PDA

View Full Version : DSL 50 vs JVM 205H



Aeonis
19 december 2008, 22:16
Dag mensen,

Een dezer dagen ga ik een 50 watt buizentop aanschaffen... (100 watt is voor mij een beetje over the top)

Ik wil de amp op m'n slaapkamer en live gebruiken (in combinatie met een Edwards 3-pu Les Paul Custom en Framus 2x12 met V30's).. We zijn op het moment al flink aan het repeteren voor een coverbandje (mijn eerste band overigens).

De amp die ik ga aanschaffen wordt mn eerste serieuze versterker (en voorlopig mn laatste hopelijk). Ik wil er vele jaren zoet mee zijn (aangezien ik maar een arme student ben met een dure hobby ;))

Maargoed dat even terzijde..

---------------------------------------------------------------------

Ik zit al een lange tijd te gassen op een DSL 50 top, deze heeft voor mij een perfect clean/crunch geluid en een mooi leadgeluid, van soft tot heavy.. Ook vreet hij pedaaltjes en is hij lekker down to earth.. een TSL of JVM-410 schrikt me echt af qua knoppen :)

Ik heb er vandaag even serieus over gespeeld en ik vind dat er wel wat nadelen aan zitten... Als je tussen clean en crunch schakelt krijg je een inmens verschil in volume.. en de zo vaak genoemde footswitch... je kan alleen maar tussen de twee kanalen switchen en niet van Clean naar Crunch of van Lead 1 naar Lead 2.....

Hoe gaan andere DSL 50 gebruikers hier mee om? Zijn hier oplossingen voor bij live gebruik? Veel bekende rock/punkbandjes gebruiken een DSL 50 en hebben er geen problemen mee live (maar die zullen wel een goeie geluidsman dr bij hebben haha)

Als er een goede footswitch bij zat zou ik 0% twijfeling hebben en hem meteen aanschaffen en er ontzettend veel plezier van hebben, maargoed..

Zijn al deze nadelen verdwenen toen Marshall onlangs met de JVM 205H kwam of komt deze niet eens dicht bij de DSL 50 in de buurt? Deze heeft dezelfde buizen en veel meer schakelmogelijkheden door zn footboard die geheel naar wens te programmeren is..... Helaas heb ik nog nergens de mogelijkheid gehad om hem te beluisteren.. Heeft deze net zo'n mooie clean als de DSL 50 en dezelfde respons en overdrive/distortion? Ik moet wel ff zeggen dat ik de kleurknoppen voor groen/oranje/rood (gezien bij JVM410) echt totaal niet degelijk vind aanvoelen :S

Jullie meningen a.u.b. :D DSL 50 vs JVM 205H .. Hopelijk kan dat mijn keuze een stuk makkelijker maken.. De DSL 50 staat nog steeds bovenaan, maar door de schakelnadelen ga ik echt hard twijfelen, helemaal gezien mijn bandje/live-gebruik.

Ik speel veelal rock covers in de zin van Guns n' Roses, Pearl Jam, Pink Floyd, Dire Straits, Live, Deep Purple, Led Zeppelin etc. en zo nu en dan RHCP / Clapton / Mayer / Metallica / Blof / Anouk. Qua eigen stijl/muziek wil ik richting rock/alternatief/poprock in de zin van 3 Doors Down, Nickelback, Foo Fighters etc..

B.v.d, Groeten!

Owjah, voordat mensen gaan reageren met "use the fucking search".. er wordt bijna alleen maar over de JVM410 gepraat dus vandaar.....

Realeigo
19 december 2008, 22:26
Puur om nielsje te pesten zeg ik jvm205!

Dude
19 december 2008, 22:39
100 watt is je teveel..... ik heb altijd 50 watt gekocht, dacht ook dat 100 watt buizen to much zou zijn, tot ik een 100 watt buizentop kocht, en merk dat op hetzelfde band volume die het toch een stuk lekkerder doet dan die 50 watter hoor. Meer druk en laag. En op je slaapkamer zijn eigenlijk beide onbruikbaar.

Aeonis
19 december 2008, 22:45
100 watt is je teveel..... ik heb altijd 50 watt gekocht, dacht ook dat 100 watt buizen to much zou zijn, tot ik een 100 watt buizentop kocht, en merk dat op hetzelfde band volume die het toch een stuk lekkerder doet dan die 50 watter hoor. Meer druk en laag. En op je slaapkamer zijn eigenlijk beide onbruikbaar.

Tjah, ik vind naar aanleiding van wat ik gehoord heb een 50 watt mooiere distortion hebben.. Je zet je buizen eerder aan het werk :) Ook is het iets goedkoper.. Zie niet echt de voordelen van een 100 watt in.. (tjah misschien schonere clean bij hoog volume, meer headroom)

Qua wat ik vanmiddag heb gehoord is zo'n versterker ook nog redelijk bruikbaar op slaapkamerniveau, maargoed als het te gek wordt met volume/dreunen etc.. haal ik er een Epi Valve Junior of Harley Benton GA-5H bij voor thuisgebruik. Veel bang for the buck :D

WillemdaGuide
19 december 2008, 22:50
Ik gebruik mijn DSL50 veel, en idd, irritant dat niet schakelbaar zijn tussen en het volume verschil tussen clean en crunch. Aangezien ik crunch het minst gebruik heb ik daarvoor gewoon een overdrivepedaal over het cleane kanaal van de DSL50, pedaaltje is zeg maar het crunch kanaal. Snap dat ik het vette cruchkanaal van de amp zo niet gebruik, maar lead1 kan ik prima mee uit de voeten, draai de master dan ook flink open!

Ik heb ook getwijfeld over een JVM, de 215c in mijn geval maar ik gebruik uiteindelijk toch atijd maar drie geluiden, clean, crunch en lead, en voor een solo een microamp en delay in de loop, ben ik klaar. Voor mij dus teveel wat ik toch niet gebruik. Moet bekennen dat ik de JVM zelf nooit heb getest, maar wat ik er van weet klinkt het echt wel erg ok.

macwilliams
19 december 2008, 22:51
Ik heb deze weeknde jvm410H onder handen genomen en die schakel opties waren te gek. Op band volume is het geluid echt lekker marshall te noemen en met de juiste speakers krijg je het geluid wat je zoekt al dan niet met een extra pedaal. De reden waarom ik er zelf geen heb genomen is dat hij niet zacht genoeg kon zonder zijn lekkere karakter te verliezen.

Ik heb de 205 niet getest maar zou het qua geluid echt zoveel schelen??

Hoop dat je hier wat aan hebt

pannekoek
19 december 2008, 23:13
Ik heb deze weeknde jvm410H onder handen genomen en die schakel opties waren te gek. Op band volume is het geluid echt lekker marshall te noemen en met de juiste speakers krijg je het geluid wat je zoekt al dan niet met een extra pedaal. De reden waarom ik er zelf geen heb genomen is dat hij niet zacht genoeg kon zonder zijn lekkere karakter te verliezen.

Ik heb de 205 niet getest maar zou het qua geluid echt zoveel schelen??

Hoop dat je hier wat aan hebt

ik vind de 205 toch wel anders dan de 410

ik gebruik zelf de jvm410h op mijn slaapkamer en hij geeft een gaaf geluid hoor! op zowel kamervolume als on stage!

macwilliams
19 december 2008, 23:17
Hoe krijg je dat dan voor elkaar dan? Dat had me €600 kunnen schelen.

pannekoek
19 december 2008, 23:20
Hoe krijg je dat dan voor elkaar dan? Dat had me €600 kunnen schelen.

geen idee
cabinet: 1960tv, redelijk kamer volume, goeie instellingen zoeken.
ik ben dik tevreden over m'n amp iig! ik heb niet veel andere 100watt bakken het zo goed zien doen als de jvm410


en anders eventueel de jvm410c (combo) versie voor de topicstarter

macwilliams
19 december 2008, 23:25
En wat voor speakers zitten in die kast? Heb je mn review gelezen?

Nielsje
19 december 2008, 23:29
Ik heb er vandaag even serieus over gespeeld en ik vind dat er wel wat nadelen aan zitten... Als je tussen clean en crunch schakelt krijg je een inmens verschil in volume.. en de zo vaak genoemde footswitch... je kan alleen maar tussen de twee kanalen switchen en niet van Clean naar Crunch of van Lead 1 naar Lead 2.....

Hoe gaan andere DSL 50 gebruikers hier mee om? Zijn hier oplossingen voor bij live gebruik? Veel bekende rock/punkbandjes gebruiken een DSL 50 en hebben er geen problemen mee live (maar die zullen wel een goeie geluidsman dr bij hebben haha)

Als er een goede footswitch bij zat zou ik 0% twijfeling hebben en hem meteen aanschaffen en er ontzettend veel plezier van hebben, maargoed..



Zeer begrijpelijk probleem. Heb er ook mee geworsteld. Er zijn wel mods beschikbaar om te switchen tussen clean/crunch, maar makkelijk is het niet.
Zelf werd ik heel handig in het knoppen drukken in den beginne. Gewoon snel tussen een nummer door knopje drukken en twee pots verstellen. Pas de problem, maar niet de ideale oplossing. Later ben ik meer gebruik gaan maken van het cleane kanaal. Gewoon de gain iets verder open draaien, en dan eventueel met je volume pot spelen, of, heel makkelijk, een pedaaltje erbij. Wilde prima.

Het lead kanaal klinkt op laag volume wat suf, dat wordt pas lekker op hoger volume (5 o.i.d.) Om hem op lager volume beter te laten klinken kan je een simpele mod uitvoeren, maar ik kan begrijpen als je dat liever niet doet met een net nieuwe amp (hij moet gewoon goed zijn, toch?)

Overigens vond ik de 100 W versie juist wel fijn, gewoon net iets meer clean op oorlogsvolume. Van een 100 watter kan je simpel een 50 watter maken door 2 buizen te trekken...

By the way: Ik heb een 100 watter te koop staan, als je geïnteresseerd bent kan je een PM sturen.

edit:

Ik moet eerlijk zeggen: M'n dsl klinkt prima op 'lager' volume. Ik heb hem hier in huis altijd op 2~2.5 staan, en dat werkt prima.
Het een en ander is wel afhankelijk van je definitie van 'slaapkamervolume :D'

pannekoek
19 december 2008, 23:31
En wat voor speakers zitten in die kast? Heb je mn review gelezen?

greenbacks

ik heb inderdaad je review gelezen en kon me eigenlijk helemaal niet vinden in je mening :seriousf: maar dat kan smaak zijn natuurlijk:hippie:

JohnLord
19 december 2008, 23:38
Puur om nielsje te pesten zeg ik jvm205!

Niels heeft een DSL100.

macwilliams
19 december 2008, 23:45
Ik ben blij dat het aan mij ligt. En inderdaad smaken verschillen dat is duidelijk. Let wel ik ben echt verschrikkelijk kritisch en miereneukerig wat betreft het fluisterniveau. En dat kon de marshall helaas niet aan. Had me bijna een weekloon kunnen schelen. Maar goed ik heb nu wat ik zocht en ben tevreden tot ik wat anders zoek.

