PDA

View Full Version : Welke versterking zoek ik? rack, combo, stack whatever..



Mukkez
19 december 2008, 17:05
.











Kijk voor foto's op p5

Jorikjet
20 december 2008, 23:02
ik zou zeggen een goede clean, en met pedaaltjes de gain maken. zelf heb ik een fender twin, en met de pedalen die ik heb kan ik de door jou genoemde sounds wel krijgen. fulltone fulldrive voor de overdrive sounds, fulltone gt voor lead (en booster, voor clean met randje), mi audio crunchbox voor (jawel) de crunch. met ff speuren op marktplaats moet het denk ik wel lukken voor 1000 euros!

:hippie:

AART
20 december 2008, 23:11
ik snap dat 1-kanaals amp + pedaaltjes gedoe niet als iemand vraagt om een amp die meer doet dan clean + clean met randje/crunch.

Zo'n twin kan qua overdrive niks overtuigend neerzetten voorbij het lynyrd skynard gebied ...http://img3.harmony-central.com/acapella/ubb/idn_smilie.gif

Lexvandoef
20 december 2008, 23:16
Met de juiste pedalen ervoor wil een Twin dus echt wel scheuren hoor Aart, zeker voorbij Lynyrd Skynyrd achtige gain.

Bovendien, hij heeft een budget van zo'n 1000e, daarvoor moet je wel een beetje je best doen om een 3/4 kanaals bak te vinden die en voldoet aan zijn eisen en ook nog eens goed klinkt. Maybe een JVM, maar die moet je maar net vinden voor die prijs en je moet van de Marshall sound houden.

Het is dan mijns insziens best logisch om een goede cleane amp aan te raden (die zijn er wel voor minder dan 1000e) en om dan met pedalen te werken.

robert-gitarist
20 december 2008, 23:44
Tsja een goede buizentop met 3 kanalen word vrij lastig met dat budget, zeker als het een stack moet zijn. Ik moet eerlijk zeggen, ik vind de Peavey Valveking head wel een toffe bak. Kost nieuw iets meer dan de 500 euro. De standaard Peavey cab's vind ik persoonlijk minder mooi maar je kunt er natuurlijk altijd een andere cab onder doen. Het is overigens wel heel lastig want je speeld dus van alles, AC/DC is Marshall sound, Metallica is Mesa Boogie werk en Van Halen weer een Marshall achtig iets en dan nog eens Blues á la Stevie Ray...zoek daar maar eens een versterker voor die dat allemaal aan kan :D ;)

Maar goed, je hebt opzich een mooi budget en ik zou daar zeker mee de tweedehands markt mee op gaan, zat mooie te vinden, dat wel :)

Lexvandoef
20 december 2008, 23:57
Met een budget van 1000e en die eisen zou ik niet, ik herhaal niet, naar een Valveking kijken. Leuke eerste buizenbak, maar je kan, bijvoorbeeld 2dehands, veel toffere dingen kopen voor dat geld.

Ik zou sowieso 2dehands kijken met dat budget, dan krijg je veel meer waar voor je geld :) Een oudere Fender bassman 100 top zit er dan ook in, als je voor een cleane bak gaat. Of een AC30/15. Daar kan je dan nog wat pedalen bij kopen voor de rest van het geld. Of kijk bij Riviera als je voor 2-kanaals gaat. Een combo moet wel lukken.

robert-gitarist
21 december 2008, 00:19
Met een budget van 1000e en die eisen zou ik niet, ik herhaal niet, naar een Valveking kijken. Leuke eerste buizenbak, maar je kan, bijvoorbeeld 2dehands, veel toffere dingen kopen voor dat geld

Ik zou er persoonlijk ook niet voor gaan als ik dat budget zou hebben, en ik zoek sowieso ook geen head met 2/3 kanalen, ik hou het lekker bij een kanaal maar ik benoem de Valveking alleen maar even ;)
Een buizentop voor 1000 euro met meedere kanalen word vrij lastig (denk ik). De valveking zit daar mooi onder want de top is iets meer dan 500 euro en vergeet niet, daar komt nog een cab bij (reken voor het gemak daar nog eens 400 euro bij op, zit je snel aan de 1000 euro's). Kijk, hij zoekt een veelzijdig iets. AC/DC en Metallica liggen niet in het zelfde straatje, anders was een JCM800/900 een hele toffe optie geweest. Wat overigens ook een prima bak is en net misschien te doen is binnen het bedrag is een ENGL screamer oid. en kijk ook eens na Koch, ook goede en veelzijdige amps die dacht ik ook wel rond jouw budget te krijgen zijn (uiteraard tweedehands).

