PDA

View Full Version : Voor onder de kerstboom: PRS SC245



Jiboom
19 december 2008, 16:49
Ik kon het weer niet laten: ik heb weer een nieuwe PRS. Dit keer een SC245. De SC245 is de PRS die het meeste lijkt op de klassieke Les Pauls: 24,5" mensuur (i.t.t. de 25" die de meeste PRS-en hebben). Ik blijf een LP een machtig mooie gitaar vinden, maar helaas mankeert er bij Gibson bijna altijd wel wat aan naar mijn smaak (met name afwerking en bespeelbaarheid). Dan maar een PRS...

Dus toen ik een hele mooie en gunstig geprijsde SC245 langs zag komen op het BaM forum, kon ik het niet laten. Deze is van iemand geweest die er op een bepaald moment 5 tegelijk had, en dit is de laatste die hij uiteindelijk verkocht heeft (omdat ie een voor hem vrijwel perfecte LP heeft gekocht, terwijl een perfecte SC245 minder zeldzaam is). Deze vond hij het beste klinken. En ik moet zeggen: het klinkt erg aangenaam.

Ik zal een vergelijking maken met mijn Singlecut Trem (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=108391). Mijn SC245 is een stuk lichter (scheelt zeker 1-1,5 kg), maar lijkt meer sustain te hebben. De elementen zijn meer vintage PAF-achtig, en hebben duidelijk minder output dan die van de SCT. Ze klinken warmer. De klassieke klanken (zeg: Slash solo's in balads) komen er op mijn Koch Multitone onmiddelijk uit. Erg lekker!

Het verschil in snaarspanning (door de kortere mensuur) is duidelijk merkbaar. Ik denk dat ik er binnenkort .011 ga zetten om het wat meer in lijn te krijgen met de rest van mijn gitaren met .010. De klank zal daar waarschijnlijk alleen maar op vooruit gaan. De hals is een Wide Fat, net als mijn SCT. Voelt exact hetzelfde (op de snaarspanning na), en de afwerking (lak en fretwerk) is zoals verwacht bij PRS erg strak.

Wel loop ik toch meteen tegen wat (voor mij) traditionele LP minpunten aan: geen tremelo (gebruik ik best veel, merkte ik vandaag weer), dubbele volumeknoppen waarbij ik die van het brugelement telkens misgrijp (maar dat gaat vast wel wennnen, hoop ik..). Ook mis ik de coilsplitting die op de SCT zit wel een beetje.

Dus of de SC245 voor mij een blijvertje is durf ik nog niet te zeggen. Wel durf ik zeggen dat ik de kans dat ik ooit een duidelijk betere LP-achtige ga vinden, klein acht. Dus voor mij is dit de definitieve LP. Als ik 'm weg doe, koop ik geen LP meer (hoewel de wegen van GAS ondoorgrondelijk zijn...).

Na dit hele verhaal de verplichte foto's:

http://i47.photobucket.com/albums/f180/EngineOfCreation/Guitars/PRS_SC245_002-small.jpg

http://i47.photobucket.com/albums/f180/EngineOfCreation/Guitars/PRS_SC245_004-small.jpg

Luke-wannabe
19 december 2008, 16:53
Wauw wat een beauty! Een moderne '59 zeg maar!
Prachtig!

pieter-jan1
19 december 2008, 16:54
:dontgeti: die mogen ze hier ook onder de kerstboom leggen.
heel mooie PRS, veel plezier ermee !

JeroenSchaaf
19 december 2008, 16:55
Mooi hoor!!

AgileGhost
19 december 2008, 17:00
Heel erg mooi. Geniet ervan!

jimihattricks
19 december 2008, 17:31
1 vd mooiste prs-en die ik op dit forum voorbij heb zien komen.. mooi door zijn eenvoud, gefeliciteerd!

Orpheo
19 december 2008, 17:37
eenvoud? dikke flametop, vogeltjesbehang... neuh niet eenvoudig ;) maar wel HEEEEEL veel class!!!prachtige gitaar. ik zou 'm zo zelf gedaan hebben (maar dan met rosewood hals, maar goed... das smaak :) )

Jiboom
19 december 2008, 17:46
... ik zou 'm zo zelf gedaan hebben (maar dan met rosewood hals, maar goed... das smaak :) )

Ik ben ook fan van rosewood halzen. Maar het verandert wel de klank (niet perse beter/slechter, maar anders). Een SC245 met rosewood hals bestaat niet en zal er vanwege die reden vermoedelijk ook nooit komen (tenzij je 'm als Private Stock bestelt). Als ie wel ooit uitgebracht wordt, zou ie naar mijn mening z'n doel een beetje voorbij schieten: ik zie de SC245 als een klassieke LP "reissue" met een stukje PRS design (vogeltjes, kop, brug)

Orpheo
19 december 2008, 17:57
Ik ben ook fan van rosewood halzen. Maar het verandert wel de klank (niet perse beter/slechter, maar anders). Een SC245 met rosewood hals bestaat niet en zal er vanwege die reden vermoedelijk ook nooit komen (tenzij je 'm als Private Stock bestelt). Als ie wel ooit uitgebracht wordt, zou ie naar mijn mening z'n doel een beetje voorbij schieten: ik zie de SC245 als een klassieke LP "reissue" met een stukje PRS design (vogeltjes, kop, brug)

ach ja, das waar. dan liever de 250 met RW hals. als dat er is ghehe. maar ik kan eigenlijk niet meer spelen op gelakte halzen, vind het verschrikkelijk ( omdat ik zweethandjes heb, ga ik te snel slippen op een gelakte hals)

almarvk
19 december 2008, 19:49
Doe mij zo'n cadeau onder de kerstboom! :sneaky:

Anders Destium
20 december 2008, 11:43
Gefeliciteerd ermee, prachtige plank!

Mr Xen0
20 december 2008, 12:52
Als die bij mij onder de kerstboom zou liggen, zou er geen kerstboom meer staan omdat ik er zo hard op zou afrennen om het te gaan uitpakken!

Gaaf ding!

Jorikjet
20 december 2008, 13:42
super vette gitaar!

sjaak1990
20 december 2008, 14:00
Nu nog pics van de achterkant en de hals. Vind ik het mooiste van een PRS. Het is topkwaliteit hout, maar daar betaal je dan ook voor:P
Vind dit persoonlijk wel veel mooier dan een cu24. Lijkt beter in balans, hoewel ik hem toch nog een beetje uit balans vind maar no offence, gefeliciteerd:)

PGR
20 december 2008, 14:02
Gefeliciteerd! Mooi exemplaar. Ik ben ook naar een op zoek, want ook mij lijkt het het ideale alternatief voor een LP.

Jiboom
20 december 2008, 16:00
Gefeliciteerd! Mooi exemplaar. Ik ben ook naar een op zoek, want ook mij lijkt het het ideale alternatief voor een LP.

Een hele coole die nu te koop staat is deze (http://forums.birdsandmoons.com/forum/showthread.php?t=53817):

http://www.easystream.net/pics/sc245/prs1.jpg

Kwam een dag nadat ik de mijne had gekocht beschikbaar, is alleen wel erg duur (zeker zo'n $1000 te duur IMHO). Wel erg gaaf en uniek!

Hier (http://forums.birdsandmoons.com/forum/showthread.php?t=53151) nog een goldtop voor een redelijke prijs (is nog steeds beschikbaar, denk ik). Goldtops vind ik na McCarty Burst persoonlijk het mooist voor dit model (en eigenlijk ook voor een echte LP).

Laat me anders even per PM weten wat je precies zoekt, ik houd het redelijk bij dus kan je eventueel een tip geven als ik wat zie langskomen. Ik heb je one-off CU24 ook op BaM gezien, dus wellicht volg je zelf de Swap Meet al genoeg...

macwilliams
20 december 2008, 16:15
Nice,
Ziet er heerlijk uit.

soup
20 december 2008, 16:21
lleen wel erg duur (zeker zo'n $1000 te duur IMHO). Wel erg gaaf en uniek!

Hier (http://forums.birdsandmoons.com/forum/showthread.php?t=53151) nog een goldtop voor een redelijke prijs (is nog steeds beschikbaar, denk ik). Goldtops vind ik na McCarty Burst persoonlijk het mooist voor dit model (en eigenlijk ook voor een echte LP).

