PDA

View Full Version : gitaar tussen 300 en 600 euro



tompie
19 december 2008, 22:48
hoi allemaal (mijn eerste berichtje :p), ik wil dit jaar nog een nieuwe akoestische gitaar kopen. tot nu toe had ik een yamaha apx 4a. ik hou enorm van de vorm en het speelcomfort, maar versterkt op mijn hughes en kettner edition blonde speelt hij erg scherpe tonen. nu ben ik dus op zoek naar een nieuwe gitaar. kan iemand me raad geven? welk gitaarmerk en/of type is voor mij mss wel geschikt? zoals hierboven staat zou ik er liefst niet meer dan 600 euro aan uitgeven, maar ik heb eigenlijk weinig idee van hoeveel euro je eraan moet uitgeven om iets fatsoenlijks te hebben. ik speel overigens in een pop-rock bandje. ik zou heel graag terug de vorm van mijn yamaha willen.. btw zouden de nieuwe yamaha apx-en mss minder scherp klinken? grts en alvast bedankt voor jullie reacties!:noob:

Alberto
20 december 2008, 00:04
In die prijsklasse zou ik eens rondkijken voor een Tanglewood. Kwalitatief zeer goede gitaren. Ik heb al een paar keer op een Tanglewood van 600 euro (ken het modelnummer niet meer) gespeeld en voor dat geld heb je een massief boven- en achterblad en zeer degelijke elektronica (van B-Band dacht ik).

YB
20 december 2008, 00:04
Ik neem aan dat de H&K gewoon een elektrische gitaarversterker is?
Daar is de versterker niet voor geschikt omdat gitaarversterkers je geluid vervormen en je voor akoestisch geluid je juist zo'n puur morgelijk geluid wil. Ik wil je aanraden om je gitaar eerst eens op een PA systeem of een goede akoestische versterker aan te sluiten en dan te kijken of je het geluid nog steeds niet ok vind.
Groeten Yannick:hippie:

Muzieknono
20 december 2008, 06:44
Yamaha CPX 700, tegenwoordig 485 euro.
Mvgr Dirk Jan :metal:

freekick
20 december 2008, 15:52
In deze prijsklasse zou ik Ayers proberen!

guitartub
20 december 2008, 18:42
In deze prijsklasse is natuurlijk zat mogelijk zoals Ibanez, Yamaha, Fender, Crafter, Lag, Tanglewood enz. En hier komt die afgezaagde weer: probeer er zoveel mogelijk uit.

Joene1988
21 december 2008, 19:19
die edition blonde is een een electrische gitaarversterker... Daar ligt waarschijnlijk een groot deel van het probleem. Ben je gewoon onversterkt wel tevreden over je sound? Mocht dit zo zijn, kan je beter een andere amp kopen...

Die roland dingetjes zijn wel goed;)

Laser
21 december 2008, 20:42
Tja,
zoals al aangehaald: de APX is een prima semi-acoestische,
heb jarenlang een APX8A gebruikt.
Via DI naar PA en zeer goed geluid.

Heb daarmee ook op Roland Chorus gespeeld, ook goed; en op acoestische kleine versterker combo, zeer goed geluid.

Waarom zou je dat eens niet proberen?

Die APX-en zijn best door een PA of een acoestische versterker te sturen, een electrisch-gitaar versterker zal nooit het hele gamma van het timbre kunnen weergeven.
Volgens mij is het eerste probleem van jouw klankweergave: de versterker die je nu gebruikt, zeker niet de APX.

Even bezinnen voor je ze verkoopt...

tompie
24 december 2008, 10:31
ik snap het niet goed.. de h&k werd me aangeraden owv de akoestische versterking. wat is het verschil met een akoestische versterker? en welke merken en types zijn dan goede middenklassers?
overigens ben ik ook niet tevreden vd klank van mijn apx zonder versterking..teveel mid..
ik ben gisteren nog een aantal muziekzaken afgegaan en twee gitaren konden me slechts bekoren, maar beiden duurder dan 600 euro.. de martin DM en de Taylor 114ce. verder weinig dat me kon overtuigen.. ook n tanglewood geprobeerd..kwam in de buurt vd sound die ik wil, maar toch weer niet helemaal... moeilijk om te beslissen...

dacrow
24 december 2008, 12:16
Zoals slechts enkelen hier juist meldden, ga met je gitaar naar een dealer en probeer hem op een acoustische gitaarversterker !

vb. Roland AC-60 of AC-90 voor meer volume....

Good luck

Ruudj
24 december 2008, 14:21
Vergeet Faith niet; ik heb er zelf 1 die SUPER speelt en klinkt :noob: en ongewoon goed is voor de prijs 8-)

dadgad
24 december 2008, 15:20
ik snap het niet goed.. de h&k werd me aangeraden owv de akoestische versterking. wat is het verschil met een akoestische versterker? en welke merken en types zijn dan goede middenklassers?
overigens ben ik ook niet tevreden vd klank van mijn apx zonder versterking..teveel mid..
ik ben gisteren nog een aantal muziekzaken afgegaan en twee gitaren konden me slechts bekoren, maar beiden duurder dan 600 euro.. de martin DM en de Taylor 114ce. verder weinig dat me kon overtuigen.. ook n tanglewood geprobeerd..kwam in de buurt vd sound die ik wil, maar toch weer niet helemaal... moeilijk om te beslissen...