Iemand noemde het ook al, een buizenbak met een kanaal en pedalen er voor. Ik speel zelf op een oude buizentop met een kanaal en pedalen er voor en ik red mij er prima mee en ik speel ook vanalles en nog wat :)

Lexvandoef
21 december 2008, 00:21
Iemand noemde het ook al, een buizenbak met een kanaal en pedalen er voor. Ik speel zelf op een oude buizentop met een kanaal en pedalen er voor en ik red mij er prima mee en ik speel ook vanalles en nog wat :)

Dat raadde ik hem dus ook aan :satisfie:

AART
21 december 2008, 00:51
dan lever je behoorlijk in op de gain sounds imo.

Het kan als het voor jou werkt, maar een 3 of 4 kanaals bak is dan meer iets waar ik dan naar neig...

Maar ik heb gewoon een hekel aan pedaaltjesscheur (niet boosten maar pedaal over cleane amp)...

Lexvandoef
21 december 2008, 01:39
dan lever je behoorlijk in op de gain sounds imo.

Dan moet je eens betere pedaaltjes gaan testen :satisfie:

Anyway, het is maar een advies, en een beter haalbaar advies voor goeie sounds dan een grote 3/4 kanaal bak gezien z'n budget ;)

Fuhgawz
21 december 2008, 02:35
Je zegt dat je geen veelzijdige versterker hoeft, maar vervolgens komt er een behoorlijke bak met eisen en verschillende sounds die je wilt benaderen. Ook zeg je dat een buizenversterker wil, maar je wilt er ook chorus op. Ik ken eigenlijk geen enkele buizenversterker met chorus erop. Dan zit je toch in de modelling hoek.
Maargoed, ondanks alle tegenstellingen in je post denk ik eigenlijk meteen aan Engl. Een Screamer combo lijkt er perfect op aan te sluiten, en die haal je (nieuw) nét met 1000 euro, helaas zonder footswitch want die is ook weer zo'n 200 euro. De Thunder haal je financieel gezien met wat meer ruimte, maar die is iets minder veelzijdig en daar heb je niet zo'n vette footswitch bij. Qua chorus zul je dan toch echt voor een los pedaaltje moeten gaan.
Dus, als je nog 250 euro doorspaart bovenop die 1000 pleuro heb je (nieuw) een vierkanaals Engl Screamer combo mét dikke footswitch en ingebouwde reverb en volumeboost, plus een los chorus pedaaltje van bijvoorbeeld EHX of Boss. Althans, dat zou ik doen in jouw situatie.

crapton
21 december 2008, 08:59
Bugera 333XL - zit alles op wat je hartje begeert. Alleen chorusje erbij kopen.

Voor coverbandje een alternatief:
- Boss GT10 of Line6 X3L
- 4 cable method
- 40-50W buizen combo - ik heb zelf een H&K Statesman

Voordeel: niet te zwaar, zeer flexibel met sounds, toch echte buizencrunch, soms mooie combinaties buizencrunch met modeller sounds (bv voor de leads), wah ingebouwd, thuis ook altijd goede sounds

Nadeel: kost iets meer dan 1000 €, ik was 720+380 € kwijt.

Jorikjet
21 december 2008, 10:36
Ik ken eigenlijk geen enkele buizenversterker met chorus erop. Dan zit je toch in de modelling hoek.

een twin reverb heeft vibrato -> chorus

Mukkez
21 december 2008, 10:37
Bedankt voor de reacties tot dusver.

Dat over die chorus, dat wordt gewoon een pedaaltje natuurlijk.
Toch zit ik er wel over in hoe ik moet switch tussen meerdere sound zoals van Clean + chorus naar Lead (met eventueel delay) dan moet ik toch weer 2 á 3 pedalen intrappen.

Het vervelende is idd dat ik soms AC/DC speel en daarna het volgende nummer Bon Jovi, dat van een typsich britse marshall drive naar een soort amerikaanse high gain rythem.

Ik dacht zelf aan een overdrive pedaal met 2 kanalen. zoals de H&K tubeman, Fulltone Fulldrive 2/GT500 of Blackstar HT dual drive.

Dit omdat ik dat switchen van pedalen toch als een behoorlijk probleem zie.
Het liefst heb ik gewoon 1 zo'n pedaal zoals de Switchblade (H&K)

reeds getest: H&K statesman, daar was ik zeer over te spreken. Mooie cleane en goede distortion voor de classic rock sound. Daar miss een tubescreamer overheen voor de lead.
Marshall DSL 201, viel tegen. In mijn optiek niet echt de marshall sound die ik zocht en verwachtte.
Peavey valveking, leuk geluid zeker voor die prijs maar niet echt wat ik zocht.

wat betreft het budget. Dit kan nog stijgen met een 100 a 150 euro de maand.

sinneD
21 december 2008, 10:41
Zie je PM Mukkez

Mukkez
22 december 2008, 12:25
reeds geantwoord SinneD.

een uitkomst! De blackstar ht 5! (head)
4x12 eronder in de oefenruimte en op het podium (met mic ervoor door PA) en thuis op een 1x12! houd ik ook nog geld over om wat pedalen aan te schaffen. :dance: Daar ga ik maar eens serieus mee aan de slag.

Overige suggesties nog steeds van harte welkom:)

Lexvandoef
22 december 2008, 12:26
Euh, als je spatje clean wilt op het podium dan zou ik toch voor iets meer gaan dan 5 Watt.

Mukkez
22 december 2008, 13:43
Oke bedankt. Dan toch meer de kant op van een H&K statesman dual bijvoorbeeld?
Ik denk dat ik het zo ga doen: een amp met 2 kanalen - clean en distortion - en op mijn pedalboard mik ik dan een overdrive (tubescreamer of zack wylde) om een lead te maken.

marter544
22 december 2008, 14:59
Engl Screamer top of combo.. Haal je wel met dat budget, en dan heb je 4 kanalen.

TheGoliath
22 december 2008, 15:05
Als ik t zo lees, kun je ook wel eens kijken naar een Hughes & Kettner Switchblade of de Statesman.

Mukkez
22 december 2008, 16:46
Ik denk dat ik een Engl wat te modern vind klinken. Ik houd namelijk erg van met marshall geluid, dat britse AC/DC en Airbourne geluid.
Ik heb al eens op een Statesman gespeeld en die vond ik erg goed! De switchblade heb ik ook al eens geprobeerd maar nog niet uitvoerig aan de tand gevoeld. Volgens mij is die switchblade ook een stuk luider dan de statesman. Ik vond het geklooi met de ingebouwde FX wel wat irritand want ik wist niet hoe dat werkte. Echter lijkt me dat toch de perfecte amp. qua mogelijkheden (4 kanalen), de fx die er al opzit en een goede footswitch.

pol2711
22 december 2008, 17:00
Switchblade is volgens mij een hele goede keus. Zag er laatst nog een staan bij Max Guitars voor 750 euro (echt een koopje).

Full-tube en FX aan boord, midi geschakeld. Geklooi met FX? Het is juist supersimpel. En heb je je geluid gevonden? Knoppie save indrukken en met de voet de bijhorende knop op je voetpedaal indrukken. That's it. Je hebt 32x4 geheugenplekken. Lijkt mij wel genoeg.

Succes iig met jouw zoektocht.

caliban
22 december 2008, 18:25
Switchblade is volgens mij een hele goede keus. Zag er laatst nog een staan bij Max Guitars voor 750 euro (echt een koopje).

Full-tube en FX aan boord, midi geschakeld. Geklooi met FX? Het is juist supersimpel. En heb je je geluid gevonden? Knoppie save indrukken en met de voet de bijhorende knop op je voetpedaal indrukken. That's it. Je hebt 32x4 geheugenplekken. Lijkt mij wel genoeg.

Succes iig met jouw zoektocht.
Zo full tube als een JCM 900 DR full tube is: niet dus.
Voor de rest ga ik akkoord met AART. Pedalen overdrive is nooit hetzelfde als een echt goede versterkerscheur. Zo een bugera lijkt me wel wat als je iets veelzijdig zoekt.

Mukkez
22 december 2008, 19:19
Wat betreft die switchblade, ik heb hem even kunnen proberen (kwartiertje ofso) en ik vond de fx een beetje een geklooi. Dit natuurlijk omdat ik niet weet hoe het werkt. Daar zal ik ongetwijfeld wel beter in worden (als ik um heb). En dan lijkt het me de ideale amp. Hoef ik ook geen pedalboard. Ik heb er nog niet de sounds uit kunnen halen zoals deze meneer dat kan van musik-schmidt uit Frankfurt. http://video.musik-schmidt.de/0414_og2541_hk_switchblade.swf <-- Link van het filmpje. http://www.musik-schmidt.de/products/de/E-Gitarren/Gitarrenverstaerker/E-Gitarren-Combos/Hughes-Kettner-Switchblade-50-Combo.html <-- lin van de site.

Ik heb wel uitvoerig kunnen spelen op de Statesman en daar was ik erg van onder de indruk. Hier moet ik dan nog een pedalboardje bij maken met een: chorus, delay en overdrive (om de distortion goed te boosten, want ik vond de boost op de statesman net niet genoeg ballen hebben voor metallica of bon jovi achtige distortion taferelen).
De switchblade vind ik nog wel wat aan de prijzige kant, maar als je de pedalboard bij de statesman opteld wordt het ook al duur. Ik denk dat ik dan maar voor een 2e hands ga.

Edit: Ik zag net op max guitars de switchblade (100w versie) staan voor 750 omdat het een demo versie is.

Bram78
22 december 2008, 19:40
Ik roep iets geks, I know, maar de combi van effecten en buizen is weldegelijk te krijgen: line6 spider valve (zowel combo als head) of iets duurder de bogner alchemist, ook wat effecten maar geen chorus.
line6
http://www.feedback.nl/?b=990110202&a=
bogner
http://www.feedback.nl/?b=990110302&a=

pol2711
22 december 2008, 20:33
Up Youtube staan genoeg filmpjes over de Switchblade. Genoeg iig om je te overtuigen.


Zo full tube als een JCM 900 DR full tube is: niet dus.

O, dacht dat als de voor én eindversterker buizen had het dan full-tube zou zijn. Wat is dan de def. van full-tube ihkv je bent nooit te oud om wat bij te leren?

caliban
23 december 2008, 11:59
De poweramp is een lampen poweramp, maar de preamp gebruikt grotendeels solid state componenten om gain te creëren. De 2 preamplampen in de switchblade worden denk ik op de volgende manier gebuikt: eentje als fasedraaier (dus een deel van de poweramp eigenlijk), en van de andere wordt misschien een gainstage als cathodevolger gebruikt en de andere gainstage om ergens het signaal 'op te warmen' (ongeveer zoals in een marshall valvestate de preamplamp gebruikt wordt). Een JCM900 doet hetzelfde, maar heeft nog een extra preamptube en daarmee buffert ze de reverb.
Dit wil natuurlijk niet zeggen dat hij slecht gaat klinken.

E-J
23 december 2008, 13:08
Als je voor een Statesman gaat zou ik een mooi distortionpedaaltje erbij kopen voor Metallica e.d. De Statesman is nou niet echt modern gevoiced, je gaat met de oversturing eerder naar een Joe Bonamassa/Gary Moore sound, een soort van gebooste Marshall. Metal zal je er niet uittrekken qua gain en strak wordt het ook niet. Voor Bon Jovi, AD/DC, Texas blues is hij perfect.

Maar, als je vaak metalachtige dingen speelt, zou ik toch gaan kijken voor een Engl Screamer o.i.d.!

Mukkez
23 december 2008, 13:34
Ik zoek juist geen modern gevoicede versterker, daarom hou ik ook zo van de statesman.

Ik ben al druk met een pedalboard bezig met wat er wel en niet op moet? hoe het het beste past? volgorde? wat wel en niet in de fxloop? Tot nu toe wil ik er dan 7 pedalen ophebben: wah (heb ik al), boss delay, boss chorus, korg pitchblack (tuner), boss noise suppressor, mxr zack wylde overdrive en de footswitch van de amp.

