PDA

View Full Version : Lowering action op een bas



Megadeth22
18 december 2008, 23:40
Sorry voor het Engels ("actie verlagen?") maar ik speel nu bijna een half jaar bass en ik herinner me nog de bas van mijn gitaarleraar (fendertje dacht ik) en daarbij zaten de snaren dichter op het fretboard. Hij speelde in iedere geval een stuk beter (nee toen wist ik het verschil nog niet tussen alle basgitaren maar..) hij zei zelf ook dat mijn basgitaar misschien beter afgesteld moest worden in de zin van de snare dichter bij het fretboard zetten?

^ Bovenstaande heet toch lowering the action?

Kan ik dit zelf? Hoe?


Alvast bedankt

Megadeth22
18 december 2008, 23:49
Ik zag net een filmpje waarbij een man zei dat je met zo'n raar Alan key (weet verdomme weer 't Nederlandse woord niet, dat ding wat je vaak krijgt bij zo'n Ikea bouwpakket) die 4 dingetjes bij je brug kon laten zakken.

Maar volgens hem moest je dan ook de truss rod aanpassen zodat je nek weer recht zou zijn

vincent136
19 december 2008, 01:41
Inbussleutel heet dat in het Nederlands :dontgeti:

Gewoon boven op je brug met je inbussleutel de boel omlaag draaien en klaar is kees. daar heeft je hals niet zoveel mee te maken verder.

Heynis
19 december 2008, 02:43
Krijg je dan geen problemen met de radius van het fretboard en bolling van de hals?

elendaeril
19 december 2008, 06:09
Als er een bolling in je hals zit dan is je hals niet goed... Hou je de bas in het verlengde van je, en kijk je dan vanaf de body met 1 oog vlak over je snaren heen, dan moet je een 'spoorbaan' zien. Is het beeld verstoord (frets vallen weg of komen juist omhoog), dan is je hals niet uitgelijnd.

Wat betreft de actie verlagen, inderdaad kun je met een inbussleutel de zadels lager stellen. Doe dit wel met de snaren volledig ontspannen of als ze eraf zijn, anders heb je kans dat de versleping van de windsels voor microbraampjes zorgen, en die kunnen je snaren behoorlijk snel verwoesten...

Mocht je al merken dat je snaren sneller breken dan je het getal pi kunt schrijven, dan kun je de zadels glad polijsten, vervangen of (zoals bijvoorbeeld bij een Fender Squier zoals ik heb) ze losmaken en ze ondersteboven weer bevestigen.

vincent136
19 december 2008, 06:42
Krijg je dan geen problemen met de radius van het fretboard en bolling van de hals?

Ja, vanzelfsprekend. Daarom moet je ze ook niet té vlak leggen.

Megadeth22
19 december 2008, 07:31
Ok dan ga ik vanmiddag even een inbus-sleutel zoeken :satisfie:
Moet ik gewoon beginnen met elk zadeltje en dan 180 graden die inbussleutel draaien, dan kijken of hij al goed speelt?

elendaeril
19 december 2008, 07:59
Je mag 'm gerust een aantal (2 of 3) volledige slagen geven, de schroefdraad van de inbusjes is vrij klein, juist om het heel precies af te kunnen stellen...
Breng ze wel in dezelfde verhouding omlaag, anders moet je weer wennen aan de onderlinge hoogte...

Rinze
19 december 2008, 08:39
Kijk hier (http://www.rinzesgitaarweb.nl/afstellen.pdf) voor een handleiding om je gitaar of bas af te stellen. De gegevens om je bas goed af te stellen staan er ook bij, je moet wel even ook nar je topkam kijken, staat ook op mijn site, moet dat stukje nog steeds even integreren in de afstelpagina maar daar ben ik tot nog toe te lui voor :hippie: