PDA

View Full Version : London city DEA100 MK4



Farether
19 december 2008, 15:25
hallo allemaal,

Ik heb vorige week een london city dea100 mk4 gekocht.
Er zitten net nieuwe eindbuizen in maar deze zijn nog niet afgesteld, ik wilde deze zelf afstellen maar volgens mij zit er geen biaspot in, weet iemand waar die zou kunnen zitten of waar ik die er zelf in zou kunnen solderen?
zo te zien zijn er ook een aantal dingen doorgebrand (geweest) gezien de zwarte plekken. de stroomkabel is rechtstreeks vastgemaakt in de versterker want de originele kabel was verloren. de input waar deze kabel in moet heb ik nog wel, dus ik wil nog op zoek gaan naar een nieuwe kabel met zo'n oude stekker, en dan bouw ik de oude input er weer in. Ik heb afgelopen week alle topics over london city op dit forum doorgelezen en ben er achter gekomen dat veel mensen hier veel weten over london city.
Kunnen jullie mij wat vertellen over de staat waarin mijn top verkeerd? en wat er (misschien) is aangepast en wat ik zou moeten vervangen etc?

BvD, Douwe


hier wat foto's

http://i302.photobucket.com/albums/nn104/Farether/LondonCityDEA100MK4006.jpg?t=1229696592

http://i302.photobucket.com/albums/nn104/Farether/LondonCityDEA100MK4007.jpg?t=1229696622

http://i302.photobucket.com/albums/nn104/Farether/LondonCityDEA100MK4008.jpg?t=1229696643

http://i302.photobucket.com/albums/nn104/Farether/LondonCityDEA100MK4009.jpg?t=1229696661

http://i302.photobucket.com/albums/nn104/Farether/LondonCityDEA100MK4013.jpg?t=1229696676

Negative K3 fan
19 december 2008, 17:34
jezus, wat een rotzooi bij het voedingsgedeelte... kroonsteentje en beker elco, dat ziet er niet uit. En dan al die zwartgeblakerde shit, zou ik niet vrolijk van worden. Bias pot zie ik wel zitten, tegenover de zekeringhouder aan de rechterkant van die verbrande eindbuis socket. Hoe klinkt ie? Kraken de potmeters?

Farether
19 december 2008, 18:06
precies, dat dacht ik dus ook van die voeding, daarom wil ik er ook weer de originele aansluiting in maken. ik wist niet zeker of die ene biaspot ook daadwerkelijk een biaspot was maar dat is het dus wel, dat is fijn om te weten.
enkele potmeters kraken iid ook een beetje, maar die kan ik denk ik nog wel schoonmaken, en anders is dat een kleine moeite om te vervangen. Verder is het geluid echt heerlijk!
bedankt voor de info

guitarnijboer
19 december 2008, 19:06
Dat verbrand zijn zie je bij veel oude LC's: Vanwege de 2A hoogspanningszekering vloog de boel bij sluiting in de buis gewoon in de fik zonder dat de zekering werd aangesproken. Het zwart op de print is waarschijnlijk van de vorige schermroosterweerstanden die hier ook niet blij van worden.

Gebruik dus een 800mAT hoogspanningszekering.

Wat is de waarde van die groene weerstanden?

Farether
20 december 2008, 22:14
Dit zijn de waarden van de groene weerstanden:
200R 5% 4 W

Frits van Mourik
20 december 2008, 22:21
Dat zijn je schermroosterweerstanden;
die kun je beter vervangen door 4 X 1k/5W.
Holy moly, wat 'n zooitje!
Daar gaan je vingers van jeuken, toch?
Check zeker ook je gelijkrichtdioden; dat horen er vier te zijn.
Wellicht houdt de 4de zich schuil onder het montagebordje.
En zo zijn er nog wel wat dingen te doen...

Negative K3 fan
21 december 2008, 05:07
jeukende vingers inderdaad, ik zou hem een goede beurt geven als ik jou was. Kun je hem meteen ombouwen naar superlead of superbass specs!

Farether
21 december 2008, 19:20
als ik de amp aan doe maakt die een vrij harde 'his' Ik denk dat dit door de oude elco's komt, maar als ik de treble en/of de middle knop helemaal dichtdraai is het weg. ze hebben allebei in iets andere his. kan het zijn dat die pots gewoon vies zijn en dat het over is als ik ze schoon maak/vervang?

Ash ketchum
21 december 2008, 19:36
Ik zou de amp idd gewoon een servicebeurt geven bij een goede ampdoctor. Dan ben je goedkoper uit dan zo door te spelen met de kans dat je alles naar de knoppen helpt.

Negative K3 fan
22 december 2008, 13:06
hiss kan van alles zijn... het komt iig uit de preamp.

sjaak1990
22 december 2008, 17:24
als ik de amp aan doe maakt die een vrij harde 'his' Ik denk dat dit door de oude elco's komt, maar als ik de treble en/of de middle knop helemaal dichtdraai is het weg. ze hebben allebei in iets andere his. kan het zijn dat die pots gewoon vies zijn en dat het over is als ik ze schoon maak/vervang?

Ik heb precies hetzelde probleem.
Deze week eindelijk tijd om hem helemaal uit mekaar te halen. Nieuwe elco's, input aanpassen zodat hij kan oversturen. Nieuwe knoppen, logaritmische bas knop bv. deze werkt alleen van 0-1 daarna niet meer. Moet niet al te ingewikkeld zijn en je kan er mooi van leren, sowieso wat aan doen of laten, anders grote kans dat je je buizen snel opblaast of erger. Ik zou het eerst zelf proberen, het zijn geen dure amps, leuk om het goedkoop te houden en er van te leren, als je maar uitkijkt voor de hoge spanningen.

Farether
22 december 2008, 18:27
Ik heb precies hetzelde probleem.
Deze week eindelijk tijd om hem helemaal uit mekaar te halen. Nieuwe elco's, input aanpassen zodat hij kan oversturen. Nieuwe knoppen, logaritmische bas knop bv. deze werkt alleen van 0-1 daarna niet meer. Moet niet al te ingewikkeld zijn en je kan er mooi van leren, sowieso wat aan doen of laten, anders grote kans dat je je buizen snel opblaast of erger. Ik zou het eerst zelf proberen, het zijn geen dure amps, leuk om het goedkoop te houden en er van te leren, als je maar uitkijkt voor de hoge spanningen.

vet, laat als je klaar bent ff weten wat je gedaan hebt en wat het resultaat is :)
Ik ga deze week iig even alle pots goed schoon maken enz en de bias goed afstellen.

Negative K3 fan
23 december 2008, 13:40
Hey Douwe, ik zou niet de moeite nemen om de pots schoon te maken, gewoon vervangen door Alpha's.

sjaak1990
23 december 2008, 17:18
vet, laat als je klaar bent ff weten wat je gedaan hebt en wat het resultaat is :)
Ik ga deze week iig even alle pots goed schoon maken enz en de bias goed afstellen.

Zal ik zeker doen, zal wel even duren. Eerst kijken wat ik allemaal nieuw moet hebben, bestellen enzo... Ik denk dat nieuwe pots een beter idee zou zijn voor jou ;) Want een logaritmische bas pot bijvoorbeeld is handig. Dit is allemaal oud spul waarop bespaard is en nieuw spul kost niet zoveel :)

Frits van Mourik
24 december 2008, 01:19
En als je serieus gaat prutsen:
zet éérst en vooral bleederweerstanden (220k/2W) over je voedingselko's!!
Ik kreeg van mijn LC na een week stilstand nog een aardige pestklap van niet-ontladen condensatoren, echt waar!

Chris Winsemius
24 december 2008, 14:23
En als je serieus gaat prutsen:
zet éérst en vooral bleederweerstanden (220k/2W) over je voedingselko's!!
Ik kreeg van mijn LC na een week stilstand nog een aardige pestklap van niet-ontladen condensatoren, echt waar!

+1!
LCs zijn amps die (zelfs) na "leegspelen" nog steeds lekker kunnen ontladen via het gitaristen/techneuten-lichaam......

Farether
24 december 2008, 17:51
heb vandaag de bias afgesteld en dat was ook wel nodig, stond op 11.7 :|
dus die heb ik op 34 gezet. ik heb ook de potjes schoongemaakt.
De 'hiss' in de treble pot was weg, maar kwam na een tijdje ineens toch weer terug.
Toch maar een paar nieuwe potjes halen dus.
Iemand tips welke het beste klinken voor de middle,
treble en presence(en als ik dan toch bezig ben msschien voor alle pots)?

nico verduin
24 december 2008, 20:00
Betwijfel of die hiss wel uit die potmeters komt.

Farether
24 december 2008, 20:56
Betwijfel of die hiss wel uit die potmeters komt.

enig idee wat het dan wel kan zijn, aangezien het wel even weg was nadat ik deze had schoongemaakt?
Net weer even op gespeeld en de hiss was weer weg bij de treble pot. enig idee wat er aan de hand is?

nico verduin
24 december 2008, 22:45
Voeding, rotte anode weerstand, lekkende condensator, buisje... Scope erop anders blijft het beperkt tot proberen

sjaak1990
24 december 2008, 23:47
Het lijkt me niet de voeding, lijkt me tenminste geen grote kans dat die bij mij ook kapot zou zijn. Hoop het in ieder geval niet! Buizen zijn het niet. Ik denk dat het een condensator is, ik vervang ze sowieso allemaal, is al zo oud allemaal, het moet toch een keer:) Ik heb het gevoel dat er iets lekt. Als ik het volume omhoog doe, dan neemt het volume van de hiss niet zoveel toe als het werkelijke volume, voor de rest heb ik geen idee, ben geen expert zoals nico :)

nico verduin
24 december 2008, 23:50
Een hissende voeding hoeft niet stuk te zijn. Maar pas dan maar deductie toe:
- trek de phase splitter buis eruit. Nog hiss. Dan is het de eindtrap.
- Doe de phase splitter terug en trek de buis die ervoor zit uit. hiss, dan is het de phase splitter. Enz.
Dan blijft de hiss overal, dan is het vrijwel zeker de voeding.

had je al eens de buizen verwisselt in de preamps?

Lekkende condensatoren kun je meten met een voltmeter. Vind je DC spanning op de potmeters (uitgezonderd de presence) en meer den zo'n 50mV, dan zit er lekkage in de cap(s) die naar die potmeters gaan.

Farether
25 december 2008, 13:56
ok dat zal ik eens proberen, heb de preamp buizen al vervangen.
kan het geen kwaad om er zo een pre-amp buis uit te trekken terwijl de versterker aan staat?

btw: bij mij blijft wordt de hiss alleen erger naarmate ik de treblepot opendraai.

Frits van Mourik
26 december 2008, 01:06
Mits je de amp voor het trekken op stand-by zet, no problemo!
Dus je ruisch wordt erger, als je de hogetonenpotmeter opendraait?
Dan zit de ruisch-generator in het circuit vóór die pot, zou ik zo denken...

Farether
26 december 2008, 01:51
Mits je de amp voor het trekken op stand-by zet, no problemo!
Dus je ruisch wordt erger, als je de hogetonenpotmeter opendraait?
Dan zit de ruisch-generator in het circuit vóór die pot, zou ik zo denken...
ja, als die dicht zit hoor ik helemaal geen ruis en wanneer ik hem beetje bij beetje opendraai komt er steeds meer ruis. dit is bij zoveel de middle als de treble pot, en ze hebben beiden een andere ruis(de middle wat lager dan de treble)

EDIT:
Ik heb omstebeurten de preamp buizen eruit getrokken en bij buis 2 & 3 was er helemaal geen ruis wanneer een van deze eruit waren, maar toen buis 1 eruit was kwam de ruis wel weer. enig idee of dit door 1 bepaalde condensator kan komen of moet ik alles vervangen?

Farether
30 december 2008, 18:54
en heeft iemand een idee waar k zo'n oude stroomkabel kan vinden(of alleen zo'n plug) ben al 2 onderdeel zaken langs geweest maar ze hadden beide geen flauw idee.

sjaak1990
30 december 2008, 19:10
en heeft iemand een idee waar k zo'n oude stroomkabel kan vinden(of alleen zo'n plug) ben al 2 onderdeel zaken langs geweest maar ze hadden beide geen flauw idee.

Hier weet ik wel een oplossing voor :) Of je vervangt de stroominput even, zodat hij gewoon is zoals bij huidige amps. Of je vijlt ff een stukje uit een andere kabel, dit heb ik tijdelijk gedaan, zo dat het past. Werkt perfect en is simpel. Bij netjes de vorm erin maken, is het ook gewoon goed als blijvertje vind ik:)

Ome Keith
30 december 2008, 19:55
BACO in IJmuiden verkoopt dat soort dingen (NOS).
Voor de zekerheid bellen en plaatje opsturen

Ome Keith
31 december 2008, 13:37
@ Farether : het linkje

http://www.baco-army-goods.nl/

Heb er 6 maanden geleden ook een ongebruikte zo uit de plastic vandaan gehaald

Farether
31 december 2008, 14:49
@ Farether : het linkje

http://www.baco-army-goods.nl/

Heb er 6 maanden geleden ook een ongebruikte zo uit de plastic vandaan gehaald

bedankt, ik had de site al gevonden :) en al even rondgekeken.
ga binnenkort even een foto maken en mailen.
hoeveel moest je ervoor neerleggen?

Ome Keith
31 december 2008, 16:21
Heel weinugh.
Euro of 5 of zo (met kabel).
Toffe gasten.

sjaak1990
3 januari 2009, 22:25
Op het bovenste plaatje, zitten gele condensatoren? Er staat arco op. Wat zijn dit eigenlijk? Bijvoorbeeld en hoe zit het met de waardes.
Arco
1.02
0.10/10
400v

Die van mij ziet er vanbinnen wel anders uit trouwens, grappig spul.

Farether
6 januari 2009, 16:07
bij mij heeft die gele arco dezelfde waarde.

ik heb een close up foto genomen van de weerstanden achter de bass en middle pot(aangezien de middle pot zo hisst (en de bass pot iets 'humt')),
denk ik dat daar nieuwe weerstanden en condensatoren in moeten.
kan iemand mij vertellen waar ik die gele kan kopen?
en weet iemand (hoe ik achter) de waarden van die kleine bruine weerstand kan komen?

http://i302.photobucket.com/albums/nn104/Farether/Closeuppotsbassmiddle.jpg

guitarnijboer
6 januari 2009, 18:01
bij mij heeft die gele arco dezelfde waarde.

ik heb een close up foto genomen van de weerstanden achter de bass en middle pot(aangezien de middle pot zo hisst (en de bass pot iets 'humt')),
denk ik dat daar nieuwe weerstanden en condensatoren in moeten.
kan iemand mij vertellen waar ik die gele kan kopen?
en weet iemand (hoe ik achter) de waarden van die kleine bruine weerstand kan komen?

http://i302.photobucket.com/albums/nn104/Farether/Closeuppotsbassmiddle.jpg

Staat er toch op?? (56K) Die 'gelen' zijn te koop bij internetshops of electronica winkels.
De weerstand lijkt mij niet iets om te vervangen, condensatoren zou kunnen als je toch bezig gaat, maar veruit de meeste hiss komt vaak uit oude buizen (+ vuile buispennen / voetjes) en potmeters!!

Negative K3 fan
6 januari 2009, 18:04
uit je hoofd? :D

voor die gele (zijn trouwens condensators) kun je ook bijvoorbeeld mallories kopen.

guitaraddict
6 januari 2009, 19:11
Ik zou zeker die potmeters eens vervangen ; die radiohms zijn geen grote klasse.

Zet er CTS in of evt alpha.