Ik gas ook ontzettend op de nieuwe Blackstar HT 5. Die wil ik dan op het podium icm een 4x12 gebruiken en dan thuis op een 1x12. Dan heb ik ook geld over voor een pedalboard. Nu is mijn vraag: gaat die amp dat dan redden? (hij kan ook nog door versterkt worden door de PA met een mic er voor)

Dit lijkt me ideaal, want als ik een Statesman haal dan heb ik vrij weinig geld over voor een pedalboard.

Mukkez
25 december 2008, 12:52
Bump :p haha :roll:

marter544
25 december 2008, 13:47
Oeh, wat ik eergister getest heb, voldoet echt precies aan jouw eisen! De Bogner Alchemist, echt, ga die eens testen.

Mukkez
25 december 2008, 13:51
Bedankt.
Als ik um ergens tegen kom, ga ik het meteen doen.

GibsUn
25 december 2008, 14:35
Ik kan de Switchblade enorm aanraden voor een coverbandje :rockon:

Mukkez
29 december 2008, 12:36
Ik heb de Bogner nog niet geprobeerd maar de rest wel. Ik krijg hier gewoon niet de sound uit die ik zoek en in mijn hoofd heb. Gewoon lekker rocken, alla AC/DC, Airbourne, ZZ Top, Aerosmith, Guns'n'Roses, Ram Jam, Led Zeppelin en noem het maar op.


Wat ik dus probeer te zeggen is:


IK WIL EEN MARSHALL JCM 800 !


Dat wilde ik eigenlijk altijd al :dance:

Nu alleen nog een goede amp vinden (marktplaats) maar dan niet tegen woekerprijzen.

Er zijn veel verschillende jcm 800s dus nu moet ik dit wat uitdunnen, daarom heb ik een aantal vragen.

Combo vs Stack, waarom een combo of waarom een stack? kan iemand met een goed beargumeteerd antwoord komen? ik bedoel, een combo is handzamer of een stack is stoerder en heeft een breeder geluid. maakt dat wat uit?

Reissue of een echte?
split channel of single channel? (het liefst heb ik een split channel want dan heb ik een schakelbare clean, maar kan iemand mij overtuigen waarom een split channel of juist single channel te nemen?)
welk jaar?

Mukkez
19 januari 2009, 21:41
Ik ben er uit.

Een Marshall JCM 800
4210...1X12 version of the 2205 (50 wt, split-channel MV, with reverb)
4211...2X12 version of the 2210 (100wt, split-channel MV, reverb)
4212...2X12 version of the 2205 (50 wt, split-channel MV, reverb)
(combo dus, met 2 kanalen)

Nu heb ik een mooie gezien op marktplaats, echter waar moet ik op letten als ik tweede hands (oude) versterkers koop?

ik wil wat info over het controleren van de staat en of er niet iets aan de hand is in de zin van 'van de vrachtwagen gevallen daarom zo goedkoop'. Serienummer.

Ik ben een beetje bang om een miskoop te doen.

En heeft iemand van jullie wel eens gehad dat ie een droom gitaar/versterker wilde kopen via marktplaats en dan na het testen de droom amp/gitaar toch niet bleek te zijn? maw hebben jullie wel eens van de koop afgezien na het proberen? want soms staat er bij een advertentie: zien is kopen.

bvd

Marcel

MarkV
19 januari 2009, 22:12
Ik ben er uit.

Een Marshall JCM 800 4210 (combo dus)

Goede keuze. Is het deze?: http://link.marktplaats.nl/221049180

Die achterkant ziet er toch wel gemodificeerd (of hij moet voor de foto de reverb tank achterop de versterker hebben gemonteerd?)

Vooral goed testen en luisteren zou ik zo zeggen. Tis een Marshall, dus even aan alle knoppen draaien e.d.

Mr.Bluesbreaker
19 januari 2009, 22:16
- Ben je "eruit" omdat je die 4210 goedkoop kan krijgen, dichtbij is of wat dan ook, of omdat je hebt onderzocht of die amp wat voor je is?