.
Die Goldtop en die prijs ...

Enige wat me van zoiets afschrikt is het online gebeuren, zou deze nu in een winkel hangen.


Waarom zijn er bij ons nooit koopjes te doen, laatst keek ik op www.elderly.com en verbaasde de prijzen me ook.

Orpheo
20 december 2008, 18:27
poeh, 3 pickup gitaren zijn altijd mooi, maar op een PRS vind ik het eigenlijk wat minder, raar maar waar... en ja, zeker te duur.

PGR
20 december 2008, 21:17
Laat me anders even per PM weten wat je precies zoekt, ik houd het redelijk bij dus kan je eventueel een tip geven als ik wat zie langskomen. Ik heb je one-off CU24 ook op BaM gezien, dus wellicht volg je zelf de Swap Meet al genoeg...

Hehe, ik had die van jou ook al langs zien komen op BaM. Leuk dat hij een NL eigenaar heeft gevonden. Ik check BaM ook regelmatig. Mijn huidige CU24 one-off heb ik ook van een BaM'er. Alleen bevalt de wide-thin neck mij niet en ook een trem heb ik niet nodig. Dus vandaar dat ik deze weg wil doen en daarvoor in de plaats een SC245 wil.

groovieguitarguus
20 december 2008, 22:13
poeh, 3 pickup gitaren zijn altijd mooi, maar op een PRS vind ik het eigenlijk wat minder, raar maar waar... en ja, zeker te duur.

Allereerst Orpheo, ik waardeer absoluut je enthousiasme en input op het gitaarnet forum. Toch baal ik weleens van je reactie over prijzen... b.v. nu van een prachtige PRS... of kwaliteit van Gibsons... etc, en het ophemelen van Warmoth.
Nu zag ik laatst een foto van je collectie voorbij komen. Daar kan je zeker trots op zijn... en dat mag ook zeker.
Toch straalde je collectie geen pure klasse uit zoals deze prachtige PRS' en ook Gibsons die op dit forum voorbij komen. Ik mis bij jou gitaren een goede balans in gekozen materialen en afwerking (elementen die niet netjes zijn geplaatst)... Daarom mijn wens en hoop dat het voor jou een goed voornemen voor 2009 wordt om wat subtieler met je reactie over een ander zijn keuze van gitaren te zijn.

Sorry voor deze NIET subtiele post.

sjaak1990
20 december 2008, 22:39
Ik ben het hier toch met orpheo eens. Als je warmoth en PRS vergeljikt. Bij PRS betaal je voor een rosewood neck 3000 euro extra! Bij warmoth betaal je 500 euro voor een rosewood neck... PRS, leuke gitaren, maar ze zijn geeneens handgebouwd, en dan toch zo duur.
Ook als PRS met minder bekende merken vergelijkt, voor het geld van een prs custom kan je ook een echte custom gitaar laten maken, met net zo'n hoge kwaliteit materialen.

Verder soms misschien gewoon te warmoth enthousiast maar ik kan daar altijd om lachen :P

Jiboom
20 december 2008, 22:48
..Enige wat me van zoiets afschrikt is het online gebeuren, zou deze nu in een winkel hangen.

Ik snap wat je bedoelt. Heb ik ook lange tijd tegen op gezien. Inmiddels heb ik twee PRS'en uit de VS gehaald, en dat is me zeer goed bevallen. PRS is altijd goed gebouwd, dus een echt slechte zul je zelden/nooit zien (zeker als je kiest voor een wat nieuwere die niet heftig bespeeld is geweest). Daarnaast heb je gewoon veel meer keus dan in Nederland (of zelfs heel Europa), en zijn de prijzen veel lager, zelfs inclusief verzendkosten, invoerrechten en BTW.

Ik zou de stap gewoon een keer wagen als je echt iets moois ziet dat je aanspreekt. Mocht het tegenvallen, kun je 'm meestal wel weer kwijt voor hetzelfde geld (of meer, hoewel de huidige tijd een beetje matig is om te verkopen).


Allereerst Orpheo, ik waardeer absoluut je enthousiasme en input op het gitaarnet forum. Toch baal ik weleens van je reactie over prijzen... .