Alf

Farether
6 januari 2009, 19:15
dan ga ik toch maar even de potmeters vervangen, ik wist niet of/dat het zou (kunnen) helpen

guitarnijboer
6 januari 2009, 23:36
dan ga ik toch maar even de potmeters vervangen, ik wist niet of/dat het zou (kunnen) helpen

Vaak zit de oorzaak van een probleem ergens anders dan waar het probleem zich openbaart...

Als je bijvoorbeeld meer HUM / Brom hoort als je de baspotmeter open draait betekent dit niet automatisch (vrijwel nooit) dat er iets mis is met je baspotmeter. De baspotmeter regelt in zekere zin de aanwezigheid van lage frequenties in je geluid. Dit betekend ook dat wanneer er een lage frequentie zoals brom optreed in een versterkertrap voor de toonregeling (door bijv. slechte voedingselko's, slechte buis, etc.), deze lage frequentie (brom) meer of minder hoorbaar wordt door het open of dicht draaien van je baspotmeter.

Je baspotmeter werkt dus in dit geval precies zoals het hoort, de storing zit ergens anders.... Als je begrijpt wat ik bedoel.

Vergelijk het met een bevroren hoofdwaterleiding. Dat er dan geen water meer uit de douchekraan komt ligt ook niet aan de douchekraan en vervangen van de douchekraan lost het probleem niet op. Het probleem ligt ergens anders en moet ook ergens anders worden opgelost, maar openbaart zich in de douche....

Farether
9 januari 2009, 15:44
uit je hoofd? :D

voor die gele (zijn trouwens condensators) kun je ook bijvoorbeeld mallories kopen.
welke waardes moeten die dan hebben? 0.27uf 630V? zou ik ipv 0.27 uf ook 0.22 uf kunnen gebruiken?

cluseau
9 januari 2009, 16:46
Vaak zit de oorzaak van een probleem ergens anders dan waar het probleem zich openbaart...

Ik sluit me helemaal aan bij guitarnijboer. Door domweg te vervangen wat er uiterlijk verdacht uitziet is de kans klein dat je je probleem oplost. Sterker nog, gezien je achtergrond zou het wel eens kunnen dat je er een probleem bijmaakt en dat is toch zonde van je amp. Laat iemand met voldoende kennis en apparatuur ernaar kijken. "Meten is weten"

Veel sterkte
Frans

sjaak1990
9 januari 2009, 18:23
Ik zou de potmeters wel naar smaak vervangen, daar heeft guitarnijboer een heel verhaal over geschreven, alsnog bedankt daarvoor, erg nuttig.

sjaak1990
25 januari 2009, 16:47
Alles besteld voor de amp, keramische buisvoeten, potmeters, condensatoren en andere dingetjes.
Vraag ik me af hoe het zit met de preamp buizen. Over de ruststroom van de eindbuizen zet ik hogere weerstanden zodat ze minder snel slijten, hoe zit het met de preamp buizen, slijten die sneller in een dergelijke versterker? Ik wilde namelijk 1 of 2 nos buizen erin zetten + wat anders, maar heb geen zin om dure buizen te vernaggelen :seriousf:

sjaak1990
26 januari 2009, 18:02
Ik lees namelijk dat mensen soms snel buizen slijten in deze versterkers en ik heb geen zin om dure nos buizen er zo snel doorheen te branden :(

nico verduin
26 januari 2009, 18:50
Snel buizen heeft meer te maken met hoe je de amp afstelt (warm of koud) en hoe je speelt. Heb een klant (zoon van een bekende [inmiddels overleden] Honky Tonk speler) en die kent 2 standen met zijn amps... Uit en volluit. En dat laatste vervolgens terugschroeven met een load box. Want dan klinkt hij lekker:seriousf::seriousf: Daar willen buizen nog wel eens sneller van slijten.

sjaak1990
26 januari 2009, 23:33
Snel buizen heeft meer te maken met hoe je de amp afstelt (warm of koud) en hoe je speelt. Heb een klant (zoon van een bekende [inmiddels overleden] Honky Tonk speler) en die kent 2 standen met zijn amps... Uit en volluit. En dat laatste vervolgens terugschroeven met een load box. Want dan klinkt hij lekker:seriousf::seriousf: Daar willen buizen nog wel eens sneller van slijten.

Bedankt voor de reactie:)
Met een load box en voluit, ja dan zal het slijten erg snel gaan.
Maar het gaat bij deze amp niet sneller op laag volume dan bij anders amps?
Bij de eindbuizen vervang ik de 2 x2(in serie) 100 ohm weerstanden (over de ruststroom) door 1000 ohm weerstanden zodat de buizen minder snel slijten. Een dergelijke aanpassing doe ik niet voor de preamp buizen, dus daarom vroeg ik het me af of er voor de voorversterker buizen ook zo'n aanpassing (nodig) was.

nico verduin
27 januari 2009, 05:15
Een dergelijke aanpassing doe ik niet voor de preamp buizen, dus daarom vroeg ik het me af of er voor de voorversterker buizen ook zo'n aanpassing (nodig) was.Nope......

Chris Winsemius
27 januari 2009, 10:56
Bedankt voor de reactie:)
Met een load box en voluit, ja dan zal het slijten erg snel gaan.
Maar het gaat bij deze amp niet sneller op laag volume dan bij anders amps?
Bij de eindbuizen vervang ik de 2 x2(in serie) 100 ohm weerstanden (over de ruststroom) door 1000 ohm weerstanden zodat de buizen minder snel slijten. Een dergelijke aanpassing doe ik niet voor de preamp buizen, dus daarom vroeg ik het me af of er voor de voorversterker buizen ook zo'n aanpassing (nodig) was.

Alleen bij eind-penthode/etc.-buizen nodig.

Monteer die 1k/5W weerstanden wel op de buisvoeten zelf, spanning naar pin 6 en dan de weerstand tussen pin 6 en pin 4.

Als je de 470k bias-splitters dan ook nog vervangt door 220k weerstanden gaan de eindbuizen nog wat langer mee.
EDIT: en monteer ook gridstoppers op de buisvoetpinnen (#5) ipv. op het bord, 1k5 tot 5k6 is ok.

Succes!

sjaak1990
27 januari 2009, 14:37
Nope......

Dat is duidelijk bedankt :)

sjaak1990
27 januari 2009, 14:38
Alleen bij eind-penthode/etc.-buizen nodig.

Monteer die 1k/5W weerstanden wel op de buisvoeten zelf, spanning naar pin 6 en dan de weerstand tussen pin 6 en pin 4.

Als je de 470k bias-splitters dan ook nog vervangt door 220k weerstanden gaan de eindbuizen nog wat langer mee.
EDIT: en monteer ook gridstoppers op de buisvoetpinnen (#5) ipv. op het bord, 1k5 tot 5k6 is ok.

Succes!

Ik was het ook van plan zo te doen :)

Ik zal die bias-splitters ook te doen, en ik zal naar de gridstoppers kijken.
Mijn zorgen zijn in ieder geval weg.

Bedankt:)

Farether
3 februari 2009, 22:06
Ik ben van plan om de weerstanden aan de inputs te vervangen door 68k. maakt het hiervoor nog uit of je carbon of filmweerstanden gebruik?
zoja, wat is dan het verschil?

sjaak1990
3 februari 2009, 23:56
Ik ben van plan om de weerstanden aan de inputs te vervangen door 68k. maakt het hiervoor nog uit of je carbon of filmweerstanden gebruik?
zoja, wat is dan het verschil?

Ik gebruik hiervoor gewoon weerstandjes uit de amp zelf, carbon dus. Je kan met een switch de input mooi schakelen. Ik schakel zo. 1: treble high, 2: treble mixed met normaal, 3: normal, 4:normal mixed met treble, 5: iets met een andere weerstand dan de treble of de normale, 6 nog wat voor verzinnen. Kan je lekker mee experimenteren.

Negative K3 fan
4 februari 2009, 21:05
Ik ben van plan om de weerstanden aan de inputs te vervangen door 68k. maakt het hiervoor nog uit of je carbon of filmweerstanden gebruik?
zoja, wat is dan het verschil?

op die plek (laagspanning), maakt het geluidsgewijs niets uit, ze hoeven ook geen vermogen te dissiperen (vermogens rating is dus ook irrelevant) dus gebruik wat je hebt liggen, of het goedkoopste/makkelijkste)

Farether
20 februari 2009, 15:44
Zo, weer eens een update.

Ik heb ondertussen alle potmeters vervangen en de weerstanden aan de inputs vervangen door 68k. Ik ben ook bezig om schema's af te lezen en stukjes kan ik wel lezen, en tot de versterker herleiden, maar er blijft me nog veel onduidelijk.
Laatst ben ik naar iemand geweest met veel verstand van versterkers maar die heeft niks kunnen veranderen aan de hiss. wel heeft hij het volume iets omhoog gekrikt. Ik heb deze middag het één en ander doorgemeten en vervangen om te kijken of dat verschil maakte. helaas heeft niks gewerkt.
Heeft iemand nog ideeën/tips?

Lennart, jij zei dat er plekken waren waar het waarschijnlijk zat. voor de 1e preamp buis en na de 3e toch? zou je misschien op het schema van de dea100 of de superbass willen aangeven(bijv door een cirkeltje eromheen) naar welke gedeeltes ik het best kan kijken?

alvast bedankt,
Douwe

sjaak1990
20 februari 2009, 16:03
Zo, weer eens een update.

Ik heb ondertussen alle potmeters vervangen en de weerstanden aan de inputs vervangen door 68k. Ik ben ook bezig om schema's af te lezen en stukjes kan ik wel lezen, en tot de versterker herleiden, maar er blijft me nog veel onduidelijk.
Laatst ben ik naar iemand geweest met veel verstand van versterkers maar die heeft niks kunnen veranderen aan de hiss. wel heeft hij het volume iets omhoog gekrikt. Ik heb deze middag het één en ander doorgemeten en vervangen om te kijken of dat verschil maakte. helaas heeft niks gewerkt.
Heeft iemand nog ideeën/tips?

Lennart, jij zei dat er plekken waren waar het waarschijnlijk zat. voor de 1e preamp buis en na de 3e toch? zou je misschien op het schema van de dea100 of de superbass willen aangeven(bijv door een cirkeltje eromheen) naar welke gedeeltes ik het best kan kijken?

alvast bedankt,
Douwe

Heb je de eerste condensator na de voeding verandert? Guitarnijboer heeft al uitgelegd dat die het meest op zijn donder krijgt bij het op standby zetten enzovoort. Ik heb alle elco's vervangen, was toch al bezig, zal niet allemaal nodig zijn maar kwaad kan het sowieso niet. De bipolaire elco direct na de voeding zorgt dus vaak voor de meeste problemen, ik heb die andere ook meteen vervangen.

Kraakjes kunnen ook nog in erg vuile buisvoeten zitten, die in die van mij waren echt extreem vies, vooral van de voorversterker, heb er meteen vergulde keramische in gedaan. Eindbuisvoeten ook vervangen, en het is natuurlijk ook slim om de dubbele weerstanden op de eindbuisvoeten te vervangen, de 100k door 1meg, langere levensduur buizen, en de gridresistors zoals Chris Winsemius heeft uitgelegd.

Weet je verder zeker dat het niet in de buizen zit?

guitarnijboer
20 februari 2009, 16:19
Iemand met veel verstand van versterkers zou snel moeten kunnen ontdekken waar bijgeluiden vandaan komen. Je hebt verschillende soorten bijgeluiden zoals ruis, brom etc. De ene brom is de andere niet en zo is dat ook met ruis of hiss.

Een zekere mate van ruis zul je altijd houden, zeker met de volumeknoppen op 10. Dit is gewoon ruis de gegenereerd wordt door stroom die door een component loopt. Afhankelijk van bijvoorbeeld de materialen waarvan de componenten gemaakt zijn heb je meer of minder ruis. Metaalfilm ruist bijvoorbeeld minder dan koolcompound weerstanden, maar klinken ook weer anders dus.... Oude componenten kunnen meer gaan ruisen omdat door ouderdom/warmte ontwikkeling/vocht/krimpen en uitzetten etc. de eigenschappen veranderen.

Buizen zelf geven ook ruis. Afhankelijk van de staat (aantal uren dat de buis gebruikt is) en constructie van de buis, de gebruikte marterialen en de aangelegde spanning ruist een buis meer of minder. Ik heb hier bijvoorbeeld een oud ecc83 buisje van Pope liggen wat zoveel ruist dat er nauwelijks nog signaal hoorbaar is. Een flinke Hiss dus.

Slechte contacten en slechte solderingen kunnen ook nog ruis veroorzaken.

Van hier af kan ik natuurlijk niet horen met wat voor ruis jij te maken hebt, maar een beetje tech kan je dit zo vertellen en ook lokaliseren waar het vandaan komt door te meten aan je versterker.

guitarnijboer
20 februari 2009, 16:25
De bipolaire elco

de 100k door 1meg,


Het is geen bipolaire Elko, maar gewoon 2 elko's met gezamenlijke massa in 1 behuizing. Verder heb je waarschiijnlijk de schermroosterweerstanden varvangen van 100 ohm naar 1K.

Negative K3 fan
20 februari 2009, 17:33
Zo, weer eens een update.

Ik heb ondertussen alle potmeters vervangen en de weerstanden aan de inputs vervangen door 68k. Ik ben ook bezig om schema's af te lezen en stukjes kan ik wel lezen, en tot de versterker herleiden, maar er blijft me nog veel onduidelijk.
Goed blijven oefenen om de schema's in je hoofd duidelijk te krijgen, kijk ook eens naar andere schema's en begin simpel zoals met een champ of een p1. Daarnaast zijn het niet alleen de weerstanden, maar de gehele schakeling. Zoals aangegeven in het schema. Het verschil zit hem in de high inputs die bij de ingang het signaal attenueren.


Laatst ben ik naar iemand geweest met veel verstand van versterkers maar die heeft niks kunnen veranderen aan de hiss. wel heeft hij het volume iets omhoog gekrikt. Ik heb deze middag het één en ander doorgemeten en vervangen om te kijken of dat verschil maakte. helaas heeft niks gewerkt.
Heeft iemand nog ideeën/tips?

Lennart, jij zei dat er plekken waren waar het waarschijnlijk zat. voor de 1e preamp buis en na de 3e toch? zou je misschien op het schema van de dea100 of de superbass willen aangeven(bijv door een cirkeltje eromheen) naar welke gedeeltes ik het best kan kijken?

alvast bedankt,
Douwe

Wat betreft welk gedeelte ben ik eigenlijk alweer vergeten wat voor diagnose ik op dat moment had gesteld, wat ik wel ondervond was dat de potmeters echt hard aan vervanging toe waren en dat de versterker een hele sterke hiss had, een hiss die hoort bij een hoog volume, terwijl de geluidsproductie laag was. Ik denk dat dit op zijn minst deels te wijten is aan de lelijke ingangsschakeling.

Ik heb dat schemaatje ook even gemaakt voor je, ik kwam erachter dat ik zelf ook nog het eea over het hoofd heb gezien :) Niet alle zaken zijn even belangrijk trouwens!

http://i21.photobucket.com/albums/b280/negativek3fan/1992verschillen.gif
nog even alles op een rijtje
-input schakeling
-bright cap (500p tegen 100p)
-ontkoppelweerstand in de voeding (20k tegen 8k2)
-capaciteit in de voeding, extra elco's
-5k6 grid stoppers
-220k ìnput weerstanden voor de eindbuizen
-tegenkoppeling

sjaak1990
20 februari 2009, 17:34
Het is geen bipolaire Elko, maar gewoon 2 elko's met gezamenlijke massa in 1 behuizing. Verder heb je waarschiijnlijk de schermroosterweerstanden varvangen van 100 ohm naar 1K.