-Ik zou sowieso niet naar iemand gaan met een "zien is kopen" regel. Verkopen van zulke gear moet toch ook een beetje leuk zijn, je peilt de koper, hij beluistert de handel, en als het niet matcht is het toch zonde om iemand op te schepen met iets wat toch niet bevalt?
klinkt nogal idealistisch, maar ik zie mijn spullen het liefst bij iemand terecht komen die hem ook echt gebruikt.

-Waar je op moet letten; begin gewoon met goed luisteren. Een amp in goede staat, oud of niet, heeft geen last van heftig krakende potmeters, wegvallend geluid, brom en te harde ruis, knettertjes/sputtertjes als je niet speelt, een luidspreker die misschien aanloopt bij bepaalde tonen. Dat soort nare zaken. Veel extra lege gaten in een chassis die eerder zijn geboord duiden vaak op modificaties - dat kan heel wisselend uitpakken om het zo maar te zeggen.

Technisch gezien: kijk naar de originele transformatoren (meestal geen goed nieuws als ze vervangen zijn in zulke amps) , kijk naar de eindbuizen en de leeftijd. Dat laatste is altijd lastig, want zelden bewaart iemand de factuur van het vervangen en in 40 procent van de gevallen weten sommigen niet eens dat ze ze na verloop van tijd moeten vervangen.
Kijk ook naar de speaker: er is al veel over gezegd trouwens over dit hele verhaal, maar je zult lezen dat de ene soort luidspreker lekkerder combineert met een 800 dan de andere.
De G1275T en de G12M70 zijn vaak niet de favorieten, de 65's juist weer wel bijvoorbeeld. Geen idee met welke de 4210 allemaal zijn uitgerust trouwens, dat is dan wel weer het nadeel aan een combo; je zit vast aan de luidspreker die erin zit, uitgaand van de stock amp.

Persoonlijk vind ik de 4210 nou juist de minst geslaagde Marshall uit de 800 reeks.
De meeste 800's (Kerry King signature daargelaten) hebben niet het meest indrukwekkende laag, en een 1*12 komt dit door zijn vorm ook niet echt ten goede. Maargoed, dat zie je waarschijnlijk ook in de prijs terug. Wel kun je ze gewoon als een head gebruiken door ze op een losse cab aan te sluiten, of een closed back extensie te pakken.

E-J
20 januari 2009, 10:39
Je hebt nog nooit de versterker gehoord maar weet wél dat het ding geschikt voor je is?

Hoe leuk ze ook klinken, die bakken zijn niet veelzijdig en grote kans dat je daar (over een tijdje) over afknapt. Met bijvoorbeeld een Hughes & Kettner Statesman (die jij dus wel wat vond) kom je dicht in de buurt van een JCM800, en heb je ook nog eens de beschikking over een mooi clean én een extra lead functie.

... maar het is jouw keuze en jouw geld ;)

cazmodean
20 januari 2009, 11:00
Kan het hiermee niet anders dan eens zijn. Heb twee weken geleden een jcm800 4212 getest bij een muziekwinkel (die er 750 euro voor vroeg) en vond het geluid te gek, maar ik zou in eerste instantie niet zeggen dat de versterker heel veelzijdig is maar goed het is sowieso het een kwestie van smaak.

Heb mijn Marshall Valvestate top destijds verkocht aan een gast die er jarenlang mee in een coverband heeft gespeeld...

Jimwoud
20 januari 2009, 11:33
En heeft iemand van jullie wel eens gehad dat ie een droom gitaar/versterker wilde kopen via marktplaats en dan na het testen de droom amp/gitaar toch niet bleek te zijn? maw hebben jullie wel eens van de koop afgezien na het proberen? want soms staat er bij een advertentie: zien is kopen.

Nee nog nooit gehad, hehe;)

Zien is kopen, betekend NIET dat je hem moet kopen als je gaat kijken(dacht ik vroeger wel). Maar betekend de verkoper denkt dat hij zo goed is dat als je hem hoort dat je om bent.

Mukkez
20 januari 2009, 16:56
@ MarkV : nee, het is deze http://link.marktplaats.nl/222190224

Ik weet dat er niet veel informatie bij staat, maar dit heb je veel bij dit soort versterkers.

