PDA

View Full Version : Butler (/Chandler?) Tube Driver?



Luke-wannabe
19 december 2008, 19:46
Ik ben altijd al Eric Johnson fan geweest, maar ik luister de laatste weer veel naar hem en ben er achter gekomen dat dat lead geluid van hem ontzettend in de Butler of Chandler (wat is het verschil tussen deze twee?) Tube Driver zit.

http://nl.youtube.com/watch?v=ngF8cvnEd2E
http://nl.youtube.com/watch?v=Q54gm8JyUqA

Volgens mij gebruikt Brad Paisley in dit nummer ook het pedaal http://nl.youtube.com/watch?v=SX_MMF9vPQ0

Ik weet niet zeker of Eric Johnson ook dat pedaal gebruikt, maar er staat me iets van bij dat ik dat iemand eens heb zien posten.

De originele Butler kun je alleen op custom order kopen en kosten 300 dollar. Maar dat vind ik wel veel geld en kan ik voorlopig ook niet betalen.

Mijn vraag is dus of er een kopie van dit pedaal te krijgen is, de Ibanez Tube King is geloof ik een beetje hetzelfde idee, maar hij klinkt wel heel anders krijg ik het idee (resource: youtube)

Kunnen jullie mij helpen?

Pepe
19 december 2008, 20:16
De Ibanez TK lijkt er niet op, zo ongeveer het tegenovergestelde.

De Chandler/Butler bepaald voor een groot deel Gilmour's sound, evenals die van Billy Gibbons, de Ibanez zou ik gebruiken voor eighties glamrock.

Mitch
19 december 2008, 20:43
Ibanez TK = stevige compressie, dikke mids beuk sound. Voor mij het pedaal om een Les Paul/Marshall sound te halen uit mijn Tele/Vox ;)
Begin in ieder geval niet aan die goedkope ruk kopietjes wat betreft buizen overdrive (ben even de naam kwijt...)

Luke-wannabe
19 december 2008, 21:01
Dan moet ik die Tube King dus absoluut niet hebben. Welke wel dan? :seriousf: Ik ben echt naar die Eric Johnson Lead tone op zoek (blaat blaat tone, vingers, etc geblaat kennen we wel. Ik wil het gewoon benaderen.)

Mitch
19 december 2008, 21:09
Naar goede The Gear Page traditie moet ik nu de Zendrive aanraden want daar maken ze complete studies van de Eric Johnson/Larry Carlton blabla smooth lead tone. :listen:
Toevallig zag ik vandaag dat er bij v/d Haar een kloon te koop staat tussen zijn "December-pedalen-opruiming". Of je 't wat vindt is een tweede maar er zit in ieder geval een smoothe lead in.

Pepe
19 december 2008, 21:27
Naast mijn Butlers heb ik ook een zendrive, dat klinkt weer heel anders, silky dumble achtig.
De Tubedriver klinkt noch dumble, noch vox, marshall modern of fender, lastig te omschrijven, oude plexi toon, dat komt meer in de buurt, Hendrix Marshall sounds.
Voor ik mijn 2e Butler kocht heb ik de Vox Big Ben als backup gebruikt, levendiger dan een tranny pedaal en niet zo modern aggresief als een Matchless hotbox of Boogie overdrive.

Er zijn niet zo gek veel pedalen die mamma's homecooking kunnen leveren maar instant magnetrons genoeg.

EJ's toon however is voornamelijk violin/smooth, de Vox klinkt toch iets voxier dan die plexi toon van hem. Hij draait alle toonknoppen op de TD dicht, dan krijg je een vrij neutrale toon met de voicing van ZZ top's Tush.

MarkV
19 december 2008, 21:55
De Chandler/Butler bepaald voor een groot deel Gilmour's sound, evenals die van Billy Gibbons, de Ibanez zou ik gebruiken voor eighties glamrock.

Billy Gibbons met een Chandler? Dat is een nieuwe voor me..!

Luke-wannabe
20 december 2008, 01:01
Naast mijn Butlers heb ik ook een zendrive, dat klinkt weer heel anders, silky dumble achtig.
De Tubedriver klinkt noch dumble, noch vox, marshall modern of fender, lastig te omschrijven, oude plexi toon, dat komt meer in de buurt, Hendrix Marshall sounds.
Voor ik mijn 2e Butler kocht heb ik de Vox Big Ben als backup gebruikt, levendiger dan een tranny pedaal en niet zo modern aggresief als een Matchless hotbox of Boogie overdrive.

Er zijn niet zo gek veel pedalen die mamma's homecooking kunnen leveren maar instant magnetrons genoeg.

EJ's toon however is voornamelijk violin/smooth, de Vox klinkt toch iets voxier dan die plexi toon van hem. Hij draait alle toonknoppen op de TD dicht, dan krijg je een vrij neutrale toon met de voicing van ZZ top's Tush.
Haha goeie, Pepe.
Doet die Vox Big Ben ook een beetje die violin toon?
Edit: Net gechecked op youtube, maar die toon zit er niet echt in..

Pepe
20 december 2008, 03:11
Haha goeie, Pepe.
Doet die Vox Big Ben ook een beetje die violin toon?
Edit: Net gechecked op youtube, maar die toon zit er niet echt in..


Nee, je zegt het al, niet echt.
De vox is killer en wat platter ipv rond maar dat is ook meer vox signature.
Voor violin kom je bij plexi uit, ik zou niet zo snel weten welk ander pedaal dat goed doet. Tis ook geen instant plexi natuurlijk, Gilmour, Gibbons, Dweezil en EJ halen allemaal een verschillende sound uit dat ding.

guitartheo
20 december 2008, 11:37
Hoi aangezien ik ook een Eric Johnson liefhebber ben ,heb ik me ook wel verdiept in zijn sound , hij gebruikt inderdaad de B.K. Butler tubedriver (het eerste pedaal met een buisje) maar dan de eerste type om zijn 100w plexi marshall mee aan te sturen,(waarbij de versterker een groot deel van de sound bepaald)
Ik heb zelf het ding een keer nagebouwd , het klinkt wel oke maar meer een distorsion dan overdrive ,ik kon zijn geluid iig.er niet mee benaderen (zit toch meer in z'n vingers :dontgeti:).
Je kunt mischien proberen voor veel geld een oud exemplaar te kopen (als je er een kunt vinden) ik zou eerder een moderner alternatief zoeken (zonder buisje) die zijn er genoeg.

Op z'n site staat precies wat hij gebruikt
http://www.ericjohnson.com/images/ericjohnson/pedalboard-2006.jpg

Luke-wannabe
20 december 2008, 11:52
Hmm een Fuzz Face dat dacht ik ook wel. Maar hoe heb jij zijn sound dan gekregen?
Maar ik vind dat geluid nou niet echt overdreven plexi of sla ik nu compleet de plank mis?

shredneck
20 december 2008, 12:08
Plexi in een doosje: Menatone King of the Britains

Ook Lovepedal heeft iets dergelijks met de sound van de vroege Hendrix erin.

Stoerder is natuurlijk gewoon een plexi te kopen ( en een attenuator haha!) en a/b en met je setup. Ok, geen kerstcadeautjes voor de kids dit jaar en moeders kan de nieuwe douche ook vergeten want tja...je wil wel een plexi uit de jaren 60 natuurlijk! :-)


.....maar zo'n pedaaltje doet het ook wel hoor.

Luke-wannabe
20 december 2008, 12:12
Whaha ik ben pas 19 dus kids mogen nog even op zich laten wachten en die nieuwe douche betalen m'n ouders wel als dat echt moet ;)

Maar het ding is dat ik niet weet of ik echt die Plexi toon moet hebben.. Maar bedankt voor je input in ieder geval.

Comfortably Daniel
20 december 2008, 12:20
Je kunt nemen: De nieuwe BK Butler TD, Chandler TD, Tube Works TD, Tube Works 911 TD.
Zorg er wel voor dat het er een is met de vier knoppen(Level, Hi, Lo, Drive)en vaste net-aansluiting, niet met een adapter.
Er zit wel een verschil tussen een hoop van de pedalen. Chandler heeft wat andere componenten gebruikt en BK en Tube Works ook, maar het overall geluid van deze pedalen is wel het zelfde. De buis die erin zit is ook een grote factor voor de toon...12AX7 is voor een hoop mensen net wat te "earpearcing" en er wordt dan ook vaak een 12AU7 in gezet...maar das maar net wat je mooi vindt ;)

Luke-wannabe
20 december 2008, 12:30
Waar kun je die Tube Works vinden? Heb gezocht, maar zonder succes!

E-J
20 december 2008, 12:37
Dit videotje niet gezien?

http://nl.youtube.com/watch?v=OtI5UWAQXLg&feature=related

Die Plexi staat dus al flink op oversturen, en de BK Butler Tube Driver levert een stevige boost.

Alle drie van mijn 'vrienden' waar ik geregeld mee jam ( in een grote sporthal :) ) hebben een BK Butler Tube Driver. Tel de Tube Drivers ;)

http://i295.photobucket.com/albums/mm132/HyDra_DR103/jam%2013%20dec/S5000033.jpg?t=1229344754

Er zit wel verschil tussen de verschillende Tube Drivers. Je hebt de eerst Tube Drivers. Op het pedaal staat dan Tube Driver, design by BK Butler, en onderaan dan Chandler Industries. Dit zijn de eerste pedalen, gebouwd door Chandler en ontworpen door BK Butler. Later gaat Chandler zelf, zonder medewerking van Butler, Tube Drivers maken. Er zijn een paar rechtzaken...die Chandlers zonder BK Butler erop worden over het algemeen als minder beschouwd vergeleken met de eerste Chandler's by BK Butler. Chandler maakt nog een paar budget Tube Drivers, niet met 4 knoppen maar met drie of zelfs twee. Koop deze niet, ik heb ze gehoord naast de "echte" en die kunnen echt niet in de schaduw staan. Om het nog verwarrender te maken hebben andere merken nog budgetversies van de Tube Driver gemaakt, Tubeworks en Kampo etc. BK Butler heeft zelf nog de zwarte Tube Driver uitgebracht, hij claimt dat Billy Gibbons van ZZ Top die gebruikt en dat de zwarte eigenlijk zijn beste Tube Driver is... ook zijn er nog rack uitvoerigen uitgebracht van de TD. Sinds een paar jaar heeft hij echter weer de productie gestart van het origineel... nu zonder Chandler erop. Daar praat ik nu over.

Voor mij is dit toch wel één van de beste overdrivepedalen die er bestaan. Hij klinkt heel erg als een versterker. Vergeleken met héél veel pedalen heeft hij echt een fantastisch laag en midlaag, veel pedalen missen dat, waardoor ze niet als een versterker klinken maar echt als een pedaaltje, als je begrijpt wat ik bedoel. Het is een heel warm (!!!) en vet klinkend pedaal.

Eric Johnson's Tube Driver heeft een extra knop op de achterkant zitten, een knop om de bias mee te regelen. Volgens mij is deze toch wel erg belangrijk. Je kunt namelijk van overdrive naar meer een fuzz geluid gaan. De Butler klinkt zonder die knop namelijk als een hele goede Britse versterker. Niet supersmooth, al kun je dit wel tweaken. Ik heb nog nooit de settings op de Butler van Johnson gezien trouwens. Een maat van me heeft ook die bias knop op zijn Tube Driver. Ik zal de volgende jam wel eens kijken of dat wat uitmaakt :)

Maar ik kun je dit zeggen. Die Plexi's van Johnson staan echt hard, dus ze oversturen al. Ze leveren het basisgeluid. De Butler geeft nog die extra boost. De Butler alleen op een cleane amp geeft je niet dát geluid, maar je komt wel er dicht bij in de buurt als je de brug pickup doorlust naar toonpotmeter op je Strat. De toonpot dan flink dicht, hoog volume, je versterker ietsje overstuurt en dan de Tube Driver aan :).

Hey, volgende meeting hebben we precies Eric Johnson's rig :seriousf:

We hebben dan een Wahwah, Fuzzface, MXR Dynacomp, BK Butler Tube Driver, Ernie Ball volumepedaal en een Electro Harmonix Memory Man... oja en een Fender Eric Johnson Stratocaster ( van Comfortably Daniel ;) )... en een Marshall JMP!

Je kunt rechtstreeks een Tube Driver van BK Butler zelf kopen, of het op de tweedehands markt (Ebay etc) te proberen. Het is mogelijk er een voor weinig (lees 100 euro) te kopen!

Comfortably Daniel
20 december 2008, 12:43
Kijk...de langere uitleg ;)

tjah...ik hoop dat ik er de volgende keer bij kan zijn...

@ Luke: tjah...nieuw zijn ze er niet meer, maar af en toe staat er weleens een op marktplaats of zo. Ik heb er toen ooit een via marktplaats gekocht...perfect pedaaltje.

shredneck
20 december 2008, 12:54
Conrad had ze vroeger ook, geen butler maar wel een tubeworks kopie.


heb even gecheckt, hebben ze niet meer helaas..maar, wellicht dus wel in andere niet al te voor de hand liggende winkels ( correct? ) waar ze muziekinstrumenten naast alle andere zooi verkopen.

Eezz
20 december 2008, 13:08
De meester laat ons zelf even zien hoe het nou zit met zijn fantastische geluid:

http://www.harmony-central.com/theater/video/interviews/interviews_video.html

Zie het filmpje "effects"

Wat mij opvalt is dat een groot deel van zijn dirty sounds al in de amp zitten. De pedalen kleuren meer dan dat ze echt verantwoordelijk zijn voor de vervorming. Hoewel het verschil met of zonder fuzz face wel groot is.

Luke-wannabe
20 december 2008, 14:10
@ EJ: Dank voor de duidelijke uitleg! Erg verhelderend!
Mooi plaatje ook zo van die rig! Ik hoop ooit ook nog eens een mooie plexi style marshall te hebben. Echt een jongensdroom van mij.
Ik begrijp wat je bedoeld met 'hij klinkt als een amp'. De ms10 van Ibanez die ik nu heb (gemod door dirk hendrik) heeft een EQ en daarmee kun je ook wat van dat 'versterker laag' in draaien. Een tubescreamer bijvoorbeeld heeft zo'n bass-cut dat het dozig gaat klinken inderdaad.
Het filmpje is erg verhelderend. Nu is het dus in 1 keer duidelijk hoeveel aandeel de Plexi heeft in het overall geluid. Maar het kan dus ook met een Fender amp! Goed nieuws!

Duidelijk voor mij is dus, om dit geluid over een Fender amp te krijgen, dat ik eerst een plexi achtige overdrive moet hebben en daar bovenop dan een tube driver.. De vraag is of ik dat er voor over heb. Waarschijnlijk wel, maar dat word dan een lange termijn project :p

Pepe
20 december 2008, 15:03
De post van EJ NL nails it pretty much. Tube Works is van Butler zelf bijdeweg. (http://home.comcast.net/%7Ejroscoe/bkbutler.html)
Ik heb nog een blauwe maandag een blue tube van Tube Works gehad... dat was echt 3 keer niks.

Die lower plexi midpunch zit er in als je de treble dichtdraait en bas naar rechts maar as said, geen instant plexi. Door mijn boogie krijg ik met de Butler op het cleane channel exact dezelfde toon als de leadtone van de Boogie zelf. daar hoor ik geen verschil tussen.
Ik heb er een au7 ingestopt, dat vergroot de radius van clean naar crunch en lead, je hebt al snel genoeg op een podium voor een bold bluesy lead.

Mijn Butler 19 inch version heb ik van Ebay voor 125 euro, die blijft dan onder de radar op de een of andere manier. Beetje vissen en geduld hebben. En geen USA versie natuurlijk, andere spanning.

De enige juiste versie is degene met ingebouwde transformator. Alles wat een wallwart is, stay away. Happy hunting.

Luke-wannabe
20 december 2008, 15:24
Hm.. As said word dat dus vrij omslachtig.
Ach voor nu is het roeien met de riemen die ik heb. Maar eens mn TS laten modden.

Dirk_Hendrik
20 december 2008, 15:36
Tubekings zijn er in 2 versies. De Amerikaanse en die voor de rest van de wereld. Voor een regelrechte tubeworks gebouwde clone moet je de Amerikaanse hebben. Te herkennen aan het ontbreken van de noisereduction.

Andere optie is de Kampo Tubedriver die destijds door Conrad verkocht werd voor een euro of 60. Wél even een betere buis er in zetten.

Luke-wannabe
20 december 2008, 15:50
1.Tubekings zijn er in 2 versies. De Amerikaanse en die voor de rest van de wereld. Voor een regelrechte tubeworks gebouwde clone moet je de Amerikaanse hebben. Te herkennen aan het ontbreken van de noisereduction.

2.Andere optie is de Kampo Tubedriver die destijds door Conrad verkocht werd voor een euro of 60. Wél even een betere buis er in zetten.
1. Ik kreeg op pag 1 het commentaar van Pepe (en Mitch geloof ik) dat de Tube King er niet op lijkt. Heb jij een andere mening?

2. Grappig, want op je site raad je de Kampo af..? Maar wil wel kijken. 60 eu is natuurlijk geen geld.

Pepe
20 december 2008, 15:54
De amerikaanse ken ik niet, ik had de noise reduction versie.
De Kampo is een gemodde Tube Works, dat schijnt nog slechter te klinken dan het origineel. Dat is overigens de black real tube waar Butler zo trots op is?

Dirk_Hendrik
20 december 2008, 16:03
De amerikaanse ken ik niet, ik had de noise reduction versie.
De Kampo is een gemodde Tube Works, dat schijnt nog slechter te klinken dan het origineel. Dat is overigens de black real tube waar Butler zo trots op is?

Aan die Kampo is weinig gemod en veel gekopieerd.

Ik zal die text eens aanpassen. Da's van de pre-hela-vervang die buis eens tijd.

En nogmaals dus,
De TK999 bestaat in 2 versies. De Amerikaanse zie je nooit en de andere wordt in de VS sporadisch aangeboden als pre-lawsuit

Luke-wannabe
21 december 2008, 14:43
Is die Kampo nou wel goed of niet goed? Ik snap het niet meer :-p

Pepe
21 december 2008, 15:46
Week en fuzzig zegt onze correspondent.

Dit (http://www.guitartest.de/OVERDRIVETEST.htm) houd je wel een paar uur van de straat. http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon10.gif

Luke-wannabe
21 december 2008, 15:51
Week en fuzzig zegt onze correspondent.

Dit (http://www.guitartest.de/OVERDRIVETEST.htm) houd je wel een paar uur van de straat. http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon10.gif
Inderdaad! Jammer dat het duits is :s...

Dirk_Hendrik
21 december 2008, 16:04
Is die Kampo nou wel goed of niet goed? Ik snap het niet meer :-p


Ja. Behoorlijk.

Als je de gruizige hypergoedkope prutbuis die er in zit door een beter exemplaar vervangt.

En dat hebben ze op die duitse site gegarandeerd ook niet gedaan.