In dit geval was de reactie van Orpheo een bevestigend antwoord op mijn opmerking dat de 3pup SC245 die ik gepost had te duur is. En dat is ie ook!

Ik snap wel wat je bedoelt: Orpheo is nu eenmaal fan van zelfbouw Warmoths met afwijkende specs. Ik kies liever voor een (naar zijn en andere mening wellicht te dure) 2e hands PRS die ik later voor een zelfde bedrag weer kan verkopen, mocht ik er van af willen. Een zelfbouw Warmoth raak je niet makkelijk kwijt voor een bedrag gelijk aan wat je ervoor betaald hebt. Of dat je dat boeit, moet je zelf weten. Ik vind het zelf wel prettig om van alles uit te kunnen proberen, zonder er continue zwaar op toe te leggen (hoewel ik tot nu alleen maar meer koop, en weinig weg doe.. maar da's een andere discussie :satisfie: ).

Orpheo
20 december 2008, 23:01
Allereerst Orpheo, ik waardeer absoluut je enthousiasme en input op het gitaarnet forum. Toch baal ik weleens van je reactie over prijzen... b.v. nu van een prachtige PRS... of kwaliteit van Gibsons... etc, en het ophemelen van Warmoth.
Nu zag ik laatst een foto van je collectie voorbij komen. Daar kan je zeker trots op zijn... en dat mag ook zeker.
Toch straalde je collectie geen pure klasse uit zoals deze prachtige PRS' en ook Gibsons die op dit forum voorbij komen. Ik mis bij jou gitaren een goede balans in gekozen materialen en afwerking (elementen die niet netjes zijn geplaatst)... Daarom mijn wens en hoop dat het voor jou een goed voornemen voor 2009 wordt om wat subtieler met je reactie over een ander zijn keuze van gitaren te zijn.

Sorry voor deze NIET subtiele post.

joh, het zal me wat, wat jou mening is. ik koop een gitaar niet perse voor de looks alswel voor de tone. ik heb de warmoth's zelf in elkaar gezet. je argument dat het geen pure klasse uitstraalt, zal me echt jeuken. dat het geen balans is tussen gekozen materialen en afwerking vind ik een belachelijk argument. ik heb extreem lang nagedacht juist over de tone; welke pups en houtsoorten mij die tone kunnen geven. en daar gaat het om; de tone. dat de tops AAAA quilt of flame hebben, is pure toeval. ze waren gewoon (relatief) goedkoop toen ik ze kocht. nu kosten ze namelijk een flinke sloot meer centen (voor hetzelfde, raar maar waar...).

dat warmoth minder goed hout gebruikt, wat sommigen suggereren oid, is een argument dat je niet kunt plaatsen als je het niet kent. degenen die mijn warmoths wel eens getest hebben, zullen het wel beamen. Ik had er 011-052 snaren op zitten, en de heren vonden het zo ongelooflijk licht spelen; 010, 009, die trant.

ik heb ook 4 gibson les pauls. 2 nog superstrak in de lak, 1 lekker geaged. dat je daar niks over zegt, vind ik toch frappant. Dat de elementen niet netjes geplaatst zijn; ouwe foto's. Ik heb onderhand alle gitaren onder handen genomen, zodat de pickups recht zitten, gelijke kleur hardware, overal kapjes, geen rare pickups in het midden zodat het niet een geheel is, etc etc.

Kerel, get your story straight :) als je me wilt flamen, mij best, maar kom met steekhoudende zaken aanzetten.

Daarnaast, je laatste regel. pardon?! ik zeg niks, maar dan ook helemaal niks negatiefs over zijn gitaar, of welke gitaar van iemand dan ook (of het moet een steinberger zijn,en zelfs daar kan ik nog wel het mooie van inzien). Ik zeg alleen dat ik een ongelakte hals zou willen, omdat ik daar beter mee uit de voeten kan dan een gelakte hals, en waarom heb ik ook uitgelegd. mahonie kan je niet ongelakt laten, dan brokkelt het onder je klauwen vandaan weg! ik zei dat ik t een geweldig instrument vond, en dat ik 'm zo zelf gehad had willen hebben, idem voor de SCT van de topicstarter, en zijn andere prs'en. Ik weet niet waar je het dus vandaan haalt dat ik iets zeg over de keuze van iemand anders dat negatief is (wat je wel overduidelijk insinueert).