Klopt, wist wel dat het 2 elko's waren in 1 behuizing, alleen foute naam...bipolair is natuurlijk wat anders

Schermroosterweerstanden bedoelde ik idd.

cluseau
20 februari 2009, 18:03
een oud ecc83 buisje van Pope
Tja, pope....was dat niet zoiets als Productie Overschot Philips Eindhoven.


een hiss die hoort bij een hoog volume, terwijl de geluidsproductie laag was. Ik denk dat dit op zijn minst deels te wijten is aan de lelijke ingangsschakeling.


De schakeling heeft ooit zo goed gewerkt toch dus kan niet aan de constructie liggen. Denk meer aan een verlopen component. Als hij licht instabiel is krijg je dit soort verschijnselen. Zoeken met de scoop is de snelste oplossing.

Farether
20 februari 2009, 18:21
bedankt voor de snelle reacties, ik zal nog eens alles op een rijtje zetten en wat onderdelen gaan bestellen zodat ik het een en ander kan gaan uitproberen.
Dan heb ik nog 1 vraagje over de 1e elco. zoals je op deze foto kan zien, ligt er 1 bekerelco welke in serie gekoppeld is met die grote blauwe.
Die bekerelco heeft een waarde van 25 +25 uf, en die blauwe 47 uf.
Die 2 samen kan ik toch gewoon vervangen voor één bekerelco van 50 + 50 uf (550V)

http://i302.photobucket.com/albums/nn104/Farether/LondonCityDEA100MK4009.jpg?t=1235149809

Negative K3 fan
20 februari 2009, 18:25
toch is er sound technisch weinig mis met die amp. Maar misschien inderdaad een verlopen elco??

cluseau
20 februari 2009, 19:24
Die bekerelco heeft een waarde van 25 +25 uf, en die blauwe 47 uf.
Die 2 samen kan ik toch gewoon vervangen voor één bekerelco van 50 + 50 uf (550V)


Alleen twee elko's welke parallel staan (2x25u) kun je vervangen door 1 van 50u. De elko van 47u mag je rustig vervangen door 50u.
Staan ze allemaal parallel mag je er ook 1x100u inzetten al zijn de eigenschappen van een 1x100 anders dan een 4x25.

Farether
20 februari 2009, 19:36
In het schema is te zien dat er 1 50 + 50 uf in hoort.
de 2 elco's zitten ook idd wel beide aan een ander punt aangesloten maar staan ook in verbinding met elkaar.
Misschien dat je het zelf ook kan zien op de foto.
beide elco's zitten met een ander rood draad vast maar ze hebben hetzelfde bruine draad (dit is de aarde geloof ik). op de bekerelco kan je zien dat je pootjes zijn samengebogen, wellicht dat deze eerder los van elkaar zaten en dat 1 van deze toen verbonden was met het rode draad wat aan de blauwe elco zit.

cluseau
20 februari 2009, 19:57
In het schema is te zien dat er 1 50 + 50 uf in hoort.
de 2 elco's zitten ook idd wel beide aan een ander punt aangesloten maar staan ook in verbinding met elkaar.

Misschien dat je het zelf ook kan zien op de foto.

Niet echt goed te zien, zal aan mij liggen.

Als er in het schema 50uF wordt gebruikt zou ik hem zo veel mogelijk orgineel maken. Probleem is dat ik maar 1 schema van een dea100 heb en waarschijnlijk geen mkIV. In mijn schema worden 47uF elko's gebruikt en NIET EEN staat er parallel. Dus allemaal afzonderlijk gebruikt.

Is die beker elko 2x 25uF of 2x50u?
Als hij 2x 50uF is zal hij niet correct zijn aangesloten.

Kortom volg je schema en maak hem orgineel.

nico verduin
20 februari 2009, 20:28
Volgens mij staan die 2 elco's op de foto in serie. dus houd je 25uF over. Weet niet of er een spanningsdeler parallel staat, dan is het nog een linke situatie ook.

Farether
20 februari 2009, 20:47
die bekerelco is 25 + 25 uf.
op het schema van de london city staat idd 47 uf,
maar aangezien deze waarde niet meer verkrijgbaar is(voor zover ik weet) kan ik deze toch gerust vervangen door 50 uf?

Zelf dacht ik dat de blauwe elco en de bekerelco van 2 x 25 uf niet origineel waren en dat ik deze kon vervangen door een 50 + 50 uf bekerelco.
Is een bekerelco (zo één als afgebeeld op de foto) niet standaard in serie geschakeld? verder op in het schema staan namelijk ook 2 47 uf in serie geschakeld en in de versterker zit maar een 50 + 50 uf bekerelco.

@ sjaak1990, heb jij misschien wat foto's van de binnenkant van je london city? en dan o.a. van de 1e elco?

nico verduin
20 februari 2009, 22:16
47uF of 50 uF maakt niets uit. Standaard is er altijd al een marge tot 20% meestal dus dat gaat wel goed.
Wat wel van belang is, is het volgende. Een reden om elco's in serie te zetten is omdat de maximale spanning van de elco niet toerijkend is voor de gelijkspanning na de gelijkrichter OF er is een spanningsverdubbelaar gebruikt/gemaakt (waarbij de vraag is waarom).
De LC's die ik onderhanden heb gehad, hadden altijd bekerelco's met schroefdraad en moer. Alleen in een DEA200 stonden ze dan in serie waarbij er een ge-isoleerd was gemonteerd en waar dus gewoon 450V op het huis kwam te staan. Maar die werkt dan ook op rond de 800V.

Die elco's op de foto zijn zeker niet standaard. Maar ik zou wel eerst de spanning meten die erop komt voordat ik klakkeloos 500V elco's erin monteer. Als de spanning te hoog is, worden ze heet en gaan ze koken etc etc.

Farether
20 februari 2009, 22:36
De spanning over de elco's is ongeveer 440 volt als ik het me goed herinner.
ik wil deze vervangen door een 50 + 50 uf 550V (met schroefdraad) van drtube.
De grijze bekerelco heeft overigens ook 18mm schroefdraad.

cluseau
20 februari 2009, 22:55
Als de spanning te hoog is, worden ze heet en gaan ze koken etc etc.

En daar blijft het niet bij ............................ http://home.casema.nl/jajop/cluseau/tnt-n-ch.gif

cluseau
20 februari 2009, 23:13
De spanning over de elco's is ongeveer 440 volt als ik het me goed herinner.
ik wil deze vervangen door een 50 + 50 uf 550V (met schroefdraad) van drtube.


Dat kan natuurlijk maar als je de post van Nico goed leest is er een uitvoering (dea200) met 800V. Omdat jouw amp flink is versleuteld kun er er niet blind op varen wat ermee is uitgehaald en zul je voor het vervangen moeten checken of de te vervangen elko wel met de min aan massa ligt.

En ik dacht dat ik je al eens getipt had he? http://home.casema.nl/jajop/cluseau/3eyes.gif

Frans

sjaak1990
21 februari 2009, 01:02
@ sjaak1990, heb jij misschien wat foto's van de binnenkant van je london city? en dan o.a. van de 1e elco?

Sorry, heb geen foto's bij de hand, heb de camera ergens anders liggen waar de foto's opstaan van voor de mod. Bij mij staken er 2 elco's boven het chassis uit, waren allebei 47+47. Heb ze allebei vervangen door 50+50.
Op het schema staan ook 2 50+50's. Ik had sowieso geen elco's in serie, ik zou het zo doen als op het standaard schema staat.
Ik zal zo eens kijken wat voor waardes de elco's hadden voor voltage.

EDIT: De ene is 450, de andere 500. Volgensmij was het die na de voeding die 500v is. Weet het niet zeker, maar ik heb ze allebei vervangen door 500v exemplaren, dan moet het sowieso goed zijn :)

Succes!

guitarnijboer
21 februari 2009, 13:25
Standaard (maar wat is standaard bij LC?) zitten er 2 bekerelko's van 47 + 47 uF / 550V in de versterker. Zoals Cluseau al aangaf zit iedere Elko op een andere plaats aangesloten. De eerste elko zit met 1 x 47uF direct aan de gelijkrichter en met de andere aansluiting van 47uF aan de smoorspoel.

