PDA

View Full Version : Welke stompbox Delay??



Chiel
19 december 2008, 13:37
Ik ben voor bij mijn Hook een nieuw pedalboard aan het samenstellen. Mijn rack ga ik voortaan alleen nog maar gebruiken in combinatie met een CAE en VHT. Nu heb ik al wat testjes gedaan en de volgende zaken komen op het board:


Fulltone Clyde standard Wah
Maxon Phaser
Fulltone Tremolo
Xotic Scott Henderson booster
Fulltone OCD
Korg Pitchblack
Axess BS2 Buffer


Verder nog een Burkley flatliner voor de voeding van de pedalen en uiteraard de controller van de Hook.

So far so good. Maar nu wil ik dus nog een vette stompbox delay. Ik gebruik momenteel de Line6 Echopark. Hiervan is de digitale delay instelling best oké, maar net niet smaakvol genoeg naar mijn mening. Wanneer je deze voor 50% in de mix zet, is het net iets te weinig. Draai je hem verder open dan merk je al gauw dat de kwaliteit niet “je van het” is. Dus welke vervanger zou een goede optie zijn? Heb de Eventide Timefactor al een beetje als potentiële kandidaat op het oog, maar dat is puur na aanleiding van verhalen op het internet :dontgeti:.

Nielsje
19 december 2008, 13:40
Ja, wat zijn je eisen?

Ik heb wel vaker speelgoed van je gezien, dus ik heb zo'n voorgevoel dat het budget niet zo'n probleem zou zijn ;)
Maar belangrijker is waarschijnlijk wat je wil qua feel.
Moet 'ie echt veelzijdig zijn, of gewoon lekker klinken? Delay tijd?
Wel of geen modulatie? Dat soort dingen..

Chiel
19 december 2008, 14:16
Hij hoeft eigenlijk niet echt veelzijdig te zijn. Live gebruik ik de delay alleen op mijn leadgeluid. De delay plug ik in de FX-loop en ik schakel deze in als ik hem nodig heb. Sterker nog, ik zet hem gewoon boven op de Hook, hij komt niet eens op mijn pedalboard.
Wat betreft smaak ben ik erg gecharmeerd van de sound van bijv. de MPX-G2. Erg bruikbaar op zowel clean als zwaar overstuurd en dat zoek ik eigenlijk. Kortom, hij moet gewoon lekker klinken :).

Mitch
19 december 2008, 15:31
Sja, dan kun je er zo een dozijn opnoemen. Is het een seriële of parallelle loop? Moet er een beetje modulate inzitten of juist niet? Heldere delay, doffer, wat voor tijd gebruik je ongeveer, oftewel: wees 's duidelijk ;)
"Gewoon een goeie" daar kunnen we drie pagina's mee vullen en daar heb je niks aan als gericht advies.

Comfortably Daniel
19 december 2008, 15:50
Simpel maar goed...T-Rex Replica? Erg simpel ding. Twee voicings, triplets en Tap-tempo.

Chiel
19 december 2008, 16:12
Sja, dan kun je er zo een dozijn opnoemen. Is het een seriële of parallelle loop? Moet er een beetje modulate inzitten of juist niet? Heldere delay, doffer, wat voor tijd gebruik je ongeveer, oftewel: wees 's duidelijk ;)
"Gewoon een goeie" daar kunnen we drie pagina's mee vullen en daar heb je niks aan als gericht advies.
Zoals ik al zei, weinig eisen maar gewoon goed. Geen extreme tijdinstelling nodig. Zo rond de 400ms is voldoende. Hij hangt in de seriële loop van de Hook (dus tussen pre en eindtrap). Modulatie is niet nodig en heb hem het liefst lekker helder zoals de welbekende Lexicon galm. Het is dat het niet praktisch is, anders had ik gewoon een Lex in de loop gehangen :satisfie:.

Lexvandoef
19 december 2008, 16:14
Zoals ik al zei, weinig eisen maar gewoon goed. Geen extreme tijdinstelling nodig. Zo rond de 400ms is voldoende. Hij hangt in de seriële loop van de Hook (dus tussen pre en eindtrap). Modulatie is niet nodig en heb hem het liefst lekker helder zoals de welbekende Lexicon galm. Het is dat het niet praktisch is, anders had ik gewoon een Lex in de loop gehangen :satisfie:.

Daar moet je echt eens mee ophouden, is best oncomfortabel :satisfie:

Chiel
19 december 2008, 16:44
Daar moet je echt eens mee ophouden, is best oncomfortabel :satisfie:
Hoe bedoel je? Ik heb momenteel een MPX-G2 in de verkoop vandaar.