Nogmaals, dat jij mijn collectie niet 'klasse' vindt hebben, is je goed recht, maar bedenk ook wat het idee is van mijn collectie: sound, tone, in een mooie verpakking (mooie top, mooie hals, fijn halsprofiel, mooie inleg, etc etc).

ik zit nu echt na te denken welke LP dat heeft, scheve pickups... ik kan 't me eigenlijk niet voor de geest halen :)

Mijn nieuwjaarswens voor groovieguitarguus is: onderzoek eerst eens hoe de gear van iemand gesteld is, en wat de historie en achterliggende gedachte is van de gear, voor je oordeelt over iemand.

Orpheo
20 december 2008, 23:07
Ik snap wat je bedoelt. Heb ik ook lange tijd tegen op gezien. Inmiddels heb ik twee PRS'en uit de VS gehaald, en dat is me zeer goed bevallen. PRS is altijd goed gebouwd, dus een echt slechte zul je zelden/nooit zien (zeker als je kiest voor een wat nieuwere die niet heftig bespeeld is geweest). Daarnaast heb je gewoon veel meer keus dan in Nederland (of zelfs heel Europa), en zijn de prijzen veel lager, zelfs inclusief verzendkosten, invoerrechten en BTW.

Ik zou de stap gewoon een keer wagen als je echt iets moois ziet dat je aanspreekt. Mocht het tegenvallen, kun je 'm meestal wel weer kwijt voor hetzelfde geld (of meer, hoewel de huidige tijd een beetje matig is om te verkopen).



In dit geval was de reactie van Orpheo een bevestigend antwoord op mijn opmerking dat de 3pup SC245 die ik gepost had te duur is. En dat is ie ook!

Ik snap wel wat je bedoelt: Orpheo is nu eenmaal fan van zelfbouw Warmoths met afwijkende specs. Ik kies liever voor een (naar zijn en andere mening wellicht te dure) 2e hands PRS die ik later voor een zelfde bedrag weer kan verkopen, mocht ik er van af willen. Een zelfbouw Warmoth raak je niet makkelijk kwijt voor een bedrag gelijk aan wat je ervoor betaald hebt. Of dat je dat boeit, moet je zelf weten. Ik vind het zelf wel prettig om van alles uit te kunnen proberen, zonder er continue zwaar op toe te leggen (hoewel ik tot nu alleen maar meer koop, en weinig weg doe.. maar da's een andere discussie :satisfie: ).


ho stop. ik heb nooit gezegd dat ik jou prsen te duur vind, sterker nog, ik weet dat jij er vaak mooie prijzen voor betaald hebt. ik vind alleen die 3pupper te duur. thats it.

en ja, ik wil graag iets afwijkends, en 'for good reason'! Ik kan niet spelen op dunne halsjes (ja, de '59 hals van gibson en de wide fat van PRS zijn te dun). niet omdat ik t niet WIL, maar omdat het gewoon niet gaat. mijn hand gaat dan enorm krampen, op welke manier ik ook speel. dus dat werkt niet. warmoth levert de hals die precies goed is voor mij (of een custombuilder, mar die vragen altijd de hoofdprijs). idem voor frets. ik wil superjumbo's. weer de reden dat ik met lage frets niet kan spelen. ik krijg enorm veel last van mijn vingers. Gaat gitaarspelen erom dat je pijn moet lijden? neuh, lijkt me niet, ik wil wel lol kunnen hebben in 't spelen. qua pickups idem dito. ik ben zelden of nooit tevreden over de stock pickups en tuners. waarom dan niet gelijk iets maken dat direct aan mijn smaak en wensen en eisen voldoet? nou ja, warmoth was de eerste keer een experiment, pakte heel erg goed uit, en nu heb ik er 5, en speel op eigenlijk niks anders meer (en heel af en toe de gibsons). ze zijn namelijk ook dusdanig gemaakt dat ze aan MIJN eisen voldoen. wellicht vind huppeldepup de hals te dik, of de frets te weet-ik-veel-wat. I don't give a crap. het werkt ideaal voor mij, en daarom zou ik ze ook niet eens weg hoeven doen. Iedere keer als ik een van mijn warmoths oppak, voelt 't als 'he he, deze gitaar 'fits like a glove'.