Deze elko kun je goed vervangen door een 50 + 50 uF exemplaar van minimaal 550 V. Let op: 500 V zoals eerder ergens werd genoemd is te laag! Ik heb een MKIV en de spanning is, als de versterker op standby staat, ongeveer 485 Volt. Dit is lager dan 500V, maar:

- de netspanning kruipt nog steeds omhoog (en daarmee de spanningen in je versterker.
- Elko's slijten veel harder als ze tegen de grenswaarde van de maximale spanning gebruikt worden.

De tweede elko verderop in de versterker kun je ook vervangen door een 32 +32 uF / 550 V exemplaar. Verder zit er onder het bord dan nog een elko die je ook even mee zou kunnen pakken.

De voeding voor de negatieve voorspanning (baisspanning) zou ik ook even netjes opnieuw opbouwen. En wel zo dat als de loper van de instelpotmeter geen contact mocht maken, er een meer negatieve spanning op de roosters komt te staan ipv dat de spanning wegvalt. Wegvallen van de baisspanning betekend dat er een hoge stroom gaat lopen, je niet meer verder kunt spelen en minimaal de zekering* er uit springt. Als bij een defect de baisspanning meer negatief wordt is je versterker kouder ingesteld, maar kun je gewoon doorspelen en later de potmeter vervangen. Dit is dus veel berdijfszekerder.

* Zekering waar 2A bij staat moet worden vervangen door een 800mAT zekering. 2A is voor de hoogspanningzekering veel te fors: Je versterker is al uitgebrand terwijl de zekering nog niet is aangesproken. (Kwam vroeger veelvuldig voor bij London City's)

De jongens van LC hadden de waarde van 2A afgekeken van de achterkant van een Marshall, echter werd bij Marshall hiermee de netzekering bedoeld. De netzekering zit bij jou in de spanningselector.

sjaak1990
21 februari 2009, 15:23
Standaard (maar wat is standaard bij LC?) zitten er 2 bekerelko's van 47 + 47 uF / 550V in de versterker. Zoals Cluseau al aangaf zit iedere Elko op een andere plaats aangesloten. De eerste elko zit met 1 x 47uF direct aan de gelijkrichter en met de andere aansluiting van 47uF aan de smoorspoel.

Deze elko kun je goed vervangen door een 50 + 50 uF exemplaar van minimaal 550 V. Let op: 500 V zoals eerder ergens werd genoemd is te laag! Ik heb een MKIV en de spanning is, als de versterker op standby staat, ongeveer 485 Volt. Dit is lager dan 500V, maar:

- de netspanning kruipt nog steeds omhoog (en daarmee de spanningen in je versterker.
- Elko's slijten veel harder als ze tegen de grenswaarde van de maximale spanning gebruikt worden.

De tweede elko verderop in de versterker kun je ook vervangen door een 32 +32 uF / 550 V exemplaar. Verder zit er onder het bord dan nog een elko die je ook even mee zou kunnen pakken.

.

Vraag ik me af of de 500 van mij het overleven, de 450 en de 500 hebben het ook lang volgehouden dus zal dit niet meevallen :???: Verder is er toch ook speling, bij die van mij -10 % - + 30 %. Zullen op zn hoogst sneller slijten dan, lijkt mij. De versterker deed het gewoon toen ik hem kreeg en hij werd gewoon gebruikt, dus die 450v heeft het zelfs lang volgehouden.

nico verduin
21 februari 2009, 16:08
Volgens mij staan ze in serie?

sjaak1990
21 februari 2009, 16:23
Volgens mij staan ze in serie?

Gewoon precies zo aangesloten zoals ze in de schema's staan. Dus 2 losse 50+50 elco's.

cluseau
21 februari 2009, 16:45
Gewoon precies zo aangesloten zoals ze in de schema's staan. Dus 2 losse 50+50 elco's. Dus staan ze parallel.



http://i302.photobucket.com/albums/nn104/Farether/LondonCityDEA100MK4009.jpg?t=1235149809

Nico bedoeld de twee elko's welke op het board gemonteerd liggen. Deze zitten plus aan min, dat heet bij mij ook in serie. Misschien misverstandje?

sjaak1990
21 februari 2009, 16:51
Nico bedoeld de twee elko's welke op het board gemonteerd liggen. Deze zitten plus aan min, dat heet bij mij ook in serie. Misschien misverstandje?

Dat heet bij mij ook in serie, dit is de versterker van de TS niet van mij...
Ik dacht dat het een reactie op mij was, of de 50+50(500v te weinig dus?) in serie stonden, maar dus niet :)

nico verduin
21 februari 2009, 17:17
Zullen we ons beperken tot de LC van de topic starter? Dit wordt wel erg verwarrend.

sjaak1990
21 februari 2009, 17:41
Ik heb het ook over algemeen. Ik dacht dat het de bedoeling was in zijn versterker de condensatoren in serie te vervangen door bijvoorbeeld één 50+50... Dus om het zo te doen als in het standaard schema... In zijn versterker is het duidelijk niet standaard, en de TS vroeg mij hoe het in die van mij zat, daar was de reactie op, dus ik gaf door welke voltages en dat bleek misschien te weinig te zijn...

guitarnijboer
22 februari 2009, 16:29
Vraag ik me af of de 500 van mij het overleven, de 450 en de 500 hebben het ook lang volgehouden dus zal dit niet meevallen :???: Verder is er toch ook speling, bij die van mij -10 % - + 30 %. Zullen op zn hoogst sneller slijten dan, lijkt mij. De versterker deed het gewoon toen ik hem kreeg en hij werd gewoon gebruikt, dus die 450v heeft het zelfs lang volgehouden.

485 V is natuurlijk minder dan 500 V dus overleven zullen ze wel, maar een kleine marge is hier beslist niet verkeerd vanwege eerder genoemde redenen. De tweede elko van 450 V krijgt alleen spanning als de versterker in bedrijf is en er dus stroom door de buizen loopt waardoor spanning daalt. Daarnaast zit deze ook met een serie weerstand aangesloten waardoor de spanning nog wat verder zal dalen. De hoge spanning van 485V geld alleen voor de eerste elko met de versterker op standby. Dit is de hoogte van de spanning bij een onbelaste voeding en is vaak een 30 Volt hoger dan wanneer de voeding wordt belast.

Problemen kunnen ontstaan wanneer je de versterker aanzet zonder hem eerst op standby te zetten. Met koude buizen loopt er dan nog geen stroom door de buizen en over de serieweerstand staat dan ook nauwelijks spanning terwijl je wel de hoogspanning al hebt ingeschakeld. De spanning op de 450V elko kan dan even te hoog worden. Dit is ook wel weer op te lossen (3 x 150V 1W zeners in serie parallel aan de elko), maar met een 550V type heb je sowieso geen problemen.

De 'speling' waar jij het over hebt slaat op de tollerantie in capaciteit trouwens. Niet op de spanning.

sjaak1990
22 februari 2009, 17:17
485 V is natuurlijk minder dan 500 V dus overleven zullen ze wel, maar een kleine marge is hier beslist niet verkeerd vanwege eerder genoemde redenen. De tweede elko van 450 V krijgt alleen spanning als de versterker in bedrijf is en er dus stroom door de buizen loopt waardoor spanning daalt. Daarnaast zit deze ook met een serie weerstand aangesloten waardoor de spanning nog wat verder zal dalen. De hoge spanning van 485V geld alleen voor de eerste elko met de versterker op standby. Dit is de hoogte van de spanning bij een onbelaste voeding en is vaak een 30 Volt hoger dan wanneer de voeding wordt belast.

Problemen kunnen ontstaan wanneer je de versterker aanzet zonder hem eerst op standby te zetten. Met koude buizen loopt er dan nog geen stroom door de buizen en over de serieweerstand staat dan ook nauwelijks spanning terwijl je wel de hoogspanning al hebt ingeschakeld. De spanning op de 450V elko kan dan even te hoog worden. Dit is ook wel weer op te lossen (3 x 150V 1W zeners in serie parallel aan de elko), maar met een 550V type heb je sowieso geen problemen.

