PDA

View Full Version : Marshall 8240 valvestate combo



Don Olivier
21 december 2008, 15:21
Een paar vragen over deze versterker;

door de jaren heen heb ik er een aantal geprobeerd en merkte dat er hier en daar verschillen inzitten kwa klank. Waar de een fantastisch was, klonk de ander ielig en dun.
Waar kan dit aan liggen? Het zijn toch allemaal lopende band versterkers met dezelfde componenten en speakers?

Verder vind ik het persoonlijk een zwaar onderschatte versterker die 2e hands ook nog eens bijna voor niks te krijgen is. Maf hoor, want een goed exemplaar klinkt waanzinnig!

Wat vinden jullie van deze combo's?

WillemdaGuide
21 december 2008, 17:35
Ik zou zeggen, koop er zoveel je kunt en wacht tot ze voor vintage bedragen weggaan...!:rockon:

Anyway, ze zijn zeker niet slecht, en klinken al goed op laag volume. Uiteindelijk schiet je er in een bandmix weinig mee op en da's dan wel weer jammer.

MattellicA
22 december 2008, 00:24
Merk buisje mss? Ik heb er zelf ook een staan (8280 dan wel... kword er doof van :dontgeti:)

j3r03n
22 december 2008, 00:39
Ik heb ook n 8240 2x12 thuis staan, perfect op laag volume, maar ik wilde hem n keer bij een optreden gebruiken en ik kreeg er alleen maar n doffe lap geluid uit. Alsof je met je tong achter de verwarmingsradiator hebt geveegd, zo klonk t, en met geen mogelijkheid helder te krijgen. Iemand tips? Kan dit aan een (versleten) buis liggen?

http://members.home.nl/brielo1/gear/Gear%20009.jpg

Nielsje
22 december 2008, 01:07
Nee, dat is gewoon valvestate / transistor eigen...

Lexvandoef
22 december 2008, 01:12
Nee, dat is gewoon valvestate / transistor eigen...

Je bent tegenwoordig wel echt mister positievo als het aankomt op transistor/modeling shit he ;) :seriousf:

Nielsje
22 december 2008, 01:13
Ik ben gewoon eerlijk en oprecht.
Wel eens met zo'n ding op het podium gestaan. Gelukkig was dat in m'n jonge jaren.. ik hoorde mezelf wel lekker, maar het publiek (gelukkig) mij niet..

Jaffster
22 december 2008, 18:31
Deze versterker werd ook geleverd met 2 type speakers....

Celestion G12t speakers en een ander setje (waar ik helaas niet meer van weet welke het waren, heb zelf de g12t's er in zitten.

Als er klank verschillen in channel 2 te horen zijn is het vermoedelijk de buis in de pre-amp. Channel 1 is volledig transistor.

grt

Jiboom
22 december 2008, 18:43
Ik heb er jaren eentje gehad. Was mijn eerste versterker en voldoet heel goed voor thuis. Wel vond ik het clean wat muf/doods. De ingebouwde chorus had ik altijd aan (zonder "rate") om dat iets op te krikken (was dan ook stereo, hielp wel iets). De vervorming was erg goed voor zijn prijsklasse. Jammer dat OD2 niet schakelbaar was, zoals op de later uitgekomen 8280.

Ik heb er weinig hard mee gespeeld (dus mee opgetreden etc.) De keren dat ik het gedaan heb, was ik niet super tevreden. Echter, de prijs/kwaliteit verhouding is uitstekend in mijn ogen.. je moet ze niet gaan vergelijken met een stoere driekanaals buizenbak, dan gaat ie het bepaald niet redden (maar da's logisch). In de mijne zaten trouwens ook de genoemde Celestions, ik heb nooit anderen gezien/gehoord, voor zover ik weet.

Meneer I.
22 december 2008, 19:22
Ik heb echt jaren op zo'n bak gespeeld thuis en live. Voor thuis en kleine pubs gaat het prima, bij grotere gigs volstaat het echter niet eens als monitor! Ik heb ontzettend veel plezier gehad aan het bakkie, vooral de 'scheur' was erg lekker, clean een beetje plastisch.

Inmiddels aan de buizenbak en dat is toch wel een wereld van verschil. Alleen vereist een buizenbak wel wat meer aandacht dan de 8240. Die zette je aan en gaan!

Mr.Bluesbreaker
22 december 2008, 22:02
Het enige wat ik inderdaad kan bedenken is het buisje. Na een jaar of 15 is die 12ax7 wel vaak aan vervanging toe. Let op: de contourknop op het drivekanaal nooit helemaal voluit zetten. Zo scoop je je middengebied helemaal en blijft er live niets van je geluid over, behalve dat je er een stofzuigersound uitkrijgt.

Ook hadden deze versterkers niet al te beste potmeters. Als je aan de volumeknoppen draait, kan het soms zijn dat je van die rare pieken en dalen krijgt. Kijk dus goed of de gain-en volumepots zonder haperingen werken. Mocht dat 'inkakken' kan dit ook wel eens een raar geluid opleveren.

robert-gitarist
22 december 2008, 22:21
Gelukkig was dat in m'n jonge jaren....

