PDA

View Full Version : Stemmechanieken



Chocola
19 december 2008, 10:30
Hallo,

Kan iemand een overzicht geven van alle stemmechaniek-soorten die er zijn in gitaarland?

Wat is het verschil dussen Die-Cast en Oliebad e.d.? :/

Alvast bedankt,

Resonare

koentjo
19 december 2008, 11:14
als ik me niet vergis heeft diecast alleen te maken met het fabricage process, en olie bad met de techniek die de tuner gebruikt elke keer dat je tuned.

oliebad staat voor een tuner waar de overbrenging in een, hoe kan het ook anders, oliebad zijn ondergedompeld. (er zit olie in dat bakje) dit om de tuners zo smooth mogelijk te laten werken. constante smering.

Orpheo
19 december 2008, 11:19
als ik me niet vergis heeft diecast alleen te maken met het fabricage process, en olie bad met de techniek die de tuner gebruikt elke keer dat je tuned.

oliebad staat voor een tuner waar de overbrenging in een, hoe kan het ook anders, oliebad zijn ondergedompeld. (er zit olie in dat bakje) dit om de tuners zo smooth mogelijk te laten werken. constante smering.

nee, niet helemaal.

die cast is gewoon gegoten onderdelen, niks bijzonders.

oliebad wil zeggen dat de onderdelen toen ze nog warm waren, gekoeld werden in olie, zodat de olie in het metaal ging zitten zeg maar (klopt niet helemaal, maar grofweg wel), zodat dat dus zelfsmerend is.

verder heb je locking en niet-locking tuners. dat is dat de snaar direct vast gezet wordt op de tuner, zodat je niet meer al die wendingen hoeft te maken.

Grover-style is een bekend model door namakers, omdat grover tuners bekend staan als solide en stabiel.

je hebt ook nog kluson-style, dat zijn tuners met een plastieken stemknop, en die staan weer bekend als troep, maar sommigen willen ze wel hebben vanwege de vintage look.

merken die goed spul maken:
sperzel
gotoh
planet waves

merken die minder goed spul maken, maar nog steeds te pruimen:
schaller (ik vind ze wiebelig, en niet solide vergeleken bij de vorigen)
grover (sinds Ping ze maakt is t minder)

al het overige mag je rustig links laten liggen. een setje gotoh's kost je 20 freakin euro. das absoluut geen geld lijkt me zo.

FreeGee
19 december 2008, 11:41
Let ook op de overbrengverhouding;

gaat globaal van
12:1 weinig draaien, maar daardoor misschien onnauwkeuriger
naar
18:1 (b.v. Gotoh 510 serie) iets meer draaien, maar lekker precies

schwalbe
19 december 2008, 11:50
nee, niet helemaal.

die cast is gewoon gegoten onderdelen, niks bijzonders.

oliebad wil zeggen dat de onderdelen toen ze nog warm waren, gekoeld werden in olie, zodat de olie in het metaal ging zitten zeg maar (klopt niet helemaal, maar grofweg wel), zodat dat dus zelfsmerend is.



Oliebad betekent gewoon gesloten met een oliebad. Olie trekt echt niet in metaal.
Verder heb je dus nog gesloten zonder oliebad en last but not least heb je nog open stemmechanieken.

Open ( op een basgitaar): http://farm4.static.flickr.com/3047/2693203626_1b1b79c45e.jpg?v=0
Gesloten met oliebad: http://elderly.com/images/accessories/GAPT/GTM1N.jpg
Gesloten zonder oliebad: http://www.guitar-parts.com/pictures/720c/KLUSON-DELUXE-TUNERS.jpg

Orpheo
19 december 2008, 12:43
er zit geen olie in de tuner. ik heb vaak genoeg een 'oliebad' tuner geopend, maar er zit geen druppel in. mijn beschrijving klopt beter (wordt ook toegepast op zwaar mechanisch materiaal).

telecastermaster
19 december 2008, 13:50
En verder heb je nog tuners met een diameter van 8,5 mm en van 10 mm. Dus even op letten als je nieuwe tuners wilt kopen en de gaten niet wilt opboren.

Nielsje
19 december 2008, 14:08
er zit geen olie in de tuner. ik heb vaak genoeg een 'oliebad' tuner geopend, maar er zit geen druppel in. mijn beschrijving klopt beter (wordt ook toegepast op zwaar mechanisch materiaal).

Hm.. klopt dat wel? Als je gegoten staal laat afschrikken in olie (ipv water of open lucht) krijg je gewoon een andere structuur in het materiaal. Ze hebben me in al die jaren nooit verteld dat de olie in het staal trekt...