De 'speling' waar jij het over hebt slaat op de tollerantie in capaciteit trouwens. Niet op de spanning.

Oh ja die tolerantie gaat over capaciteit natuurlijk. Dus de eerste elco zal minder lang meegaan. Als hij kapot is dan zal ik er sowieso een 550 inzetten. 485 ligt natuurlijk wel erg dicht bij 500, dus wel een heel krappe marge inderdaad. Ik zet hem sowieso nooit in 1 keer aan, zal er nog extra aan denken.

Farether
23 februari 2009, 13:51
Aan de biaspot zitten 2 elco's in serie geschakeld, deze hebben beide een waarde van 100 uf. ( dit komt dan toch uit op 'maar' 50 uf)
Op het schema van de dea100 staat maar 1 elco van 100 uf.
Kan ik deze 2 gewoon vervangen door 1 van 100 uf?

Ik wil ook een aantal weerstanden in de amp zelf vervangen, maakt het nog uit of dit carbon of metal film weerstanden zijn?

cluseau
23 februari 2009, 14:38
Aan de biaspot zitten 2 elco's in serie geschakeld, deze hebben beide een waarde van 100 uf. ( dit komt dan toch uit op 'maar' 50 uf)
Op het schema van de dea100 staat maar 1 elco van 100 uf.
Kan ik deze 2 gewoon vervangen door 1 van 100 uf?

Ik wil ook een aantal weerstanden in de amp zelf vervangen, maakt het nog uit of dit carbon of metal film weerstanden zijn?

Die elko's hadden we gezien, beetje vreemd. Jouw conclusie is juist 2x100 in serie is 50. Gewoon vervangen door een van 50uF en voldoende spanning.

Carbon is iets zuiverder dus veroorzaakt minder ruis.

Frans

Farether
23 februari 2009, 15:12
Die elko's hadden we gezien, beetje vreemd. Jouw conclusie is juist 2x100 in serie is 50. Gewoon vervangen door een van 50uF en voldoende spanning.

Carbon is iets zuiverder dus veroorzaakt minder ruis.

Frans

Deze elco's zijn 100V en de spanning hierover was ongeveer 68V, maar ik kan alleen 63V elco's krijgen. enig idee waar ik 100V elco's kan halen?

sjaak1990
23 februari 2009, 15:50
Deze elco's zijn 100V en de spanning hierover was ongeveer 68V, maar ik kan alleen 63V elco's krijgen. enig idee waar ik 100V elco's kan halen?

Dergelijke zaken:
http://www.verelec.com/
http://www.tube-town.net/ttstore/
http://www.tonefactory.nl/ hier waarschijnlijk ook wel
http://www.drtube.nl/

Weet niet zeker of ze het bij allemaal hebben.

Succes:)

guitarnijboer
23 februari 2009, 20:59
Aan de biaspot zitten 2 elco's in serie geschakeld, deze hebben beide een waarde van 100 uf. ( dit komt dan toch uit op 'maar' 50 uf)
Op het schema van de dea100 staat maar 1 elco van 100 uf.
Kan ik deze 2 gewoon vervangen door 1 van 100 uf?

Ik wil ook een aantal weerstanden in de amp zelf vervangen, maakt het nog uit of dit carbon of metal film weerstanden zijn?


Zelf zou ik er 2 gebruiken:

1 x 100 V 100 (of 50 uF) op de diode en eentje van 10 uF/100V na de instelpotmeter.

Farether
23 februari 2009, 21:46
Na net even gitaar te hebben gespeeld met de versterker open tikte ik even tegen de pre-amp buis kapjes en toen hoorde ik steeds een tikje als ik tegen de 2e buis tikte,
bij de rest was dit niet.
Dus ik dacht, die is misschien kapot(ondanks dat die pas 2 maanden oud was) en ik had er dus een ander buisje in gezet.
Hierbij hoorde ik weer steeds een tikje als ik ertegen aan tikte.
Misschien nog een slecht buisje dan, dus ik nog een ander buisje erin gedaan, en weer dat geluid.
Toen ik later die buis wat bewoog hoorde ik heel hard gekraak.
Kan dit alles komen door een vieze buisvoet?

Ik heb ze alle 3 nog niet echt schoongemaakt omdat ik er lastig bij kon. maar heb er wel een beetje siliconenspray op gespoten.

cluseau
24 februari 2009, 07:23
Ik heb ze alle 3 nog niet echt schoongemaakt omdat ik er lastig bij kon. maar heb er wel een beetje siliconenspray op gespoten.


Dan zallie er wel lekker ingaan........http://home.casema.nl/jajop/cluseau/wow.gif


Maar ik betwijfel of daarmee je contacten gereinigd zijn. Neem gewoon contactspray, matig inspuiten op de buisvoet, buis erin en dan het buisje een beetje heen en weer bewegen. Als je de buisvoet vervangen hebt is er misschien wel een slechte soldering.

sjaak1990
24 februari 2009, 11:53
En als het voetje blijft kraken en het is voor de rest goed en je hebt hem nog niet vervangen dan kan je dat misschien doen. Bij mijn dea waren de voetjes zo enorm vies...dat ging nergens meer over dus heb ik er gewoon keramische voetjes ingezet.

Farether
14 maart 2009, 21:34
Ik heb weer even een vraagje:

In onderstaand schema van de superbass staat geen elco die naar de aarde gaat na de 1e pre-amp buis,
http://i21.photobucket.com/albums/b280/negativek3fan/1992verschillen.gifmaar in de london city zit deze wel,
http://i302.photobucket.com/albums/nn104/Farether/LondonCityDEA100MK4schemaelco.gif?t=1237062764
kan het kwaad om deze weg te halen en waar dient deze voor?

Frits van Mourik
14 maart 2009, 23:22
Sorry, kameraad, maar die elco zit er wèl...

cluseau
15 maart 2009, 09:58
kan het kwaad om deze weg te halen en waar dient deze voor?

Idd beter kijken hoor, ennehh je kan hem rustig weglaten :soinnocent: .........tenminste als het de bedoeling is hem als sirene te gebruiken.

Deze cap is ervoor de voeding voor de eerste trap zo stabiel mogelijk te houden en invloeden van de eindtrap niet door te laten dringen in de voorversterker, vandaar dat hij zonder deze cap kan gaan gillen.

Frans.

Farether
15 maart 2009, 11:33
Ok, dan laat ik hem maar gewoon zitten.
ik vroeg me af of deze elco ook ruis/brom veroorzaakte vandaar dat ik hem misschien tijdelijk wilde weghalen.

nico verduin
15 maart 2009, 11:58
Oozaken van brom:
- slechte grounding
- elco's die op zijn
- vuile jacks

Ruis:
- slechte anode weerstanden
- elco's die op zijn
- buisjes die op zijn

Zit de originele elco's er nog in?

Farether
15 maart 2009, 17:35
Ik heb de eerste elco na de standby switch vervangen, hierdoor is de meeste brom al weg. de rest is nog niet vervangen.

Farether
2 januari 2014, 18:48
Zooo, is even dit topic en mijzelf uit het stof halen.

Het gitaarspelen en ook bouwen aan effecten en versterkers heeft lang stil gelegen maar ik ben het weer aan het oppakken.
Ik ben nu bezig met het opknappen van mijn 2e London City.
Een aantal condensators en elco's heb ik al vervangen en ik heb de versterker ook helemaal voorzien van nieuwe buizen.

Nu heb ik een probleem met het afstellen van de bias. De bias zou ongeveer 35 mA moeten zijn maar zodra ik met de potmeter meer dan ± 28 mA instel loopt deze alleen maar op, tot vér boven de 40. (net zolang totdat ik de potmeter helemaal terugdraai)

Ik heb de elco na de trimpot volgens schema vervangen voor een nieuw exemplaar van 100 uF / 100V.

Hij doet dit trouwens zowel met de oude als nieuwe buizen. Kan het zijn dat de potmeter kapot is of kan het ook andere oorzaken hebben?

