PDA

View Full Version : Invloed van de versterker



Conundrum
20 december 2008, 17:14
Ik heb totaal geen ervaring met effectpedalen dus een compleet beginnersvraagje. In welke mate heeft de versterker invloed op het geluid dat het pedaal maakt? Ik heb een VOX Cambridge 15 30W met celestion speaker. Niet meteen een versterker met een metal-imago dus. Als ik daar nu bv. een Digitech The Weapon op aansluit, gaat het dan ongeveer zoals in de demo klinken of helemaal anders? Kan het moeilijk zelf testen want ik zou het online bestellen.

Nielsje
20 december 2008, 17:20
Nou, de versterker heeft geen invloed op het pedaal.
Maar de versterker heeft wel invloed op het totale geluid.
Een Fulltone OCD, bijvoorbeeld, klinkt heel erg anders op verschillende versterker. Zo is het met veel andere pedalen ook. Vooral pedalen die claimen dynamisch te zijn en je originele geluid in tact te laten kunnen soms behoorlijk kut klinken op sommige versterkers, simpelweg omdat de versterker niet zo goed is.

een pedaal als de boss metalzone heeft daar veel minder last van, die drukt gewoon overal z'n stempel op. Of het daar beter van wordt is een smaak kwestie ;)

Ik heb de demo niet geluisterd van het digitech pedaal, maar je kan het pedaal toch gewoon proberen in de winkel en kijken of het bevalt?

ibanez260
21 december 2008, 16:51
in mijn geval heb ik gemerkt dat wanneer er ongeveer vier dingen tussen je gitaar en je versterker staan, dat je dan een verminderd geluid hebt, een wah-pedaal kan op zichzelf ook al heel veel doen

Mitch
21 december 2008, 17:01
Nee, da's de invloed van effecten op de versterker. De vraag was wat de invloed is van de versterker op de effecten ;)

Zo'n heethoofd als de Weapon drukt zijn stempel behoorlijk op je sound, die zal op veel amps ongeveer hetzelfde klinken.

Rhythm Machine
21 december 2008, 17:31
Het is de combinatie van alles die juist moet zitten. Ik heb pedalen die fantastisch klinken met een Marshall en hooguit zozo met een Boogie, en omgekeerd. En dan speel ik nog altijd op dezelfde gitaar. Humbuckers of single coils maakt ook een groot verschil.