Pepe
21 december 2008, 16:20
En dat hebben ze op die duitse site gegarandeerd ook niet gedaan.

Yes they did.

Luke-wannabe
21 december 2008, 17:37
Ja. Behoorlijk.

Als je de gruizige hypergoedkope prutbuis die er in zit door een beter exemplaar vervangt.

En dat hebben ze op die duitse site gegarandeerd ook niet gedaan.
Zijn die nog nieuw te krijgen? Anders is het wachten op een 2dehands exemplaar.

crelis
21 december 2008, 20:52
Hey,
ik ben ook een eric johnson fan.
Zijn lead tone komt van een opengedraaide marshall plexi met wat hulp van een tube driver. die tube driver is erg bepalend voor het geluid. Als je echt die lead sound van eric johnson wil krijgen zul je echt een tube driver moeten hebben. Ik heb ook al gezien dat mensen over de zendrive zijn begonnen. Ze zendrive is bedoelt om de overdrive van robben ford en larry carton te krijgen en is dus weer iets anders dan de tubedriver. nogmaals, de tubedriver is de enige manier om die eric johnson achtige lead tone te krijgen.
http://www.youtube.com/watch?v=OtI5UWAQXLg dat is de exacte eric johnson sound;)

E-J
21 december 2008, 21:28
Hey,
ik ben ook een eric johnson fan.
Zijn lead tone komt van een opengedraaide marshall plexi met wat hulp van een tube driver. die tube driver is erg bepalend voor het geluid. Als je echt die lead sound van eric johnson wil krijgen zul je echt een tube driver moeten hebben. Ik heb ook al gezien dat mensen over de zendrive zijn begonnen. Ze zendrive is bedoelt om de overdrive van robben ford en larry carton te krijgen en is dus weer iets anders dan de tubedriver. nogmaals, de tubedriver is de enige manier om die eric johnson achtige lead tone te krijgen.
http://www.youtube.com/watch?v=OtI5UWAQXLg dat is de exacte eric johnson sound;)

Inderdaad, als je een "echte" Tube Driver op hoog volume hoort weet je ook waarom ze zo gewild zijn. Ze klinken echt heel warm en vet!

crelis
21 december 2008, 22:14
hey EJ NL. ik nu pas dat jij dat filmpje wat ik net poste al is eerder in dit forum hebt geplaatst. maar ik zie ook dat jij zelf een tube driver hebt op je foto. mooie spullen heb je;)

E-J
21 december 2008, 23:19
hey EJ NL. ik nu pas dat jij dat filmpje wat ik net poste al is eerder in dit forum hebt geplaatst. maar ik zie ook dat jij zelf een tube driver hebt op je foto. mooie spullen heb je;)

Haha. Ik heb geen Tube Driver. Drie andere op de 'meeting' hadden er er één of meerdere hebben. Op die foto zijn slechts een paar spullen van mij (de mooiste :seriousf:)!

Luke-wannabe
28 december 2008, 15:52
Ok, ik ben via D_H (bedankt voor de tip!) op een Kampo Tube Pedal 901 gestuit.
Kan ik dit nou goed kopen of niet? Is het denken jullie wat ik zoek?

Hartelijk dank alvast!



Edit: Ik heb net weer even gelezen, volgens D_H is het dus een goeie. Wat voor buis raden jullie aan ter vervanging?

Nielsje
28 december 2008, 16:44
Een pvc-buis. Gaat lang mee, en is in allerlei soorten en maten te verkrijgen.

Pepe
28 december 2008, 16:49
Ok, ik ben via D_H (bedankt voor de tip!) op een Kampo Tube Pedal 901 gestuit.
Kan ik dit nou goed kopen of niet? Is het denken jullie wat ik zoek?

Hartelijk dank alvast!



Edit: Ik heb net weer even gelezen, volgens D_H is het dus een goeie. Wat voor buis raden jullie aan ter vervanging?