Gearjunkie
7 januari 2014, 10:22
Wat gebeurd er nu precies?
-is de biaspot slecht instelbaar? Òf...
-Blijft de stroom oplopen top boven de 40mA als je NIET aan de pot draait?

cluseau
7 januari 2014, 10:30
Hij doet dit trouwens zowel met de oude als nieuwe buizen. Kan het zijn dat de potmeter kapot is of kan het ook andere oorzaken hebben?

Denk toch eens logisch na mannen, potmeters verlopen niet zomaar. Hooguit een beetje ruis. Wat wel verlopen kan zijn printen, buisvoeten en jawel.....KOPPELCAPS :seriousf:

nico verduin
7 januari 2014, 18:17
't is toch grappig dat amps worden opgeknapt om vervolgens af te knappen:)
Maar de uitleg over de werking van een buis moet kennelijk weer geactualiseerd worden:) Dus meten...... en meten..... en ..... beredeneren.....
Dus terug naar de basis !!!!
Waarom stijgt de stroom door de buis???? waarom loopt er überhaupt een stroom door een buis.... Dus wat is er voor nodig......

Farether
7 januari 2014, 22:31
Tot en met ongeveer 28 mA kan ik de bias goed instellen maar zodra ik de afstelling daarboven zet (ook al is dit maar 29 mA) en vervolgens niet meer aan de pot draai loopt de bias langzaam op naar boven, tot ver boven de 40 mA.

De potmeter heb ik ook nagemeten en de weerstand klopte inderdaad nog goed.
Verder doe ik dit voor de hobby, waar ik ben begonnen met effecten leek het me leuk om een stap verder te gaan.
Een schema lezen en basis vaardigheden als solderen en weerstanden door meten zijn geen probleem, maar verdere kennis van wat condensatoren e.d. precies doen heb ik nog niet paraat.
Vandaar dat het voor mij soms lastig is het probleem te lokaliseren. Maar ik vind het wel heel leuk en ik zal soms voor de hand liggende vragen stellen, maar vergeef mij dat ik leergierig ben ;)

nico verduin
7 januari 2014, 22:49
Waar meet jij de bias? op pin 5 van de eindbuis? of op de potmeter?
Vermoedelijk loopt hij op pin 5 op. Wat zou duiden een lekkende koppelcondensator zoals Frans al aangaf.

cluseau
7 januari 2014, 22:54
......maar vergeef mij dat ik leergierig ben ;)
Ben je dat ;)

Het is niet zo moeilijk voor te kauwen wat je moet doen en eigenlijk heb ik dat ook al gedaan als je het maar gezien had. Wat Nico ook al zegt: pak er eens wat lectuur bij en snap waarom een buis stroom gaat trekken. Als je dat inziet kun je vanzelf beredeneren wat er gebeurd en wat je kan doen om dat te checken.

cluseau
7 januari 2014, 22:55
Nee he, weer eens te laat. Bedankt Verduin ;)

Farether
7 januari 2014, 23:15
Ik had gelezen dat het waarschijnlijk de koppelcondensatoren zijn. (standaard 100 nF, die had ik al besteld dus kunnen er binnenkort in)
De bias meet ik met behulp van een bias adapter, met een weerstand over pin 8.
Wat betreft de literatuur, ik zal zeker eens kijken of ik daar een goede uitleg van kan vinden :ok:

cluseau
7 januari 2014, 23:35
Je zou ze natuurlijk ook ff los kunnen maken of zeg ik nu iets doms :(

nico verduin
7 januari 2014, 23:53
Nee he, weer eens te laat. Bedankt Verduin ;)Graag gedaan :)
Wat Frans bedoeld met lostrekken is de koppelkap die naar de pinnen 5 gaat ff los halen. Dan heb je namelijk de eindtrap losgekoppeld maar wel met de BIAS instelling (anders gaan die pitten heeeeeel kort mee). Als de BIAS dan wel goed is in te stellen dan heb je een lek spanning vanuit de koppel condensatoren. Maw er lekt gelijkstroom via de koppelcaps. Je krijgt dan de som van de negatieve Biasspanning verhoogd met de lekkende spanning uit te koppelcaps en dan gaat de stroom erg snel oplopen.
Blijft het verschijnsel als ze los zijn dan zou ik eens goed kijken hoe je de eindtrap mogelijk heb veranderd :).

En een korte (wat oude :) online cursus over hoe een buis werkt : http://www.youtube.com/watch?v=ryCr4Y7ypLA

Farether
9 januari 2014, 13:09
Ik heb de koppelcaps eens losgetrokken en vervolgens de bias gemeten.
Het oplopen begint nu pas vanaf ±30mA en gaat minder snel, maar het gebeurt nog wel.
De elco na de biaspot heb ik al vervangen, hoewel die hier volgens mij geen invloed op heeft.

Aan de eindtrap heb ik verder nog niks veranderd of vervangen, dus het kan volgens mij nog aan de buisvoeten liggen of wellicht aan de 2e bekerelco?

Bedankt voor dat filmpje trouwens, die ga ik dit weekend eens goed bestuderen :)

cluseau
9 januari 2014, 13:29
Eindbuizen ff verwijderen en je meter aansluiten op pin 5 van een eindbuisvoet. Alle potmeters op het voorpaneel op minimaal. Noteer de waarde kort na inschakelen en vooral nergens aan draaien. Kijk na enige tijd of de waarde nog hetzelfde is. Je weet zelf wel hoelang het duurt voor hij zal verlopen.

En de biascap heeft heel grote invloed, vooral als hij uitgedroogd is.

Farether
10 januari 2014, 20:16
De waarde op pin 5 was 19V en die bleef de hele tijd constant.

Op de oude koppelcondensatoren staat trouwens 1500V maar ik meet niet meer dan max. 200V.
Is het nodig om hier zo'n hoog voltage in te doen of mag dat ook gewoon lager?

cluseau
11 januari 2014, 19:05
Wat je meet op de koppelcaps is een gemiddelde DC waarde. Als je met de scoop de uitschieters zou meten kom je tot een heel andere conclusie.

De instelling is aan de hete kant maar dit is mede afhankelijk van type buizen, voedingsspanning, etc. Ik moet bekennen dat ik de buizen niet vertrouw. Als de spanning op alle pennen stabiel is mag hij niet extreem oplopen. Ook zou ik naar de twaalfde verdieping van de eerste de beste flat gaan en die biasadapters van het dak af flikkeren. Meet maar gewoon over de dc weerstand in de anodelijn en reken de spanning om.

Farether
12 januari 2014, 15:00
Op internet kan ik geen juiste formules vinden voor het omrekenen.

De bias wil ik ongeveer instellen op 36 mAh.

25/420= ± 60 mAh
60*0.6 = 36 mAh

Als ik die spanning over pin 5 meet krijg ik een negatieve waarde van ± 22V, hoe moet ik dat omrekenen naar mAh?

bas bus
12 januari 2014, 21:54
http://www.rapidtables.com/convert/electric/index.htm

cluseau
12 januari 2014, 22:51
Als ik die spanning over pin 5 meet krijg ik een negatieve waarde van ± 22V, hoe moet ik dat omrekenen naar mAh?

Die -22V is een statische waarde en komt helemaal niet voor in je formule's.

Het is al meerdere keren beschreven maar zal het nog ff op een rijtje zetten.

1 amp uit en caps ontladen :blast:.
2 meet en noteer de ohmse (verschillende) waarde tussen de centertap en pin 3 (Ra) van elke buis. (bv 50 Ohm)
3 zet de amp aan en laat 5 min opwarmen.
3 bepaal voor jezelf welke biaswaarde je wil instellen. (bv voor een EL34 25x0.6=15W)
4 deel het gewenste biasvermogen door de anodespanning. (bv 15W / 450V = 33mA)
5 Volgens de wet van ohm is het spanningsval over Ura=IxRa ofwel 0.033x50=1.6V.

Bij een waarde van 1.6V over de wikkeling heb je dus een bias ingesteld van 60%