PDA

View Full Version : (kort) Simpele microfoon



Jeef4h
20 december 2008, 13:55
Hallo:)

Ik wil binnenkort een microfoon gaan kopen om mijn zang op te nemen. Ik wil er nog niet teveel aan uit gaan geven omdat het in principe gewoon voor thuis gebruik is. Nou kwam ik deze set tegen:

http://www.musicstore.com/nl_NL/NLG/Fame-Studio-CM1-Studio-Kondensator-Mikrofon/art-REC0004714-000

Technische specificaties:
* condensatormicrofoon met vaste nierkarakteristiek
* frequentiebereik: 20 Hz tot 20 kHz
* sensitiviteit: 14 mV/pa=-40dB (0 dB=1V/pa)-40dB
* impedantie: <= 200 Ohm
* self noise: 24 dB (A-weighted)
* maximale SPL @ THD 1%: 140 dB
* stroomvoorziening: 48 V fantoomspanning (+/- 4V)
* afmetingen: 50,5 mm x 151 mm

Nou weet ik eigenlijk niets van microfoons af:dontgeti: Zou iemand me kunnen vertellen of dit een beetje goede microfoon is? En waar ik vooral op moet letten bij zo'n lijst met technische specificaties?

Thnx in advance:satisfie:

Han S
20 december 2008, 14:31
Ik heb een keer een Fame condensatormic in de studio gehoord en dat was wel de slechtste die ik ooit heb gehoord. Een Superlux groot membraan condensator die een vriendje had meegenomen en die 20 euro kostte klonk een stuk beter. Voor 50 euro koop je een Behringer ECM8000 of een Samson CO2 en die klinken dus wel goed, al zijn het niet echt zangmicrofoons, maar er kan een plopkapje op en die zit er met die 8000 zelfs bij.

JvD.
20 december 2008, 14:35
wow, dat is wel heel goedkoop, zo goedkoop dat ik er niets zinnigs over kan zeggen. het zal wel een copy zijn van zo'n samson c01?

ik heb nog steeds heel veel plezier van de Studio projects B1 (http://www.thomann.de/gb/studio_projects_b1.htm) en dat is veel meer geld maar toch ook al echt low budget onderste uit de kan apparaat.

weet je al waar je die microfoon op aan wilt sluiten eigenlijk?

Jeef4h
21 december 2008, 02:15
Die Studio projects B1 ziet er inderdaad erg mooi uit. Dat wordt ckr een optie.
Ik ben net ook nog deze tegen gekomen:
http://www.musicstore.com/en_EN/EUR/_Bundle_-AT-2020-/-Fame-PF-130-/-Kabel-Mikro-/-Poppschutz-/-XLR-Kabel/art-REC039
die lijkt me in principe ook wel in orde?

Het aansluiten was nou net een vraag die ineens door me heen kwam. Het is een XLR aansluiting en eigenlijk heb ik daar nu nog niets voor:( Waar kan ik het het beste op gaan aansluiten dan? Ik heb nu alleen maar een versterker voor me gitaar...maar die heeft natuurlijk een 6.3mm plug.. dus daar heb ik niet veel aan. Dus, suggesties? (ook met oog op opnames)

Thnx:hippie:

JvD.
21 december 2008, 02:35
Die Studio projects B1 ziet er inderdaad erg mooi uit. Dat wordt ckr een optie.
Ik ben net ook nog deze tegen gekomen:
http://www.musicstore.com/en_EN/EUR/_Bundle_-AT-2020-/-Fame-PF-130-/-Kabel-Mikro-/-Poppschutz-/-XLR-Kabel/art-REC039
die lijkt me in principe ook wel in orde?

Het aansluiten was nou net een vraag die ineens door me heen kwam. Het is een XLR aansluiting en eigenlijk heb ik daar nu nog niets voor:( Waar kan ik het het beste op gaan aansluiten dan? Ik heb nu alleen maar een versterker voor me gitaar...maar die heeft natuurlijk een 6.3mm plug.. dus daar heb ik niet veel aan. Dus, suggesties? (ook met oog op opnames)

Thnx:hippie:

oei, je moet even heel veel doorlezen voor je verder kijkt.

hoe ik dit deed;
B1 -> cheapste behringer mixer met fantoomvoeding -> cheape soundblaste geluidskaart