Agent_Smith
19 december 2008, 23:55
Ik heb al jaren een DSL50 als mainamp. Ik heb geen enkel probleem met die schakelopties. Dit omdat ik van het groene kanaal de cleanste stand absoluut nooit gebruik/nodig heb. Het zelfde geldt voor de hoogste gainstand op het rode kanaal. Die schakelaartjes raak ik dus nooit aan. Het rode kanaal heb ik gemod zodat het klankverschil minimaal is tussen groen en rood.
Ik gebruik m dus zo: Bijna altijd groen met een boost pedaal. Klinkt mega dik met een LP. Het rode kanaal staat met een lage gain puur als soloboost. Voor mij ideaal en wil echt geen andere versterker meer.
Over het algemeen ga ik bij de keuze tussen 50 en 100 eigenlijk altijd voor de 50 watter. Ligt mij altijd beter.

Aeonis
20 december 2008, 00:14
Ik heb al jaren een DSL50 als mainamp. Ik heb geen enkel probleem met die schakelopties. Dit omdat ik van het groene kanaal de cleanste stand absoluut nooit gebruik/nodig heb. Het zelfde geldt voor de hoogste gainstand op het rode kanaal. Die schakelaartjes raak ik dus nooit aan. Het rode kanaal heb ik gemod zodat het klankverschil minimaal is tussen groen en rood.
Ik gebruik m dus zo: Bijna altijd groen met een boost pedaal. Klinkt mega dik met een LP. Het rode kanaal staat met een lage gain puur als soloboost. Voor mij ideaal en wil echt geen andere versterker meer.
Over het algemeen ga ik bij de keuze tussen 50 en 100 eigenlijk altijd voor de 50 watter. Ligt mij altijd beter.

Wat bedoel je hier nou precies met groen en rood? :) DSL 50 doet niet aan kleuren... je hebt classic en ultra gain.... clean/crunch en lead1/2

Nielsje
20 december 2008, 00:19
Wat bedoel je hier nou precies met groen en rood? :) DSL 50 doet niet aan kleuren... je hebt classic en ultra gain.... clean/crunch en lead1/2

het clean/crunch kanaal heeft een groen lampje, het lead 1/ lead 2 kanaal een rood lampje.

Aeonis
20 december 2008, 00:41
het clean/crunch kanaal heeft een groen lampje, het lead 1/ lead 2 kanaal een rood lampje.

Ah dat was me nog niet opgevallen... Ik ga deze week mn beslissing maken, baal alleen wel van die schakelmogelijkheden van de DSL 50......

Denk dat ik dat wel kan oplossen door op clean te spelen, en dan voor crunch/overdrive een pedaaltje te gebruiken.... en als ik dan high gain wil met marshall switch naar lead kanaal gaan.. (dus crunch niet gebruiken).. of juist bij sommige nummers in crunch stand houden en clean niet gebruiken..

Maargoed, wel jammer dat hij net niet 100% is voor live en zo (tenminste zo voelt het).... Ik ben helemaal weg van zijn sound, maar haat hem tergelijkertijd qua mogelijkheden... Ik weet alleen niet waarom, bij JVM heb ik het gevoel dat het minder Marshall is en minder degelijk en zo :( Ik moet maar es ff veel gaan testen morgen en volgende week....

Vraagje nog wel, is clean van DSL 50 en clean groen van JVM 205H beetje te vergelijken qua hoe schoon het is en hoe lang hij clean blijft bij hoge volumes? Wil wel een goed clean kanaal zonder franje..

Henri H
20 december 2008, 02:20
Mijn 410H blijft op hoog volume (met humbuckers) superclean op Clean groen, geen randje te bekennen.
Ik had begrepen dat de 205 en de 410 in principe hetzelfde clean groen hebben.
De DSL50 ken ik helaas niet.

Even over je "vele knopjes fobie": Een paar maanden geleden was er een topic waarin iemand een versterker zocht met zo min mogelijk knoppen omdat hem dat wel handig leek.
Om het verhaal kort te houden; deze persoon heeft dus uiteindelijk een 410 aangeschaft!
Bij de 410 heb je nl. dankzij z'n vele knoppen en mogelijkheden een zeer éénvoudig te bedienen versterker; je stelt alles één keer in zoals je het hebben wilt en je settings zijn direct oproepbaar en evt. zeer éénvoudig en snel aan te passen.
De combinatie van het JVM pedaal met een midi pedaal levert mij nog meer mogelijkheden.

Agent_Smith
20 december 2008, 08:35
het clean/crunch kanaal heeft een groen lampje, het lead 1/ lead 2 kanaal een rood lampje.

De DSL doet wel degelijk aan kleuren :)

Precies wat Nielsje zegt. Ik weet niet exact wat marshall voor benamingen aan de kanalen heeft gegeven dus groen/rood is erg duidelijk en zorgt vrijwel onmogelijk voor verwarring. Op andere fora spreekt men ook over groen/rood op de DSL.

Maar de JVM ken ik helaas niet. Hoor er wel veel positiefs over.

sjaak1990
20 december 2008, 17:39
Als je cleaner clean wilt >100 watt. Als je meer van een randje houd, 50 watt.
Ik vind zelf de jvm serie niets beter dan de DSL. De jvm410h pas gehoord, klinkt wolliger, maar toch dat scherpe een vreselijke balans zeg bah! Crunch rood, od1 geel en od2 groen klinken hetzelfde...nutteloos ding. De jvm205 vind ik ook slechter klinken dan mijn dsl 50 met drako transformator.

Baker
20 december 2008, 20:36
Ik zou niet gauw een jvm 205/210 kopen. Het is eigenlijk een uitgeklede 410.
Daarmee heb je een hele hoop schakelopties minder, terwijl hij niet beter klinkt dan een 410. Bovendien is ie niet (veel) goedkoper dan een 410.