@ Bluesbreaker : Bedankt voor je bijdrage, hier heb ik wat aan. Ik heb de amp zelf nog nooit getest, hij is ook niet echt dichtbij maar hij is niet duur (vergeleken met andere jcm 800 die voor woekerprijzen worden aangeboden). Ik zoek een lekker classic rock geluid, maar ik wil wel graag en clean (dus 2 schakelbare kanalen) Ik kan moeilijk uitleggen hoe dat klinkt maar hier een paar voorbeelden:

http://nl.youtube.com/watch?v=G-JOitYdF9w&feature=channel en dan bij ongeveer 0.40.

&

http://nl.youtube.com/watch?v=T8MbdHcIesg&feature=channel

Ik heb eigenlijk niet veel verstand verstand van (buizen) versterkers als het gaat om onderdelen, zoals waar ik op moet letten (transistors etc) ook heb ik nog nooit een goede test gedaan met verschillende speakers op een rijtje. Ik speel nu nog over een 15 beginnersampje met wat pedalen en een Gibson SG standaard. Ik weet dat het wat een kromme samenstelling is maar effin, daarom wil ik graag nu een 'echte' versterker halen en niet een 'tussen wegje' zoals een vox ad of whatever.

Ik heb dus, zoals gezegd, weinig verstand van dit soort zaken want het is een nieuw gebied voor mij. Zoals jullie wel kunnen zien neigt de muzieksmaak en stijl naar een marshall(sound), vandaar mijn keuze.

Ook weet ik dat veel versterkers ook goed klinken en neigen naar de marshallsound (zoals een statesman), maar eerlijk gezegd vind ik dat niet HET geluid wat ik zoek.

@ cazmodean : Ik weet dan een valvestate ook goed kan klinken en zeker als je het vergelijkt met mijn huidige setup, maar toch is een jcm gewoon beter en is het wel duidelijk als je vraagt welke amp iemand liever heeft dat het de jcm wordt.

Nou ik hoop dat ik jullie weer wat geholpen heb, maar ik wil graag een Marshall jcm 800.

oftewel, ik zoek het geluid wat hiervoor uitvoerig is beschreven en ik wil graag een Marshall jcm 800 maar heb hier geen ervaring mee: wat te doen?

ps. Ik heb ook al eens op een Marshall Vintage Modern gespeeld, geweldige amp! maar ik miste het schakelbare clean kanaal.

MarkV
20 januari 2009, 22:59
Veelzijdig is zo'n JCM800 niet echt, maar veelzijdigheid gaat vaak ten koste van tone! Veelzijdigheid is ook afhankelijk van de gitarist en zijn techniek en gitaren.

De 2-kanaals JCM800 is al wat veelzijdiger, maar een hoop mensen preferen de single channels. Ik zag dat Skabouter een 2204 te koop heeft trouwens.

Wat te doen? Tja, gewoon gaan testen en niet kopen als het je niet bevalt. Tis dan wel een particulier, maar je bent natuurlijk niet verplicht te kopen. Daarna gewoon een single channel JCM800 halen en ermee naar Chris W voor een goede Master :D

cazmodean
21 januari 2009, 09:27
Hehe ja als ik de knaaken had kocht ik die van Skabouter :) . Mocht je bij een winkel willen kijken voor een jcm800: guitar center in Wierden heeft er nog eentje staan een 2x12" combo, tweekanaals, maar ik vond em te duur en er zat wat rare ruis en tik in het ding. Zij gaven echter wel aan de tweedehands met garantie te verkopen, dus je zou daar kunnen kijken. Ik zou er sowieso in de toekomst een JCM800 bij willen hebben :)

Mr.Bluesbreaker
21 januari 2009, 10:11
Ik weet eigenlijk niet of een JCM800 wat voor je is.
De clips die je post, in de eerste staat er een JCM900 Dual Reverb naast een 800 stack (en een plexi?) waarvan je volgens mij de Dual Reverb het beste hoort, das ook degene waar de microfoon voor staat.

In de 2e clip hoor je een Traynor 70's gitaarversterker.
Een 2203 of 2204, ongemodificeerd en zonder booster, klinkt niet meteen als het geluid zoals jij aangeeft in de clips, in je hoofd zit. Ik heb zelf een 2203 uit 1981 ter referentie.