Jeef4h
21 december 2008, 17:58
Ik denk dat ik toch maar voor
http://www.musicstore.com/en_EN/EUR/_Bundle_-AT-2020-/-Fame-PF-130-/-Kabel-Mikro-/-Poppschutz-/-XLR-Kabel/art-REC039
ipv die b1... Daar moet ik ook nog popfilter bijkopen en draad enzo. En bij deze zit dat er al in. En het lijkt me ook wel een redelijk ding^^

En nu moet ik dus alleen nog een cheap soundcardje kopen met een XLR aansluiting? :D

bert k
21 december 2008, 18:05
Ik denk dat ik toch maar voor
http://www.musicstore.com/en_EN/EUR/_Bundle_-AT-2020-/-Fame-PF-130-/-Kabel-Mikro-/-Poppschutz-/-XLR-Kabel/art-REC039
ipv die b1... Daar moet ik ook nog popfilter bijkopen en draad enzo. En bij deze zit dat er al in. En het lijkt me ook wel een redelijk ding^^

En nu moet ik dus alleen nog een cheap soundcardje kopen met een XLR aansluiting? :D
Nee, een mengtafeltje met fantoomvoeding.

Han S
21 december 2008, 18:56
Zoeken kan helpen, ook op andere forums als gearslutz:

I see threads about the 2020 in the Low-End forum all the time, you should check there for a lot of opinions.

I personally think the 2020 is terrible, compared to other mics at the same price. I tried one directly in comparison to the AKG Perception 100, and the Perception was much clearer and had a fuller sound. The 2020 just sounded dead and boring. I have several other mics that cost around that or less that I really like, such as a used Oktava 219. But there are tons of people talking about "what a great mic it is." Maybe the one I tried was bad, or just not my cup of tea.

The 2020 is actually a very neutral mic, pancake flat from 80-20k, so what goes in, comes out. Not flattering, but doesn't color the source either. I've used them with decent results for overheads, piano, certain vocals, electric guitar and room mic. I'm a big fan of AT mics, I'll admit it...I own more AT's than any other brand and I use them all.

Tja, wie moet je nou geloven?

Ga maar eens lurken op forums als gearslutz, prosoundweb, harmony central enzo en ga ge-avancerd zoeken op de AT2020.

Hier (http://www.gearslutz.com/board/low-end-theory/210201-at2020-mic-any-good.html) is zo'n draadje.

Jeef4h
22 december 2008, 00:47
Inderdaad een goed idee om eens wat mics door google te halen
Gezien de slechte comments doe ik toch maar liever een andere dan. Ipv een pakket pak ik de dingen zelf wel bij elkaar.

Ik heb even gegoogled op de Behringer C1 en ik kreeg dit:

Behringer C1 is een microfoon waarmee je als beginner zeker geen miskoop mee doet en om het studiowerk te leren zeker goede diensten kan bewijzen.


De prijs inachtgenomen zul je versteld staan van z'n prestaties. Je krijgt absuluut veel waar voor je geld. Om ervaring op te doen met studio werk is dit geen verkeerde aanschaf.

Dus dat ziet er wel positief uit:D
Volgende punt. Kep geen zin om veel geld uit te geven aan een mixer die vrijwel alleen als connectie punt gaat dienen. Dus met dat in het achterhoofd kan iemand me vertellen of dit goed is?
http://www.audiofactory.pl/sklep/galerie/a/am-120_770.jpg
Ik snap niet veel van al die andere gaten (buiten mic om dus).
Welke connectie kan ik naar me pc leggen met dit? En waar is de rest voor? (in/output enz)

Totaal prijs van mijn setje zou zijn:
Plopkapje - 19,99
Microfoon - 39,-
Mixer - 49,-
XLR Cable - 5,-
20 + 39 + 49 = 113,-

JvD.
22 december 2008, 00:56
Inderdaad een goed idee om eens wat mics door google te halen
Gezien de slechte comments doe ik toch maar liever een andere dan. Ipv een pakket pak ik de dingen zelf wel bij elkaar.

Ik heb even gegoogled op de Behringer C1 en ik kreeg dit:



Dus dat ziet er wel positief uit:D
Volgende punt. Kep geen zin om veel geld uit te geven aan een mixer die vrijwel alleen als connectie punt gaat dienen. Dus met dat in het achterhoofd kan iemand me vertellen of dit goed is?
http://www.audiofactory.pl/sklep/galerie/a/am-120_770.jpg
Ik snap niet veel van al die andere gaten (buiten mic om dus).
Welke connectie kan ik naar me pc leggen met dit? En waar is de rest voor? (in/output enz)

Totaal prijs van mijn setje zou zijn:
Plopkapje - 19,99
Microfoon - 39,-
Mixer - 49,-
XLR Cable - 5,-
20 + 39 + 49 = 113,-
Volgens mij heeft die mixer geen fantoom voeding, dus zo'n mic als jij wilt halen gaat geen geluid geven. ik heb het gevoel dat je eerst nog de basis van microfoons moet gaan uitpluizen.

mijn ervaring is dat een plopkapje niet veel doet. een popfilter is daar integen zeer belangrijk.