Over 100 watt vs. 50 watt,
Ik had ook altijd een 50 watt (koch) amp. Maar ik kom er nu achter dat 100 watt toch wel lekker is hoor. Een 50 watt is nauwelijks zachter of bruikbaarder op slaapkamer niveau dan een 100 watt. Maar, 100 watt heeft wel net meer ballen dan een 50 watt is me opgevallen.

Wat ik ook niet snap is dat die knoppen je zo afschrikken.
De JVM is echt zo verassend simpel in gebruik. Als je een CD speler kunt programmeren dan lukt de JVM ook prima. En zoals gezegd, al je settings kun je opslaan op de footswitch. Peanuts!

En vergeet niet dat al die functies ook echt bruikbaar zijn:
2 master volumes, 4 aparte reverbs, midi, serial én paralelle loop...
En dit alles volledig afzonderlijk toe te wijzen per channel...
Er handig hoor.

Kijk, als je nou zegt, ik wil gewoon een single channel, met 1 vette sound en gaan, dat kan ik begrijpen. Maar dat is volgens mij ook niet wat TS wil.
De 205 is trouwens ook niet simpeler dan de 410, qua bediening.

Het is natuurlijk wel zo dat de DSL veel eenvoudiger is dan de JVM, en dat heeft z'n charme. Mijn advies is dan ook, ga voor een DSL óf een JVM 410

Lees dit topic om een wat uit gebreidere review te lezen.
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=107359

sjaak1990
21 december 2008, 15:29
De jvm klinkt te wollig en toch scherp, dsl is beter vind ik.
De jvm is niet veelzeidig, je haalt er ook gauw bijna dezelfde sounds uit, heb je niks aan vind ik dan...
100 watt is niet altijd een pluspunt. Mijn brunetti in 120 watt versie gaat bijvoorbeeld echt te hard. Bij marshall is het anders dan koch, een koch blijft langer clean, bij marshall krijg je al snel een randje, wil je dat minder snel dan moet je 100 watt nemen. Ik vind zelf dat randje lekker dus ik zou 50 watt nemen

ben vanhoof
21 december 2008, 15:43
Wollig of scherp hangt totaal van je instellingen en van de kast af. Resonance en presence zijn echt belangrijk, en die heeft de dsl niet bij mijn weten. En het klopt ergens dat crunch orange, od1/2 green overeenkomen mits wat instellingen, maar dat maakt het ergens juist handig! Ik gebruik od1 als lead voor mn les paul achtige, od2 als lead voor mijn jackson die een nogal andere pickup heeft en meer treble en minder mids vraagt qua instellingen. Crunch als crunch sound die tevens ook andere instellingen heeft dan od1/2.
Met de dsl (als die sound er al uit te halen valt) zou ik een compromis moeten maken qua instellingen vanwege de gedeelde equilizer, met de jvm staan de knoppen 3 keer goed. Dat valt evt op te lossen door een equilizer tussen gitaar en amp of in de loop te steken, maar dat geeft alleen maar meer moeilijkheden bij kanaalwissels etc.

Aeonis
21 december 2008, 15:48
Wollig of scherp hangt totaal van je instellingen en van de kast af. Resonance en presence zijn echt belangrijk, en die heeft de dsl niet bij mijn weten.

Presence wel, resonance niet... (wat dsl betreft)

Lexvandoef
21 december 2008, 15:50
Geen resonance-knop, maar wel een deepswitch die datzelfde extra (ongewenste) laag mee geeft in de eindtrap.

Aeonis
21 december 2008, 16:01
Ik zou niet gauw een jvm 205/210 kopen. Het is eigenlijk een uitgeklede 410.
Daarmee heb je een hele hoop schakelopties minder, terwijl hij niet beter klinkt dan een 410. Bovendien is ie niet (veel) goedkoper dan een 410.

Over 100 watt vs. 50 watt,
Ik had ook altijd een 50 watt (koch) amp. Maar ik kom er nu achter dat 100 watt toch wel lekker is hoor. Een 50 watt is nauwelijks zachter of bruikbaarder op slaapkamer niveau dan een 100 watt. Maar, 100 watt heeft wel net meer ballen dan een 50 watt is me opgevallen.

Wat ik ook niet snap is dat die knoppen je zo afschrikken.
De JVM is echt zo verassend simpel in gebruik. Als je een CD speler kunt programmeren dan lukt de JVM ook prima. En zoals gezegd, al je settings kun je opslaan op de footswitch. Peanuts!

En vergeet niet dat al die functies ook echt bruikbaar zijn:
2 master volumes, 4 aparte reverbs, midi, serial én paralelle loop...
En dit alles volledig afzonderlijk toe te wijzen per channel...
Er handig hoor.

Kijk, als je nou zegt, ik wil gewoon een single channel, met 1 vette sound en gaan, dat kan ik begrijpen. Maar dat is volgens mij ook niet wat TS wil.
De 205 is trouwens ook niet simpeler dan de 410, qua bediening.

Het is natuurlijk wel zo dat de DSL veel eenvoudiger is dan de JVM, en dat heeft z'n charme. Mijn advies is dan ook, ga voor een DSL óf een JVM 410

Lees dit topic om een wat uit gebreidere review te lezen.
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=107359

Wow bedankt voor je reactie! Ik heb gisteren een DSL50 tegenover een JVM210 getest (de 100w broer van de JVM205) en je haalt me de woorden uit de mond :)

Ik vind dat het mooiste kanaal van de DSL50 (crunch kanaal) daar een beetje bij ontbreekt. Bij de JVM2 heb je geen aparte clean en crunch modes.. Je hebt een clean/crunch channel, waarbij orange meteen al een stuk meer gain heeft dan de DSL50 crunch en dat vind ik persoonlijk jammer. Ga je vervolgens naar clean/crunch red bij de JVM2 klinkt het meteen als een leadkanaal.. Ik vond de JVM2 dus, ondanks de meerdere modes en opties, toch minder veelzijdig in geluid. Ook vond ik de clean van de DSL50 wat warmer/voller klinken.. De high gain geluiden doen elkaar niet zo gek veel, maar overall zou ik dan dus voor de DSL gaan...

