkers hebt, want enkel de voicing is iets anders. Geweldig!

Oh... het betreft een Orange AD30TC 2x12 combo...!

Tristan
11 april 2009, 14:34
Haha, ik begrijp wat je bedoelt, dat had die Marshall JTM45 Reissue ook, stug, weinig sju uit te krijgen, vandaar dat het geluid ook pas op oorverdovend volume lijkt te vervormen en dan nog is het niet echt geweldig...

bluesbrother
11 april 2009, 21:04
Mijn Vernet heeft een PPMIV (mastervolume) en een FX-loop op de
achterzijde.Deze werkt net zo goed als op mijn marshall 2266 vintage
modern head.Ik kan op ieder gewenst volume overdrive en crunch krijgen.
Dit is natuurlijk minder als met de poweramp 3/4 open . Met de Vernet
en een les paul in high input normal channel en een germanium treble booster
met OC44 transister kan ik dit overstuurde geluid zeer dicht benaderen met de
mastervolume op 3 of 4....... Mijn vintage modern kan ik dit geluid benaderen
met de zvex box of rock met de amp in low range.Dit pedaal is ontworpen om
het geluid van JTM45 op 10 te benaderen op ieder gewenst volume.Op de vernet vond ik dit niet zo een goede match omdat het pedaal veel bas geeft
maar de versterker ook.
Ik begrijp heel goed de bluessound die je wilt maar als je niet wilt dat iedereen
met pijn in de oren wegloopt werkt dit voor mij het beste .Eric clapton schijnt
met zijn bluesbreaker ( meningen zijn hierover verdeeld) voor sommige
nummers ook een treble range master booster gebruikt te hebben.
Ik heb redelijk wat high end versterkers gehad maar de KT66 buizen geven
zo een warm smooth geluid dat het voor mij de rolls royces onder de eindbuizen zijn.De FLV 45 vind ik de ideale bluesversterker.De marshall vintage
modern is de ideale blues /rock versterker.Ik heb ook o.a. ook vox ac-30,marshall 1974X , ENGL, etc gehad maar voor blues dit is the shit , echt
Ik hoop dat je wat aan mijn bevindingen hebt en als je voor VERNET of CMW
gaat kan ik je mededelen dat je deze service en mogelijkheden met je geluid
niet bij een gitaarzaak gaat krijgen
All the best,
Bluesbrother.
http://img296.imageshack.us/img296/3457/vernetflv001mj6.jpg (http://img296.imageshack.us/my.php?image=vernetflv001mj6.jpg)
http://img296.imageshack.us/img296/vernetflv001mj6.jpg/1/w450.png (http://g.imageshack.us/img296/vernetflv001mj6.jpg/1/)