Opa verteld :D ;)

Ik heb zelf ook 2 Valvestates gehad en inderdaad, ze zijn niet super slecht (ik vind de MG serie een stuk minder) en kosten tegenwoordig in verhouding geen drol meer. Destijds toen die dingen net uit waren was het een hype en stond bij ons de studio er vol mee maar zoals Willemdaguide al zegt, (en ik weet dat hij het min of meer met een knipoog bedoeld :D ) voor je het weet worden er echt belachelijk hoge prijzen voor gevraagd. Ik kwam een poosje terug nog een Orange Crush (of was het nou crunch?) tegen voor een prikkie..nog steeds spijt van dat ik die niet gekocht heb toen.

robert-gitarist
22 december 2008, 22:22
Ook hadden deze versterkers niet al te beste potmeters..

Klopt, maar daar hebben meer Marshalls last van zoals de JCM900 serie. Ik zeg niet dat elke 900 er last van heeft maar er zijn er een hele rits die het wel hebben. Geen idee of andere series er ook last van hadden of hebben maar het is in elkgeval wel een bekend kwaaltje.

Ome Keith
22 december 2008, 22:47
@j3r03n

Wegvallend volume / schor geluid heb ik met mijn VS8040 gehad doordat een van de jackinputs kapot was. Opgelost door effect / send te patchen.

Dun geluid was bij m'n VS100R opgelost door nieuw preamp buisje.
JJ klinkt prima bij mij

j3r03n
22 december 2008, 23:27
vooral de 'scheur' was erg lekker, clean een beetje plastisch.

Oh, heet dat plastisch? ;) Ik vind het inderdaad n hele mooie OD, clean heb ik nooit dof gevonden, maar dat trucje met de Chorus gebruik ik ook: als solo-boost ;)

Wat betreft de speakers: de mijne heeft Eminence...

pimmedoris
23 december 2008, 09:04
He wat grappig, die van mij heeft ook Eminence speakers. De eerste eigenaar had de standaard speakers vervangen en ik vind het in ieder geval prima klinken. Met de originele speakers heb ik hem nooit gehoord...

Ik heb er nooit live mee gespeeld, dus hoe hij dan klinkt kan ik niet zeggen, maar voor thuis is hij in ieder geval erg prima voor dat geld.

Heibel
23 december 2008, 09:13
ik heb 10 jaar lang op een Valvestate 8080 gespeeld, zowel live als thuis..Het is een prima versterker, met een lekkere scheur (contour knop heb ik nooit gebruikt, altijd nagenoeg helemaal dicht, anders werd het een vreselijke herrie) Aantal puntjes van kritiek:

Potmeters --> ik kreeg van die enorme dips in het geluid, enige manier om dat permanent op te lossen is nieuwe potmeters erin.
EQ --> Beperkt frequentie gebied dat is te beïnvloeden
Sound --> Veel midden en hoog, weinig bas, waardoor enigszins ieletjes..

Voor de rest een prima werkpaard...

TIMBER
23 december 2008, 10:32
Top versterkertje hoor voor een hybride.. jaren op gespeeld en gebruik hem nog steeds voor thuis en als backup voor mijn JCM2000. En dat hij niet hard genoeg gaat voor optredens snap ik niet want de geluidsman heeft doorgaans toch liever dat je niet al te hard staat op het podium dus dat probleem zie ik al helemaal niet.

WillemdaGuide
23 december 2008, 10:42
maar zoals Willemdaguide al zegt, (en ik weet dat hij het min of meer met een knipoog bedoeld :D ) voor je het weet worden er echt belachelijk hoge prijzen voor gevraagd.

Nou eerlijk gezegd denk ik niet dat ze erg in waarde zullen gaan stijgen, zeker gezien het feit dat er tegenwoordig veel hybride amps zijn die goed klinken en vaak zelfs nog wel meer kunnen, dat was in begin jaren negentig natuurlijk veel minder het geval, vandaar dat die dingen ook zo'n succes waren/zijn. Ook zijn er natuurlijk vreselijk veel van verkocht!

Aan andere kant, er hoeft maar één bekende joker een vette plaat mee op te nemen en ze schieten de lucht in.

Don Olivier
23 december 2008, 11:19
Is er eigenlijk een verschil in klank tussen de 8240 (2X40 watt) en de 8280 (2X80???)

Als mensen klagen dat ie niet hard genoeg is voor live optredens zou de 8280 wellicht een betere keuze zijn?

Mr.Bluesbreaker
23 december 2008, 11:23
Slaat nergens op, met de 8240 heb ik in een duister verleden wel eens een onversterkte gig gedaan in een gymzaal met 300 mensen. (niet het dat heel goed klonk) Als het niet hard genoeg gaat, dan verklooi je ernstig je oren en ben je echt wel aan uitversterking toe.

Edit: de 8280 heeft als ik het me goed herinner wel een externe speakercab aansluiting. Dan kun je evt. nog een extra 2*12 of wat voor closed back cab dan ook aansluiten voor iets steviger laag.

j3r03n
23 december 2008, 12:45
de 8280 heeft als ik het me goed herinner wel een externe speakercab aansluiting. Dan kun je evt. nog een extra 2*12 of wat voor closed back cab dan ook aansluiten voor iets steviger laag.

De 8240 heeft stereo direct out, is dat hetzelfde?

Qua volume redt ie t echt wel in live situaties, maar op hoog volume klinkt ie gewoon als n drol. (=niet lekker)