Wat de JVM410 betreft, hij schrikt me niet echt af qua knoppen of zo, hoewel ik dat eerder wel heb gezegd haha... Ik bedoel, ik zou er geen problemen mee hebben qua instellen en zo, maar ik houd eigenlijk wel van een simpele amp waar ik met een beetje tweaken toch alle geluiden uit kan krijgen..

De vergelijking zou dan inderdaad DSL50/100 vs JVM410 worden, maar dan praat je ook meteen over een prijsverschil van 2-300 euro.. Ik ga ze morgen toch allemaal ff testen in combinatie met een Framus 2x12 (v30's), maar ik denk dat het gewoon de DSL wordt aangezien ik die al een mooie sound vond hebben op het moment dat ik nog maar net gitaar speelde.

Wat 50 en 100 watt betreft, we zullen nooit over the top hard gaan spelen, en moet het een keer harder gaan we toch over de PA. (alhoewel ik denk dat de 50 watt qua volume en punch niets te kort komt..)

Wat is jullie mening over de DSL50 vs DSL100 qua clean? Ik heb namelijk de DSL50 op clean vol open gegooid en ik vind het niet echt een denderend verschil qua headroom, de DSL50 kan ook aardig clean blijven en anders kan je altijd nog wat met je volumepots van de gitaar en je mate van aanslaan.

De DSL100 heeft wel iets meer low-end punch, maar dat zal bij de DSL50 en mn Framus cab ook niet echt ontbreken denk ik. 50 watt is ook net iets vriendelijker voor mijn slaapkamer, alhoewel beide amps niet de ideale amps zijn voor bedroom volume ;)

Voordeel voor mij om voor de DSL50 te gaan is dat ie ietsje goedkoper is en op zowel lage als hoge volumes iets warmer/voller klinkt naar mijn mening (vooral bij clean en crunch). Ook is de overdrive/distortion sneller mooi aangezien je de buizen eerder aan het werk zet. Daar komt nog bij dat het je bij de 50 watt ook 2 buizen scheelt als ze aan vervanging toe zijn.

Maargoed, morgen ff de DSL/JVM flink testen en een final decision maken. Als ik dit allemaal terug lees heb ik eigenlijk de beslissing al gemaakt haha, maargoed je weet het maar nooit....

Een feit is wel dat ik met de kerst / oud en nieuw er warmpjes bij zit met een Marshall buizenversterker.. dan alleen nog ff leren spelen haha ;)

Baker
21 december 2008, 17:17
Ik ga ze morgen toch allemaal ff testen in combinatie met een Framus 2x12 (v30's)

Ik vind persoonlijk JVM/V30 Niet zo'n goede combinatie. Het wordt dan een overdaad aan mid. Ook vind ik de v30 dan wat naar in het hoog klinken (solo's)

Je kunt dan nog beter een standaard Marshall kast met G12T75's nemen.
Maar goed, dat vind ik dan weer he... lees anders deze pagina:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=97545&page=13

Aeonis
21 december 2008, 19:42
Tjah, ik heb al een Framus 2x12 cab... en vond hem met de DSL een goeie combinatie (en met de toneshift knop kan je de mids scoopen, erg handig) :) ... als ik 4x12 nam ging ik gewoon voor een 1960A, maar die dingen zijn me te groot, passen niet in de auto en een 2x12 wel :)

Maargoed, v30's met JVM heb ik nog niet gehoord :) zal ik morgen achter komen...

Iemand nog een suggestie voor mn eerste pedaaltje voor bij de DSL?
Ik wilde eerder een Boss DS-1 halen, maar die is nu beetje overbodig lijkt me als ik een DSL ga aanschaffen ;)

Denk dat ik een boost/overdrive pedaaltje wil die ik over de crunch en leadmodes kan gooien voor net dat beetje extra... en het pedaaltje moet het cleane kanaal een randje kunnen geven (van clean dus crunch maken, want die optie ontbreekt bij de DSL footswitch)

Rutger Molenberghs
21 december 2008, 19:54
Ik heb toevallig een JVM410 op een Framus 2x12 staan en ik vind het goed klinken. Natuurlijk is dat afhankelijk van wat je zelf wil en goed vindt. Dus zoals je zelf al voorstelde: ga het zelf eens proberen.

Lexvandoef
21 december 2008, 20:13
Ik vind persoonlijk JVM/V30 Niet zo'n goede combinatie. Het wordt dan een overdaad aan mid. Ook vind ik de v30 dan wat naar in het hoog klinken (solo's)

Overdaad aan mids met V30's? Ik ken weinig speakers die ik nog feller en scoopeder vind dan de V30 :dontgeti:


Wat 50 en 100 watt betreft, we zullen nooit over the top hard gaan spelen, en moet het een keer harder gaan we toch over de PA. (alhoewel ik denk dat de 50 watt qua volume en punch niets te kort komt..)

Wat is jullie mening over de DSL50 vs DSL100 qua clean? Ik heb namelijk de DSL50 op clean vol open gegooid en ik vind het niet echt een denderend verschil qua headroom, de DSL50 kan ook aardig clean blijven en anders kan je altijd nog wat met je volumepots van de gitaar en je mate van aanslaan.