richwoodplayer
20 december 2008, 23:28
dat heb ik ook met me gibson, vind hem helemaal prima, inclusief geluid, hals, en de looks enzo. (en hij is lekker licht, heb vergeleken met iemand anders zijn gibson lp en die was me toch even zwaar zeg! )
dus ik snap het gevoel helemaal, als de gitaar gewoon perfect bij je past :)

Jiboom
20 december 2008, 23:42
In dit geval was de reactie van Orpheo een bevestigend antwoord op mijn opmerking dat de 3pup SC245 die ik gepost had te duur is. En dat is ie ook!


ho stop. ik heb nooit gezegd dat ik jou prsen te duur vind, sterker nog, ik weet dat jij er vaak mooie prijzen voor betaald hebt. ik vind alleen die 3pupper te duur. thats it.

Dat zeg ik.. Gamma! :satisfie:

sjaak1990
20 december 2008, 23:53
Jiboom heeft idd gelijk over het verkopen. En wat heeft die 3pup prs toch een prachtige top niet normaal meer :dontgeti:

groovieguitarguus
21 december 2008, 07:11
@Orpheo:... Je reacties zijn misschien niet altijd direct negatief. Misschien zeker ook niet bedoeld. Maar ze komen zo wel vaak op mij over... En ik zal niet de enige zijn die het zo 'leest'... Dus misschien ben je er geeneens bewust van.
Ik merk in je reactie hoe je er van baalt dat ik 'rechtstreeks' een 'vervelende' opmerking over je gitaren maak. Probeer dan misschien eens wat subtieler te reageren.

@Jiboom:... ik vind je PRS helemaal gaaf!!!

@Orpheo:... Je mag oprecht trots zijn op je collectie en ik twijfel ook niet over kwaliteit en sound!!! 'No hard feelings' en alvast zeker een prettige kerst!!!

Orpheo
21 december 2008, 12:05
@Orpheo:... Je reacties zijn misschien niet altijd direct negatief. Misschien zeker ook niet bedoeld. Maar ze komen zo wel vaak op mij over... En ik zal niet de enige zijn die het zo 'leest'... Dus misschien ben je er geeneens bewust van.
Ik merk in je reactie hoe je er van baalt dat ik 'rechtstreeks' een 'vervelende' opmerking over je gitaren maak. Probeer dan misschien eens wat subtieler te reageren.

@Jiboom:... ik vind je PRS helemaal gaaf!!!

@Orpheo:... Je mag oprecht trots zijn op je collectie en ik twijfel ook niet over kwaliteit en sound!!! 'No hard feelings' en alvast zeker een prettige kerst!!!

ik kan me niet herinneren dat ik recentelijk iemand heb afgebrand om zijn nieuwe gitaar. zelfs de gitaar van lukewannabe, die tele custom, daar was ik enthousiast over. ik vind het zelf niet mooi, maar ik vind het voor hem een te gek instrument, des te meer omdat ik hem n beetje ken, en zijn soundzoektocht gevolgd heb, en weet wat hij zocht en wilde. idem voor deze gitaar. ik denk echt dat je in de war bent. ja, ik ben soms negatief als het gaat om de 10000e keer dat een vraag gesteld word, en dat lijkt me logisch, maar gear afbranden doe ik NOOIT. zelfs een beginner die zijn stagg akoest laat zien, krijgt niet een flame. ik denk dat je in de war bent met jezelf.

Groetjes!

jimihattricks
21 december 2008, 13:56
eenvoud? dikke flametop, vogeltjesbehang... neuh niet eenvoudig ;) maar wel HEEEEEL veel class!!!prachtige gitaar. ik zou 'm zo zelf gedaan hebben (maar dan met rosewood hals, maar goed... das smaak :) )

toch storen die specs me hier niet, hij heeft een hele pure uitstraling, wat ik bij die paarse, blauwe en groene doublecuts nog wel eens mis..

Orpheo
21 december 2008, 14:11
toch storen die specs me hier niet, hij heeft een hele pure uitstraling, wat ik bij die paarse, blauwe en groene doublecuts nog wel eens mis..

dat ben ik wel helemaal met je eens :)