Han S
22 december 2008, 01:05
Je wilt je zang gaan opnemen, dat gaat ook prima met een dynamische microfoon en die kun je met een verloopplugje op veel geluidskaarten aansluiten. Geen geklooi met fantoomvoeding en mengpanelen.

En wat de vorige poster zegt, ga je eerst eens verdiepen in de techniek, er is veel over te vinden in de faq van Harrie Beton en in de kleeftopics op dit subforum.

Dat Phonic ding is 'discontinued'.

Jeef4h
22 december 2008, 01:10
Volgens mij heeft die mixer geen fantoom voeding, dus zo'n mic als jij wilt halen gaat geen geluid geven. ik heb het gevoel dat je eerst nog de basis van microfoons moet gaan uitpluizen.

mijn ervaring is dat een plopkapje niet veel doet. een popfilter is daar integen zeer belangrijk.

O sorry, tis al laat voor me:confused:
Ik bedoelde ook een popfilter (kapje voor je mic ipv over je mic):satisfie:

En ik heb het nagezocht maar hij had idd geen fatoom voeding.. deze wel:D
http://www.feedback.nl/?b=XX1002&a=84
De Xenyx 1002 heeft 2 XENYX microfoon ingangen met XLR, fantoomspanning, gainregeling en drievoudige British EQ, en 4 stereo ingangen.

Hij is wel 20e duurder...maar naar mijn idee ook 4x zo goed fz^^

Maar ik kijk er morgen nog wel even goed naar^.^

bert k
22 december 2008, 10:13
Ja hoor, dat is een goeie combinatie. Maar wat Han zegt, als je geen zang gaat opnemen kan je ook kijken naar een dynamische mic, dan heb je heel die mengtafel niet nodig. Een popscherm ook niet, dat is vooral handig bij zang.

Jeef4h
22 december 2008, 12:06
Ja hoor, dat is een goeie combinatie. Maar wat Han zegt, als je geen zang gaat opnemen kan je ook kijken naar een dynamische mic, dan heb je heel die mengtafel niet nodig. Een popscherm ook niet, dat is vooral handig bij zang.
Ja, dat had ik al gevonden inderdaad. Maar de mic is voor 90% bedoeld voor zang. Dus dan is een condersator microfoon beter. Dus ik zit helaas aan het mengpaneel vast:(
Toch, als iemand een mixer met fantoomvoeding voor minder dan 69 weet, dan hoor ik het graag:seriousf:

:hippie:

Han S
22 december 2008, 12:24
Ja, dat had ik al gevonden inderdaad. Maar de mic is voor 90% bedoeld voor zang. Dus dan is een condersator microfoon beter. Dus ik zit helaas aan het mengpaneel vast:(
Toch, als iemand een mixer met fantoomvoeding voor minder dan 69 weet, dan hoor ik het graag:seriousf:

:hippie:

Dat is nou de grootste misvatting in microfoonland, dat een condensator altijd beter zou zijn dan een dynamische mic. Onzin, ik gebruik in de studio meer dynamische microfoons dan condensators en waarom? Omdat een dynamische microfoon in veel toepassingen een geluid geeft dat de meeste mensen als mooier ervaren.

Er zijn veel verhalen over beroemdheden die hun CD inzingen met een SM58. Een condensator kan heel snelle transienten makkelijker volgen, maar heeft ook zijn nadelen.

Jeef4h
28 december 2008, 19:21
Ik heb toevallig een microfoon van een vriend van me kunnen lenen voorlopig:D
Het is een dynamische, verder weet ik er niet veel vanaf (kon t model nr zo gauw niet ontdekken).
Er hangt een kabel aan die XLR (mic) naar 6.3mm output gaat.