De DSL100 heeft wel iets meer low-end punch, maar dat zal bij de DSL50 en mn Framus cab ook niet echt ontbreken denk ik. 50 watt is ook net iets vriendelijker voor mijn slaapkamer, alhoewel beide amps niet de ideale amps zijn voor bedroom volume ;)

Voordeel voor mij om voor de DSL50 te gaan is dat ie ietsje goedkoper is en op zowel lage als hoge volumes iets warmer/voller klinkt naar mijn mening (vooral bij clean en crunch). Ook is de overdrive/distortion sneller mooi aangezien je de buizen eerder aan het werk zet. Daar komt nog bij dat het je bij de 50 watt ook 2 buizen scheelt als ze aan vervanging toe zijn.

50W is nog steeds net zo bedroom unfriendly als een 100 Watter hoor, beide draai je echt niet open. Ik houd zelf meer van 100 Watters, ze voelen iets massiever vind ik, beetje vaag.

Ohja, ik weet ook wel hoe je goedkoop aan een goeie 100 Watter kan komen :satisfie:

Magic Bean
21 december 2008, 20:25
Ik heb mijn DSL weggedaan, puur vanwege het gewicht, maar de sound is zooo lekker.

Ik zou het groene kanaal gewoon op crunch zetten en je volumeknop gebruiken voor clean.
Desnoods een pedaaltje pakken dat je level naar beneden/boven kan brengen. GE-7 of LPB?

Ik kan je aanraden om de mid shift en deep boost functies uit te laten, zeker bij een 4x12.

Aeonis
23 december 2008, 01:40
Ik heb vandaag een DSL en JVM even serieus aan de tand gevoelt over een Framus 2x12 cabinet en tot mijn verbazing kwam ik tot een totaal andere conclusie dan ik op voorhand had gedacht. Ik dacht ik ga een DSL 50 testen en ik krijg een bevestiging dat dat mijn amp is en dan koop ik die... Het tegendeel was waar :D

Ik was ongeveer anderhalf uur over een DSL-50 aan het spelen en het klonk lekker.. Stond op het punt om weg te gaan, maar toen zag ik de JVM 205H staan.. Toch nog ff proberen, aangezien ik alleen de JVM 210H had geprobeerd. Ik had hem nog geen 5 minuten aangesloten of er kwam al grote twijfeling opzetten. ;)

Na 30 minuten gespeeld te hebben kwam ik tot de conclusie dat ik alle geluiden van de DSL ook uit de JVM kon trekken en dat een aparte EQ voor clean/crunch en overdrive toch zeker wel nodig is.. Wat ik namelijk bij de DSL clean heel mooi vond had toch enig tweaken nodig bij het overdrive kanaal... Meteen kwam dus de veelzijdigheid van de JVM naar boven en daar komt nog bij dat de high gain sounds van de JVM naar mijn mening "zuiverder" uit het kabinet kwamen.

De clean/crunch modes van de DSL klonken wel wat warmer, maar het clean kanaal van de JVM was veel cleaner (ook op hoge volumes amper randje te bekennen) en na wat tweaken met tone/eq klonk dit toch ook behoorlijk warm... Niks mis mee dus.

Waar de DSL dus een beetje onpraktisch is (vooral voor live gebruik) schiet de JVM er bovenuit vanwege zijn mogelijkheden met de modes en het voetpedaal.. Ook is het overdrive pedaaltje om van de DSL clean naar crunch te gaan overbodig en kan je bij de JVM desnoods boosten door de 2 master volumes.

Tjah.. ik weet dat het ineens van het ene eind naar het andere is en ik was er al zowat uit dat ik de DSL ging aanschaffen.. toch ff de JVM 205 er bovenop gezet en een vergelijking gedaan.. Ze zijn niet zo gek veel verschillend eigenlijk en dan heb je op termijn toch veel meer profijt van de veelzijdigheid van de JVM. Gek genoeg beviel de JVM 205 me ook vele malen beter dan de JVM 210 en ligt hij qua prijs ook een stuk beter.

Mijn volgende afweging was dus JVM 205 vs JVM 410, maar dan neig ik alleen vanwege de prijs al naar de JVM 205.... Ik vind de JVM 410 namelijk nogal overkill, veel modes van de JVM komen nagenoeg overeen met een andere kleur van een andere mode (hier kan je over twisten door de andere voicings, maargoed dat is mijn mening).. Het enige voordeel van de JVM 410 is naar mijn mening dat hij 4 EQ's heeft en 2 meer knoppen op het voetpedaal, maar dat is me die 300 euro niet waard.

Ook denk ik dat je na enig tweaken alle geluiden van de JVM 410 ook nagenoeg uit de JVM 205 kunt trekken (mijn mening) en dan ga ik toch voor eenvoud en 50 watt, waar ik eigenlijk vanaf het begin al over uit was. Kortom, ik heb de "meerdere" sounds van de JVM 410 niet nodig.

Maargoed, conclusie.... Veelzijdigheid van JVM is doorslag (vooral voetpedaal en aparte EQ voor clean/crunch en overdrive!) en daardoor wint hij voor mij van de DSL.. DSL heeft iets warmere clean/crunch, maar is bij JVM ook prima na enig tweaken. JVM heeft mooiere distortion (brengt het iig beter over). Ook heeft de JVM op overdrive -> rood meer gain dan de DSL kan halen (voor wat dat waard is ;))

Als laatste heb ik ook besloten om mijn Framus 2x12 (v30's) in te ruilen voor een Marshall 2x12 JVM cabinet met 1x v30 en 1x heritage (nieuw 212 cabinet voor JVM serie)

Excuses voor deze lange post, maargoed... zoals je leest is mijn mening compleet omgeslagen en ben ik blij dat ik vandaag nog eens even goed de tijd heb genomen voor de DSL en de JVM.