De buis wordt low voltage gebruikt, het lijkt me sterk dat een andere buis een significant ander geluid oplevert maar goed, Barend is fan dus vraag het hem.

Mitch
28 december 2008, 16:56
Da's echt een misverstand, dat een buis weinig invloed heeft op de sound als hij op laag voltage wordt gebruikt.

Ash ketchum
28 december 2008, 16:59
De buis veranderen heeft net zoveel invloed als er een andere chip in een TS-achtige doen.

Dirk_Hendrik
28 december 2008, 17:23
De buis wordt low voltage gebruikt, het lijkt me sterk dat een andere buis een significant ander geluid oplevert maar goed, Barend is fan dus vraag het hem.


Aangezien die buis, op die lage spanning, in z'n minst lineaire gebied zit heeft hij in die applicatie just significant méér klankinvloed dan wanneer hij op een hogere spanning zou draaien.

En speciaal voor alle azijnpissers die maar doorneuzelen over de enorme verschillen tussen de twee:
Kampo schema:
http://www.dirk-hendrik.com/temp/Kampo Pedal_901.pdf

Tubedriver factory schema:
http://www.dirk-hendrik.com/temp/tubedriver.jpg

Ash ketchum
28 december 2008, 17:36
Ziet er wel aanlokkelijk uit als je de schema's zo bekijkt. ff ander buisje erin, hier en daar een modje.

Pepe
28 december 2008, 17:55
Waarom ineens zo'n naar toontje? Kom op man, we proberen Leon gewoon aan een goed ding te helpen en iedereen heeft daar zo z'n ideeën over.

Ik heb die Kampo ook zien staan, ik dacht nog, zal ik je even tippen. Als het niks is verkoop je hem gewoon weer door. Ik kan je wel zeggen, mijn Real tube 901 kon ik pas na maanden voor 75 verpatsen dus dan weet je ongeveer wat je kan bieden.

Mitch
28 december 2008, 18:01
Je bedoelde ongetwijfeld de post van D_H, maar ik wil daar toch wel even op inspringen: je stelling dat een buis weinig invloed heft op lage spanning breng je vrij stellig maar is echt een foute aanname. Barend weet 't vast technisch duidelijker uit te leggen, maar ik heb me er ook wel eens een middagje over zitten verbazen hoeveel verschil het maakte in mijn Tube King.
Juist als dan zo'n el cheapo Kampo met een minimale ingreep zou kunnen werken voor Leon lijken me dat sort dingen heel relevant. Beide schema's worden overigens ook gepost, dus naast de nadruk op de toon mag je ook best de nadruk op de inhoud leggen wat mij betreft ;)

Pepe
28 december 2008, 18:26
Je bedoelde ongetwijfeld de post van D_H, maar ik wil daar toch wel even op inspringen: je stelling dat een buis weinig invloed heft op lage spanning breng je vrij stellig maar is echt een foute aanname. Barend weet 't vast technisch duidelijker uit te leggen, maar ik heb me er ook wel eens een middagje over zitten verbazen hoeveel verschil het maakte in mijn Tube King.
Juist als dan zo'n el cheapo Kampo met een minimale ingreep zou kunnen werken voor Leon lijken me dat sort dingen heel relevant. Beide schema's worden overigens ook gepost, dus naast de nadruk op de toon mag je ook best de nadruk op de inhoud leggen wat mij betreft ;)

Well first, ik heb het over significant. Het is geen stelling, dat is gewoon wat ik hoor in de handvol low voltages die ik heb. De aaname dat het ook weinig verschil gaat maken in de Kampo basseer ik juist op het feit dat deze niet noemenswaardig verschilt van de RealTube, die ik wel heb gehad.

Ik verbaas me meer over de GodGivenLaw van jou dat een buis a priori wel verschil uitmaakt, volgens mij hangt dat sterk af van het ontwerp maar ik kan het mis hebben...