Nu heb ik geprobeerd hem aan te sluiten op me gitaar versterker en op me pc.. maar ik zit bij beide met hetzelfde probleem: er komt nauwelijks geluid uit tenzij ik echt tegen die microfoon aan zing (minder dan 2 cm van de microfoon af zeg maar). Hoe moet kan ik dit versterken ofzo? want er gaat duidelijk iets fout... je hoort makkelijk 5-10cm van een mic af te kunnen zingen:seriousf:

Peace:hippie:

Jeef4h
29 december 2008, 17:19
Ik heb toevallig een microfoon van een vriend van me kunnen lenen voorlopig:D
Het is een dynamische, verder weet ik er niet veel vanaf (kon t model nr zo gauw niet ontdekken).
Er hangt een kabel aan die XLR (mic) naar 6.3mm output gaat.

Nu heb ik geprobeerd hem aan te sluiten op me gitaar versterker en op me pc.. maar ik zit bij beide met hetzelfde probleem: er komt nauwelijks geluid uit tenzij ik echt tegen die microfoon aan zing (minder dan 2 cm van de microfoon af zeg maar). Hoe moet kan ik dit versterken ofzo? want er gaat duidelijk iets fout... je hoort makkelijk 5-10cm van een mic af te kunnen zingen:seriousf:

Peace:hippie:

Niemand? Niet om opdringerig te doen.. maar ik heb er een beetje haast mee:sneaky:

^^

bert k
29 december 2008, 17:34
Je moet hem in een microfoon-input steken, niet in een gitaarversterker of in een PC, die zijn allebei te ongevoelig voor een microfoon. Ik denk dat een mengtafeltje toch echt nodig is, dan kan je trouwens ook gewoon een XLT-XLR snoer gebruiken, dat klinkt beter.

Jeef4h
29 december 2008, 20:16
Je moet hem in een microfoon-input steken, niet in een gitaarversterker of in een PC, die zijn allebei te ongevoelig voor een microfoon. Ik denk dat een mengtafeltje toch echt nodig is, dan kan je trouwens ook gewoon een XLT-XLR snoer gebruiken, dat klinkt beter.

Oke, dankje^^ Ik ga zowieso een mengtafeltje ervoor kopen.. maar nu snap ik tenminste waarom het op die andere dingen niet werkt:satisfie:
Dan koop ik gelijk ook een XLR-XLR kabel, zou ik nu al willen gebruiken hoor..maar deze zat er toevallig gewoon bij^^

Dankjewel voor je snelle reactie:hippie:

Jeef4h
30 december 2008, 00:24
Oke, dankje^^ Ik ga zowieso een mengtafeltje ervoor kopen.. maar nu snap ik tenminste waarom het op die andere dingen niet werkt:satisfie:
Dan koop ik gelijk ook een XLR-XLR kabel, zou ik nu al willen gebruiken hoor..maar deze zat er toevallig gewoon bij^^

Dankjewel voor je snelle reactie:hippie:

ik had toch nog even een kort vraagje er achter aan(A)
Ik wilde morgen me mengpaneel gaan bestellen
Waar ik dan mee zit is:
Een dynamische microfoon heeft geen fantoomvoeding nodig (wikipedia:P)
Maar kan het kwaad als het het wel heeft? of moet ik een mengpaneel zonder fantoomvoeding zoeken?

bert k
30 december 2008, 00:40
Op bijna alle mengtafels, ook de kleintjes, kan je de fantoom uitschakelen. En nog mooier: als je een dynamische mic met een goeie (XLR) kabel gebruikt, dan heeft die mic helemaal niet in de gaten dat er stroom op staat, hij kan er dus gewoon tegen.
Dat kan wel eens voorkomen als je tegelijk een condensator en een dynamische mic op je tafel aansluit. Geen probleem dus.

Frits van Mourik
30 december 2008, 01:00
... en daarom heet het ook fantoomvoeding, alhoewel ik "spookspanning" een mooier woord vind, vanwege het stafrijm...:dance:

Jeef4h
30 december 2008, 14:37
Oke, bedankt:D
Dank bestel ik em gewoon met fantoom voeding:)

Iedereen bedankt voor de reacties van afgelopen dagen
Gelukkig nieuwjaar alvast:hippie:

Rude Perception
4 januari 2009, 14:04
Oke, bedankt:D
Dank bestel ik em gewoon met fantoom voeding:)

Iedereen bedankt voor de reacties van afgelopen dagen
Gelukkig nieuwjaar alvast:hippie:

http://www.besidesdata.nl/opname/

Kleine tip, lees dit allemaal even door. Dan had je heel veel van je vragen niet hoeven stellen en zal je straks een stuk minder verrassingen tegen komen.