Groeten,
- Aeonis

macwilliams
23 december 2008, 07:29
Goed gedaan, gefeliciteerd.
maw dus zelf testen is toch de beste manier
om te bepalen wat je wilt....



go figure, who would have guessed?:seriousf:

iWishmaster
23 december 2008, 10:39
Goeie keus!

Een vriend van mij heeft dezelfde afweging gemaakt en hij heeft voor de DSL gekozen vanwege de eenvoud van knoppen. Achteraf heeft hij er volgens mij een beetje spijt van, aangezien hij nu merkt dat zn amp helemaal niet clean blijft op t podium en dat hij eigenlijk geen echte 'lowgain' crunch kan gebruiken.

Maarre, FOTO's!!!!

ben vanhoof
23 december 2008, 10:41
Ga je de jvm dan kopen bij een lokale dealer? Ik zou echt soundslive.co.uk overwegen, ik heb er een paar dagen geleden ook nog eentje voor een maat van mij besteld. Een jvm410h voor €826 inclusief verzending! De 205 kost €150 minder ginder. Wel opletten: na 1 januari nemen ze geen marshall bestellingen meer aan die verscheept moeten worden buiten de UK!
En ja, wat als je dan problemen hebt met de amp? Wel van de jvm zijn de enigste 'problemen' die ik gehoord heb een kapotte zekering die vervangen moest worden. En als er dan wat grotere stukken zijn dan stuur je'm eventueel trug naar die winkel voor €30 en 't zaakje is opgelost. Of je doet 'm naar iemand die versterkers maakt en je laat 'm maken. Ik vind het kleine risico zeker de moeite waard als het prijsverschil meer dan €600 tegenover hier in de winkels!

sjaak1990
23 december 2008, 17:27
Wollig of scherp hangt totaal van je instellingen en van de kast af. Resonance en presence zijn echt belangrijk, en die heeft de dsl niet bij mijn weten. En het klopt ergens dat crunch orange, od1/2 green overeenkomen mits wat instellingen, maar dat maakt het ergens juist handig! Ik gebruik od1 als lead voor mn les paul achtige, od2 als lead voor mijn jackson die een nogal andere pickup heeft en meer treble en minder mids vraagt qua instellingen. Crunch als crunch sound die tevens ook andere instellingen heeft dan od1/2.
Met de dsl (als die sound er al uit te halen valt) zou ik een compromis moeten maken qua instellingen vanwege de gedeelde equilizer, met de jvm staan de knoppen 3 keer goed. Dat valt evt op te lossen door een equilizer tussen gitaar en amp of in de loop te steken, maar dat geeft alleen maar meer moeilijkheden bij kanaalwissels etc.

Ik weet hoe ik een amp in moet stellen, hij bleef me een beetje wollig klinken maar met harder aanslaan toch die scherpe piekjes die mijn DSL ook heeft. Presence heeft een dsl wel reconance niet. Ik vind zelfde gevoicede kanalen echt onnodig. Mijn brunetti met 3 kanalen kan veel meer, brute gain, crunch en blues sounds allemaal door anders gevoicede kanalen. JVM410 noem ik niet veelzijdig, alles is eigenlijk hetzelfde gevoiced en een strakke gain sound kon ik niet vinden maarja. DSL met gedeelde eq is zeker een minpunt, maarja een eq pedaaltje lost dat zo op, ik vind de simpelheid van de DSL zo zijn charmes hebben.

Baker
23 december 2008, 17:32
Ik blijf erbij dat een 410 voor een beetje meer geld VEEL meer mogelijkheden biedt. Het grote voordeel van de 410 is dat clean en crunch twee aparte kanalen zijn. Hierdoor kun je dus Clean met veel galm gebruiken, en Crunch met een beetje galm. Zo maar even een voorbeeld

Bij de 210 is clean en crunch "samengevat" tot 1 channel.

Wat ik jammer vind, en ook echt een gemiste kans voor marshall is dat ze voor de 210 niet gewoon de eerste twee kanalen van de 410 genomen hebben. Dus clean met 3 modes en crunch met 3 modes. Geen OD modes dus.

Wie weet komt er nog zo'n amp? De JVM 220 ofzo? :confused:

Als ze dat gedaan zouden hebben dan was de 210 echt helemaal "mijn" amp. Ik gebruik nu OD1 en OD2 namelijk niet of nauwelijks.


Maar goed,
Dat vind ik dan he,
Misschien dat jij wel wegkomt met de twee kanalen van de 205/210.
Als dat zo is dan zou ik er zeker voor gaan!

Laat even weten als het zover is!

kokeleko
23 december 2008, 18:02
Ik heb een JVM205H, en dat ding bevalt super.
Orange op kanaal 2 is de hoofdmoot, mastervolume 2 mijn beste vriend, meer hoef ik niet.

Aeonis
23 december 2008, 19:05
Owjah, ik heb nog wel even een vraagje over de 205.. deze heeft inderdaad Clean/Crunch kanaal met 1 EQ (ipv JVM410 met Clean en Crunch kanaal en beiden afzonderlijke EQ)...

De volumeknop van de 205 (bij clean/crunch kanaal) heeft geen invloed op de groene mode... Hoe wordt het volume dan geregeld bij clean/crunch groen? en heb je dan problemen bij het wisselen van Clean/Crunch groen naar orange? (Wat volume betreft).. Als dat namelijk een probleem is moet ik toch nog maar even gaan nadenken over JVM205 vs JVM410...

Maarjah, de 410 is 100 watt, waardoor je hem meer moet cranken om de tubes aan het werk te zetten en hij dus ook minder zal klinken op lage volumes... of niet?

Sarco
23 december 2008, 19:42
Dat maakt echt niet zoveel uit hoor.