Orpheo
19 december 2008, 14:11
Hm.. klopt dat wel? Als je gegoten staal laat afschrikken in olie (ipv water of open lucht) krijg je gewoon een andere structuur in het materiaal. Ze hebben me in al die jaren nooit verteld dat de olie in het staal trekt...

de olie gaat in de kristalstructuur zitten, de nieuwe structuur dus.

schwalbe
19 december 2008, 14:26
Het zou kunnen dat je gelijk hebt Orpheo, maar waarom zitten er dan van die pakkingkjes op een oliebad tuner?
http://elderly.com/images/accessories/GAPT/GTM1N.jpg
ik bedoel de zwarte en witte ringetjes vlak onder de stemknop. Ik dacht altijd dat het pakkingkjes waren om de olie erin te houden...

iWishmaster
19 december 2008, 14:30
de olie gaat in de kristalstructuur zitten, de nieuwe structuur dus.

Metaal vormt geen kristalstructuur. In olie dompelen heeft ook helemaal geen invloed op het het 'smerende' effect.

Het koolstof in de olie reageert met het metaal zorgt ervoor dat de buitenste laag verhard enigzins bros wordt, daar heb je gelijk in. Dit verhoogt de slijtvastheid, maar maakt het gevoeliger voor stoten en vallen.

Orpheo
19 december 2008, 14:45
Het zou kunnen dat je gelijk hebt Orpheo, maar waarom zitten er dan van die pakkingkjes op een oliebad tuner?
http://elderly.com/images/accessories/GAPT/GTM1N.jpg
ik bedoel de zwarte en witte ringetjes vlak onder de stemknop. Ik dacht altijd dat het pakkingkjes waren om de olie erin te houden...

neuh, das om ervoor te zorgen dat dat ding makkelijker draait.

@iwishmaster: dat is wat ik ervan begrepen heb ;) ik ben geen metalurg. ik ben natuurkundige ;)

maar metaal maakt wel een kristalstructuur. nja, roosterstructuur. En ik herinner me waarik dat gezien heb. bij 'how its made' :razz: en hier werd het ook eens verteld weet ik nog...

Nielsje
19 december 2008, 14:47
Hm.. als ik zo nog even tijd heb, duik ik wel even m'n materiaal kunde boek in..
Wel leuk om even te weten eigenlijk.

HaroldA
19 december 2008, 14:54
je hebt ook nog kluson-style, dat zijn tuners met een plastieken stemknop, en die staan weer bekend als troep, maar sommigen willen ze wel hebben vanwege de vintage look.

Fout!

Er zijn tegenwoordig ook fabrikanten (Gotoh, Kluson/TonePros) die perfecte 'vintage' tuners maken met oliebad en 15:1 of 18:1 ratio!

http://www.toneproskluson.com/images/TPK_Splash.jpg
http://www.toneproskluson.com/

Apenzoon
19 december 2008, 15:09
Ik heb eens oliebad-tuners gehad die gingen lekken. Dus daar zat wel degelijk olie in. De structuur van metaal veranderd wel met verhitting geloof ik. Zo maken ze volgens mij ook gehard staal. Misschien kan de olie er inderdaad wel deel van gaan uitmaken. De tuners die lekten waren overigens van een goedkope merkloze soort.

Ik ben het er eigenlijk niet mee eens dat Grover geen goede kwaliteit zou zijn. Ik weet niet sinds wanneer ping ze maakt en degene die ik heb zijn misschien nog van voor die tijd. Daarbij is de 'feel' natuurlijk heel persoonlijk. Ik vind het juist de fijnste mechanieken die er zijn. :)

Chocola
19 december 2008, 15:10
Hmmm, allemaal bedankt voor jullie informatie :D. Alleen ik wacht nog even op Nielsje want ik ben wel benieuwd naar "de waarheid" in deze kwestie :P. Nogal wat verschillende ideeën hierover :O

Orpheo
19 december 2008, 15:13
@apenzoon: de nieuwe grovers, van zeg, 2 jaar oud, zijn dus klote, nja, minder dan de ouwen.

@ harold: dat is een gotoh tuner. zie wat ik zei over gotoh ;) de echte klusons zijn gewoon troep, en dat moet je met me eens zijn.

HaroldA
19 december 2008, 15:27
@ harold: dat is een gotoh tuner. zie wat ik zei over gotoh ;) de echte klusons zijn gewoon troep, en dat moet je met me eens zijn.

Kluson is overgenomen door TonePros en maken tegenwoordig geweldige tuners. Die op de foto is ook een Kluson/TonePros. :satisfie:

Orpheo
19 december 2008, 15:32
Kluson is overgenomen door TonePros en maken tegenwoordig geweldige tuners. Die op de foto is ook een Kluson/TonePros. :satisfie:

ghehe, tonepros IS gotoh. nja, tonepros laat het maken door gotoh. op de toneprosbruggen staat ook heel subtiel, tonepros by gotoh :P