Hallo Tompie,

De H&K Edition Blonde is GEEN akoestische gitaarversterker. Zelfs het cleane
kanaal is ontworpen om een zekere mate van "tube-like distortion" te geven.
En dat komt dus alleen tot zijn recht met een electrisch geluid.
Deze versterker wordt dan ook vooral geroemd om zijn "bluesy" geluid.

Groot verschil tussen een electrische en akoestische gitaarversterker is de
ingangsimpedantie. Een magnetisch element (electrische gitaar) heeft een
hele lage inwendige weerstand, terwijl een akoestiche gitaar met een piezo
element zoals de APX een hoge inwendige weerstand heeft. Als de versterker
niet op de gitaar is aangepast krijg je geen optimale signaaloverdracht - je
krijgt of heel weinig of een vervormd geluid. Typisch is het dunne, blikkerige
geluid dat je krijgt met een piezo element op de verkeerde soort versterker.
Je bent dan een groot deel van de lage frequenties gewoon kwijt !

De enige akoestische versterker die H&K heeft gemaakt is de Montana
Acoustic Amp - maar die wordt niet meer geleverd.

Als je versterkt akoestisch wilt spelen, zul je echt op zoek moeten naar een
andere versterker, en dus van een ander merk. Roland (al genoemd de AC-60
en AC-90), Aer (prijzig maar goed) of Trace Acoustic (ook makkelijk 2e hands
te vinden) zijn maar een paar van de mogelijkheden.

Of je daarna op zoek gaat naar een vervanger voor je APX is aan jou. Ik zou
me voor kunnen stellen dat je dat uiteindelijk toch wel wilt - heb er zelf een
gehad, en was er ook niet happy mee. Maar zonder een goede versterker kun
je je geen goed beeld vormen van de mogelijkheden van de APX. Dus los
dat probleem eerst op ....

Greetz,

Han.

bert h
24 december 2008, 15:23
Ik ben zeer tevreden van mijn Cort. Ik weet wel niet welk model ik juist heb, maar het zijn zeer goede gitaren voor een goede prijs:hippie:

blindfaith85
24 december 2008, 15:28
Kijk eens voor crafter DE6EQ gebruik hem al jaren perfect ding. en taylor 114e zijn ook top dingen

Ruudj
25 december 2008, 09:37
FAITH ! ( is great)

tompie
28 december 2008, 15:44
tnx voor alle reacties. na heel wat denk- en speelwerk ga ik voor de taylor 114e of ce (hier ben ik nog niet helemaal uit, jullie mogen altijd helpen) in combinatie met de roland ac-60. verry nicee

blindfaith85
28 december 2008, 18:43
114e top gitaartjes!

tompie
29 december 2008, 16:48
pff...ik ging vandaag voor mijn taylor 114e of ce te bestellen. nou zegt die kerel dat taylor 114e of ce slechts bovenblad massief heeft, de rest is triplex.. klopt dit? dus ja hij raadde het mij ten stelligste af dit te kopen :s nu weet ik helemaal niet meer wat doen.. hij zegt dat ik dan veel te veel betaal voor te weinig kwaliteit..en dat ik dus beter andere dingen zou kopen.. probleem is dat ik enkel bij die taylor het gevoel had van: dit is 'm!..:( welke merken + model (!) zijn dan wél volledig massief? prijs niet meer dan 1000 euro!

freddy
29 december 2008, 18:45
Dat klopt de zij en achterkant is gelamineerd maar als jij er een goed gevoel bij had moet je er voor gaan.
Als je een massieve Taylor wil kijk dan of je nog een oude 214 kan vinden die is volledig massief terwijl de nieuwe ook gelamineerde zij en achterkanten heeft, zo'n oudere 214 moet je nog gemakkelijk kunnen vinden onder de 1000 euro,misschien bij casa benely of kees dee?

Ruudj
30 december 2008, 09:07
Ja idd, bij die serie van Taylor is alleen het bovenblad massief. Ik heb er zelf één bespeeld die koste ook iets van 1000 euro, maar ik vond hem nogal tegenvallen; teruggehangen en toen zag ik een Faith die over de hele hals ongelofelijk goed klinkt , geheel massief is, en met koffer (!) 695,- euro heeft gekost. Deze gitaar kan zich meten met gitaren die 3x zo duur zijn. Ik heb m nu bijna een jaar en ben er nog altijd heel enthousiast over. En ja, 1000 euro voor een triplex gitaar met alleen een massief bovenblad is wel erg duur !