Baker
23 december 2008, 19:57
idd, het verschil in volume is marginaal.
Als je dan echt de buizen wilt crancken dan moet je een powersoak er tussen zettn oid. De 410, maar ook de 205 zijn nu eenmaal geen slaapkamer amps.

Het volume van clean groen regel je met de gain pot.

MarkV
23 december 2008, 19:57
Als ze dat gedaan zouden hebben dan was de 210 echt helemaal "mijn" amp. Ik gebruik nu OD1 en OD2 namelijk niet of nauwelijks.


Vandaag even op zo'n 205 gespeeld. Die OD kanalen waren voor mij ook niet nodig, zat gain op clean en crunch.


De volumeknop van de 205 (bij clean/crunch kanaal) heeft geen invloed op de groene mode... Hoe wordt het volume dan geregeld bij clean/crunch groen? en heb je dan problemen bij het wisselen van Clean/Crunch groen naar orange? (Wat volume betreft).. Als dat namelijk een probleem is moet ik toch nog maar even gaan nadenken over JVM205 vs JVM410...

Tja dat had ik nou ook niet helemaal door met die 205. In de groene mode kan je het volume regelen met alleen de volume knop. Switch je naar orange, dan werkt de Master volume ineens (ofzo).
Te weinig tijd aan besteed, maar volgens mij kan je juist zo volume verschillen tussen de verschillende kanalen/modus opvangen, maar hoe dat nou precies zit...

Aeonis
23 december 2008, 20:11
Hmm.. volgens mij wordt volume bij clean/crunch groen dan geregeld door de gain knop (in combinatie met master volume)... Dit is overigens bij de JVM410 zelfde verhaal voor clean groen.

Maargoed, ik zit me nu dus een beetje af te vragen... ontbreken de Clean orange en Crunch green modes van de JVM410 aanmerkelijk bij de JVM205? Dus, clean met een heel klein randje, of kan je dat op de JVM205 toch gemakkelijk krijgen bij het clean/crunch orange kanaal? (evt. door volumepot van je gitaar ietsje dicht te draaien) .. Ik weet het eigenlijk niet meer zeker en kan niet zo 1-2-3 weer een JVM205H testen.

Apart trouwens dat er bijna geen reviews/soundsclips/youtube filmpjes van de 205H zijn te vinden... het lijkt wel alsof iedereen de 410 heeft.

Sarco
23 december 2008, 20:45
Waarschijnlijk net omdat de 410 voor een kleine meerprijs veelzijdiger is dan de 205 :)

Baker
24 december 2008, 10:44
en omdat de 205 / 210 veel later op de markt was

Baker
24 december 2008, 10:49
Hmm.. volgens mij wordt volume bij clean/crunch groen dan geregeld door de gain knop (in combinatie met master volume)... Dit is overigens bij de JVM410 zelfde verhaal voor clean groen.

Op de 410 is dat zo ja. Of dat op de 205 ook zo is weet ik niet,
maar als dat het geval is, dan is dat wel lastig.
Als namelijk het volume tempert door de gain te verminderen op Channel 1groen, heb je ook meteen weinig gain op channel 1 orange en channel 1 red.

Op de 410 is dat geen probleem, omdat je voor de crunch een ander kanaal pakt, met een andere gain control.....

Aeonis
24 december 2008, 12:18
Op de 410 is dat zo ja. Of dat op de 205 ook zo is weet ik niet,
maar als dat het geval is, dan is dat wel lastig.
Als namelijk het volume tempert door de gain te verminderen op Channel 1groen, heb je ook meteen weinig gain op channel 1 orange en channel 1 red.

Op de 410 is dat geen probleem, omdat je voor de crunch een ander kanaal pakt, met een andere gain control.....
Inderdaad... Heb er veel over nagedacht en voor mijn band en zo is zo'n 410 veel handiger. Meer footswitches en 4 EQ's, dus meer mogelijkheden (je kan mooi clean op clean oranje krijgen (houd wel van clean met heel iets randje), vervolgens naar crunch voor iets meer overdrive/punch, en dan nog naar OD1 voor het harde werk met OD2/MV2 als boost. 2 verschillende gain knoppen op OD1 en OD2 is ook handig, dus tjah...

Ik denk dat je alle geluiden uit de 410 ook wel uit de 205 kunt halen na enig tweaken met je amp/gitaar, maar dan is de 410 toch wat eenvoudiger/flexibeler. Ook heeft de JVM een hogere marktwaarde en de vraag is veel groter, dus... Mijn ouders schieten me wat geld voor, dus als ik niet naar het prijsverschil van de 410 en de 205 kijk ga ik toch voor de 410 haha. (jammer dat er geen 405 is, 4 kanaals 50 watt ;))

Maargoed, zoals je al zei, neem of de DSL of de JVM410... Het gaat inderdaad de 410 worden na al het nadenken.. Als ik een 205 koop en ik kom over een tijdje toch tekort qua mogelijkheden, krijg ik er spijt van en kan ik hem niet zomaar ff inruilen voor een 410. Dat zal ik bij de 410 niet hebben want de 410 heeft alles wat de 205 ook heeft en meer.

Het word ook geen JVMC212 marshall cabinet, want ik zag gister dat die qua afmetingen niet overeen komt met de top.. Hij is smaller en meer gemaakt als extension cab voor JVM combo's... Blijf dus bij de Framus 2x12 met v30's. 4x12 1960a kan ik later altijd nog aanschaffen als ik dat nodig heb voor de band, maar het is op het moment veel te onpraktisch... kan ik niet mee repeteren, past niet in de auto en moet elke keer de trap op en af aangezien ik op zolder zit.

I've made my final decision. JVM410 - Framus 2x12 v30's

Bedankt voor alle reacties tot dusver! Fijne feestdagen!