Comfortably Daniel
19 december 2008, 17:01
ghehehe.....nee...Lex zei dat Lex het oncomfortabel vind als jij Lex in de loop hangt...:seriousf:

Mitch
19 december 2008, 17:17
Als het rond de 400ms moet kunnen hebben en helder zoek je al gauw digitaal, daar ben je ook bekend mee dus als we het dan over een seriële loop hebben en de delay dus goed moet mengen met je sound dan kun je prima naar wat oudere digitale delays kijken als de Boss DD2/3, Ibanez DDL, DL10 etc. Betrouwbaar, goed, goede tijd en helder én een droog analoog pad naast de delays. In tegenstelling tot bijv. een Echo Park waarover ik je mening volledig deel...

Tristan
20 december 2008, 13:04
Boss DD5/DD6 vind ik voor dat doeleinde erg goed eigenlijk (om de een of andere reden vind ik die lekkerder dan de DD3)...
Wel op een parallelle loop aansluiten, serieel vind ik echt minder klinken...
Ibanez DML is ook te gek, als je 'm kan vinden...

Chiel
20 december 2008, 15:02
Thanks voor de reply's. Parallel aansluiten is eigenlijk geen optie, want anders moet er ook meteen een mixer bij. Zat eventjes verder te googlen en uiteindelijk toch maar voor een oplossing gekozen waarmee ik nog alle kanten op kan. Kortom, de Eventide Timefactor. Als het een beetje mee zit kan hij a.s. week al mee live on stage :rockon:.

bert h
22 december 2008, 23:06
Ik ben tevreden van mijn DD6 .... Ik zou eentje pakken met taptempo, dat is bij deze misschien niet zo heel gemakkelijk in te stellen.

Als het volume van je delay's hoog is, dan moet je tempo toch goed zitten ....

Chiel
23 december 2008, 00:21
Ik ben tevreden van mijn DD6 .... Ik zou eentje pakken met taptempo, dat is bij deze misschien niet zo heel gemakkelijk in te stellen.

Als het volume van je delay's hoog is, dan moet je tempo toch goed zitten ....
Gebruik de delay niet voor 'the Edge' achtige dingetjes ofzo. Echt alleen maar puur op het leadgeluid bij een solootje. Daar is taptempo niet zo van belang (heb ik in ieder geval ook nog nooit gemist of gebruikt). Als ik echt geld te veel had was ik waarschijnlijk wel voor de Fulltone delay gegaan. Laatst gechecked en echt helemaal te gek. Enkel niet praktisch en echt veel te kostbaar waar ik hem voor gebruik.

Comfortably Daniel
23 december 2008, 13:55
hmm...als je dan toch best wat wilt uitgeven zou je ook wel naar de Empress Superdelay kunnen kijken. Echt waanzinnig pedaaltje.

Squier4ever
23 december 2008, 14:19
zoals chiel al zei heeft hij een eventide timefactore gekocht, lijkt me een te gek ding overigens.

Sinner
23 december 2008, 15:52
Timefactor lijkt me ook cool, maar een beetje overdadig voor het doel dattie gaat dienen? :???:

Chiel
23 december 2008, 16:01
Het is meer dat ik uiteindelijk iets heb waarmee ik nog werkelijk alle kanten op kan, vandaar. Voor in de toekomst kan hij nog altijd naar mijn pedalboard verhuizen of wellicht nog naar m'n rack.
Ik heb de goedkopere Boss delay pedaaltjes gehad maar die konden mij toch niet echt bekoren. De Echopark wel wat meer, alleen is de kwaliteit ervan toch wel iets wat matig voor bij mijn setup.

future2future
23 december 2008, 17:04
Chiel,

ik gebruik met mijn hook de timefactor en het klinkt echt super. Laat heel je set nog beter klinken imo. Te gekke delays, heel erg veelzijdig, ik wil niet anders meer.

ruezzz
23 december 2008, 17:27
Ik heb de Eventide op mijn pedalboard VOOR de Hook staan, voor U2-achtige dingen. (Niet in mijn U2-tribute setup, maar voor 'normale' gigs) Op de HOOK heb ik een DD-20 voor leads in de loop. Die schakel ik dan met de fx-loop aan/uit switch op de HOOK, met een boost dmv de 'volumeknop' die bij de FX-loop hoort, werkt prima.

OP de HOOK kun je natuurlijk lastig de taptempofunctie van de Eventide gebruiken. Of je moet heel lenig zijn ;-) Of er een ander lichaamsdeel voor kunnen en willen gebruiken.
Mocht je hem ooit op je pedalboard zetten, let dan wel op draaigrage vingertjes van zatte apen in het publiek, je bent zo je settings kwijt (althans die van de geselecteerde preset).

Al met al een te gekke delay die Eventide, enige jammere is dat ie niet zo organisch klinkt als een Memory Man (als je hem voor de amp gebruikt).