Wat inhoud betreft, ik was geen fan van mij 901 en Barend niet van de Kampo versie, dat de Kampo geen origineel ontwerp is maar een clone, dat waren we ook eens, daarom mijn veronderstelling.

Dat schema bewijzen snap ik dan ook niet, dat waren wel eens.

Dirk_Hendrik
28 december 2008, 18:29
De buis wordt low voltage gebruikt, het lijkt me sterk dat een andere buis een significant ander geluid oplevert maar goed, Barend is fan dus vraag het hem.


Dit regeltje Pepe.
Verder geen hard feelings. Mitch verwoord het vrij aardig.

da's overigens dezelfde Mitch waarop ik al sinds gistermiddag op een draadje in elektrische gitaren zit te wachten....:sneaky: Schiet es op luilak. En kom niet met prutsmoesjes van uitproberen en oefenruimtes.

Dirk_Hendrik
28 december 2008, 18:32
..... ik snap het...
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=117645

:seriousf::seriousf:

Luke-wannabe
28 december 2008, 18:51
Haha grappige discussie.
Okee even voor mijzelf op een rijtje zetten: Buis veranderen maakt dus waarschijnlijk wel uit, hij lijkt erg op de Butler versie, dus eigenlijk is dit een beetje waar ik naar op zoek ben als ik de tube driver sound wil?

E-J
28 december 2008, 19:47
Persoonlijk zou ik voor een échte Tube Driver gaan, ik vond zo'n cheapo ding veel minder dan een BK Butler...

Je kunt het altijd proberen natuurlijk.

Luke-wannabe
5 januari 2009, 17:03
Nou die Kampo is binnen!
Ben benieuwd maar ik kan nog niet testen omdat ik ziek op bed lig.

Ik heb hier trouwens nog 2 buizen liggen; een Sovtek 12ax7wc en een tung sol 12ax7. Welke buis zal wat voor karakter geven icm dit pedaal?

Luke-wannabe
5 januari 2009, 20:57
bump ;) + 10000

Nielsje
5 januari 2009, 21:03
Je kan ze toch ook allebei even proberen.. ?

(als je beter bent -> beterschap!)

Luke-wannabe
5 januari 2009, 21:15
Ach heh natuurlijk... Dankje Niels!

Nielsje
5 januari 2009, 21:17
Ach heh natuurlijk... Dankje Niels!

Tja, dat soort buizen-dingen zijn altijd heel erg persoonlijk.
Gewoon wat geduld, even het buisje laten afkoelen voordat je hem verwisseld, komt het helemaal goed.

Mitch
5 januari 2009, 22:03
Van die Sovtek WC's heb ik er nog nooit één goed horen klinken maar je weet maar nooit.

Luke-wannabe
5 januari 2009, 22:18
@ Mitch: Haha dat voorspeld al veel goeds. Nou ja ik probeer het gewoon en dan zien we wel verder. Die 2 buizen komen nog uit m'n AC15. Ik heb ze niet echt zelf gekocht ofzo.. Heb er ook helemaal geen verstand van. Wat raad jij aan?

@ Niels: Hoe lang moet dat precies? 2 minuutjes ofzo?

Nielsje
5 januari 2009, 22:21
Gewoon even voelen (serieus!) als je hem normaal beet kan pakken, dan kan je hem d'r uittrekken. Het gaat eigenlijk meer om jezelf. Alhoewel een buis wel kwetsbaarder wordt naarmate 'ie warmer wordt gaat dat ding niet zomaar kaduuk.

Luke-wannabe
5 januari 2009, 22:23
Okee. Ik dacht dat het om kwetsbaarheid ging. THnx!

sproutman
12 maart 2009, 18:31
Stoute spam van iemand die de forumregels niet heeft gelezen voor hij op "accepteren" klikte.

Jimwoud
14 maart 2009, 22:45
Meteen een ban, niet verkeerd.

Maar hoe klinkt ie nou??