Ik zou me niet al te blind staren op JCM800. Ga ook andere dingen testen, als je meteen voor een 800 gaat omdat internet zegt dat het cool is, grote kans dat je na een half jaar al afhaakt met zo'n amp. Ik ken genoeg versterkers die minder kosten en meer kunnen moet ik zeggen.

Mukkez
21 januari 2009, 16:42
@ Bluesbreaker : ik geloof dat het een jtm 45 is. Er staat inderdaad een microfoon voor de jcm900, had ik zelf nog niet gezien, dan zal hij daar wel over spelen.

"Ik zou me niet al te blind staren op JCM800"

Helemaal waar natuurlijk, er zijn andere amps die ook zo klinken.

Qua veelzijdigheid: ik zoek wel een amp met 2 kanalen, een clean en overdrive. De clean hoeft niet spectaculair te zijn maar gewoon OK. De overdive is inmiddels wel bekend.

Zelf een clone bouwen is geen optie qua tijd, geld en de kwaliteit haalt het nooit bij een fabrieksversterker. Wellicht kan ik wel naar een Seriatone of een andere clone kijken, maar ik zoek wel een 'oude'/'vintage' amp. Want bijvoorbeeld de H&K Statesman vond ik wel goed klinken, maar het was niet wat ik zocht.

Het vervelende is dat dus een oude/oudklinken versterker zoek en die zijn bijna alleen maar 2ehands te krijgen, dat is wat verveldend testen :mad:

nog bedankt voor alle reacties

Mukkez
1 april 2009, 11:32
Btw, heb inmiddels een nieuwe amp :supercool:

Mesa Boogie Express 5:25 (excuus voor de foto grootte)

http://www.foto-uploaden.nl/upload/65274456a30d4e755eb1c577f9ff49db.jpg (http://www.foto-uploaden.nl/upload/65274456a30d4e755eb1c577f9ff49db.jpg)

Mukkez
1 april 2009, 11:33
url=http://www.foto-uploaden.nl/upload/a625c6ffe4fd50c957dbcd36626e2736.jpg]http://www.foto-uploaden.nl/upload/a625c6ffe4fd50c957dbcd36626e2736.jpg[/url][

Mr.Bluesbreaker
1 april 2009, 12:30
Gefeliciteerd! Zo zie je maar, je kunt er uren over lullen, maar soms kom je aan de andere kant van het spectrum uit nadat je daadwerkelijk hebt getest:D

Harry
1 april 2009, 13:40
het is wel jammer dat je je openingspost hebt verwijderd. Nu slaat het hele topic nergens meer op....

Mukkez
1 april 2009, 15:00
het is wel jammer dat je je openingspost hebt verwijderd. Nu slaat het hele topic nergens meer op....

Sorry?

Dat begrijp ik even niet.
Ik kwam hier een tijdje geleden gewoon weer aanschijten met het zoveelste 'help ik zoek een nieuwe versterker'-topic. Daar hebben we dus een tijdje over zitten te lullen.

bovendien ben ik er vrij weinig mee opgeschoten, want in een opwelling riep ik JCM 800! maar inmiddels speel ik weer meer andere soorten muziek en vandaar een andere amp. (ook omdat ik 40% korting kreek en dit ideaal voor thuis is)

Mijn probleem is gewoon dat ik super veelzijdige gear nodig heb want ik speel vanalles en nog wat en overal moet het goed klinken. Dan roep ik zo nu en dan in een opwelling dat ik product X wil en even later roep ik dat ik product Y wil. :soinnocent: (nu alleen nog een single coil gitaartje)

Uiteindelijk ben ik hier bij de lokale gitaarboer uitgekomen die 40 jaar bestond en daarom 40% korting had op alles wat op dat moment in de winkel bestond. Toen heb ik alle amps uitgeprobeerd die ik interessant vond en het is de Mesa Boogie 5:25 geworden. Voldoet prima aan mijn eisen. Met een geweldige sound. (1716 x 0.60 = €1029 :sssh:)

Ik weet niet wie verder nog wat aan dit topic heeft, maar als diegene vragen heeft of dergelijke. De PM staat altijd voor u open. :D